یک راهنمای کامل برای ۳PL: شرکت‌های لجستیکی طرف سوم چه می‌کنند؟

اگر صاحب کسب‌وکار تجارت الکترونیک هستید، سفارش‌گردانی یا فول فیلمنت بخشی جدایی‌ناپذیر ازعملیات اجرایی شما است و همان طور که تجارت شما رشد می‌کند، متوجه می‌شوید که تکمیل سفارشات مشتری توسط خودتان امکان‌پذیر نیست. در این مرحله باید استراتژی تحویل به مشتری خود را گسترش دهید و این به معنای برون سپاری این فعالیت به یک شرکت لجستیک طرف سوم یا ۳PL است.

به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار، درک نحوه عملکرد ۳PLها برای استفاده حداکثری از استراتژی خدمات تحویل به مشتری برای فروش اینترنتی (ecommerce fulfillment) و رشد و توسعه شرکت شما بسیار مهم است.

بر اساس بیست و سومین مطالعه سالانه لجستیک شخص ثالث که توسط سازمان‌های مشهوری مانند دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، شرکت مشاور مدیریت اینفوسیس (Infosys Consulting)، شرکت مدیریت زنجیره تامین و خدمات لجستیک پنسک (Penske Logistics) و کورن فروی (Korn Ferry) تهیه شده است، ۸۹ درصد از شرکت‌هایی که از یک شریک لجستیکی شخص ثالث استفاده می‌کنند؛ تأیید کرده‌اند ۳PL به آن‌ها کمک کرده است تا خدمات خود را بهبود بخشند و مشتریان را راضی نگه دارند.

در این بلاگ پست همه آن چیزی را که لازم است درباره خدمات لجستیک طرف سوم یا ۳PL بدانید، بررسی کرده‌ایم:

لجستیک طرف سوم (third-party logistics) یا ۳PL چیست؟

خدمات لجستیک طرف سوم یا ۳PL  به معنی برون‌سپاری فرآیندهای لجستیک تجارت الکترونیک از جمله مدیریت موجودی، انبارداری و تحویل به مشتری به یک تامین کننده لجستیکی است.

ارائه‌دهنده ۳PL  مسئولیت مدیریت محصولات شرکت و اطمینان از رسیدن آن‌ها به مقصد نهایی را بر عهده می‌گیرد و به عنوان واسطه بین شرکت و مشتریانش عمل می‌کند.

لجستیک طرف سوم (third-party logistics) یا 3PL چیست؟

مدل‌های مختلف خدمات لجستیکی؛ ۴PL،۳PL، ۲PL، ۱PL و ۵PL

ارائه‌دهندگان لجستیک بر اساس فعالیت‌های لجستیکی که برای یک شرکت انجام می‌دهند؛ طبقه‌بندی و بسته به خدماتی که ارائه می‌دهند با یک عدد از ۱ تا ۵ و PL یا party logistics یا طرف‌های مختلف لجستیکی نشان داده می‌شوند:

۱PL یا خدمات لجستیکی طرف اول

در این مدل، صرفا حمل و نقل و جابه‌جایی کالا به شرکت‌های لجستیکی واگذار می‌شود و مدیریت و برنامه‌ریزی ارسال و شیوه‌های آن با خود شما است.

۲PL یا خدمات لجستیکی طرف دوم

در این مدل هم مسئولیت مدیریت و برنامه‌ریزی عملیت لجستیکی همچنان با شما است؛ ولی شرکت پیمانکاری خدمات لجستیک، علاوه بر جابه‌جایی کالا، خدمات انبارداری را هم ارائه می‌دهد.

۳PL یا خدمات لجستیکی طرف سوم

شرکت‌های شخص ثالث لجسنیکی وظیفه حمل و نقل و جابه‌جایی کالا، انبارداری و مدیریت و سازماندهی هر دو فعالیت را برعهده دارند. از عملکردهای رایج اپراتورهای لجستیک طرف سوم حمل‌ونقل و ذخیره بسته‌ها، مدیریت انبارداری و توزیع و گستره‌ای از خدمات ارزش افزوده مانند سرویس‌های مرتبط با رهگیری بسته، مدیریت سهم، مدیریت تراکنش‌های مشتریان و … است.

