هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از این کار باز می‌دارند؛ اما آیا می‌دانستید همین موارد، نتوانستند مانع از تبدیل شدن آمازون، Wayfair و حتی Etsy به غول‌های بزرگ تجارت الکترونیک بشوند؟ همه این فروشگاه‌ها با فروش محصولاتی شروع کردند که خودشان تولیدکننده آن‌ها نبودند و با ارائه یک ارزش پیشنهادی منحصربه‌فرد به مشتریان و استراتژی‌ بازاریابی تهاجمی توانستند رشد کنند؟

Dropshipping یک مدل کسب‌و‌کار محبوب و سودآور است که به شما امکان می‌دهد با یک سرمایه اولیه اندک برای خودتان فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کنید.

این بلاگ پست یک راهنمای کامل برای شما است و در آن مدل کسب‌و‌کار دراپ شیپینگ را با بررسی تمام جوانب مثبت و منفی آن بررسی کرده‌ایم:

دراپ شیپینگ (Dropshipping) چیست؟

دراپ شیپینگ (Dropshipping) نوعی خرده‌فروشی و یک روش پردازش سفارش است که در آن شما به عنوان یک کسب‌وکار محصولاتی را می‌فروشید که در انبار خود نگه نمی‌دارید و موجودی مورد نیازتان را از یک شخص ثالث – معمولاً یک عمده‌فروش یا تولیدکننده – می‌خرید و او محصول را به طور مستقیم برای مشتری شما ارسال می‌کند.

در واقع شما به عنوان ویترینی عمل می‌کنید که مشتریان از آن بازدید می‌کنند و محصول مور نیاز خود  را از آن سفارش می‌دهند.

دراپ شیپینگ به کارآفرینان اجازه می‌دهد تا مدیریت و ارسال محصولات را به یک شخص ثالث برون‌سپاری کنند. این روش پردازش سفارش می‌تواند برای کارآفرینانی که به دنبال کارایی و سربار کم هستند، جذاب باشد؛ اما هزینه‌‌هایی هم دارد.

دراپ شیپینگ به کارآفرینان اجازه می‌دهد تا مدیریت و ارسال محصولات را به یک شخص ثالث برون‌سپاری کنند.

مدل کسب‌وکار dropshipping

در مدل کسب‌وکار dropshipping، شما در قالب یک فروشگاه آنلاین برای محصولات تبلیغ و بازاریابی می‌کنید و زمانی که مشتری سفارش می‌دهد آن را برای تامین کننده یا عمده‌فروش که به آن dropshipper هم می‌گویند، ارسال می‌کنید و به مشتریان اطلاع می‌دهید که سفارش آن‌ها در حال پردازش است و ارسال می‌شود.

بقیه مراحل فرآیند پردازش سفارش از دست شما خارج و برعهده تامین‌کننده است. ممکن است در برخی از قراردادهای دراپ شیپینگ، خدمات پس از فروش و پشتیبانی از مشتری هم بر عهده شما باشد و تامین‌کننده صرفا کار تامین موجودی و تحویل سفارش را مدیریت کند.

دراپ شیپینگ (dropshipping) چگونه کار می‌کند؟

فرآیند دراپ شیپینگ یک رابطه بین فروشگاه، مشتری و تامین‌کننده است و معمولا از این ترتیب کلی پیروی می‌کند:

– شما به عنوان یک فروشگاه آنلاین با dropshipper (تامین‌کننده یا تولیدکننده) قرارداد امضا می‌کنید.

– مشتری سفارش خود را در فروشگاه شما ثبت می‌کند و شما سفارش او را دریافت می‌کنید.

– مشتری تاییدیه سفارش خود را می‌گیرد.

– شما سفارش را به dropshipper ارسال می‌کنید و او سفارش را دریافت، پردازش و ارسال می‌کند.

– مشتری محصول خود را تحویل می‌گیرد.

مزایا و معایب دراپ شیپینگ

دراپ شیپینگ هم مانند هر کار دیگری مزایا و معایب خاص خودش را دارد و اینکه آیا دستاوردهای شما در این مدل کسب‌و‌کار، ارزش تلاش‌های شما را داشته‌اند یا نه؛ بستگی به اهداف و موقعیت کاری شما دارد.

