۹ حقیقت جالب درباره وسپا که عمرا نمی‌دانستید!

امکان ندارد موتورباز باشید و اسم وسپا (Vespa) را نشنیده باشید! این موتورسیکلت بامزه بیش از ۷۰ سال است که جایش را در قلب تمام مردم دنیا باز کرده است و البته داستان جالبی هم دارد. با الوپیک همراه باشید تا داستان وسپا را برایتان تعریف کنیم و ۹ حقیقت جالب را هم درباره وسپا به شما بگوییم. مطمئن باشید که هیچکدام را قبلا نشنیده‌اید!

آیلار رزاقی

۱) وسپا؛ زنبورک طلایی

موتور سیکلت وسپا در سال ۱۹۴۶ به دنیا آمد. تولیدکننده آن بعد از دیدن آن گفت: !Sembra una vespa، یعنی این که شبیه زنبوره! چون موتور سیکلت صدای زنبور می‌داد! البته موتور سیکلت وسپا دیگر صدا نداد اما نام وسپا روی آن ماند. چون وسپا در زبان ایتالیایی به معنی زنبور است! زنبور قصه ما به سرعت محبوب شد و به سرتاسر جهان سفر کرد. پیاجیو (Piaggio) کارخانه تولید کننده وسپا، در قرن نوزدهم در کار ساخت کشتی بود و بعد از آن هم به صنایع هوایی و ساخت هواپیما رو آورد. به همین دلیل در جنگ جهانی دوم حسابی مورد هدف قرار گرفت و آسیب‌های فراوان دید.

کارخانه پیاجیو بعد از جنگ، با کمک متفقین دوباره بازسازی و سرحال شد. اما مانند بسیاری از تولیدکننده‌های هواپیما، به آنها اجازه داد نشد تا فعالیتشان را در زمینه صنایع هوایی ادامه بدهند. مدیر کارخانه پیاجیو هم متوجه شد که بعد از جنگ اوضاع اقتصادی نامناسب است و مردم نیاز دارند تا ارزان‌تر جابجا شوند. پس از فرصت استفاده کرد و وارد دنیای موتورسیکلت شد و حالا وسپا یکی از بهترین برند های موتور سیکلت در جهان است!

موتور وسپا

۲) وسپا و رویای آزادی

شاید برایتان جالب باشد بدانید که موتورسیکلت وسپا از روی یک موتورسیکلت جنگی الهام گرفته شده است! موتورسیکلت Cushman مدل ۵۳ یک موتورسیکلت سبک با چرخ‌های کوچک بود که برای استفاده‌های نظامی طراحی شده بود. در دوران جنگ جهانی دوم، این موتورسیکلت را با چتر نجات به مناطق جنگی می‌فرستادند. بسیاری از آنها در میلان و تورین فرود آمدند تا سربازان ایتالیایی از آن استفاده کنند. حالا وسپا از دل جنگ، پیام‌آور صلح و شادی و جوانی می‌شود! یکی از کمپانی‌های دیگر موتور سیکلت‌سازی که نماد آزادی و قدرت است، هارلی دیویدسون پسر بد آمریکا است!

موتور سیکلت

۳) ازت متنفرم موتور لعنتی!

باورتان می‌شود طراح موتور سیکلتی به این زیبایی از موتور متنفر باشد؟! پیاجیو از یک مهندس خبره به نام کورادینو داسکانیو (Corradino D’Ascanio) درخواست کرد تا برایش موتورسیکلت طراحی کند. داسکانیو یک طراح ساختارشکن بود که اولین هواپیما تک‌سرنشین خود را در ۱۵ سالگی ساخته بود. داسکانیو همچنین سازنده اولین هلیکوپتر ایتالیا هم بود اما با تمام این حرف‌ها او از موتورسیکلت‌ خوشش نمی‌آمد! به نظر او موتورسیکلت‌های آن زمان، بسیار گنده و کثیف بودند! پس تصمیم گرفت یک موتورسیکلت خیلی متفاوت طراحی کند.

این طراح نابغه، دنده‌های موتور را به دسته آن منتقل کرد و یک فضای مناسب در قسمت جلوی زین باز کرد تا موتورسواران بتوانند پاهای خود را در آن فضای خالی حرکت بدهند. این طراحی برای خانم‌های دامن‌پوش آن زمان بسیار مناسب بود و این ویژگی وسپا در محبوبیت این موتورسیکلت نزد خانم‌ها تاثیر بسیاری گذاشت. داسکانیو که از کثیفی بیزار بود، جعبه موتور را در بدنه موتور قرار داد تا موتورسواران و لباس‌هایشان تمیز بمانند و روغنی نشوند!

