معرفی وانت‌بارهای موجود در ایران

برای اغلب ما وانت بار همان نیسان آبی است که شخصیت عجیب و متفاوت خودش را در ذهن همه ما ساخته است. خودرویی خشن و زمخت که عموما سبک رانندگی خاص خودش را در خیابان‌ها پیاده می‌کند. اما جالب است بدانید در تهران، پایتخت ایران حدود ۳۰۰ هزار وانت کار جابجایی بار و کالای درون شهری را انجام می‌دهند که تنها بخشی از این تعداد را وانت نیسان تشکیل می‌دهد.

علاوه بر وانت‌های باری پر کاربرد در حوزه حمل و نقل،  وانت‌های به‌روز و باکیفیتی مانند ایسوزو D-Max یا تویوتا هایلوکس از سازندگان مطرح جهان در ایران عرضه‌شده است اما این وانت‌ها قیمت‌های بسیاری بالایی دارند که عملاً آن‌ها را از دسترس عموم مردم خارج می‌کند. بنابراین افراد مجبور به خرید وانت‌های ارزان‌قیمت بازار برای کار هستند که گزینه‌های محدودی به شمار می‌روند.

برای اینکه بدانید چند نوع وانت با چه ظرفیت و کاربردی در ایران وجود دارند، در ادامه گزارش با ما همراه باشید.

پیکان وانت، آخرین بازمانده خانواده پیکان

بعد از اینکه پیکان سواری با ۳۸ سال عمر بالاخره در سال ۸۴ اعلام بازنشستگی کرد، ایران خودرو اعلام کرد که قصد توقف تولید پیکان وانت را ندارد و با تغییر نام آن به باردو، این مسیر را ادامه داد. از دیگر تغییرات باردو، تجهیز این خودرو به ترمز ABS، سپرهای جدید، چراغ‌های جلوی متفاوت و پروژکتور عقب بود. در این سال‌ها وانت پیکان بارها به دلیل استانداردهای آلایندگی تهدید به توقف تولید می‌شد و به همین دلیل ایران‌خودرو اقدام به نصب موتور ۱۷۰۰ سی‌سی بهسازی شدهٔ پژو روآ بر روی باردو کرد؛ اما سرانجام به دلیل فشارهای سازمان استاندارد و محیط‌زیست تولید آخرین بازماندهٔ خانوادهٔ پیکان در اسفند سال ۹۳ متوقف شد. با اینکه تولید باردو چند وقتی است متوقف‌شده اما چون در این مطلب قصد معرفی وانت‌های ارزان‌قیمت بازار را داشتیم بد نبود که نگاهی هم به وانت پیکان که سال‌ها ارزان‌قیمت‌ترین وانت ایران محسوب می‌شد داشته باشیم.

پراید وانت

شرکت سایپا پس از ساخت انواع اقسام مدل‌ها و فیس‌لیفت‌های پراید تصمیم به ساخت نسخهٔ وانت این خودروی بخت‌برگشته گرفت. نمونهٔ اولیهٔ وانت پراید در سال ۸۹ معرفی شد و شروع تولید انبوه آن تا سال ۹۳ ادامه داشت. بعد از پیکان وانت، سایپا ۱۵۱ با ظرفیت حمل بار ۴۵۰ کیلوگرم ارزان‌ترین وانت بازار محسوب می‌شد.

آریسان

اما آریسان جایگزین وانت پیکان برای ایران خودرو بود که قسمت جلویی آریسان از پژو پارس گرفته‌شده، اما تغییراتی در سپر، جلوپنجره و چراغ‌های آن برای تفاوت با پارس اعمال‌شده است. از امتیازات آریسان در این بازار فاجعه‌بار وانت‌های ارزان‌قیمت ایران می‌توان به نصب کپسول گاز در زیر قسمت بار اشاره کرد که فضای بار را اشغال نمی‌کند. ظرفیت بار آریسان از سوی ایران‌خودرو ۷۵۰ کیلوگرم اعلام‌شده است.