مزایایی که dropshipping برای کسب‌و‌کار شما به همراه دارد

بزرگ‌ترین مزیت دراپ شیپینگ این است که می‌توانید به سرعت یک فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کنید بدون اینکه لازم باشد موجودی آن را تامین کنید و از آنجایی که شما محصول را پس از فروش و پس از پرداخت پول آن از دراپ شیپر خریداری می‌کنید، می‌تواند یک جریان نقدی مناسب با حداقل هزینه‌های اولیه به شما ارائه کند. مزایایی که این مدل برای شما به همراه دارد، عبارتند از:

مزایایی که dropshipping  برای کسب‌و‌کار شما به همراه دارد

هزینه‌های سربار شما کاهش می‌یابد

چون شما محصولات را در انبار ذخیره نمی‌کنید و مسئولیت ارسال کالا هم با شما نیست، دراپ شیپینگ می‌تواند هزینه‌های سربار شما را برای انبارداری یا تحویل سفارش کاهش دهد.

با حداقل سرمایه اولیه شروع می‌کنید

اگر به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار با حداقل سرمایه اولیه هستید، دراپ شیپینگ گزینه مناسبی برای شما است چون نیازی به سرمایه‌گذاری برای امکانات و منابع ندارید.

امکان فروش در کانال‌های مختلف را خواهید داشت

در مدل کسب‌و‌کار  dropshipping می‌توانید از طریق کانال‌های مختلف اقدام به فروش کالا کنید. چه وب‌سایت و رسانه‌های شخصی یا فروشگاه‌های بزرگ تجارت الکترونیک مثل دیجی کالا و… (فروش چند کاناله)

محدودیت جغرافیایی ندارید

دراپ شیپینگ به شما امکان می‌دهد بدون توجه به موقعیت جغرافیایی خود کارهای لازم را انجام انجام دهید و سفارش بگیرید. در واقع امکان کار از هر کجا برای شما فراهم است.

کسب‌و‌کار شما مقیاس‌پذیر است

 همکاری با تامین‌کنندگان و تولید‌کننده‌های مختلف می‌تواند پذیرش سفارش‌های بیشتر را بدون نیاز به افزایش موجودی در انبار، بسته‌بندی و ارسال برای شما امکان‌پذیر کند.

می‌توانید کالاهای متنوع‌تری را بفروشید

چون نیازی به پیش خرید موجودی ندارید، می‌توانید با تأمین‌کنندگان مختلف قرارداد ببندید و طیف وسیعی از اقلام را بفروشید و پتانسیل درآمد خود را افزایش دهید.

ریسک کمتری را تجربه می‌کنید

 مطمئن نیستید چه کالاهایی را بفروشید؟ دراپ شیپینگ به شما این امکان را می‌دهد که کالاهای مختلف را آزمایش کنید تا ببینید کدام یک بهترین فروش را دارد، بدون اینکه نگران از دست دادن سرمایه خود باشید.

محدودیت‌هایی که در دراپ شیپینگ ممکن است با آن‌ها مواجه شوید

این مدل کسب‌و‌کار در کنار مزایای جذابی که دارد، می‌تواند چالش‌هایی راهم به همراه داشته باشد:

محدودیت‌هایی که در دراپ شیپینگ ممکن است با آن‌ها مواجه شوید

رقابت بالا است

با توجه به اینکه این مدل کسب‌و‌کار، سرمایه اولیه کمی برای شروع نیاز دارد، رقابت در آن به شدت بالا است.

نظارتی روی کیفیت محصول ندارید

همانطور که در بخش‌های قبل گفتیم، مشارکت شما را در فرآیند پردازش سفارش‌ها کمتر از حالت معمول است و این مورد توانایی شما را برای نظارت و تضمین کیفیت محصول کاهش می‌دهد.

در  برندسازی محدودیت خواهید داشت

شما محصولاتی را می‌فروشید که ممکن است منحصر به‌فرد یا متمایز از سایر فروشندگان نباشند. بنابراین احتمال دارد در تمایز پیشنهاد خود چالش داشته باشید. همچنین چون فرآیند پردازش سفارش توسط شما کامل نمی‌شود ممکن است در تبلیغات و بازاریابی خود هم با محدودیت مواجه شوید. مثلا نمی‌توانید بسته‌بندی شخصی‌سازی شده یا در برخی از مناسبت‌ها ارسال رایگان داشته باشید.

حاشیه سود کمتری دارید

تفاوت‌ اندک یا حتی بدون تفاوت محصول به این معنی است که کسب‌وکار شما ممکن است در قیمتی که ارائه می‌دهید رقابت شدیدتری داشته باشید و فروش با قیمت پایین‌تر هم، حاشیه سود شما را کاهش می‌دهد.

