برگ سبز یا سند قطعی برای وسیله نقلیه؛ کدام‌یک ضروری است؟

اگر صاحب موتور، وانت یا هر وسیله نقلیه دیگر باشید هیچ می‌دانید سند اصلی وسیله نقلی شما برگ سبز است یا سندی که باید در محضر ثبت رسمی شود و سند قطعی نام دارد؟ در ادامه سعی در بررسی این نکته داریم:

این موضوعی است که در چند سال اخیر محل اختلاف بین نیروی انتظامی و سردفترداران ایجاد کرده است و دیوان عدالت هم حق را به نیروی انتظامی داده اما محضرداران هم با استناد به قانون جرایم رانندگی می‌گویند سند وسیله نقلیه حتما باید در محضر ثبت شود.

در این سال‌ها بالای برگ‌های سبزرنگی که هنگام فروش خودرو به مالک ارائه می‌شد، نوشته بود شناسنامه وسیله نقلیه. مدتی بعد این نوشته تغییر کرد و نوشته شد سند مالکیت، اما در واقع این سند مالکیت پلاک است نه خودرو، و بر طبق قانون، پلیس راهنمایی و رانندگی پلاک را تحویل مالک خودرو می‌دهد و نه مالکیت خودرو را.

برگ سبز درواقع شناسنامه وسیله نقلیه یا سند مالکیت پلاک است که آن را نیروی انتظامی باید به مالک تحویل دهد و این سند مالکیت پلاک محسوب می‌شود و هیچ ارتباطی به مالکیت وسیله نقلیه ندارد. از وقتی پلاک ملی شده، شخص می‌تواند فقط مالک پلاک باشد و خودرویی هم نداشته باشد یا ممکن است در مرکز تعویض پلاک، فردی مالک ۱۰ پلاک باشد اما در اصل فقط یک وسیله نقلیه داشته باشد، پس مالک پلاک به طور الزامی مالک وسیله نقلیه نیست.

پس برگ سبز سند پلاک است نه سند وسیله نقلیه. این برگه در واقع نشان می‌دهد که شما مالک پلاکی هستید که در حال حاضر روی وسیله نقلیه نصب است.

سند قطعی و برگ سبز را چه طور بگیریم؟

برگ سبز هنگام پلاک‌شدن خودرو به مالک تحویل می‌شود و سند قطعی باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود.

البته نیروی انتظامی اعلام کرده که تنظیم سند خودرو اختیاری است، یعنی شما را برای مراجعه به دفاتر اسناد رسمی به منظور تنظیم سند خودرو مختار دانسته.

 اما باید بدانید زمانی که وسیله نقلیه کارکرده می‌خرید، دو حالت وجود دارد: یا خرید شما به شکل اقساط است یا نقدی. اگر آن را به شکل قسطی خریده باشید، سندش تا زمانی که تسویه حساب‌تان کامل نشده در دفترخانه اسناد رسمی باقی می‌ماند. نام شما زمانی در سند ثبت خواهد شد که دیگر حساب‌تان تصفیه شود و بدهی و قسطی به فروشنده وسیله نقلیه نداشته باشید. البته تا زمان تسویه نهایی، امکان نوشتن قولنامه و دریافت وکالت از فروشنده برای تعویض پلاک را نخواهید داشت.

دیدگاه ها

avatar

نگاهی به وانت ال ۹۰ از تمام زوایا

بازار خودروهای باربری شهری یا پیکاپ کاملا با بازار خودروهای سواری متفاوت است. وانت‌ها کاربرد تجاری دارند و هیچکس برای استفاده شخصی وانت نمی‌خرد. خرید وانت نوعی سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار به حساب می‌آید و باید درباره آن حساب‌شده تصمیم بگیرید....

بررسی همه‌جانبه وانت کارا

بازار خودروهای باری کوچک در ایران بازار عجیبی است. اکثر خودروهای موجود در این بازار مشخصات مشابهی دارند و رقابت معنای چندان دقیقی ندارد. با این حال تفاوت‌ها در مشخصات، تجربه استفاده و البته قیمت باعث شده انتخاب سخت شود....