۳PLها با توجه به نوع فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند به ۵ دسته تقسیم می‌شوند:

  • شرکت‌های حمل‌ونقل
  • عاملان انبارداری
  • شرکت‌های واسطه حمل
  • شرکت‌های مدیریت و بهینه‌سازی سرویس‌های حمل‌ونقل
  • شرکت‌های پردازش نرم‌افزاری

شرکت‌های واسطه حمل۴PL یا خدمات لجستیکی طرف چهارم

این ارائه‌دهندگان به عنوان مشاور و با هدف اعتبارسنجی، بهینه سازی و بهبود عملیات، عمل می‌کنند و حتی ممکن است زیرساخت‌های لجستیکی نداشته باشند. در واقع این شرکت‌ها رابطه میان مشتریان و سازمان‌های لجستیکی طرف سوم را تسهیل می‌کنند.

۵PL یا خدمات لجستیکی طرف پنجم

این شرکت‌ها با توجه به اندازه و تخصص خود، تمام خدمات ارائه شده توسط ۳PL و ۴PL را طور کامل و یکپارچه انجام می‌دهند.

کسب‌و‌کار شما به کدام مدل از خدمات لجستیکی نیاز دارد؟ 

این موضوع به ظرفیت داخلی‌سازی عملیات لجستیکی شما بستگی دارد. به عنوان مثال، احتمالا یک شرکت کوچک به یک ارائه‌دهنده ۵PL نیاز دارد؛ در حالی که یک شرکت بزرگ ۱PL را انتخاب می‌کند چون منابع کافی برای مدیریت انبارهای خود را دارد.

ارائه‌دهندگان ۳PL ناوگان قدرتمندی از وسایل نقلیه برای حمل کالای مشتریان خود دارند.

تفاوت بین ۳PL و ۴PL

تفاوت اصلی بین خدمات لجستیکی طرف سوم و خدمات لجستیکی طرف چهارم در منابع فیزیکی آن‌ها است. شرکت‌های  3PL یا لجستیک شخص ثالت ناوگان حمل و نقل و فضایی برای انبارداری دارند در حالی که ۴PLها مدیریت عملیات لجستیک را برعهده دارند و روی فعالیت‌های مختلف آن نظارت می‌کنند.

‌۳PLها منابع فیزیکی و مادی و ۴PLها تجربه و دانش را برای بهینه‌سازی زنجیره تامین فراهم می‌کنند. به این صورت که یک ۴PL با شبکه‌ای از ارائه‌دهندگان ۳PL در ارتباط است و بر اساس نیاز مشتری و ویژگی هر ارائه دهنده، وظایفی را به او واگذار می‌کند.

مزایای وجود یک شریک لجستیکی طرف سوم یا 3PL

داشتن یک شریک لجستیکی طرف سوم یا ۳pl چه مزایایی برای شما دارد؟

مدیریت مؤثر لجستیک نیازمند زمان و تلاش است و برخی از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند انرژی خود را در جای دیگری متمرکز کنند. همکاری با یک ارائه‌دهنده ۳PL به این معنی است که مجبور نیستید متحمل هزینه برای تامین فضای کافی، ساختار یا نیروی انسانی شوید و در نتیجه در کوتاه‌مدت، از نظر اقتصادی سودمند است.

۳PL ها معمولاً دارای شبکه‌ای از مراکز توزیع هستند و به شما این امکان را می‌دهند تا کالاها را به مشتریان نهایی نزدیک‌تر و تحویل را سریع‌تر کنید.

مزایای زیادی برای برون‌سپاری تکمیل سفارش‌ها توسط یک۳plوجود دارد. در حالی که شرکت‌های مختلف ۳pl قابلیت‌های متفاوتی دارند؛ همه آن‌ها در نهایت یک سیستم حمل و نقل قابل اعتماد را ارائه می‌دهند و به حداکثر رساندن سود کسب‌و‌کار شما کمک می‌کنند.

۱- در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌کنید

مشارکت با ۳pl، نیاز به خرید یا اجاره فضای انبار، عملیات لجستیکی، نیروی کار و فناوری مورد نیاز برای  انجام امور داخلی را از بین می‌برد .

با رشد کسب‌و‌کار شما، سفارش‌ها بیشتر و هزینه تکمیل آن‌ها گران‌تر می‌شود. این هزینه‌ها شامل فضای انبار، لیفتراک و سایر تجهیزات،  نرم‌افزار مدیریت انبار، هزینه‌های استخدام و نیروی کار، بیمه مسئولیت و مواردی اینچنین است.

