برطرف کردن مشکل لست‌مایل‌دلیوری برای کسب و کارها

لست مایل دلیوری یک عبارت عمومی است و زمانی استفاده می‌شود که یک محصول باید یک مایل یا کمتر را طی کند تا به دست مشتری برسد. اما از نظر اصطلاحی لست مایل دلیوری تنها به فاصله اشاره نمی‌کند بلکه مدت زمانی است که در خلال آن یک محصول بسته‌بندی شده و به دست مشتری می‌رسد.

 برای بسیاری از کسب‌وکارها، تولید یک محصول، پایان درگیری با چرخه‌ی خرید نیست، بلکه آغازی برای مرحله نهایی است: مرحله‌ای به نام تحویل!

هر کسب‌وکاری که محصولی را می‌فروشد و این محصول را باید به دست مشتری برساند؛ باید مطمئن شود که محصول فروخته شده در زمان و شرایط بسیار مناسبی به دست خریدار می‌رسد تا این چرخه با موفقیت طی شود. فرقی هم نمی‌کند که غذا باشد یا نوشیدنی، مبلمان و یا هر چیز دیگری.  همچنین باید گران‌ترین بخش  فرایند دلیوری را نیز شامل باشد: لست مایل دلیوری.

اما لست مایل دلیوری به چه معناست؟  لست مایل دلیوری یک عبارت عمومی است و زمانی استفاده می‌شود که یک محصول باید یک مایل یا کمتر را طی کند تا به دست مشتری برسد.

 اما از نظر اصطلاحی لست مایل دلیوری تنها به فاصله اشاره نمی‌کند بلکه مدت زمانی است که در خلال آن یک محصول بسته‌بندی شده و به دست مشتری می‌رسد یا به اصطلاح از تولید کننده به مصرف‌کننده می‌رسد.

لست مایل دلیوری به چه معناست؟

رساندن و تحویل کالا برنامه زمانی مختلفی را شامل می‌شود. دریافت سفارش و مشخص کردن تقویم برای تحویل، بارگیری کالا در ماشین و تخلیه آن، کار عملی برای انتقال کالای درون‌شهری که البته به محصول نیز بستگی دارد. تعجب نکنید! چیزی که تا این حد کوچک به نظر می‌رسد (یعنی لست مایل دلیوری) شامل ۵۳ درصد از تمام هزینه در چرخه خرید می‌شود.

 اینکه یک کالا هم به صورت موثر و هم مقرون‌به‌صرفه چه از نظر زمانی و چه از نظر مالی با شفافیت کامل به مشتری برسد چالش بزرگی برای فروشندگان است. اما همانند دیگر چالش‌ها این هم راه‌حل خودش را دارد.

مشکل last mile delivery برای خواربارفروشان

مصرف کنندگانی که دغدغه زمانی بسیار زیادی دارند و روز به روز به دنبال راه‌های سرعتی بیشتر هستند، عمدتا خرید خواربار و مواد غذایی را به شرکت‌های دلیوری واگذار می‌کنند. در اوایل سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۳۱ درصد از مردم آمریکا خواروبار را به صورت آنلاین خرید کرده‌اند.

 ظهور بیماری کووید ۱۹ نیز در سال ۲۰۲۰ مزید بر علت شد. اگرچه نه در سطوح خیلی زیاد، اما این دیدگاه در زندگی با پیشرفت تکنولوژی افزایش پیدا می‌کند و گزینه‌های متعددی برای خرید سر راه افراد قرار می‌گیرد.

برای خواربارفروشان این به معنای رشد روز افزون و افزایش نیاز روزمره به پلتفرم‌های آنلاین است. اما رساندن خواروبار هم چالش‌های خاص خود را دارد. چند چالش بزرگ در این زمینه عبارتند از:

 هزینه: زمانی که صحبت از هزینه می‌شود، رقابت با ارائه‌دهندگان بزرگ خدمات دلیوری و تحویل مرسوله یک چالش بزرگ است چرا که مصرف کنندگان نمی‌خواهند هزینه تحویل را بپردازند بنابراین خود خواربارفروشان باید این هزینه را متقبل شود.

تحویل به موقع: با در نظر گرفتن انتظاراتی که از خرید دیجیتالی این روزها وجود دارد یک سفارش تاخیر‌دار و یا سفارشی که بعضی از آیتم‌ها در آن قرار نگرفته‌اند ظرفیت بالقوه‌ای برای از دست دادن مشتری است. مشتریان انتظار دارند جنسی که سفارش می‌دهند به سرعت و درست دریافت کنند. علاوه بر این خواربار فروشان با چالش زمان سفارش نیز مواجه هستند تا تحویل ضمانت شده را داشته باشند.

