گزارش سخنرانی مهدی نایبی، مدیرعامل الوپیک در دانشگاه امیرکبیر

هرچند که استارت‌آپ‌ها در دنیا قدمتی نزدیک به بیست سال دارند اما فعالیت این کسب‌و‌کارها در ایران به سختی از ۵ سال هم تجاوز می‌کند. با این وجود، روند رشد و پیشرفت استارت‌آپ‌های ایرانی از شیب تندی برخوردار بوده است؛ چراکه کشورمان طی دو سال اخیر و به دلایل متعدد، فضای مناسبی جهت ظهور و رشد استار‌ت‌آپ‌ها بوده است.
مهدی نایبی، رییس هیات مدیره و هم‌بنیان‌گذار شرکت دانش‌بنیان الوپیک که روز سه‌شنبه، بیست آذرماه به عنوان سخنران در دانشگاه امیرکبیر حضور پیدا کرده بود، طی سخنانی به ارائه دانش و تجربیات خود به دانشجویان این دانشگاه پرداخت.


وی مهم‌ترین عوامل رشد استارت‌آپ‌ها در ایران را «وجود بازارهای اشباع نشده»، «عدم حضور رقبای متعدد»، «فرهنگ‌سازی مناسب» و «آماده‌سازی پلتفرم‌های ضروری توسط دولت» دانست.
علاوه‌براین، رییس هیات مدیرۀ الوپیک به پتانسیل‌های ایران جهت فعالیت استارت‌آپ‌ها اشاره کرد و عواملی مثل بالا بودن تعداد گوشی‌های هوشمند و بهره‌مندی از جمعیت جوان زیر سی سال را یکی از نقاط قوت کشور دانست.
وی بیان کرد: بالا بودن نرخ شهرنشینی در ایران، یکی از عوامل مهم در رشد سریع استارت‌آپ‌ها است.
نایبی، پایین بودن میانگین سنی (سی سال) و همچنین بالا بودن جمعیت جوان ایران – با ذکر این نکته که جمعیت بالای شصت و پنج سال، تنها پنج درصد جمعیت را شامل می‌شوند- در گسترش استارت‌آپ‌ها مهم و تاثیرگزار دانست.
او همچنین درخصوص نحوۀ تاثیر سرعت اینترنت بر رشد استارت‌آپ‎‌ها افزود: هرچند که سرعت اینترنت در کشور ما از میزان جهانی کمتر است اما با این وجود از سرعت قابل قبولی برای فعالیت استارت‌اپ‌ها برخوردار است.
هم‌بنیان‌گذار الوپیک که انتقال دانش و تجربیات سال‌ها تحقیق، کار و فعالیت مداوم خود را به دانشجویان و علاقمندان یک رسالت دائمی و مستمر می‌داند، سخنانش را با طرح پرسش و به چالش کشیدن مخاطبان درمورد استارت‌آپ‌ها ادامه داد و از مفهومی آشنا به نام «unicorn» سخن گفت.
نایبی سپس این مفهوم را تشریح کرد و به مقایسۀ برترین کشورهای جهان از لحاظ تعداد یونیکرن‌ها پرداخت. وی بعد از آمریکا، چین و هند را قدرت‌های نوظهور و رو به رشد در این حوزه دانست و چین را در آیندۀ نزدیک و با فاصلۀ زیاد از هند، رقیبی برای آمریکا خواند.


رییس هیات مدیرۀ شرکت الوپیک، «چین» را یک نمونۀ موفق در حوزۀ ایجاد سوپر اپ‌ها دانست و دلیل رشد و افزایش بی‌سابقۀ تعداد یونیکرن‌ها را در این کشور، باز شدن فضا برای تقویت تولیدات ملی توسط دولت دانست. وی تاکید کرد:

  • بعد از این که استارت‌آپ‌های داخلی تقویت شدند، دولت به استارت‌آپ‌های خارجی اجازه ورود به کشور و فعالیت داد.

موسس شرکت الوپیک، همچنین به اهداف خود برای تبدیل الوپیک به یک سوپر اپ اشاره و بیان کرد:

  • نهایت آرزوی استارت‌آپ‌ها این است که به یونیکرن تبدیل شوند. استارت‌آپ‌های بسیاری نیز در ایران وجود دارند که پتانسیل تبدیل شدن به سوپر اپ را داشته باشند اما یک یونیکرن مانند یک لوکوموتیو به واگن‌های به‌هم مرتبطی مثل پلتفرم، لجستیک و… نیاز دارد. الوپیک نیز از چنین حلقه‌های مهم و به‌هم‌ پیوسته ای بهره می‌برد و درنتیجه بدیهی است که به‌تدریج و درآیندۀ نزدیک به یک سوپر اپ تبدیل شود.

وی در ادامه، با بیان اینکه «نباید در آغاز این مسیر، ایران را با کشورهایی مثل آمریکا، چین و هند مقایسه کنیم» تصریح کرد:
اگر آن‌ها از هزاران یونیکرن بهره می‌برند، به این معنی نیست که ما هم به هزار یا ده هزار یونیکرن نیاز داریم؛ بلکه با درنظر گرفتن پتانسیل‌ها‌ و نیازهای کشورمان حتی پنج یونیکرن فعال هم می تواند بسیار موثر باشد.
وی در ادامه افزود: هر کاربر به طور متوسط از تنها ۹ اپلیکیشن نصب شده بر روی گوشی خود استفاده می‌کند اما از آن‌جا‌که ساخت اپلیکیشن‌ها به صورت جداگانه در آینده یک سیاست شکست‌خورده خواهد بود، ما به‌زودی شاهد تجمیع سرویس‌های مختلف در سوپر اپ‌ها خواهیم بود.

دیدگاه ها

avatar

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...