با برون‌سپاری این فرآیندها به یک ۳pl در زمان صرفه‌جویی و به جای صرف زمان برای بسته‌بندی جعبه‌ها، ایستادن در صف اداره پست یا ایجاد زیرساخت‌های تحویل سفارش، بر روی استراتژی‌هایی مانند توسعه محصول و بازاریابی تمرکز می‌کنید.

۲- از تخصص‌های موجود در صنعت استفاده می‌کنید

به‌عنوان یک حرفه‌ای در تجارت الکترونیک، احتمالا زمان کافی برای آگاهی کامل از تمام جزئیات حمل و نقل و لجستیک را نداشته باشید. اینجاست که یک شریک لجستیکی طرف سوم  با کارکنان متخصص در لجستیک تجارت الکترونیک و آگاهی از آخرین روندها و پیچیدگی‌های صنعت به شما کمک خواهد کرد.

همچنین برخی از شرکت‌های ۳pl منابع فنی و شبکه‌ای از شرکای مختلف از جمله آژانس‌های بازاریابی، ارائه‌دهندگان بسته‌بندی سفارشی و موارد دیگر را دارند که به آن‌ها امکان می‌دهند کارایی زنجیره تامین را به طور پیوسته بهبود بخشند و با  بهینه‌سازی زنجیره تامین به موفقیت تجارت الکترونیک شما کمک کنند.

۳- دامنه دسترسی خود را گسترش می‌دهید

اگر در فروش محصولات یا خدمات خود فقط یک منطقه را پوشش می‌دهید، پتانسیل کسب‌و‌کار خود را محدودکرده‌اید. شراکت با یک  3pl می‌تواند به شما کمک کند تا دسترسی خود را گسترش دهید.

با وجود تمام این مزایا، چون همکاری با ۳PLها امکان کنترل کمتری روی عملیات لجستیکی را به شما می‌دهد، معایبی هم دارد.

وابستگی به یک شریک لجستیکی طرف سوم می‌تواند فرصت بهبود خدمات و یا کاهش هزینه‌ها را از شما بگیرد. همچنین در بلندمدت یا زمانی که فعالیت زیاد باشد، احتمالا شراکت با یک ۳PL، پرهزینه‌تر از اجرای خدمات لجستیکی توسط خودتان باشد.

فرآیند تکمیل سفارش توسط یک شرکتلجستیک طرف سوم یا 3PL

فرآیند سفارش‌گردانی یک ۳PL چگونه است؟

اگر در نظر دارید با یک شرکت ۳PL کار کنید یا برای برون‌سپاری حمل و نقل و تحویل سفارش‌های خود، تازه‌وارد هستید، باید بدانید آنچه در فرآیند سفارش‌گردانی یک ۳PL می‌گذرد، مثل یک جعبه سیاه به نظر می‌رسد؛ اما فرآیند تحویل سفارش‌ها به مشتری در یک ۳PL نباید یک راز باشد.

بنابراین، وقتی مشتری در فروشگاه آنلاین شما روی «ثبت سفارش» کلیک می‌کند، درتجارت الکترونیک ۳PL چه اتفاقی می‌افتد؟

۱- سفارش‌گیری یا دریافت کردن

یک شرکت لجستیکی طرف سوم بدون داشتن فهرست موجودی در دسترس، نمی‌تواند سفارش‌ها را ارسال کند. سفارش‌گیری در ۳PL به پذیرش، فهرست کردن موجودی و ذخیره یا انبار کردن آن‌، اشاره دارد. هر ۳PL فرآیندها و ظرفیت خود را برای دریافت و ذخیره موجودی دارد.

۲-  انبارداری

یک  ۳PL پس از دریافت موجودی شما، اقلام را در مراکز تکمیل خود ذخیره می‌کند به گونه‌ای که هر SKU (Stock Keeping Unit) یا واحد نگهداری موجودی؛ دارای یک مکان ذخیره‌سازی اختصاصی جداگانه در یک قفسه، در یک صندوق یا در یک پالت است.

