داده‌ها چطور به بهینه‌سازی خدمات لجستیکی کمک می‌کنند؟

دنیای فعلی ما به سمت تحولات دیجیتالی در حرکت است و همچنان که فرایندها از روی کاغذ به سمت فضای ابری حرکت می‌کنند تاثیر بسزایی روی داده‌ها نیز می‌گذارند. لجستیک نیز از این قاعده مستثنی نیست. زنجیره تامین شما می‌تواند حجم عظیمی از داده‌ها را به صورت روزانه ایجاد کند و می‌توانید از این اطلاعات برای شناسایی تکنیک‌های بهینه سازی این زنجیره تامین استفاده کنید.

در این یادداشت در چهار روش به چگونگی استفاده از داده‌ها برای بهینه‌سازی استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها در رویکردهای مبتنی بر لست مایل دلیوری نگاهی خواهیم انداخت.

بهینه‌سازی استراتژی

انتظار برای تحویل محصولات در همان روز یا حداکثر ۳ ساعت کاری رو به افزایش است. هر شرکتی که می‌خواهد در این بازار رقابتی بماند باید در استراتژی خود دلیوری سریع و قابل اطمینان را بگنجاند. الوپیک برای ارائه این سرویس به رستوران‌ها و سایر مشاغل همواره در دسترس است.

برای این که بتوان به یک دلیوری سریع و قابل اعتماد رسید باید شفافیت داشت، هم به صورت درون‌سازمانی و هم در رابطه با مشتری نهایی.

داده‌های لجستیکی می‌توانند تعادلی میان مارکتینگ و زنجیره تامین ایجاد کنند. داده‌ها می توانند روزهای کاری، زمان‌های کاری، وسایل نقلیه و سطوح مختلف خدماتی که شما عرضه می‌کنید را به اطلاع دیگران برسانند و به این ترتیب بهترین نوع هزینه برای شما مشخص خواهد شد. همچنین این داده‌ها می‌توانند به شما کمک کنند انتظاراتی که مشتریان دارند را مدیریت کنید و یک تجربه دلیوری بهتر بسازید.

یک. ایجاد شفافیت با ردیابی لحظه‌ای

ردیابی در لحظه به یک استاندارد جدید در خدمات دلیوری تبدیل شده است. با این حال ۷۳٪ از متخصصان زنجیره تامین نمی‌توانند خدمات ردیابی در لحظه را به مشتریان خود ارائه بدهند. متوسط زمان پیش‌بینی شده در سرویس‌های دلیوری کمک می‌کند تا انتظارات مشتریان مدیریت شود و نهایتا به یک تجربه مناسب از دلیوری ختم خواهد شد. حتی زمان‌هایی که تاخیری ایجاد می‌شود، مشتریان نسبت به این تاخیر اطلاعات به روز دریافت خواهند کرد و به این ترتیب از هدر رفت بیهوده زمان جلوگیری خواهد شد.

پلت‌فرم‌های مدرن لجستیکی، قابلیت‌های ردیابی GPS، الگوریتم و فرآیندهای اتوماتیک شده را در تمامی مراحل مرتبط با فرایند لست مایل دلیوری اضافه می‌کنند تا شفافیت ایجاد شود. این فناوری همچنین امکان ارائه گزارش‌های جزئی‌تر را فراهم می‌کند که برای متخصصان حوزه لجستیکی امکان پیش‌بینی‌های بهتر را میسر می‌سازد.

دو. افزودن ویژگی‌ها و خدمات جدید با استفاده از داده‌ها

استفاده از داده‌ها برای اطلاع‌رسانی در مورد سطوح مختلف خدماتی کمک می‌کند تا انتظارات مشتری با واقعیت‌های دلیوری کار شما هم راستا شود و به این ترتیب یک مشتری رضایتمند خواهید داشت. زمانی که بخش مارکتینگ قابلیت‌های شما را در دلیوری بشناسند می‌تواند با اعتماد به نفس بیشتری با مشتری ارتباط برقرار کند. به جای این که یک کمپین مارکتینگ جدید راه‌اندازی کنید و برای تحقق آن روی زنجیره تامین فشار بیاورید، می‌توانید به داده‌های خود نگاه کنید و آنچه که می‌توانید به دست بیاورید را شناسایی کنید.

