لجستیک سبز

لجستیک سبز که با عنوان لجستیک محیط زیست نیز شناخته می شود، بر تمام سیاست‌های کاستن اثرات لجستیکی بر محیط زیست اشاره دارد. این سیاست‌ها شامل کلیه فعالیت‌ها و جریان‌های رو به جلو و معکوس (لجستیک معکوس) محصولات، اطلاعات و خدمات بین نقطه مبدا و نقطه مصرف (مقصد) است. هدف از Green logistics ایجاد ارزش پایدار با استفاده از تعادل بهره‌وری اقتصادی و زیست محیطی است.

همه چیز به سرعت در حال تغییر است. محدودیت در ترافیک، افزایش فضای سبز و… تنها برخی از تغییراتی است که در سال‌های آینده، منظره شهر و صنعت Last mile را شکل خواهد داد. در حال حاضر، بالغ بر نیمی از مصرف جهانی نفت و تقریبا ۲۰ درصد از مصرف جهانی انرژی، صرف حمل‌و‌نقل می‌شود. این در حالی‌ست که نزدیک به ۴۰ درصد از این مقادیر، مربوط به حمل‌و‌نقل شهری‌ست. در واقع، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که این ارقام تا سال ۲۰۵۰ عمدتا به دلیل پدیده خرید آنلاین، دو برابر شوند. بنابراین صنعت لجستیک باید با در نظر گرفتن تعادل بین رشد اقتصادی و حفاظت از منابع طبیعی، راهی هوشمندانه و خلاقانه‎تر برای توزیع کالاها پیدا کند.

تمرکز بر توسعه پایدار در حال رشد

بنابر آنچه گفته شد، تمرکز بر سرعت و کارایی سیستم حمل‌ونقل کافی به تنهایی نیست. بلکه باید به کاهش سطح آلودگی و داشتن محیطی سبزتر نیز توجه کرد.

(Ultra Low Emission Zone (ULEZ در لندن از سال ۲۰۱۹، رعایت استانداردهای جدید و دقیق‌تر برای آلاینده‌های موتوری را بیش از پیش مورد توجه قرار داد. این به این معنی است که انتخاب سرویس‌های پیکی که راه‌حل‌های حمل‌و‌نقل پایدار ارائه می‌دهند، محبوبیت بیشتری در بین مصرف‌کنندگان تجاری خواهند داشت. مصرف‌کنندگان هم در ایجاد این تغییرات مثبت سهیم هستند. همسو شدن با ارزش‌های مصرف کننده و اثبات وفاداری مشتریان به برندهای دوست‌دار طبیعت بیشتر و بیشتر می‌شود. دیر یا زود، مشتریان در کنار سایر عوامل مانند قیمت و کیفیت، شرکت‌ها را بر اساس اثر زیست محیطی آن‌ها ارزیابی می‌کنند.

محیط‌های سبزتر شهر

آلودگی تهدیدی برای سلامتی ساکنان شهرها در سراسر جهان است که به طور فزاینده‌ای افزایش می‌یابد و دولت‌ها به دنبال اتخاذ سیاست‌هایی هستند که آسیب‌ها را به حداقل برسانند. در نتیجه بیش از هر زمان دیگری به دنبال طرح‌های سبز هستند. یکی از اقدامات کلیدی دولت انگلیس برای سبزتر کردن محیط شهر چالش «درخت شهری» است. هدف این چالش ایجاد یک میلیون درخت در مکان‌های شهری برای کمک به سبز شدن شهرهای انگلستان، برای زمان حال و آینده است. با افزایش استفاده از وسایل نقلیه سبز توسط ناوگان شرکت‌ها، کسب و کارهای دلیوری و مصرف‌کنندگان آن‌ها، امید است به زودی پیشرفت قابل توجهی در سطح آلودگی شهرهای انگلستان ایجاد شود. رسیدن به سطح لجستیک سبز، نه تنها نیازمند پول شرکت‌هاست، بلکه به مشارکت دولت‌ها از طریق ارائه مشوق‌های محیط زیستی  و بالا رفتن فرهنگ مشتریان نیز احتیاج دارد.

رشد فناوری‌های شهر هوشمند

با آشکارتر شدن نگرانی‌های زیست محیطی در سطح جهانی، ارائه دهندگان تدارکات Last mile برای زنده ماندن در یک بازار رقابتی نیاز به تمیزترین و سبزترین ناوگان دارند. تمرکز بر روی فناوری و کارایی بدان معناست که پیک‌ها باید به ناوگان وسایل نقلیه هیبریدی و الکتریکی نگاه ویژه داشته باشند تا راه حل‌هایی برای تحویلی پایدار به مشتریان تجاری و مصرف‌کنندگان باهوش زیست محیطی ارائه دهند. ترکیب سیستم‌های آنلاین و موبایلی با ناوگان سبز، بهترین راه حل برای همه است.

از زمان شروع به کار الوپیک، یکی از دغدغه‌های همیشگی، سلامت ناوگان حمل‌ونقل و رعایت اصول محیط زیستی بوده است. از جمله آموزش سفیران الوپیک برای نگهداری درست از وسایل نقلیه، فراهم کردن امکانات مصرفی برای خودروها و همچنین نوسازی ناوگان با همکاری سازمان‌های مربوطه از جمله شهرداری و…
می‌توان گفت رویکرد ما در تمام مراحل، استفاده‌ی بیشتر از تکنولوژی‌های روز و کاهش آلایندگی‌های موجود است.

دیدگاه ها

avatar

لجستیک در تجارت الکترونیک: از سایت شما تا درب منزل مشتریان

تجارت الکترونیک به حدود ۳ برابر فضای لجستیکی بیشتری در مقایسه با فروش سنتی نیاز دارد و همانطور که تجارت الکترونیک همچنان در حال رشد است، به عنوان یک فروشگاه آنلاین باید شبکه‌های توزیع خود را گسترش دهید و از شرکای لجستیکی pl3...

بلاک‌چین و تجزیه تحلیل داده‌ها؛ فناوری‌های محبوب لجستیک در سال ۲۰۲۱

لجستیک در هر زنجیره تأمین نقشی بسیار حیاتی ایفا می‌کند؛ از این روست که فناوری‌های مربوط به این صنعت می‌تواند نقشی موثر در بهبود عملکرد آن در زنجیره‌های تأمین مختلف داشته باشد. در یادداشت زیر که در   logisticstransportationreview  منتشر شده...