۶ شاخص‌ عملکرد کلیدی صنعت لجستیک که کسب و کار شما را متحول می‌کند

در دنیای پررقابت امروز برای کسب و کارها مخصوصا کسب و کارهای دیجیتال، وجه تمایز مشاغل موفق در چگونگی استفاده از شاخص عملکرد کلیدی یا Key Performance Indicator و همچنین میزان توجه آنها به این شاخص‌هاست.

شاخص عملکرد کلیدی که به اختصار KPI  نامیده می شود سنجشی برای میزان عملکرد درست است. بر اساس چگونگی تعریف و تعیین شاخص کلیدی عملکرد، می‌توان میزان عملکرد شخص، دپارتمان، فرآیند، کمپین و یا اهداف استراتژیک یک برند را سنجید. در واقع شاخص های کلیدی عملکرد را می توان برای صنایع مختلف و نیز برای سطوح مختلف هر کسب و کار (استراتژیک، بازاریابی، فروش، عملیات، نیروی انسانی، و…) در نظر گرفت.

امروزه به لطف پیشرفت کلان داده‌ها در لجستیک، تقریبا می‌توان تمامی قسمت‌های فرآیند last mile delivery را پیگیری کرد؛ last mile delivery آخرین مرحله زنجیره تأمین و زیر مجموعه لجستیک است. باید توجه داشت در عین حال که کلان داده‌های لجستیکی بینش خوب و ارزشمندی به صاحبان کسب و کار می‌دهند، می‌توانند بسیار پیچیده باشند. با وجود این همه داده‌های مختلف به سختی می‌توان فهمید که چه چیزی را باید پیگیری کرد و چه چیزهایی آنچنان اهمیت ندارند.

برای این منظور یک پیشخوان  KPI (شاخص عملکرد کلیدی) می‌تواند به شما کمک کند. پیشخوان KPI گردآوری مجموعه‌ای از نمودارها برای اندازه‌گیری شاخص‌ها در یک صفحه است.

KPIها، اندیکاتورهای عملکردی کلیدی هستند. مولفه‌های حسابگری که به شما در تحلیل عملکرد با یک نگاه کوتاه کمک خواهند کرد. KPI به شما کمک می کند تا سطوح خدماتی خود را آنالیز کنید و به سرعت برای رسیدن به اهداف خود اقدام کنید. KPIها را می‌توانید با بخش‌های اجرایی و دیگر دپارتمان‌های خود ترکیب کنید و در تمام سازمان‌تان شفافیت به وجود آورید.

یکی از اشتباهاتی که مردم هنگام ساخت یک پیشخوان KPI مرتکب می‌شوند پیگیری چندین داده مختلف است.

به این ترتیب پیشخوان شما بسیار دشوار می‌شود و خواندن آن برای شما پیچیدگی زیادی را به دنبال خواهد داشت؛ به عبارتی ممکن است که پیشخوان شما زیبا به نظر برسد اما بسیاری از این داده‌ها برایتان کارامد نخواهد بود.

در عوض یک پیشخوان KPI خوب باید روی KPIهای  کارآمد متمرکز باشد تا تمام داستان دلیوری شما را در یک نگاه بازگو کند.

در زیر چند KPI مهم برای پیگیری وضعیت موفقیت شما در برنامه لست مایل دلیوری را قرار دادیم. این KPIها به شما کمک می‌کنند تا به پاسخ به دو سوال اصلی برسید:

  • آیا آن سطح خدماتی که به مشتریان قول داده‌اید را ارائه می‌کنید؟
  • برای اجرای برنامه دلیوری خود چه مقدار هزینه متقبل شده‌اید؟

KPIهای سطوح خدماتی: آیا آن سطح خدماتی که به مشتریان قول داده‌اید را ارائه می‌کنید؟

این KPI به شما کمک می‌‌کند تا در اولین نگاه سطوح خدمات دلیوری خود را بفهمید. با این داده‌ها می‌توانید:

  • سطوح مختلف را به صورت ماه به ماه محاسبه کنید و ببینید که آیا سطوح خدماتی ثابت هستند؟
  • وارد یک منطقه یا یک فروشگاه خاص شوید و ببینید که آیا ناکارآمدی در آن وجود دارد؟
  • زمان دلیوری خود را با میانگین‌های عمودی مقایسه کنید تا ببینید که آیا در برابر رقبا حرفی برای گفتن دارید؟

نکته کلیدی: توجه داشته باشید که میانگین زمان دلیوری شما دقیقا همان اندازه‌ای باشد که شما به عنوان سطح خدماتی خود روی آن مانور می‌دهید. به خاطر داشته باشید که میانگین نیازمند دو نقطه بالاترین و پایین‌ترین است. اگر میانگین زمان دلیوری به سطح خدماتی که روی آن بازاریابی کردید خیلی نزدیک باشد به احتمال زیاد بخشی از دلیوری شما نمی‌تواند نزدیک به هدفی که تعریف کرده‌اید باشد.

  • میانگین زمانی در مرحله دلیوری

این KPI کمک می‌کند تا تاخیرهای بالقوه در فرآیند لست مایل دلیوری خود را مشخص کنید. برای مثال اگر زمان تحویل بار بیشتر از انتظار باشد می‌فهمید که رانندگان شما در مقابل انبار در صف هستند. به این ترتیب می‌توانید با مشتری خود برای خطوط اولویتی صحبت کنید و یا اینکه برای سایر دلیوری‌های خود زمان جدیدی را تعیین کنید.

