حلقه‌ی آخر زنجیره‌ی ارسال کالا و مشکلاتش

حلقه‌ی آخر زنجیره‌ی ارسال کالا (Last Mile Delivery) چیست و چه مشکلاتی در این مرحله وجود دارد؟!

در فرآیند سفارش یک محصول یا خدمت، طبیعی است که ما به عنوان یک مصرف‌ کننده به دنبال سفارشی هرچه ارزان‌تر و سریع‌تر باشیم. برای رسیدن به چنین هدفی، لازم است مراحل ارسال یک سفارش را بررسی کنیم. از لحظه‌ی سفارش یک کالا توسط مصرف‌ کننده تا دریافت آن، مراحل زیادی وجود دارد که در اینجا به مرحله‌ی آخر، یعنی حلقه‌ی آخر زنجیره‌ی ارسال کالا (Last Mile Delivery) می‌پردازیم. زیرا این مرحله می‌تواند یکی از مهمترین تاثیرات را روی رضایت مشتری داشته باشد. همچنین در موارد بسیاری می‌توان گفت پرهزینه‌ترین مرحله یک سفارش شاید آخرین مرحله‌ی ارسال (Last Mile Delivery) باشد. یعنی ارسال سفارش از مرکز حمل و نقل و تحویل سفارش به مصرف کننده نهایی.

مراحل رساندن یک کالا به مصرف کننده نهایی را می‌توانیم به ۵ گام تقسیم‌بندی کنیم:

  1. سفارشات به صورت دیجیتالی در سیستم ثبت می‌شوند و به صورت گروهی آماده‌ی ارسال به مراکز توزیع می‌شوند.
  2. سفارشات به مراکز توزیع منتقل شده و آماده‌ی توزیع به آدرس‌های مختلف می‌شوند.
  3. سفارشات بر اساس آدرس‌ها و زمان تحویل، به پرسنل تحویل داده می‌شوند.
  4. سفارشات قبل از بارگیری کاملا بررسی شده تا دقیق‌ترین اطلاعات از وضعیت فعلی هر سفارش به دست آید و این اطلاعات به ارسال کننده و دریافت کننده گزارش داده شود تا وضعیت سفارش برای طرفین قابل رویت و پیگیری باشد.
  5. سفارشات توسط پرسنل به مصرف کنندگان تحویل داده شده و تایید رسیدن کالا هم از مصرف کننده گرفته می‌شود.
احترام به سفیران الوپیک

هدف ما در الوپیک رسیدن به بهترین عملکرد در مرحله‌ی آخر این فرآیند است وهموارهراه‌حل‌هایی را مطابق با تکنولوژی‌های در دسترس و به‌روز درنظر می‌گیریم تا بتوانیم خدمات بهتر، ارزان‌تر و سریع‌تری را ارائه دهیم.

۴ مورد از این راه حل ها را در زیر شرح داده‌ایم:

  1. برنامه‌ریزی مسیر و ارسال اتوماتیک که باعث کاهش هزینه‌ی ارسال و بهینه‎سازی مسافت می‌شود.

تمام مسیرهایی که رانندگان برای رساندن سفارش به مصرف کننده باید طی کنند، مشکلات خاص خود را دارند. مناطقی شلوغ و پر ترافیک هستند. مناطقی هم مسافت زیادی دارند. در الوپیک، فرآیند مسیریابی با استفاده از اپلیکیشن‌های واسط مسیریاب، کاملا به صورت اتوماتیک انجام می‌گیرد. حجم ترافیک و هر اتفاقی در مسیر، بلافاصله به راننده گزارش شده تا اقدامات لازم را انجام دهد.

شفافیت در روند تحویل کالا یکی از موثرترین عوامل در رضایت مصرف کنندگان است. تایید رسیدن کالا و اثبات آن می‌تواند از جمله‌ی همین شفافیت باشد.

در الوپیک، با استفاده از عکس‌هایی از مراحل مختلف ارسال و تحویل کالا می‌توانیم از یکسان بودن وضعیت سفارش در مبدا و مقصد اطمینان پیدا کنیم.

داده‌هایی که به صورت منظم از ارسال و تحویل سفارش‌ها توسط سفیران الوپیک جمع آوری می‌شود، برای درک هرچه بهتر نیاز مصرف کنندگان و بهبود فاکتورهایی همچون زمان ارسال، هزینه ارسال، مسافت پیموده شده، امتیاز بازخورد و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • بهبود تجربه‌ی کاربر از خدمات.

شاید کمی قبل‌تر تنها ابزار کاربر برای رصد سفارش، یک شماره‌ پیگیری بود! اما هم اکنون این موضوع برای اغلب افراد قابل پذیرش نیست و انتظار می‌رود که اطلاعات بیشتر از سفارش به صورت آنلاین و بسیار راحت در اختیار باشد.

به همین منظور الوپیک هم امکاناتی را از طریق نرم افزار خود فراهم کرده تا در تمام مراحل کاربر بتواند از وضعیت سفارش خود مطلع شود، با راننده تماس بگیرد و خود را ناظر بر این زنجیره‌ی پایانی (Last Mile Delivery)  بداند.

یقینا رویکرد ما در الوپیک بهبود هرچه بیشتر خدمات است و برای رسیدن به این هدف، همواره در تلاشیم؛ از جمله خدمات اختصاصی و جذاب دیگری که می‌توان از آنها نام برد، امکان زمانبندی ارسال در طول ماه، الوفروش و الوپست است که همه‌ی نیازهای شما را برای یک ارسال بی‌نقص فراهم می‌کند.

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...