وسپا

۴) صدا، دوربین، حرکت!

درست است که وسپا آنقدر خوب بود که مردم خودشان آن را تبلیغ و به یکدیگر معرفی می‌کردند، اما شهرت و محبوبیت وسپا با ظهور روی جلد مجله‌ به شکل موشکی افزایش یافت! مردان موتورسوار خوش‌قیافه به همراه دختران مو بلند که موهای خود را در باد رها کرده بودند به شدت به فروش وسپا کمک کرد. زنبور جاه‌طلب ما به این هم راضی نشد و وارد هالیوود شد!

ستاره‌هایی مانند آنیتا اکبرگ در فیلم زندگی شیرین (La Dolce Vitaسوار بر وسپا ظاهر شد. همچنین آدری هپبورن بازیگر محبوب آن روزها در فیلم تعطیلات رُمی (roman holiday) با وسپا به گردش اطراف رم پرداخت. چند عکس بامزه هم از وسپا در فیلم بن هور (Ben Hur) به یادگار مانده که نشان می‌دهد از این موتور سیکلت در مراحل فیلم‌برداری این فیلم استفاده شده است. مطلب ۹ فیلم مخصوص موتوربازها را ببینید تا با بقیه فیلم‌های موتوی هم آشنا شوید!

وسپا

۵) آیا موتور وسپا افسانه‌ها را شکست می‌دهد؟

در این ۷۰ سال وسپا نشان داده که فقط محبوب نیست، بلکه بیشترین فروش در صنعت موتورسیکلت را هم داشته است! در این سالها وسپا تعداد ۱۸ میلیون موتور فروخته است و این اصلا شوخی نیست! اما این ۱۸ میلیون شامل موتورهای تحت لیسانس وسپا در هند و اندونزی و تایوان هم می‌شود. این تعداد حتی از میزان فروش ماشین افسانه‌ای فورد T هم بیشتر است! در این هفت دهه که از تولد وسپا می‌گذرد، ۱۵۰ مدل مختلف از این موتور به بازار آمده است.

فورد

۶) از روی دست هم کپی نکنید

هرجا که محبوبیت باشد شک نکنید که تقلید هم وجود دارد! اما داستان کپی کردن از وسپا خیلی بامزه است! در سال ۲۰۱۳ پلیس ایتالیا ۱۱ مدل مختلف کپی از وسپا را کشف و ضبط کرد. این موتورها را ۷ شرکت مختلف چینی تولید کرده بودند و آنقدر گستاخ بودند که این موتورها را در در نمایشگاه EICMA در حیاط پشتی کارخانه پیاجیو به نمایش گذاشتند. آن هم در کنار موتورهای اورجینال وسپا! واقعا که چه رویی دارند بعضی‌ها!

دانلود الوپیک برای اندروید

۷) موتور سیکلت وسپا؛ انتخاب بیتِل‌ها

با اینکه ایتالیا خانه مادری وسپا محسوب می‌شود اما در تمام دنیا این موتور سیکلت عاشقان بسیاری دارد. دومین بازار بزرگ وسپا بعد از ایتالیا، کشور انگلستان است. فرهنگ وسپا سواری در انگلستان بسیار گسترده بود و از دهه ۱۹۵۰ تا حالا ادامه دارد. وسپا در انگلستان فراتر از یک موتورسیکلت ظاهر شد و با فرهنگ جوانان پرشور انگلیسی و مد روز گره خورد.

جوانان یاغی انگلیسی با آن اورکت‌های سبز رنگ خودشان، وسپا را به عنوان بخشی از استایل خود انتخاب کرده بودند. آنها به موتورسیکلت‌های خود آینه و چراغ‌های اضافی آویزان می‌کردند و ویراژ می‌دادند و مثل جوان‌های هر دوره‌ای می‌خواستند خودشان را از طریقی معنا کنند. دقیقا مانند جوانی‌های شما! که موهای بلند داشتید و جین‌های دمپا گشاد می‌پوشیدید!