بهینه‌سازی تاکتیکی

علاوه بر استراتژی مشتری، داده‌های لجستیکی برای بهینه‌سازی اجرای برنامه‌های دلیوری نیز مفید هستند. پلتفرم‌های لجستیکی مدرن داده‌های منحصر‌به‌فرد در یک زنجیره تامین را جمع‌آوری می‌کنند. پس از آن می‌توانید فناوری‌هایی همچون هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را اعمال کنید تا به یک بهره‌وری خوب برسید.

سه. بهینه‌سازی مسیرهای دلیوری

مسیرهایی که یک راننده انتخاب می‌کند می‌تواند تاثیر به‌سزایی روی زمان و هزینه دلیوری داشته باشند. اما بهینه‌سازی دستی این مسیرها می‌تواند چالش‌آفرین باشد. فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود. از ساعات در دسترس بودن راننده گرفته تا ترافیک روزانه، ظرفیت خودرو و موارد دیگر. اینجاست که کلان داده‌ها وارد می‌شوند.

فناوری‌های خودکار می‌توانند با استفاده از داده‌های زنجیره تامین شما مسیرهای جدیدی ایجاد کنند. الگوریتم‌های این فناوری‌ها بسته به قوانین تجاری متعدد و جزئیاتی که داده‌های شما ارائه می‌دهند مسیرها را بهینه‌سازی می‌کنند.

به این ترتیب از تاخیر جلوگیری شده و این اطمینان به میان می‌آید که رانندگان موثرترین مسیر را طی می‌کنند. با در نظر گرفتن عرضه و تقاضای درست و متعادل، مصرف بیهوده ۳۰ الی ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.

چهار. تأخیرهایی که دست شما نیستند را پررنگ کنید

بهینه‌سازی مسیرها نقش بزرگی در رهیابی ازدحام ترافیکی بازی می‌کند اما تنها بخشی از ماجراست. فاکتورهای بسیاری وجود دارند که می‌توانند سرعت دلیوری را تحت تاثیر قرار دهند. فاکتورهایی همچون تحویل مرسوله از سوی راننده و شلوغی در تحویل به مشتری، چالش‌های مختلف در ساعات مختلف و مسافت دلیوری. پتلفرم‌های مدرن لجستیک امروزی می‌توانند انحرافات موجود در داده‌ها را مشخص کنند و به این ترتیب تاخیرها در زمان حقیقی مشخص می‌شوند. این کار به شما کمک می‌کند که زمان دقیق تاخیر را تعیین کرده و به سرعت وارد عمل شوید.

در مجموع همانطور که انتظارات مشتریان از دلیوری افزایش می‌یابد، سازمان‌ها باید در رابطه با استراتژی و نحوه اجرای آن تصمیم‌های هوشمندانه‌تری با پشتوانه داده‌های جمع‌آوری شده خود بگیرند و در این فرایند می‌توانند روی همراهی الوپیک حساب کنند.

داده‌های لجستیکی می‌توانند به شما کمک کنند تا تاخیرها را شناسایی و مسیرها را بهینه کنید، سطوح قابل پیش‌بینی خدماتی را تعریف کنید، استراتژی مشتریان خود را مشخص کنید و برای مشتریان نهایی شفافیت ایجاد کنید.

اما باید به خاطر داشته باشید که شناسایی این موارد اولین گام است. سازمان‌ها باید به ظرفیت زنجیره تامین خود توجه داشته باشند و در عین حال با شرکت‌های لجستیکی که بتوانند به آن‌ها در استفاده بهینه از داده‌های جمع‌آوری شده کمک کنند نیز مشارکت داشته باشند.

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...