بلاک‌چین و تجزیه تحلیل داده‌ها؛ فناوری‌های محبوب لجستیک در سال ۲۰۲۱

لجستیک در هر زنجیره تأمین نقشی بسیار حیاتی ایفا می‌کند؛ از این روست که فناوری‌های مربوط به این صنعت می‌تواند نقشی موثر در بهبود عملکرد آن در زنجیره‌های تأمین مختلف داشته باشد. در یادداشت زیر که در   logisticstransportationreview  منتشر شده به فناوری‌های محبوب لجستیک در سال ۲۰۲۱ پرداخته شده است.

در سال ۲۰۲۱ ، شرکت‌ها بیش از پیش از تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ برای ایجاد زیرساخت حمل و نقل مدرن استفاده می‌کنند. تمام آمارهای لجستیک برای پیش‌بینی وضعیت دلیوری در آینده و تعیین کالاهای مورد نیاز بازار حیاتی هستند.

صنعت لجستیک بعد از پاندمی کرونا آسیب جدی دید. وقتی خرید آنلاین در قرنطینه بیشتر و بیشتر شد و خرید حضوری کاهش چشمگیری داشت، صنعت خرده‌فروشی نیاز به بهبود کلیه امکانات و بازنگری در روش‌های خود داشت؛ از همین رو لجستیک اهمیتی بیش از همیشه پیدا کرد‌.

نیاز به تولید کالاهای بیشتر در زمان کمتر، آن هم در شرایطی که بیشتر مرزهای زمینی و هوایی و دریایی بسته بودند، روند حمل و نقل را در سال ۲۰۲۱ دستخوش دگرگونی کرد. علاوه بر این‌ها با توجه به پیشرفت روز به روز تکنولوژی در همه ابعاد زندگی و تجارت، دور از ذهن نیست که تحول در لجستیک در آینده نزدیک توسط فناوری‌های نوآورانه هدایت خواهد شد.

در این شرایط تجارت الکترونیک بیشتر از قبل مورد توجه صنعت لجستیک قرار گرفت؛ صنعت لجستیک هم متأثر از دگرگونی‌های تکنولوژیک، یکی از بازارهای در حال توسعه‌ی جهان است. طبق تخمین‌ها، صنعت لجستیک تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۲ تریلیون دلار ارزش خواهد داشت. در سال ۲۰۲۱ ، مردم شاهد رشد مداوم استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و علم داده در حمل و نقل هستند و این بر صنعت لجستیک هم اثری مستقیم داشته است.

فناوری‌های لجستیک در سال 2021

تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ

در سال ۲۰۲۱، شرکت‌ها به احتمال زیاد از تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ برای ایجاد زیرساخت حمل و نقل مدرن استفاده می‌کنند؛ صنعت لجستیک هم شامل همین قاعده می‌شود. تمام آمارهای لجستیک برای پیش‌بینی تحویل در آینده و تعیین کالاهای مورد نیاز بازار حیاتی است و همه از طریق تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ به دست می‌آید.

مسئله نحوه استفاده از فناوری برای ارزیابی جمع آوری داده‌هاست. این به لطف پیشرفته‌ترین فناوری و درک دقیق اهداف شرکت‌های لجستیکی امکان‌پذیر شده است. تحقیقات صنعت حمل‌ونقل برای برنامه‌ریزی اقتصادی رو به پیشرفت پیش‌بینی می‌شود و در سالهای آینده مورد تقاضای اکثر شرکت‌های لجستیک قرار خواهد گرفت.

بلاکچین

فناوری بلاک‌چین در سال‌های اخیر به سرعت پیشرفت کرده است. این امر نه تنها به رشد مصرف‌کننده بلکه به فناوری و اینفلوئنسرهای این حوزه بستگی دارد چون پایداری استفاده از آن در همه بازارهای جهانی بر اساس ایمنی و شفافیت است.

اگر بخواهیم با یک مثال ساده توضیح بدهیم با معرفی فن‌آوری‌هایی برای اطمینان از اسناد تاریخچه عملکرد لجستیکی، فروشنده به بهترین نحوه‌ی فروش مجهز می‌شود. از آنجا که دانش استفاده از معاملات بلاک‌چین کاملاً مشخص است، کلیه مشتریان بعدی از داده‌های ایمن قابل ردیابی برخوردار خواهند بود. علاوه بر این، از فناوری بلاک‌چین برای ردیابی ظرفیت حمل و نقل استفاده می‌شود.

این الگوی صنعت حمل و نقل در حال حاضر با موفقیت در شرکت‌های هلندی استفاده می‌شود؛ فناوری بلاک‌چین به جلوگیری از کلاهبرداری اسناد و دفع کالاها کمک می‌کند و این مزیتی بسیار مهم در این صنعت است.

این دو تکنولوژی مواردی هستند که به بهبود روند لجستیک در سال ۲۰۲۱ کمک می‌کنند و می‌توانند مورد توجه مدیران لجستیکی در آینده نزدیک باشند.

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...