روز جهانی مبارزه با کارِ کودک؛ سفیر الوپیک حامی کودکان کار

امروز ۲۲ خرداد، روز جهانی مبارزه با کار کودکان با هدف افزایش حمایت اجتماعیِ جهانی برای پایان دادن به کار کودک است. مبارزه با کار کودک باید به یک جنبش مدنی تبدیل شود و الوپیک از امروز سفیر کودکان کار است. سفیران عزیز ما امروز، رسانه‌ای برای افزایش آگاهی و مطالبه‌ مبارزه با کار کودک بودند به این امید که در آینده کودکان کمتری را ببینیم که به جای کودکی، در حال کار هستند.

بعضي موضوعات در يك جامعه آنقدر عادي مي‌شوند كه ديگر تعجب برانگيز نيستند. يكي از اين موضوعات كه امروز در حال تبديل شدن به امري عادي و دور از دغدغه جمعي است، كار كودكان است.

گرچه سطح آگاهی جامعه درباره‌ کارکودکان افزایش یافته اما این مقدار کافی نیست و هنوز تا آگاهی کامل اقشار جامعه راهی بسیار طولانی باقی مانده و اگر عزم جدی برای افزایش حداکثری آگاهی و همچنین انجام اقدامات جدی برای رسیدگی به وضعیت بغرنج کودکان کار وجود نداشته باشد؛ شاهد بحران‌هایی به مراتب وسیع‌تر و چالش‌هایی بسیار جدی‌تر از امروز در آینده‌ای نه چندان دور خواهیم بود.

امروز ۲۲ خرداد روز جهانی مبارزه با کار کودکان است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد، پیمان نامه حقوق کودک را در سال ۱۹۸۹ تصویب کرد و بر اساس این معاهده، کشورهای عضو موظف هستند با هرگونه سوء استفاده و بهره کشی اقتصادی از کودکان مقابله و زمینه‌های رشد جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی کودکان را فراهم کنند. ایران هم  در سال ۱۳۷۰ به این پیمان نامه پیوسته، اما شمار این کودکان هر روز در حال افزایش است.

امروز حدود ۱۶۰ میلیون کودک درگیر کار کودکان هستند که برخی از آن‌ها در سن ۵ سالگی قرار دارند. در ایران اما هیچ آمار دقیقی از تعداد کودکان کار در دست نیست و عددی میان ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، برای این تعداد کودکان تخمین زده شده است.

کار کودک چیست؟

طبق تعریف سازمان بین‌المللی کار، کار کودک کاری است که کودکان را از دوران کودکی و توانایی‌‌هایی که دارند و حق تحصیل و زندگی محروم می‌کند و همراه با پیامدهای جسمی، روحی، روانی و اجتماعی است به نحوی که به آن‌ها آسیب می‌رساند.

در ریشه‌یابی کار کودک دو دسته از عوامل مختلف تاثیرگذارند. عوامل دسته اول به وجودآورنده کار کودک هستند مثل فقر و نابرابری و دسته دیگر عوامل اجتماعی و فرهنگی و… هستند که کار کودک را تشدید می‌کنند.

برخلاف تصور عموم که بیشتر کودکان کار را فاقد خانواده و سرپناه و زیر نظر افرادی خاص یا گروه‌های مافیا می‌دانند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۹۰ درصد این کودکان خانواده دارند و با آن‌ها زندگی می‌کنند ولی خانواده‌هایشان درگیر آسیب‌های گوناگون اجتماعی مثل حاشیه‌نشینی، فقر، بیکاری، اعتیاد، خشونت و تجاوز و ناتوان و ناآگاه از انجام مسئولیت‌های پدرانه و مادرانه هستند.

به همین دلیل برای مقابله با پدیده کار کودک، نباید این کودکان را به اصطلاح در پرانتز قرار داد و او را جدا از خانواده نگاه کرد. این رویکرد اشتباه و نیازمند یک برنامه‌ریزی چند سطحی است.

روز جهانی مبارزه با کارِ کودک؛ سفیر الوپیک حامی کودکان کار

کودکان کار در آینده، تجربه زیسته خود را با جامعه تقسیم خواهند کرد. همه ما مسئول هستیم و برای کمک به پایان کار کودک باید مطالبه‌گر باشیم.

الوپیک در روز جهانی مبارزه با کار کودک

سازمان‌های مختلفی در حال تلاش برای مهار کار کودکان هستند؛ اما پیشرفت قابل توجه برای پایان کار کودکان مستلزم افزایش سرمایه‌گذاری در سیستم‌های حمایت اجتماعی به عنوان بخشی از یک رویکرد یکپارچه و جامع برای مقابله با این مشکل است.

انجمن حمایت از کودکان کار، به عنوان سازمانی مردم نهاد در زمینه ارائه خدمات آموزشی و حمایتی به کودکان کار و در معرض آسیب فعالیت می‌کند و الوپیک همراه این انجمن شده است تا در راستای مسئولیت اجتماعی خود، اقداماتی را در این زمینه انجام دهد.

یکی از این اقدامات، فعالیت داوطلبانه سفیران موتورسوار الوپیک در روز مبارزه با کار کودک است تا رسانه‌ای برای افزایش آگاهی نسبت به این روز، تقویت مطالبه‌گری عمومی و ترویج مقابله با کار کودک باشند.

کودکان کار محروم از دیدن رویاهای رنگارنگ هستند. حدف کار کودک باید به یک خواست فراگیر اجتماعی تبدیل شود.

دیدگاه ها

avatar

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...