اعتراض به پاک شدن ۸۰۰ اپلیکیشن ایرانی از اپ استور

  • اخباری که روزهای گذشته در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود نشان از حذف دوباره اپلیکیشن های پرکاربرد ایرانی از اپ استور دارد. چندی پیش نیز اپلیکیشن دیجی کالا و چند اپلیکیشن دیگر نیز از لیست نرم افزارهای اپ استور حذف شده بودند. در آن برهه زمانی شرکت اپل دلیل حذف این اپلیکیشن ها را استفاده از درگاه پرداخت شاپرک که خارج از سیستم پرداخت بین المللی پول است عنوان کرده بودند که پس از مدت زمانی با حل این موضوع اپلیکیشن های ایرانی نیز به لیست اپ استور بازگشتند.

  • حال بار دیگر این اتفاق در مقیاس بزرگ تری رخ داده است و جالب اینکه این بار دلیل حذف اپلیکیشن های ایرانی به طور بسیار مبهم، «تحریم» ایران از سوی آمریکا عنوان شده است و تاکنون نیز شرکت آمریکایی اپل توضیحی در این زمینه ارایه نداده است.
    آنطور که بررسی ها نشان می دهد از هفته پیش تاکنون ۸۰۰ اپلیکیشن ایرانی از لیست اپلیکیشن های اپ استور حذف شده است. بسیاری از این اپلیکیشن ها جزو نرم افزارهای بسیار پرکاربرد در داخل ایران هستند که حذف و عدم ارائه خدمات از سوی اپل به آنها باعث اختلال در خدمات رسانی به مشتریان و بهره برداری کاربران گوشی های آیفون از این خدمات شده است.

  • اپلیکیشن هایی نظیر الوپیک، دیجی کالا، بامیلو، تخفیفان و چندین و چند اپلیکیشن پرکاربرد دیگر در روزهای اخیر پس از حذف از لیست اپلیکیشن های موجود در اپ استور دچار مشکلاتی شده اند. این در حالی است که ایران یکی از بزرگ ترین بازارهای خاورمیانه شرکت اپل به حساب می آید و نزدیک به ۸ میلیون نفر در ایران جزو کاربران گوشی های هوشمند آیفون به حساب می آیند. حال این سوال پیش می آید که شرکت آمریکایی اپل با وجود این میزان کاربر در داخل ایران و همچنین وسعت فعالیت های استارت آپ ها و شرکت های فعال در حوزه تکنولوژی همچنان برای اعمال تحریم های بی منطق و ظالمانه پافشاری می کند؟

  • نباید فراموش کرد که پس از توافق برجام بسیاری از شرکت ها و صنایع داخلی گوناگون توانستند از مزایای این توافق بهره برداری کنند و از ارتباط با شرکت های خارجی و بین المللی دیگر استفاده کنند. این در حالی است که شرکت های فعال در زمینه تکنولوژی نیز با ورود به حوزه فعالیت مورد نظر خود و ارایه نرم افزارهای مناسب، برای حضور در فعالیت دیجیتال تلاش کردند و با در دسترس قرار دادن اپلیکیشن های خود در این فضا توانستند کاربران ایرانی بیشتری را وارد حوزه دیجیتال و دنیای پیشرفته امروز کنند.

  • حال شرکت اپل با این تصمیم نادرست موجب شده که کارآفرینان و استارت آپ هایی که هیچگونه ارتباطی با مسایل مربوط به تحریم ها و اختلافات سیاسی ایران و آمریکا نداشتند، درگیر حواشی بی دلیلی شوند که صاحبان این شرکت ها و کاربران را به یک میزان آزار می دهد. بی راه نیست اگر بگوییم اقدام حاشیه ساز و بی منطق شرکت اپل نه تنها در راستای توسعه تکنولوژی نیست، بلکه ضد حقوق بشر و ضد ایرانی است که قطعا اکوسیستم استارت آپ ها را تحت شعاع قرار می دهد.

     

  • مثال گویای این مساله شرکت الوپیک و دیگر استارتاپ های محبوب مثل دیجی کالاست که صد در صد قانونی و با در دست داشتن همه مجوزهای لازم در حال خدمات رسانی به کاربران هستند و بیشترین میزان رضایت مشتریان را به خود اختصاص داده اند. جدای این موارد این شرکت ها حجم وسیعی از اشتغال زایی در فضای اقتصادی ایران را به خود اختصاص داده اند که نه تنها لازم است از سوی نهادهای داخلی مورد حمایت قرار بگیرند، بلکه دیگر شرکت های بین المللی مانند اپل نیز می توانند به طور غیرمستقیم از آن حمایت کنند.

     

  • در هر صورت شاهد این هستیم که شرکت آمریکایی اپل که ادعای رشد و توسعه تکنولوژی در تمام کشورهای جهان را دارد با اقدامات نسنجیده خود به شرکت پیشتاز در زمینه جلوگیری از دسترسی عموم مردم به دنیای تکنولوژی تبدیل شده است. حال به نظر می رسد زمان آن رسیده که شرکت ها و استارت آپ های ایرانی با اعتراض به این روند غیرقانونی و بی منطق صدای خود را یک بار برای همیشه به گوش دنیا و علی الخصوص تصمیم گیران شرکت اپل برسانند.

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...