۳PLهای مختلف، ظرفیت‌های ذخیره‌سازی متفاوتی دارند و مهم است که ۳PL انتخابی شما، فضای ذخیره‌سازی بیش از اندازه موردنیاز برای موجودی فعلی شما داشته باشد. همان‌طور که خط تولید محصول و حجم سفارش شما افزایش می‌یابد، فضای ذخیره‌سازی ۳PL هم باید بتواند با شما هم‌مقیاس شود.

۳- انتخاب کردن و بسته‌بندی

هنگامی که یک سفارش در فروشگاه آنلاین شما ثبت می‌شود، فرآیند انتخاب کردن و بسته‌بندی آن در انبار انجام می‌شود که زمانِ شروع فرآیند سفارش‌گردانی یک ۳PL است. احتمالا قبلاً عبارت انتخاب و بسته‌بندی در فرآیند تکمیل سفارش‌ها را شنیده‌اید، این کار، نیمه اول راه یک ۳PL است؛ اما معمولاً چقدر طول می‌کشد تا از زمان ثبت سفارش به انتخاب و بسته‌بندی برسید؟

برخی از ۳PLها از شما می‌خواهند که سفارش‌ها را به صورت دستی در سیستم خود آپلود کنید که شامل جزئیات هر سفارش، روش حمل و نقل، تحویل به مشتری و… است و می‌تواند یک روش ناکارآمد و پیچیده برای مدیریت سفارش‌ها باشد.

برخی از ۳PLها فناوری پیچیده‌ای دارند که مستقیماً با پلتفرم تجارت الکترونیک شما ادغام می‌شود و کلیه فرآیند سفارش‌گردانی را در یک مکان جمع‌آوری می‌کند که باعث می‌شود فرآیند تکمیل سفارش‌هابه صورت خودکار انجام و ساده‌تر شود.

۳PLها با تلفیق API و سیستم عامل تجارت الکترونیک شما، کمک می‌کنند تا سفارش‌های جدید را سریع قبول کرده و به موقع پاسخ دهید.

۳PL‌های مختلف، سرعت متفاوتی در انتخاب و بسته‌بندی سفارش‌ها دارند و به یک اندازه سریع و دقیق نیستند. مهم اسن با یک ۳PLکار کنید که فرآیندهای آن ساده و استاندارد است و تجهیزات اتوماسیون کافی برای بهبود سرعت و کاهش خطاها دارد.

۴- بسته‌بندی

وقتی همه اقلام یک سفارش انتخاب شدند، باید آن‌ها را به صورت ایمن برای حمل و نقل بسته‌بندی کرد. لوازم  بسته‌بندی مورد استفاده به قابلیت‌های ۳PL، ترجیحات برند شما و اقلام ارسالی، بستگی دارد. رایج‌ترین موارد یک بسته‌بندی استاندارد عبارتند از:

  • جعبه‌های ساده و بدون برند
  • کیسه‌های حباب‌دار
  • پلی بگ‌ها (Poly BagS)
  • چسب بسته‌بندی
  • کیسه‌های هوای  dunnage
  • کیسه‌های هوای کاغذ کرافت

برخی از شرکت‌های لجستیکی طرف سوم برای بسته‌بندی هزینه جداگانه دریافت می‌کنند در حالی که برخی دیگر از آن‌ها، این کار را به عنوان بخشی از خدمات خود انجام می‌دهند.

۳PLها باید بهترین مواد بسته‌بندی را برای محافظت از محصولات شما و دستیابی به کم‌ترین وزن و ابعاد انتخاب کنند وبسته‌بندی آن‌ها بهینه باشد تا مجبور به تقسیم مرسوله‌ها نشوید.

وزن بُعدی یا وزن حجمی یک تکنیک قیمت‌گذاری در حمل و نقل است که در آن برای تعیین نرخ حمل و نقل، ابعاد بسته را در نظر می‌گیرد. استفاده از مواد بسته‌بندی مناسب می‌تواند به کاهش هزینه‌های لجستیک کمک کند.

اگر می‌خواهید برند شما از طریق حمل و نقل بسته‌ها و تحویل سفارش‌ به مشتریان متمایز شود؛ مطمئن شوید که شریک طرف سوم لجستیکی یا ۳PL شما می‌تواند تقاضای‌ا‌تان برای بسته بندی سفارشی یا خدمات با ارزش افزوده مانند جعبه‌های سفارشی و درج‌های بازاریابی را برآورده کند.

