بررسی کامل انواع موتور سیکلت بنلی: هر آنچه باید از بنلی بدانید

برند ایتالیایی و معروف بنلی میان علاقه‌مندان دنیای موتورسیکلت‌ها طرفداران بسیاری زیادی دارد. طراحی زیبا و جذابیت ظاهری موتورهای بنلی چنان توجه‌ افراد را جلب می‌کند که اگر یکی از آن‌ها از کنار شما رد شود، بعید است متوجه‌ش نشوید و نگاهی به شکوه و زیبایی‌اش نیاندازید. در این مطلب نگاهی به تاریخچه بنلی می‌اندازیم و ۱۰ مدل برتر آن در سال ۲۰۲۱ را با هم بررسی می‌کنیم.

تاریخچه بنلی: یک مادر و ۶ پسر!

بهار سال ۱۹۱۱ بود؛ درست ۱۱۲ سال پیش! ترزا بنلی که تازه همسر خود را از دست داده بود، باید فکری برای تامین آینده ۶ پسرش می‌کرد. او تصمیم گرفت تمام سرمایه خانواده را وسط بگذارد و کارگاهی تاسیس کند تا پسرانش در آن کار کنند. به این ترتیب گاراژ بنلی در شهر پزارو ایتالیا افتتاح شد، جایی برای سرویس فنی خودروها و موتورها که گاهی برخی قطعه‌ها هم در آن به صورت دستی ساخته می‌شد.

برادران بنلی به یک کارگاه کوچک راضی نبودند. ۸ سال بعد اولین محصول کارگاه بنلی تکمیل شد. یک موتور ۷۵ سی‌سی دوزمانه که روی بدنه یک دوچرخه نصب شده بود. البته همان‌طور که احتمالا می‌توانید حدس بزنید، محصول اول اصلا خوب از آب درنیامد. دو سال بعد با ارائه اولین محصول واقعی، کارگاه بنلی در مسیر پیشرفت قرار گرفت.

تا سال ۱۹۴۰ کارگاه کوچک برادران بنلی تبدیل به کارخانه‌ای با ۸۰۰ نفر کارگر شده بود و رونق فراوانی داشت که ناگهان بمباران‌ها شروع شد و خبر از جنگ جهانی دوم داد. کارخانه بنلی با خاک یکسان شد و هرچه داشتند از بین رفت، جز جاه‌طلبی و اعتماد به‌ نفسشان. دوباره شروع به تهیه تجهیزات کردند تا کارخانه را از نو راه بیاندازند.

از آن زمان به بعد شرکت بنلی روزبه‌روز پیشرفت کرد، اما از دهه ۸۰ که رقبای ژاپنی وارد بازار شدند، کم‌کم به زانو درآمد. بنلی در آستانه شکست بود که تاجری به نام جیانکارلو سلچی شرکت را خرید و نجات داد. از آن زمان تا امروز مالکیت شرکت بنلی چند مرتبه تغییر کرده و امروز تحت مالکیت گروه صنعتی چینی به نام Qianjiang است.

سرگذشت بنلی جذاب و سرشار از پیچ و خم است، اما به جذابیت موتورهایش نیست! حالا که می‌دانیم این شرکت مشهور چطور به جایگاه امروز خود رسیده، بهتر است نگاهی بیاندازیم به موتورسیکلت‌های برتر شرکت در سال ۲۰۲۲:

بهترین موتورهای بنلی در ۲۰۲۲

در طول ۱۱۲ سال فعالیت، بنلی مجموعه‌ای بسیار پرکار بوده و مدل‌های زیادی روانه بازار کرده است. از میان همه آن‌ها و به خصوص جدیدترین‌ها، ۱۰ موتور بنلی را که توانسته‌اند بیشتر از بقیه توجه علاقه‌مندان را جلب کنند، انتخاب و بررسی کرده‌ایم. توجه کنید که این لیست بر اساس ترتیب خاصی پیش نمی‌رود.

