از سهمیه سوخت سفیران چطور استفاده کنیم

اختصاص سهمیه بنزین، ویژه سفیران الو‍پیک، به صورت واریز اعتبار سهمیه سوخت بر اساس کد ملی کاربر سفیر واریز می‌شود و برای استفاده از آن کاربران سفیر می‌توانند از هر کارت بانکی که به نام‌ خودشان صادر شده و فعال است استفاده کنند. برای مشاهده میزان اعتبار واریزی یا تغییر رمز کارت سوخت خود می‌توانید به سامانه سماس مراجعه کنید.

اعتبارهای واریزی فقط برای خرید سوخت قابل استفاده است. در ادامه چگونگی پرداخت بهای سوخت، با استفاده از اعتبار واریزی را مرور می‌کنیم.

  • سفیران می‌توانند از اعتبار واریزی به حساب بانکی‌شان برای پرداخت بهای بنزین با نرخ آزاد (۳۰۰۰ تومانی) یا دولتی (۱۵۰۰ تومانی) استفاده کنند.
  • برای استفاده از اعتبار سهمیه سوخت، فرقی نمی‌کند که از چه کارت سوختی استفاده می‌کنید. یعنی سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی یا با کارت سوخت جایگاه تفاوتی ندارند و امکان پرداخت اعتبار هزینه‌ی سوخت با هر کارت سوختی امکان‌پذیر است.
  • برای استفاده از اعتبار سهمیه، نیازی به تمام کردن سهمیه عادی بنزین (۶۰ لیتر) نیز نیست و تحت هر شرایطی می‌توانید از اعتبار واریز شده به یکی از کارت‌های بانکی‌ که به نام شما صادر شده است استفاده کنید. بنابراین می‌توانید از اعتبار سهمیه برای پرداخت مبلغ ۶۰ لیتر بنزین ماهانه‌تان استفاده کنید یا اینکه بهای بنزین با نرخ آزاد را با آن بپردازید.
  • برای استفاده از اعتبار خرید سهمیه بنزین، فقط باید از دستگاه‌های پرداخت قرمز یا همان پایانه پرداخت بهای سوخت واقع در جایگاه‌های سوخت‌گیری استفاده کنید. در واقع این دستگاه‌ها قادر به کسر مبلغ سوخت شما از اعتبار ویژه کاربران سرویس‌های حمل و نقل اینترنتی هستند.

اما مراحل دقیق استفاده از این سهمیه را مرور می‌کنیم:

زمانی که سوخت‌گیری شما به پایان رسید، وقتی که قصد پرداخت هزینه‌ها را داشتید کافی‌ست یکی از کارت‌های بانکی فعالِ به نام خود را در دستگاه‌های پایانه پرداخت بهای سوخت بکشید. برای استفاده از اعتبار نیازی به کشیدن کارت بانکی خاصی نیست. چرا که اعتبار سهمیه سوخت بر اساس کد ملی سفیران واریز می‌شود.

یکی از کارت‌های بانکی فعال به نام خود را، بکشید. در این مرحله نباید رمز کارت را وارد کنید بلکه باید به گزینه‌های پایین صفحه توجه کنید.

از بین گزینه‌ها، گزینه اعتباری را انتخاب کنید.

در این مرحله، حتما باید گزینه اعتباری را انتخاب کنید.

بعد از انتخاب این گزینه، مبلغ قابل پرداخت به شما نمایش داده می‌شود. رقم نمایش داده شده از اعتبار واریزی به حساب شما کسر می‌شود. توجه داشته باشید این رقم نه از موجودی حساب شما که از اعتبار موجود سهمیه واریزی شما کسر می‌شود. (در این مرحله زمانی که رمز عبور از شما پرسیده شد، باید رمز اعتبار کارت سوخت خود را وارد کنید. این رمز همواره ۴ رقم آخر کد ملی شما است و برای تغییر آن می‌توانید به سامانه سماس مراجعه کنید. در این مرحله رمز اعتبار کارت سوخت را وارد کنید.)

پس از این مرحله هم وقتی رمز کارت بانکی خود را وارد کردید، پرداخت انجام می شود. در پایان سوخت‌گیری به روش اعتباری، می‌توانید باقی‌مانده اعتبارتان برای خرید سوخت را روی رسید چاپی مشاهده کنید.

دیگر نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید:

  • به یاد داشته باشید اعتبار سهمیه سوخت تنها در پایانه‌های پرداخت سوخت بانک ملت به رنگ قرمز قابل استفاده است.
  • پس از پرداخت هزینه‌ی سوخت به صورت آزاد یا اعتباری، می‌توانید باقی‌مانده اعتبار سهمیه بنزین را روی رسید چاپی مشاهده کنید.
  • برای پرداخت از طریق اعتبار، مبلغ نهایی سوخت‌گیری شما حتما باید از میزان اعتبار باقی‌مانده‌تان کمتر یا برابر با آن باشد. در صورتی که مبلغ نهایی سوخت بیشتر از اعتبار سهیمه‌‌ی شما باشد، نمی‌توانید از اعتبار سهمیه استفاده کنید و باید هزینه‌ی سوخت را به صورت نقدی پرداخت کنید.

برای درک بهتر موضوع، به مثال زیر توجه کنید:

اگر شما ۱۲۰هزار تومان اعتبار سهمیه داشته باشید و ۴۰ لیتر بنزین از سهمیه آزاد (لیتری ۳ هزار تومان) بزنید، می‌توانید هزینه سوخت به مبلغ ۱۲۰ هزار تومان (۱۲۰ هزار تومان = ۴۰ × ۳۰۰۰) را به صورت کامل و با استفاده از اعتبار سهمیه‌تان پرداخت کنید.

اما اگر با شرایط مشابه به اندازه‌ی ۴۵ لیتر سوخت‌گیری کنید، دیگر نمی‌توانید از مبلغ اعتبار استفاده کنید و باید هزینه را به صورت نقدی بپردازید. زیرا در این حالت، هزینه‌ی سوخت شما ۱۳۵ هزار تومان (۱۳۵ هزار تومان = ۴۵ × ۳۰۰۰) شده و۱۵هزار تومان از اعتبار سهمیه‌ی شما بیشتر است.

دیدگاه ها

avatar

نگاهی به وانت ال ۹۰ از تمام زوایا

بازار خودروهای باربری شهری یا پیکاپ کاملا با بازار خودروهای سواری متفاوت است. وانت‌ها کاربرد تجاری دارند و هیچکس برای استفاده شخصی وانت نمی‌خرد. خرید وانت نوعی سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار به حساب می‌آید و باید درباره آن حساب‌شده تصمیم بگیرید....

بررسی همه‌جانبه وانت کارا

بازار خودروهای باری کوچک در ایران بازار عجیبی است. اکثر خودروهای موجود در این بازار مشخصات مشابهی دارند و رقابت معنای چندان دقیقی ندارد. با این حال تفاوت‌ها در مشخصات، تجربه استفاده و البته قیمت باعث شده انتخاب سخت شود....