اغلب اوقات، دریافت یک بسته اولین تجربه مشتری از برند شما است. بنابراین بسته‌بندی برند می‌تواند تأثیر زیادی بگذارد.

۵- حمل و نقل

مرحله بعدی ارسال سفارش شما است. با در نظر گرفتن هزینه، قیمت‌گذاری محصول و استراتژی بازاریابی، ممکن است ارزان‌ترین حالت حمل و نقل یا مدل ایمن و سریع؛ اما گران‌قیمت یا مواردی از این دست را انتخاب کنید.

اکثر شرکت‌های ۳PL می‌توانند نیازهای شما را با مقرون به‌صرفه‌ترین قیمت ممکن برآورده کنند. چون آن‌ها شرکای حامل زیادی دارند که از سرعت حمل و نقل و مزیت ‌های خدماتی مختلفی برخوردار هستند.

 ۶- بازگشت کالا

اغلب شرکای طرف سوم لجستیکی، خدمات پردازش برگشت کالا را هم ارائه می‌دهند. بدین صورت که اگر مشتری سفارشی را با ارسال مجدد آن به ۳PL شما برگرداند، او  بسته به خط مشی‌ها و ترجیحات شما، برگرشت، ذخیره و حتی دور انداختن کالا را پردازش می‌کند.

چه زمانی باید به یک شریک لجستیکی طرف سوم یا 3PL فکر کنید؟

چه زمانی باید به یک شریک لجستیکی طرف سوم یا ۳PL فکر کنید؟

تقریباً هر فروشگاه تجارت الکترونیک صرف نظر از پلتفرم تجارت الکترونیک، صنعت و… می‌تواند از برون‌سپاری خدمات لجستیکی بهره‌مند شود. در این بخش سه نشانه‌ای را که نشان می‌دهد شما آماده‌اید تا فرآیند سفارش‌گردانی خود را برون سپاری کنید؛ بررسی می‌کنیم:

۱- بیش از ۱۰۰ سفارش در ماه ارسال می‌کنید

در حالی که هیچ عدد جادویی وجود ندارد، اگر حجم سفارش شما افزایش یافته است و نمی‌توانید خودتان به تنهایی ادامه دهید، وقت آن است که به فرستنده‌ها برون‌‎سپاری کنید.

هر ساعتی که صرف واکنش به سفارش‌های جدید می‌کنید مانند بسته‌بندی اقلام، چاپ برچسب، انتظار در اداره پست و غیره، فرصت جذب مشتریان بیشتر، توسعه محصولات جدید و بازاریابی را از دست می‌دهید.

۲- فضای شما برای ذخیره موجودی در حال اتمام است

با افزایش حجم سفارش شما، در هر زمان به موجودی بیشتری نیاز خواهید داشت. اگر سفارشات را از خانه انجام می دهید، پیدا کردن فضای ذخیره‌سازی ممکن است سخت باشد. یک انبار ۳PL می‌تواند شما را از یک گاراژ یا اتاق نشیمن پر از محصول نجات دهد.

برون‌سپاری انبارداری موجودی و تکمیل سفارش‌ها توسط ۳PL می‌تواند به شما کمک کند، سازماندهی شده بمانید و موجودی را کارآمدتر مدیریت و خط تولید خود را بدون نگرانی از محدودیت‌های ذخیره‌سازی موجودی، توسعه دهید.

می‌خواهید ارسال رایگان ۲ روزه داشته باشید

آمازون حمل و نقل رایگان ۲ روزه را به یک استاندارد تجارت الکترونیک تبدیل کرده است؛ اما اگر سفارش‌ها را خودتان انجام می‌دهید، ارائه حمل و نقل رایگان ۲ روزه می‌تواند ضررهای زیادی را به حاشیه سود شما وارد کند. کار با ۳PL می‌تواند ارائه ارسال رایگان ۲ روزه را برای کسب‌و‌کار شما امکان‌پذیرتر و مقرون به‌صرفه تر کند.

