تاریخچه پیدایش پیک موتوری در دنیا

پیک موتوری motorcycle courier به افرادی گفته میشود که با استفاده از انواع موتور سیکلت به جابجایی مرسولات میپردازند و در اروپای مرکزی , آسیا , آمریکای شمالی و جنوبی (به خصوص برزیل) افرادی به این کار مشغول هستند.

در پایان جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۸ بسیاری از سربازان ارتش بریتانیا که در جنگ با موتور سیکلت به جابجایی مهمات و سربازها مشغول بودند با مشکل پیدا کردن شغل مواجه شدند از این رو تعدادی از آنها با خرید موتور سیکلت در مرکز لندن به جابجایی مرسولات پرداختند.

زیاد شدن ترافیک شهری در انگلستان پس از جنگ جهانی دوم سبب شد از موتور سیکلت به عنوان وسیله ای برای جابجایی بسته ها و نامه های بین آژانس های تبلیغاتی و روزنامه ها استفاده شود و این گونه بود که اولین پیک های موتوری در کشور باران ایجاد شد.

در لندن استفاده از پیک موتوری خصوصا بعد از اعتصاب سراسری کارمندان پست سلطنتی در سال ۱۹۷۱ پر طرفدار شد.این پیک ها از طریق یک پایگاه مرکزی با بیسیم کنترل میشدند و پیشگامان این صنعت در انگستان شرکتهایی مانند : Yellow Express , GLH , Mercury Despatch ,City of London courier company بودند .

در سال ۱۹۸۰ استفاده از تجهیزات ارتباطی بیسیم موتورولا برای شرکت های پیک موتوری رایج شد. بعد از آن در دهه ۱۹۹۰ با فراگیر شدن استفاده مردم عادی از ایمیل و اینترنت لطمه بزرگی به صنعت پیک موتوری وارد شد و آنها را دچار رکود کرد.

روش کار پیک های اولیه

سیستم کاری پیک های موتوری در گذشته به دوگونه بود. بعضی از پیک ها به صورت سیار در سطح شهر تردد میکردند و از طریق بیسیم با مرکز در ارتباط بودند و درآمد آنها با توجه به میزان آشنایی آنها با نقاط مختلف شهر , فاصله طی شده و نوع مرسوله مشخص میشد .

نوع دیگری از پیک ها وجود داشتند که در نقاط خاصی از شهر مستقر می شدند.این پیک های سیار بر اساس تماس مرکز برای دریافت سفارش حرکت میکردند . تفاوت این دو نوع سرویس در این بود که موتور سواران در سطح شهر تردد نمیکردند و نسبت به گروه اول اصطحلاک و هزینه ها کمتری متقبل می شدند.

محبوب ترین نوع موتور سیکلتی که برای پیک ها استفاده میشد از کلاس ۶۰۰CC بود. این موتورها هم برای استفاده شهری مقرون به صرفه بودند و هم برای مسافت های طولانی و بین شهری کاربرد داشتند.

استفاده از پیک موتوری در کشورهایی نظیر سنگاپور بسیار رایج است زیرا در این کشورها مالیات و هزینه های داشتن خودروی شخصی بسیار زیاد است. از طرف دیگر فاصله بین اماکن بسیار کم است و به همین دلیل شرکت های زیادی به ارائه خدمات پیک موتوری مشغول هستند.

امروزه در اکثر کشورهای دنیا استفاده از پیک موتوری مرسوم است. در ایران هم الوپیک با ترکیب تکنولوژی و خلاقیت تلاش میکند تا تجربه متفاوتی از سرویس پیک موتوری را ابتدا در تهران و به زودی در سراسر کشور ایجاد کند.

در همین موضوع بخوانید :

سرویس های مشابه الوپیک در دنیا

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...