نکته کلیدی: به آن بخش‌های فرآیند دلیوری که می‌توانید کنترل کنید توجه داشته باشید. بخش‌هایی مانند بسته‌بندی و یا تحویل گرفتن بار. این‌ها قسمت‌هایی هستند که می‌توانید تنظیماتی اعمال کنید تا فرایند دلیوری سرعت بیشتری بگیرد.

  • میانگین فاصله دلیوری

اگر چندین مغازه داشته باشید که با فواصل زیادی از هم فعالیت می‌کنند باید حتما به این KPI دقت کنید. در بسیاری از مواقع مشتریان مطابق میل شما سفارش نخواهند داد. بنابراین باید سفارش‌های خود را به نحوی تنظیم کنید که زمان و هزینه را پایین نگه دارید.

نکته کلیدی: عمدتا هر چه این فاصله کمتر باشد بهتر است. اگر متوجه شدید که میانگین فاصله دلیوری شما افزایش یافته، زمان آن رسیده که علت را بیابید. همچنین می‌توانید این متریک را با میانگین زمان دلیوری خود مقایسه کنید به ویژه اگر میانگین زمان ترانزیتی شما قابل قبول است.

  • آنالیز Pareto

درباره pareto شنیده‌اید؟ پارتو _اقتصاددان ایتالیایی_ متوجه شد مردم در جامعه به طور طبیعی به ۲۰ درصد برتر (از نظر پول و نفوذ) تقسیم می‌شوند و مابقی مردم بسیاری بی‌اهمیت، یا ۸۰ درصد پایین دست را تشکیل می‌دهند. او بعدها متوجه شد که تمام فعالیت‌های اقتصادی تابع این اصل است.

چارتی که KPI پارتو به شما می‌دهد کمک می‌کند تا سطوح خدماتی خود و نرخ شکست را تحلیل کنید. (نرخ شکست ضرری را شامل می‌شود که شما ممکن است روی سودی که پیش‌بینی می‌کردید داشته باشید. به طور مثال پیش‌بینی شما سود ده درصد در سال است در حالی که در پایان سال پنج درصد سود کرده‌اید.)

این چارت درصد دلیوری‌های تکمیل شده را در طول زمان مشخص می‌کند. به این ترتیب می‌توانید نقاط قوت خود در سفارش و فرصت‌های بالقوه برای ایجاد تعادل در ظرفیت‌های خود را شناسایی کنید.

نکته کلیدی: به این KPI قسمت ویژه‌ای در پیشخوان خود اختصاص بدهید. چرا که به شما نشان می‌دهد آیا تعهدی که به مشتری مبنی بر سطح خدماتی خود داده‌اید را به سرانجام رسانده‌اید یا خیر؟ هرچه دلیوری بیشتری در زمان تعیین شده دلیوری تکمیل گردد بهتر است.

پیش‌بینی دخل و خرج: خدمات دلیوری چقدر برای شما خرج خواهد داشت؟

  • میانگین هزینه جاری ماه

KPIهای بسیار خوبی وجود دارد که با اولین نگاه به شما کمک می‌کنند هزینه‌های خود را دریابید. همچنین می‌توانید از متریک‌های مختلفی استفاده کنید که در زمان واقعی سقف پرداخت‌های خود را شناسایی کرده یا آن‌ها را به جزئیات کوچک‌تری مطابق با فروشگاه‌ها و یا منطقه خدمات خود تفکیک کنید و آنجایی که کار شما می‌لنگد را پیدا کنید.

نکته کلیدی: حتما به قله‌های پرداختی خود توجه داشته باشید. اگر هزینه‌های جاری این ماه شما بالاتر رفته اما ظرفیت شما تکان نخورده احتمالا مشکلی وجود دارد.

  • میانگین هزینه دلیوری

این KPI با اولین نگاه به شما می‌فهماند که برنامه دلیوری چقدر برایتان خرج دارد و به ازای هر تراکنشی که انجام می‌شود چه میزان هزینه روی دوش شما خواهد افتاد. این KPI یک راه بسیار موثر است تا دریابید که آیا به ازای هر دلیوری هزینه مناسبی دریافت می‌کنید یا خیر یا برای مثال هزینه‌هایی که برای خدمات مختلف و متعدد و استفاده از تجهیزات به گردن شما می‌افتد در چه وضعیتی قرار دارند.

  • هزینه‌های ماهیانه+ حجم، مطابق با کلاس وسیله نقلیه

این متریک‌ها به شما کمک می‌کنند بفهمید که اغلب از چه وسیله نقلیه استفاده می‌کنید. متریک‌های حجمی به ویژه برای پیش بینی میزان تقاضا مناسب هستند. به علاوه می‌توانید میزان استفاده از ناوگان خود را زیر نظر داشته باشید و تصمیم‌های بهتری را درباره ناوگان شخصی خود و ناوگان خارجی که اختیار کرده‌اید بگیرید.

در مجموع

تمرکز روی شاخص‌های عملکرد کلیدی درست در تجارت، همان بخش کلیدی از روند تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده است. چند KPI که اینجا به آن‌ها پرداختیم نقطه شروع خوبی هستند، اما به خاطر داشته باشید لست مایل دلیوری تنها یک اندازه نیست.

بسته به نوع تجارت و برنامه دلیوری که ارائه می‌دهید ممکن است به KPIهای متفاوتی نیاز داشته باشید تا بتوانید به صورت کامل برنامه دلیوری خود را تحلیل کنید. فقط به خاطر بسپارید KPIهایی که پیگیری می‌کنید را به حداقل برسانید و تمرکز خود را روی آن دسته از KPIها بگذارید که به شما کمک می‌کنند میزان دستیابی به اهدافتان را اندازه‌گیری کنید.

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...