 نگرانی های مرتبط با سلامت غذایی: برای کنترل دمای بعضی از مواد غذایی و یا نوشیدنی‌های حساس به دما نیاز به تجهیزات ویژه‌ای هنگام تحویل است.

 شفافیت در زمان تحویل:  از آنجایی که خواربار فروشان محصولاتی را که به دما حساس هستند را تحویل می‌دهند، زمان تحویل باید به نحوی تنظیم شود که مشتری در خانه حضور داشته باشد و بسته تحویل بگیرد.

 چند نکته برای مدیریت مشکل لست مایل در فروشگاه‌های خواربار فروشی:

  1. انتخاب وسیله حمل و نقل درست.  مطمئن شوید که یک وسیله درست برای تحویل دارید. بسیاری از مواد غذایی نیاز به مدیریت دمایی دارند بنابراین به دنبال وسیله‌ای باشید که بتوانید مواد فروخته شده خود را تا زمانی که به دست مشتری برسد سرد و یا یخ زده نگه دارید.
  2.  حفظ ارتباط. استفاده از راهکارهای مدیریت تحویل کمک می‌کند تا مشتری را به صورت مستمر از روند پیشرفت سفارش خود آگاه کنید. استفاده از تجهیزاتی که دارای GPS هستند دید کاملی را از سفارش شما هم برای مشتری و هم برای سفیر ایجاد می‌کند. علاوه بر این، برای دلیوری‌هایی که در نبود مشتری در خانه انجام می‌شوند، بعضی از ارائه‌دهندگان این دست خدمات اکنون ثبات می‌کنند که کار را انجام داده‌اند، مانند گرفتن عکس در هنگام تحویل که سبب می‌شود رانندگان بتوانند حساب پس بدهند و یا اینکه اثبات کنند سفارش به صورت دقیق تحویل داده شده است.
  3. تجهیزات مدرن. بعضی از سرویس‌دهندگان خدمات دلیوری به صورت مبتکرانه محصولات با قابلیت‌های مختلفی را فراهم کرده‌اند که به کسب‌وکارها در رساندن مواد غذایی و خواربار به مشتری زمانی که در خانه نیست کمک می‌کنند و مشتریان نیز اطمینان خواهند داشت که دزدی رخ نخواهد داد و یا در اثر باز ماندن در ورودی دمای خانه به هم نخواهد خورد. این محصولات مبتکرانه شامل لاکرهای کنترل دسترسی و تنظیم دما هستند و انتظار می‌رود که پنجره بالقوه دلیوری را برای خواربارفروشان بیشتر باز کنند.

مشکلات لست مایل برای کسب‌وکارهایی که در زمینه نوشیدنی فعال هستند

یکی از مهمترین اهداف شرکت‌های تولید کننده نوشیدنی این است که بتوانند در هر شرایطی نوشیدنی مورد نظر مشتریان خود را حتی در منزل آن‌ها تحویل بدهند. اما این که این بطری‌های شیشه‌ای و شکننده بتوانند در مدت زمان مشخص به مقصد برسند بزرگ‌ترین مشکل برای لست مایل است.

 مدیریت باربری: بطری‌های نوشیدنی اغلب با متریال‌های مختلفی از جمله آلومینیوم، پلاستیک و شیشه تولید می‌شوند. اینکه مطمئن شویم هر یک از این بطری‌ها در طول سفر خود به مقصد مشتری به ویژه درون ماشین‌هایی که باید در مناطق خارج از شهر و یا جاده‌های خاکی حرکت کنند به سلامت به دست مصرف کننده برسند یک چالش بزرگ است.

 کنترل دما: بسیاری از مشتریان می‌خواهند که نوشیدنی‌ها را به صورت خنک و یا گرم تحویل بگیرند در نتیجه خدمات باربری باید به نحوی باشد که کنترل دمای به بهترین شکل ممکن انجام شود.

 زمانبندی دلیوری: بسیاری از شرکت‌های تولید کننده نوشیدنی باید برنامه‌ریزی درستی برای دلیوری خود داشته باشند تا سفارش را از نظر زمانی بتوانند ضمانت کنند. بعضی از تولیدکنندگان نیاز دارند تا نوشیدنی ساخته شده را در یک چارچوب زمانی مشخص پس از تولید به دست مشتری برسانند.