وسپا در انگلستان

وسپا در انگلستان یک وسیله نقلیه باحال شناخته می‌شود و کسانی که وسپا سوار می‌شوند هم در این کشور خیلی باحال هستند! از سلبریتی‌های وسپا‌ سوار در لندن می‌توان به پاول مک‌کارتنی در قدیم و سایمون کاول در حال حاضر اشاره کرد. راستی شما طرفدار کدام هستید؟ شما هم فکر می‌کنید موسیقی الان به کیفیت گذشته نیست؟

وپاول مک کارتنی

۸) چقدر مدل داری زنبورکِ بلا!

یادش بخیر یک زمانی بود که وسپا فقط یک مدل داشت. اما حالا وسپا ۱۲ مدل مختلف موتور سیکلت دارد. این ۱۲ مدل در ۶ خانواده قرار می‌گیرند:

  • Primavera) 50, 125 and 150)
  • Sprint) 50, 125 and 150)
  • GTS) 300)
  • GTS Super) 125 and 300)
  • PX) 125 and 150)
  • and) 946 ,125)

تمام این مدل‌ها از ۵۰ سی‌سی دو سیلندره تا ۳۰۰ سی‌سی چهار سیلندره را شامل می‌شوند.

دانلود الوپیک برای iOS

۹) وسپا مانند یک اسب اصیل به صاحب خود وفادار می‌ماند

مدل فعلی وسپا به نام ۹۴۶ از مدل اصلی آن در سال ۱۹۴۶ الهام گرفته شده است. این مدل برای گرامیداشت مدل اصلی وسپا دیزاین شده است و طراحان در تمام جزئیات دسته‌ها، نشیمن، خطوط و طراحی کلی سعی کرده‌اند تا دیزاین مدل اصلی را حفظ کنند اما در عین حال هم بسیار متفاوت طراحی کرده‌اند.

موتور سیکلت وسپا مدل ۹۴۶ یک موتور بسیار خاص و لاکچری است و دیزاین آن حسابی چشم‌های شما را سر شوق می‌آورد. اگر می‌خواهید حدودی بدانید که این موتورسیکلت چقدر لوکس و گران‌قیمت است فقط بگویم که صندلی این موتور تماما دست‌دوز استادکاران ایتالیاست!

وسپا

حرف آخر

بسیاری از اشیا در گذر زمان به یک معنا تبدیل می‌شوند. این اشیا از فرهنگ می‌گذرند، از افکار سفر می‌کنند و مستقیما به یک سمبل ابدی در تاریخ تبدیل می‌شوند. در تمام دنیا وسپا نشانه ایتالیاست. گویی یک زبان مشترک بین تمام مردم جهان ایجاد کرده است و همه این زبان را به نام ایتالیا می‌شناسند.

چه خوب است به خاطره‌های خودمان هم توجه کنیم و آنها را به نشانه تبدیل کنیم. چون بهرحال ما خودمان پیکان‌مذگان داریم! راستی با یک مقاله اساسی درباره پیکان موافقید؟!

27
دیدگاه ها

avatar
15 Comment threads
12 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
17 Comment authors
علیحسین صدقی متولد1327امیررضامنصور گزلیانShahrokh_flute2 Recent comment authors
newest oldest most voted
علی
Guest
علی

سلام
من شخصا عاشق ماشینم و از موتور متنفرم، اما از وسپا خیلی خوشم میاد. مدتیه تو فکر خرید یه وسپا هستم. این مقاله رو که خوندم علاقه‌ام به وسپا بیشتر شد. ممنون

حسین صدقی متولد1327
Guest
حسین صدقی متولد1327

درسال هزاروسیصد شصت پنج وسپا ۱۵۰ خریدم درسال ۶۶و۶۷باآن اغلب شهرها ازجمله خوزستان راگشتم بیش ازنیم قرن میباشد وسپا سوار میشوم با وسپا محدودیتی پرای خریدندارم که یکی از بهترین حسن های ان میباشد فعلان ۱۲۵ مدل ۷۱ سواد میشوم وبعد از ۵۵ سال عمرمتورقبلی قابل استفاده میباشد یک متور ۱۹۷۶ میلادی در حد صفر هم دارم

امیررضا
Guest
امیررضا

خیلی ام عالی واقعا اگر یک خانم این مقاله را تهیه کرده با افتخار باید بگم دم هرچی زن گرم من یدونه GTV300 دقیقا از همینی که مورد شماره ۹ تو عکستون کنار نسخه قدیمیش گذاشتین دارم که به اصطلاح سی جیورنی ام بهش گفته میشه اگر شخصی یا خود شما از اون نسخه ی قدیمیش سراغ داشته باشین بنده خریدارم بازم ممنون بابت مقاله زیبا

Shahrokh_flute2
Guest
Shahrokh_flute2

بسیار زیبا و عالی بود یادش بخیر اون زمانها بخصوص سه چرخش. چندتا عکس دارم که با مقاله و نام شما در پیجم shahrokh_flute2 پست میکنم. ??????