با ارزش‌ترین خدمات یک ۳PL که باید به دنبال آن‌ها باشید

فراتر از درخواست حمل و نقل، خدمات یک ۳PL می‌تواند بسته به ارائه دهنده‌ای که انتخاب می‌کنید، متفاوت باشد. در این بخش، برخی از مفیدترین ویژگی‌ها و خدمات لجستیکی را که توسط یک ۳PL ارائه می‌شود، بررسی کرده‌ایم:

 مدیریت موجودی

مدیریت موجودی  چیزی فراتر از انبار کردن محصولات شماست. ۳PL شما باید این امکان را بدهد که به راحتی موجودی را با فروشگاه آنلاین خود همگام کنید، فهرست موجودی خود را در هر مرکز تکمیل سفارش شخص ثالث مشاهده و به طور فعال آن را شارژ تا از شرایط عدم موجودی جلوگیری کنید.

هنگامی که ۳PL شما موجودی را دریافت و انبار می‌کند، می‌توانید مقدار محصول موجود و واحدهای فروخته شده برای هر محصول را در روز بررسی کنید. این کار دید کاملی را به شما و از آنچه در هر زمان برای ارسال به مشتریان در دسترس است؛ ارائه می‌دهد.

ارسال ۲ روزه

آمار زیر را در نظر بگیرید:

این روندها را با این واقعیت که محبوب‌ترین خرده‌فروش‌های آنلاین، گزینه‌های ارسال دو روزه و ارسال رایگان را ارائه می‌دهند؛ کنار هم قرار دهید. واضح است: مشتریان با کلیک روی دکمه ثبت سفارش، هم حمل و نقل سریع و هم مقرون به‌صرفه را انتظار دارند.

مکان انبار شریک لجستیکی طرف سوم شما می‌تواند با ذخیره کردن موجودی در نزدیکی مقاصد حمل و نقل، انتظارات مشتریان را در ارسال سریع برآورده کند. همچنین  کار با یک ۳PL مناسب می‌تواند به شما کمک کند حمل و نقل ۲ روزه  را با قیمتی مقرون به‌صرفه به مشتریان خود ارائه دهید.

ارائه دهندگان خدمات لجستیک شخص ثال ، یا خودشان خدمات حمل و نقل را انجام می‌دهند یا روابطی با شرکت‌های حمل و نقل دارند که به آن‌ها امکان می‌دهند درباره نرخ حمل و نقل برای مشتریان خود مذاکره کنند.

 بیشترین صرفه‌جویی در هزینه برای حمل و نقل ۲ روزه از توزیع موجودی شما در مراکز تکمیل سفارش‌ها در مناطق مختلف حاصل می‌شود.

 توزیع موجودی

هنگام کار با یک ۳PL که دارای چندین انبار است، می‌توانید موجودی را در مراکز تکمیل سفارش‌ها تقسیم کنید تا هر سفارش را از نزدیک‌ترین انبار به مشتری، ارسال کنید. به این مدل توزیع موجوی می‌گویند.

شرکت‌های ۳PL با وجود فناوری مناسب، می‌توانند فرآیند تکمیل سفارش‌ها را با استفاده از الگوریتم‌های قدرتمند، سفارش‌ها را به مراکز تکمیل سفارش که بهینه باشند؛ هدایت ‌کنند.

اگر مشتریان شما از نظر جغرافیایی در سراسر کشور پراکنده هستند، احتمالاً می‌خواهید موجودی خود را در مراکز متعددی توزیع کنید. این کار موجودی شما را به مقصد حمل و نقل شما نزدیک‌تر می‌کند و می‌توانید حمل و نقل ۲ روزه شما را تضمین کند.

توزیع موجودی الزاماً برای همه مقرون به‌صرفه نخواهد بود. به خصوص اگر هنوز حجم بالایی از سفارش نداشته باشید. با این حال، همان‌طور که کسب‌و‌کار شما رشد می‌کند، داشتن شبکه‌ای از مراکز تکمیل سفارش یا مراکز توزیع، می‌تواند به شما کمک کند به طور موثر به مشتریان بیشتری دسترسی داشته باشید.

همچنین تقسیم موجودی در انبارهای ۳PL به شما کمک می‌کند در شرایط پیش‌بینی نشده که یک مرکز نمی‌تواند سرویس‌دهی کند، آماده باشید.  توزیع موجودی به مدیریت موجودی هم کمک می‌کند و باعث می‌شود، یک انبار پشتیبان داشته باشید.

تکمیل سفارش‌های B2B و D2C

اگر از یک استراتژی لجستیک چند کانالی استفاده کنید، پیدا کردن یک ۳PL که بتواند سفارش‌های B2C  و B2B شما را انجام دهد، می‌تواند زندگی شما را آسان‌تر کند.