برای حل کردن مشکل لست مایل دلیوری در شرکت‌های تولید کننده نوشیدنی موارد زیر باید در نظر گرفته شوند:

  1. از یک خودروی مناسب استفاده کنید. خودروهای داری یخچال می‌توانند نوشیدنی‌های شما را خنک نگه دارند اما هزینه اضافی برای شما خواهند داشت در نتیجه نیازی نیست که از این خودروها برای همه کسب‌وکارها استفاده شود.
  2. از یک مدیریت موثر برای باربری استفاده کنید. تولید کنندگان نوشیدنی باید یک راهکار مناسب برای مدیریت باربری خود طرح‌ریزی کرده و رانندگان را آموزش بدهند تا چطور بار آن‌ها را حمل کنند تا محصول تولید شده در مسیرهای طولانی به سلامت به دست مشتری برسد.
  3. ارتباط مستمر خود را با مشتری حفظ کنید. نتایج تحقیقات نشان داده که ۷۷ درصد از مشتریان نسبت به کسب‌وکار شما زمانی دید بهتری پیدا می‌کنند که اطلاع‌رسانی دقیق از زمان روند سفارش‌شان دریافت کنند. به دنبال آن دسته از ارائه‌دهندگان خدمات دلیوری باشید که بتوانند از طریق ایمیل یا اس‌ام‌اس برای مشتریان شما اطلاع رسانی کنند و آن‌ها را از روند دلیوری و زمان رسیدن محصول به دستشان مطلع سازند.

مشکل لست مایل دلیوری برای گل فروشان

فرض کنید یک کسب‌وکار گل فروشی دارید و چیدمان و پیچیدن گل‌های شما زبانزد است. زمان زیادی برای گل‌آرایی صرف کرده و مدت‌زمان مشخصی را هم در یک دمای تعیین‌شده سپری کرده‌اید، حال زمان آن رسیده که محصول خود را به دست مشتری برسانید.

گل‌فروشان به نسبت دیگر مشاغل درگیری بیشتری با خدمات دلیوری داشته‌اند و توسعه فروشگاه‌های آنلاین این نیاز را به وجود آورده که گل‌ها در زمان سریع‌تر و بدون هیچ‌گونه آسیب به دست مشتری برسند. زمانی که صحبت از مشکلات لست مایل برای گل فروشان می‌شود یکسری چالش‌های مختص این شغل و نگرانی‌ها خودنمایی می‌کند، از جمله:

مناسبت: اغلب گل‌فروشان با مناسبت‌های فصلی مثل روز ولنتاین و روز مادر مواجه هستند، بنابراین باید بتوانند قابلیت‌های دلیوری خود را با توجه به حجم سفارشات تنظیم کنند.

 کنترل دما: بعضی از گل‌ها مشکلی با رطوبت ندارند و دمای بالا هم برای آن‌ها دردسرساز نیست اما برای بعضی از گل‌ها این قاعده صدق نمی‌کند. دلیوری باید طوری برنامه‌ریزی و تنظیم شود که محصول چه در دمای ۸ درجه و یا در دمای ۸۸ درجه بیرون به دست مشتری برسد. گل‌فروشان ملزم هستند تا  گل و گیاهانی که برای مشتری می‌فرستند را در دمای مشخصی ارسال کنند تا از هرگونه آسیب و خسارت به آن‌ها جلوگیری شود.

مدیریت باربری: از آنجایی که گل محصول بسیار ظریفی است و اغلب به شکل‌های عجیب و غریبی نیز پیچیده می‌شود ماشین‌های دلیوری باید به قدر کافی بزرگ باشند تا بتوانند بدون مشکل در آن جای بگیرند و علاوه بر آن باید کسانی که آن‌ها را حمل می‌کنند مهارت‌های لازم را داشته باشند تا از ایجاد خسارت در هنگام حمل و نقل آن تا درب منزل مشتری جلوگیری شود.

برای اینکه از مشکل لست مایل دلیوری در کسب‌وکار گل فروشی بکاهید موارد زیر را دنبال کنید:

هرگز نوع ماشین را فراموش نکنید. روی ماشینی که برای دلیوری در نظر گرفته‌اید، سرمایه‌گذاری کنید. یک ون باربری قدیمی با تهویه هوای خراب که کار نمی‌کند و تنها چند جعبه برای حمل دارد به احتمال بسیار زیاد محصول شما را از بین خواهد برد.

برنامه‌ریزی موثری داشته باشید. برای کسب‌وکارهایی مانند گل فروشی که با چالش‌های بسیاری همچون مناسبت‌های مختلف و یا سال نو مواجه هستند باید راهکارهای مناسبی برنامه‌ریزی شود تا بدون خسارت محصولشان به دست مشتری برسد. برای روز مادر ممکن است بیشتر از ۵۰ ماشین نیاز داشته باشید اما در سایر روزها ۵ ماشین هم کار شما را راه خواهد انداخت. با داشتن یک برنامه راهکاری منعطف می‌توانید چرخه دلیوری خود را وسعت بخشیده یا از وسعت آن کم کنید به این ترتیب نیاز مشتری را برطرف کرده و زمانی که فروش شما رونق چندانی ندارد از هزینه‌های اضافی برای ماشین‌های اضافی جلوگیری کنید.

