تجزیه و تحلیل انبارداری و مرکز توزیع

اصطلاحات انبار (مرکز ذخیره سازی) و مرکز توزیع، اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند اما درواقع معنای بسیار متفاوتی دارند. هر دو ساختمان بزرگی هستند که کالای موجود کسب و کارهای مختلف را در خود جای داده‌اند. با این حال، موارد استفاده و خدمات ارائه شده آن‌ها اغلب کاملا متفاوت است. بیایید هر گزینه را تجزیه و تحلیل کنیم:

این مقاله شامل موارد زیر خواهد بود:
مرکز توزیع چیست؟
انبار توزیع چیست؟
تفاوت بین مراکز انبارداری (ذخیره سازی) و توزیع

مرکز ذخیره سازی چه کاری انجام می دهد؟


هنگامی که ما در مورد یک warehousing solution صحبت می‌کنیم، به جایی اشاره داریم که محصولات را برای مدت زمان طولانی ذخیره می‌کند. انبار یک مرکز ذخیره‌سازی بزرگ یا فضای صنعتی است که برای نگهداری موجودی درونی انبار به صورت عمده، طراحی شده است. وسایلی مانند لیفتراک و کانتینر را مشاهده خواهید کرد با قفسه‌هایی که روی هم انباشته شده و دارای مقادیر زیادی از محصولات مختلف است. برخی صاحبان کسب و کار بزرگ، انبار(های) اختصاصی خود را دارند که می‌توانند موجودی اضافی خود را در آن ذخیره کنند، در حالی که برخی دیگر به همراه سایرین، یک انبار را مشترکا اجاره می‌کنند. اجاره فضای انبار به طور معمول، مقرون به صرفه‌تر از خرید انبار برای کسب و کارهای کوچک است.

مرکز توزیع چیست؟


مرکز توزیع، مکانی فیزیکی‌ست با هدف اینکه سفارشات آنلاین را به موقع به مشتریان برساند و خیال شرکت‌های تجارت الکترونیکی را از مدیریت این فرآیند مهم و در عین حال چالش برانگیز، راحت کند.

مراکز توزیع چگونه کار می‌کنند؟


عملیات مرکز توزیع شامل کارهایی است که به شما کمک می‌کند تا سفارشات آنلاین را در نزدیکی خود احساس کنید. موجودی مشاغل تجارت الکترونیکی برای آماده سازی سفارشات مشتری، در مرکز توزیع ۳PL (لجستیک طرف سوم، ارائه دهنده خدمات به‌ طور حرفه‌ای برای مشتریانی‌ست که ظرفیت و امکانات کافی برای ارائهٔ خدمات به مشتریان خود را ندارند) به صورت استراتژیک ذخیره می‌شود. پس از اینکه مشتریی، خرید خود را در یک فروشگاه تجارت الکترونیکی ثبت کرد، موجودی کالا چک شده و جعبه‌ها بسته‌بندی و سپس برای حمل‌و‌نقل برچسب‌گذاری می‌شوند. تمام این کارها در مرکز توزیع انجام می‌شوند.

انبار توزیع چیست؟


اغلب معنای یک انبار توزیع با اصطلاح «مرکز توزیع» اشتباه گرفته می‌شود. این درحالی است که یک انبار مستقل با مرکز توزیع، تفاوت اساسی دارد. انبار معمولا محلی است که فقط موجودی انبار در آن ذخیره می‌شود، در حالی که یک انبار توزیع، به غیر از انبار و انبارداری، کارهای دیگری نیز دارد.

تفاوت‌های بین انبارداری و مراکز توزیع چیست؟


بیایید به برخی از تفاوت‌های ظریف این دو ساختمان که موجودی انبار را در خود دارند، نگاهی بیندازیم:

ذخیره سازی طولانی مدت و کوتاه مدت
در حالت ایده آل، موجودی کالا نباید بیش از یک ماه در یک مرکز توزیع بماند، در غیر این صورت ممکن است بازرگان در پرداخت هزینه‌های بالای انبارداری دچار مشکل شود. نقش یک انبار ذخیره محصولات است، در حالی که نقش یک مرکز توزیع، تأمین موثر انتظارات مشتری در مورد چگونگی حمل‌و‌نقل است. این امر هنگامی امکان‌پذیر است که صاحبان کسب و کار موجودی خود را در مراکز توزیع واقع در نزدیکی مشتریان خود ذخیره کنند تا هزینه حمل‌ونقل، زمان حمل‌ونقل و مناطق حمل‌و‌نقل را کاهش دهند.

عملیات
برخلاف انبارهایی که غیرفعال‌تر هستند، یک مرکز توزیع، دارای حرکت مداوم است و عملیات بسیار پیچیده‌تری دارد، از جمله:

  • دریافت موجودی کالا
  • لیست‌برداری و چیدن محصولات
  • مونتاژ اقلام
  • بسته‌بندی جعبه‌ها
  • برچسب زدن محموله‌ها
  • پیگیری و حمل‌ونقل
  • بالا بردن بازدهی

Frequency of pickups by shipping carriers
یک مرکز توزیع می‌تواند با شرکت‌های حمل‌ونقل‌ مختلف ارتباط برقرار کند. از آن‌جا که یک مرکز توزیع برای تحویل سفارشات مستقیم به مشتری، به محض ثبت سفارش، فعالیت خود را شروع می‌کند، برای حمل محموله‌های روزانه خود، به شرکت‌های حمل و نقل نیاز دارد تا سفارشات به موقع و طبق وعده از قبل داده شده، به مصرف کنندگان تحویل داده ‌شوند.

الوپیک با در اختیار داشتن سرویس متنوع موتورسیکلت، وانت بار و پراید وانت، این امکان را برای خرده فروشان و سایر صاحبان کالا فراهم کرده که با بسیاری از مراکز توزیع و انبارها همکاری کند تا هم در هزینه حمل‌ونقل و هم زمان حمل‌ونقل صرفه‌جویی شود که این هم به نفع صاحبین کالاست و هم مشتری آن‌ها.

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...