سرویس سفارش انبوه الوپیک به کسب‌و‌کارهای مختلف این امکان را می‌دهد که مرسولاتی با اندازه‌های مشابه را برای توزیع در تعداد مقاصد بالا را به چندین سفارش الوپیک در بهینه ترین زمان، قیمت و مسیر تبدیل کنند.

مدیریت مرجوع سفارش‌ها

۳PLها می‌توانند با رسیدگی به سفارش‌های برگشتی، به فرآیند مدیریت بازگشت شما کمک کنند تا تجربه بهتری را برای مشتریان خود ایجاد کنید. می‌توانید انتخاب کنید که کالاهای بارگشتی دوباره انبار شوند، قرنطینه و یا حتی از بین بروند و بدین ترتیب سیاست بازگشت کالای شفافی برای خود ایجاد کنید.

خدمات کیتینگ (kitting) و سفارشی‌سازی

ایجاد یک تجربه فراموش نشدنی آنباکسینگ یا جعبه‌گشایی می‌تواند به برند شما کمک کند تا از رقبا متمایز شوید و تاثیری ماندگار داشته باشید. ۳plها می‌توانند به روش‌های زیر این خدمات را انجام دهند:

یادداشت‌های سفارشی

می‌توانید یادداشت‌های شخصی‌سازی شده برای خریداران بنویسید و آن‌ها را روی بسته چاپ کنید و به مشتریانتان اجازه دهید یادداشت‌های صمیمانه به سفارش‌های خود و برای تحویل‌گیرندگان، اضافه کنند.

بسته‌بندی سفارشی

با بسته‌بندی سفارشی خریدی به یاد ماندنی برای مشتری ایجاد کنید. برخی از ۳plها به شما کمک می‌کنند تا با توجه به اندازه سفارش، بسته‌بندی سفارشی همراه با درج نوشته‌های شخصی داشته باشید. 

کیتینگ

نحوه آماده‌سازی موجودی خود را برای مشتریان با کمک کیت، سفارشی و با افزودن برچسب، نام برند به سفارش، مهر و موم کردن‌ و… برای آن‌ها ارزش افزوده ایجاد کنید.

لیبل‌های سفارشی فرستنده

با استفاده از برچسب‌های حمل و نقلی که نام برند شما روی آن آمده است، در هنگام تحویل سفارش‌ها، آگتاهی از برند خود را افزایش دهید. 

تجزیه و تحلیل پیشرفته داده‌ها

داده‌ها می‌توانند یک مزیت رقابتی برای برندها باشند و تجزیه و تحلیل آن‌ها، بینش‌های عمیقی را ارائه می‌دهد که به شما در همه چیز از گزارش پایان سال گرفته تا تصمیم‌گیری بهتر در زنجیره تامین، کمک کند.

انتخاب شریک لجستیک طرف سوم یا 3PL

شریک لجستیکی طرف سوم خود را چگونه انتخاب کنید؟

ارائه‌دهندگان ۳pl به شما کمک می‌کنند تا عملیات لجستیک خود را سرعت بخشید در حالی که زمان و تلاش خود را به بهبود سایر بخش‌ها اختصاص می‌دهید.

هزینه: هزینه‌های شرکت‌های لجستیکی طرف سوم به نوع کالا، نوع حمل و نقل (فوری یا غیر فوری) و مقصد بستگی دارد.

مقیاس‌پذیری: توانایی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات لجستیک را برای انطباق با نیازهای خود ارزیابی کنید. پاسخگویی کارآمد به افزایش فعالیت‌ها، کلید رشد پایدار کسب‌و‌کار شما است. 

فناوری: برای انتخاب شریک لجستیکی خود به فناوری مورد استفاده شرکت‌ها و فرآیندی که برای فعالیت‌های خود طی می‌کنند؛ توجه کنید.

سابقه وشهرت: پیشینه فعالیتی ۳PL شما مهم است. بدین معنی که ثبات مالی قدرتمندی داشته باشد و بتواند خدمات بهینه ارائه دهد.

انتخاب ارائه‌دهنده مناسب ۳PL عاملی تعیین‌کننده در آینده کسب‌وکار شما خواهد بود. به همین دلیل، مهم است که همه متغیرها را بسنجید و از مناسب‌ترین پیشنهادها استفاده کنید.

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...