مشکل لیست مایل دلیوری برای مبلمان

کسب‌وکارهای مرتبط با مبلمان اغلب یا با وسیله‌های بسیار بزرگ سر و کار دارند و یا باید لوازم بسیار کوچک و شکننده همچون آینه یا شیشه را برسانند. به دلیل اندازه بزرگ و وزن زیاد نیز مشتریان تمایلی برای کمک کردن به شما در جهت تحویل گرفتن و یا رساندن محصول خریداری شده به خانه ندارند.

در زیر چند مشکل رایج که کسب‌وکارهای مرتبط با مبلمان با آن مواجه هستند را خواهید دید:

ابعاد و وزن: مبلمان‌ها می‌تواند بزرگ و خیلی سنگین باشد. این یعنی که برای رساندن آن‌ها ممکن است به بیشتر از یک نفر نیاز باشد. علاوه بر این به ماشین نیاز دارید که بتواند یک جنس با ابعاد بزرگ و وزن زیاد را برساند. بنابراین ممکن است به تجهیزاتی نیاز داشته باشید که مبلمان را به صورت امن و سالم از درب خودرو تا داخل خانه مشتری نیز ببرد.

زمانبندی: کسانی که مبلمان تازه خریداری کرده‌اند بسیار هیجان‌زده هستند و می‌خواهند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن مبلمان خریداری شده را در خانه خود ببینند. به دلیل ماهیت محصول باید در خانه حضور داشته باشند که خود یک عنصر تازه به زمانبندی محصول اضافه می‌کند.

برنامه‌ریزی: بعضی از کسب‌وکارهای مرتبط با مبلمان خدمات مونتاژ و سرهم‌بندی مبلمان در خانه را ارائه می‌کنند. سرهم کردن مبلمان در منزل مشتری سبب اضافه شدن زمان خواهد شد که باید در برنامه ریزی دلیوری در نظر گرفته شود.

 برای موفقیت در لست مای دلیوری کسب‌وکارهای مرتبط با مبلمان باید نکات زیر را رعایت کند:

  1. ابعادسنجی محصولی که قرار است تحویل بدهید. نیاز است که سنگین‌ترین محصول خود و بزرگ‌ترین آن از نظر ابعاد را شناسایی کنید. در عین حال ببینید که آیا فروش این محصولات بزرگ و سنگین برای شما به اندازه‌ای هست که یک ماشین بزرگ را برای آن در نظر بگیرید یا کمتر است؛ مثلاً می‌توانید با اجاره کردن یک کامیون کوچک یا یک ون نیاز خود را برای مسافت‌های طولانی و اجناس بزرگ برطرف کنید.
  2. از ابزار درست استفاده کنید. مطمئن شوید که رانندگان شما ابزار درست و مناسبی را برای بارگیری و تخلیه بار مبلمان و همچنین در صورت نیاز سرهم‌کردن مبلمان‌ها دارند. هرچقدر بازگشت برای یک ابزار را کمتر کنید هم در هزینه‌ها و هم در سرعت کار شما تاثیر خواهد داشت.
  3. کسب‌وکارهای دلیوری مبلمان اغلب کارهای سرهم‌بندی را در خانه مشتری انجام می‌دهند، بنابراین باید یک نقشه درست از منزل با جزئیات اضافه به افارد خود بدهید، مثلا این که راننده دقیقا کجا برود یا این که محصولات به کدام بخش برده شوند.

کارهای متعدد با مشکلات لست مایل دلیوری مشابه

بسیاری از کسب‌وکارهایی که محصولات خود را به مشتریان می‌رساند با چالش‌های متعددی روبرو هستند. این سه گزینه می‌تواند برای شما یاری‌رسان باشد:

ظاهر خوب. یک ماشین خراب می‌تواند تاثیر منفی روی مشتریان داشته باشد و آن‌ها را از خرید مجدد بازدارد. خودرویی که برای دلیوری در نظر گرفته‌اید را تمیز و سالم نگاه دارید و با اضافه کردن طرح‌های گرافیکی به آن، تاثیر برندینگ خود را افزایش دهید.

 فناوری اضافه کنید. با پیشرفت روز به روز فناوری و گزینه‌هایی که در مقابل کسب‌وکارها وجود دارد بد نیست که راهکارهایی در این زمینه برای صرفه‌جویی در زمان پیاده کنید.

برای آینده دور برنامه ریزی کنید. اینکه کسب‌وکارها در مسیر بمانند و برای دلیوری‌های خود برنامه‌ریزی کنند امری ضروری است و هیچ فرقی هم در ابعاد و نوع کسب‌وکار ندارد.

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...