نمی‌توانید روی فرایند حمل و نقل و تحویل سفارش‌ها نظارت کنید

فرض کنید یک مشتری سه محصول را سفارش داده است و هر کدام از آن‌ها باید جداگانه از یک تامین‌کننده ارسال شوند و این یعنی مشتری شما برای یک سفارش، سه بسته مختلف را دریافت می‌کند و حتی ممکن است متحمل هزینه‌ای بیشتر برای ارسال سفارشش شود. این مورد می‌تواند برای مشتری خوشایند نباشد و اثری منفی روی تجربه خرید او بگذارد.

الوپیک با داشتن سرویس‌های متنوع، می‌تواند انواع مختلفی از خدمات پیک را به کسب‌و‌کار شما ارائه دهد.

پشتیبانی از مشتری پیچیده‌تر است

در دراپ شیپینگ شما به عنوان یک واسطه عمل می‌کنید. اگر بسته ها در حمل و نقل گم شوند یا آسیبی ببینند، مشتری با شما تماس می گیرد و شما هم باید با تامین‌کننده یا شرکت حمل و نقلی که تامین‌کننده با آن کار می‌کند در تماس باشید و دوباره برای پاسخگویی به مشتری رجوع کنید. حتی ممکن است برای اتفاقی که شما مقصر آن نبوده‌اید، سرزنش شوید، مسئولیت آن را بپذیرید و عذرخواهی کنید. بنابراین فرایند خدمات مشتری در این کار، راحت نیست.

چگونه در ۴ مرحله یک کسب‌و‌کار خرده فروشی  دراپ شیپینگ (Dropshipping) را شروع کنید؟

دراپ شیپینگ اغلب به عنوان یک کار بدون دردسر برای سریع پولدار شدن معرفی‌می‌شود؛ اما در واقعیت اینطور نیست. درست مانند هر تجارت الکترونیک دیگری، دارپ شیپینگ هم برای راه‌اندازی و موفقیت نیاز به تلاش زیادی دارد؛ ولی اگر به خوبی انجام شود، می‌توانید به یک شریک قابل اعتماد برای کسب‌و‌کارهای بزرگ و در حال رشد تجارت الکترونیک تبدیل شوید.

چگونه در 4 مرحله یک کسب‌و‌کار خرده فروشی  دراپ شیپینگ (Dropshipping) را شروع کنید؟

۱- نیچ مارکت (Niche Market) اختصاصی خود را شناسایی کنید

دراپ شیپینگ زمین بازی بزرگی دارد و دست شما برای خرده‌فروشی باز است؛ اما یافتن فرصت و محصول مناسب که پتانسیل بالایی برای فروش داشته باشد، بسیار مهم است. پس به دنبال محصولی با تقاضای بالا، رقبای کم یا ارزش پیشنهادی منحصر به فرد باشید و تامین‌کننده مناسب آن را پیدا کنید.

۲- یک یا چند تامین‌کننده مطمئن پیدا کنید

قابلیت اطمینان مهم‌ترین ویژگی برای تامین‌کننده‌ای است که می‌خواهید با او کار کنید؛ پس شریکی را انتخاب کنید که شهرت خوبی داشته باشد و سودآوری کسب‌وکار شما را تضمین کند. علاوه بر این، عوامل دیگری هم وجود دارند که هنگام انتخاب تامین‌کننده باید در نظر داشته باشید. برای مثال موقعیت جغرافیایی او روی سرعت حمل و نقل و هزینه آن تأثیرگذار است. سرعت تولید او چقدر است؟ آیا سفارش‌ها به موقع به دست مصرف‌کننده می‌رسد؟ مهارت‌های ارتباطی لازم را دارد؟ و… تامین‌کنندگان مختلف را پیدا و آن‌ها را با هم مقایسه کنید.

۳- روی سهولت استفاده و تجربه خوب مشتری تمرکز کنید

برای فروش محصولات از کانال‌های مختلف استفاده کنید تا مشتریان بیشتری جذب کنید و بیش از همه چیز به این موضوع توجه داشته باشید که تجارت الکترونیک یا فروشگاه آنلاین خود را کاربرپسند، در دسترس و جذاب ارائه و سیاست‌های مرجوع سفارش‌ها و روش‌های حمل و نقل و تحویل آن‌ها را به روشنی برای مشتریان تعریف کنید.