وانت کارو

بازار کم تنوع وانت‌های ایران برای گروه بهمن فرصتی مناسبی بود تا وانت چینی کوچکی را بانام کارو به بازار عرضه  کند. وانت کارو از لحاظ جایگاه راننده کمی مناسبت‌تر از نمونه‌های دیگر بود، اما قسمت فاجعه‌بار وانت کارو، موتور کم‌توان آن است. این وانت در دو نسخهٔ تک کابین و دو کابین که ظرفیت حمل ۸۳۰ کیلوگرم بار را دارد عرضه شده است.

وانت کارا ۱۷۰۰

گروه بهمن سالهاست که نسل سوم وانت‌های سری B مزدا را در ایران تولید می‌کند؛ اما در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها و استانداردهای آلایندگی، تولید وانت مزدا از سوی گروه بهمن با مشکل مواجه شد. به همین دلیل این شرکت برای حفظ تولید محبوب‌ترین محصولش دست به دامان ایران‌خودرو شده و تصمیم گرفت همان موتور ارتقاءیافتهٔ پیکان (موتور پژو روآ سال و آریسان) را روی وانت مزدا نصب کند. وانت کارا مثل مزدا در دو تایپ تک کابین و دو کابین عرضه می‌شود که نسخهٔ تک کابین آن ظرفیت حمل بار ۸۰۰ کیلوگرم دارد.

کارا ۲۰۰۰

وانت مزدا که با موتور کم توان پیکان نمی توانست جایگزین مناسبی برای وانت مزدا ۲۰۰۰ باشد، فرصت را برای تولد وانت کارا ۲۰۰۰ فراهم کرد. وانت کارا با موتور ۲۰۰۰ سی‌سی چینی در دو نسخهٔ تک کابین و دو کابین در کنار کارا ۱۷۰۰ تولید می‌شود.

وانت L90

یکی از اقدامات عجیب شرکت‌های خودروسازی ایرانی، تبدیل خودروها به وانت است. اما شاید این راحت ترین راه برای تنوع محصولات این شرکت‌ها باشد. وانت L90  مجهز به موتور ۱۶۰۰ سی‌سی است. بااین‌حال وانت ال۹۰ از امکانات مناسبی برخوردار است و طبق اعلام سازنده توانایی حمل ۸۰۰ کیلوگرم بار را دارد. همچنین به دلیل وجود یک نیم اتاق در قسمت عقب از فضای داخلی جادارتر و راحت‌تری برخوردار است.

نیسان جونیور

اما می‌رسیم به پیش‌کسوت وانت‌های بازار ایران! وانتی ۴۶ ساله که همچنان با قدرت در حال تولید است! هرچند بارها زامیاد قصد داشت نسخه‌های بهسازی شدهٔ نیسان جونیور یا همان زامیاد ۲۴ را تولید و عرضه کند اما هیچ‌یک از مدل‌های جدید این خودرو مانند وانت شوکا و وانت آذر موفق نبودند تا همچنان همان جونیور قدیمی محبوبیت خود را حفظ کند. وانتی با کمترین امکانات و راحتی و یک موتور چهار سیلندر ۲۴۰۰ سی‌سی. ظرفیت بار این وانت آشنا از سوی سازنده ۲۱۰۰ کیلوگرم اعلام‌شده درحالی‌که مالکین بسیار بیش‌ازحد مجاز بار را با آن حمل می‌کنند.

پادرا

جدیدترین تلاش زامیاد درزمینهٔ بهسازی نیسان جونیور، وانت پادرا نام دارد. مشخصات فنی و مکانیکی پادرا عیناً مشابه جونیور است و فقط اتاق آن تعویض شده است.

دیدگاه ها

avatar

نگاهی به وانت ال ۹۰ از تمام زوایا

بازار خودروهای باربری شهری یا پیکاپ کاملا با بازار خودروهای سواری متفاوت است. وانت‌ها کاربرد تجاری دارند و هیچکس برای استفاده شخصی وانت نمی‌خرد. خرید وانت نوعی سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار به حساب می‌آید و باید درباره آن حساب‌شده تصمیم بگیرید....

بررسی همه‌جانبه وانت کارا

بازار خودروهای باری کوچک در ایران بازار عجیبی است. اکثر خودروهای موجود در این بازار مشخصات مشابهی دارند و رقابت معنای چندان دقیقی ندارد. با این حال تفاوت‌ها در مشخصات، تجربه استفاده و البته قیمت باعث شده انتخاب سخت شود....