بابک
Guest
بابک

مررررسی عالی بود. عاااشق وسپا هستم و عاشقش میمونم تا یکیشو بگیرم????

آیلار رزاقی
Guest
آیلار رزاقی

با سلام
خوشحالیم که دوست داشتید

محمد خورشیدی
Guest
محمد خورشیدی

از سیزده سالگی با خرید یاماها ۸۰ به موتور علاقه مند شدم بعد از آن سوزوکی ۸۰ و ۲۵۰ و بالاخره سوزوکی ۱۰۰۰ و هوندا ۱۰۰۰ گلدان وینگ را تجربه کردم. خب امروزه تردد با اینام موتورهای سنگین ممنوعده شد. مدتی موتور سوار نمیشدم در سال ۱۳۷۵ قصد خرید موتوری در خور داشتم برای اولین بار روی زین وسپا ۱۵۰ هندی نشستم و یک دور زدم بدم نیامد و آنرا خریدم و تا امروز چندین مدل خریدم و امروزه باجاج ۱۵۰ هندی دارم واقعا موتور ایتالیا ست ولی خب مدلش پایین آمده.و درصدد هستم به سراغ مدل های جدید شرکت… نمایش بیشتر...

احمد
Guest
احمد

سلام و بخاطر مطالب زیبای مقاله ممنونم
الان حدود یکسال است که موتور وسپا پیاجیو خریدم و واقعا از خریدش پشیمون نیستم چون طراحی زیبا و خاص ، موتور ۱۵۰ پر قدرت، شتاب عالی و کاملا آرام و از همه مهمتر کم مصرف دلایل کافی برای اثبات کیفیت و فرمت عقبه یه کارخانه بروز دنیاست

آیلار رزاقی
Guest
آیلار رزاقی

با سلام
خوشحالیم که مطلب الوپیک مورد قبول شما قرار گرفته است
صحبت شما درست است و موتور سیکلت وسپا یک موتور باکیفیت و اصل است

امیر
Guest
امیر

قشنگ بود

آیلار رزاقی
Guest
آیلار رزاقی

سپاسگزار از شما

RHZ
Guest
RHZ

سلام،عالی بود مقالتون،فقط ای کاش آخرش مینوشتید که درایران خرید این موتور واقعا یه اشتباه محضه،آخه خیلی وحشتناکه خیلی،قیمت،امنیت صفر،سواری دردناک اگه طولانی بشه روکمرفشاروحشتناکی میاره،ترمزصفر،توی بارون که بیرون آوردنش حکم مرگ امضا بایدکرد حالابارون نه زمین خیس باشه بااون تایرای کوچیکش بفنامیره راننده بااین قیمت دوکاتی میشه خرید البته بدونه پلاک،بازم میگم ممنون ازمقالتون جالب بود

آیلار رزاقی
Guest
آیلار رزاقی

با سلام
از نظر لطف شما سپاسگزاریم
بله خرید و نگهداری وسپا در ایران کمی مشکل است اما هنوز هم وسپاسواران بسیاری در ایران وجود دارند
در ارتباط با دوکاتی هم پستی در اینستاگرام الوپیک وجود دارد

منصور گزلیان
Guest
منصور گزلیان

عاشق وسپا هستم .وقتی جوان بودم در سال ۱۳۵۵ از نمایندگی در اهواز به قیمت نه هزار و نهصد تومان خریداری کردم نوع دو زین ۱۵۰ اسپیرنت

آیلار رزاقی
Guest
آیلار رزاقی

عکس آن را برای ما بفرستید تا به نام خودتان منتشر کنیم 🙂

منصور گزلیان
Guest
منصور گزلیان

سلام ببخشید دیر جواب دادم متاسفانه الان اهواز نیستم که عکس آنرا بفرستم و هیچ عکسی از آن فعلاًندارم به محض تهیه میفرستم خدمتتان.ومتشکرم از توجهتان

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...