همچنین سهولت در ارائه بازخورد مشتریان و ارتباط‌های شخصی‌سازی‌شده را فراموش نکنید تا یک تجربه خرید خوب را برای مشتریان خود رقم بزنید.

۴- روی بازاریابی و تبلیغات خود سرمایه‌گذاری کنید

بازاریابی کلید جذب مشتری است. یک استراتژی بازاریابی ایجاد و بر اساس آن عمل کنید تا کسب‌وکار شما بتواند رشد کند. روش‌های زیادی برای تبلیغ استراتژیک کسب‌وکار شما وجود دارد. به این فکر کنید که در شروع کار سعی دارید به چه کسانی برسید. قرار است برای چه مخاطبی تبلیغ کنید؟ چگونه می‌توانید محصول یا خدمات خود را به گروه هدفتان معرفی کنید؟

برای پاسخ به این پرسش‌ها باید بدانید که مخاطب هدف شما بیشترین زمان خود را در کدام بخش از اینترنت صرف می‌کند. پس درباره پربازدیدترین شبکه‌های اجتماعی و بیشترین کلمات کلیدی جستجو شده، تحقیق کنید.

۵ نکته برای موفقیت بیشتر در دراپ شیپینگ

ممکن است دراپ شیپینگ راهی آسان برای ورود به تجارت الکترونیک باشد؛ اما سودآور بودن آن نیازمند تلاش، آزمایش و صبر است. در این بخش ۵ نکته‌ای که با رعایت آن‌ها می‌توانید شانس خود را برای موفقیت در این کسب‌و‌کار افزایش دهید، آورده شده است:

۱- در انتخاب شرکای خود، وسواس داشته باشید

هنگام انتخاب تامین‌کننده برای پردازش سفارش‌های مشتریان، عوامل متعددی را در نظر بگیرید و صرفا روی قیمت به ازای کیفیت محصول، تمرکز نکنید.

۲- به جزئیات قرارداد تان با دراپ شیپر توجه کنید

قرارداد dropshipping اغلب فقط شامل قیمت عمده‌فروشی محصول است؛ اما این قراردادها باید سطح خدمات (SLA) را هم برای مواردی مانند زمان حمل و نقل، شرایط مرجوع کالا، بازگشت وجه، شرایط فسخ قرارداد و … شامل شود.

۳- به دنبال یادگیری بیشتر باشید

رویکردهای مختلف را آزمایش و تجربه کنید و یادگیری را در دستور کار خود قرار دهید تا بفهمید کدام گزینه برای شما کارایی بیشتری دارد و په چیزهایی برای کسب‌و‌کار شما مفید نیست. چه فروش یک محصول یا استفاده از یک ابزار جدید باشد یا به کارگیری یک رویکرد جدید بازاریابی. موفقیت‌ها را تکرار کنید و از شکست‌ها درس بگیرید. 

۴- روی اتوماسیون سرمایه‌گذاری کنید

داده‌ها از مهم‌ترین بخش‌های یک تجارت الکترونیک هستند. از فناوری و ابزارهای کم‌هزینه برای تحلیل و بررسی داده‌ها و تعامل با مشتریان، استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از چت‌بات‌ها برای پاسخگویی سریع‌تر به مشتریان بهره بگیرید.

۵- برای حل مشکلات برنامه داشته باشید

بروز مشکل در هر کسب‌و‌کاری اجتناب‌ناپذیر است. ممکن است تامین‌کننده سفارش مشتریان را با تاخیر، نادرست یا حتی آسیب‌دیده تحویل دهد و مشتری شما را مسئول آن می‌داند. بنابراین باید فرایندهایی را برای مدیریت مشتریان ناراضی تعریف کنید و بتوانید رضایت آن‌ها را جلب کنید.

برای شروع دراپ شیپینگ (Dropshipping) آماده هستید؟

همانطور که گفتیم دراپ شیپینگ به سادگی آنچه که همه می‌گویند نیست؛ اما اگر مزایا و معایب آن را بسنجید، می‌تواند راهی برای رونق کسب‌وکار شما باشد. اگر تصمیم دارید سفارش‌های dropshipping را شروع کنید، مطالب گفته‌شده در این بلاگ را به خاطر بسپارید و از انتخاب محصول مناسب، تامین‌کننده قابل اعتماد، قیمت رقابتی، کانال فروش درست و سرمایه‌گذاری روی تبلیغات غافل نشوید.

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...