موتور بنلی ۷۵۲ S

بنلی ۷۵۲ S با حجم موتور ۷۵۴ سی‌سی و ۸ سوپاپ در رده موتورهای نیمه‌سنگین قرار دارد و قدمی بلند رو به جلو برای کمپانی به حساب می‌آید. قدرت موتور ۷۶ اسب بخار در ۸۵۰۰ دور و گشتاور آن ۶۷٫۱ در ۶۵۰۰ دور است. قطر سیلندر و پیستون ۸۸×۶۲ میلی‌متر و نسبت تراکم ۱۱٫۵ به ۱ است. فناوری تزریق الکتریکی سوخت در کنار مخزن ۱۴٫۵ لیتری سیستم سوخت را به خوبی تقویت کرده است.

بهتر است برای بنلی ۷۵۲ S از بنزین اکتان بالا استفاده شود ولی بنزین معمولی هم موجب آسیب نمی‌شود.

بنلی 752 S با حجم موتور 754 سی‌سی و 8 سوپاپ در رده موتورهای نیمه‌سنگین قرار دارد

سیستم تعلیق جلو فنر دوشاخ ۵۰ میلی‌متری Mizorchi است که توسط یک تک‌کمک مرکزی در عقب پشتیبانی می‌شود. ترمز جلو و عقب هردو دیسکی و مجهز به ABS هستند.

وزن ۲۲۰ کیلوگرمی موتور بنلی ۷۵۲ S کمی زیاد به نظر می‌رسد؛ اما طراحی و ساخت عالی، سواری خوب و موتور پرقدرت و قابل اعتماد آن این مشکل را به خوبی جبران می‌کند. قابلیت اعتماد این موتور از نظر دارندگان ۵ از ۵ است.

موتور بنلی TNT 300

در طراحی این موتور که به بنلی ۳۰۰ هم معروف است، تیم طراحی بنلی سلیقه ایتالیایی خود را محدود نکردند. این سلیقه ایتالیایی به ظاهری قوی و دلهره‌آور منتهی شده که مناسب شخصیت TnT 300 است. چند ساعت سواری در شهر به سادگی نشان می‌دهد که بنلی ۳۰۰ یکی از بهترین موتورسیکلت‌های شهری است.

درون قاب پرده فولادی قرمز، موتور دوقلوی موازی ۳۰۰ سی‌سی با خنک‌کننده مایع قرار دارد که ۳۸ اسب بخار توان در ۱۱۵۰۰ دور و ۲۶٫۵ نیوتن‌متر گشتاور در ۱۰۰۰۰ دور تولید می‌کند. در کنار این موتور یک گیربکس ۶سرعته قرار گرفته که لذت سواری بر بنلی ۳۰۰ را دوچندان می‌کند.

رقیب اصلی بنلی ۳۰۰، موتور KTM 250 است. شما تجربه سواری بر آن‌ها را دارید؟ به نظر شما کدام موتور بهتر است؟

موتور بنلی TNT 300

موتور بنلی Leoncino 500 Trail

بنلی قدیمی‌ترین تولیدکننده فعال موتورسیکلت در اروپا است و مدل Leoncino نقطه درخشانی در تاریخ طولانی این شرکت به حساب می‌آید. Leoncino اصلی اولین موتور بنلی پس از جنگ جهانی دوم بود و در سال ۱۹۵۱ تولید شد؛ اما از آن زمان تا امروز چیزهای زیادی تغییر کرده‌اند و شیر فلزی کوچک روی گلگیر جلو، شاید تنها نقطه مشترک بین مدل اولیه و مدل امروزی است.

این شرکت ایتالیایی در چند سال گذشته بیشتر به نیاز بازار توجه کرده و تمرکز خود را روی تولید موتورهای روزمره مقرون‌به‌صرفه‌تر و متوسط تغییر داده است. گذراندن یک روز سواری بر Leoncino 500 برای فهمیدن قدرت مانور این موتور کافی است.

وزن بنلی Leoncino 500 حدود ۱۸۶ کیلوگرم و حجم موتور آن، همان‌طور که از اسمش می‌توان فهمید، ۵۰۰ سی‌سی است. در سیستم تعلیق جلو از دوشاخ ۵۰ میلی‌متری USD قابل تنظیم و در سیستم تعلیق عقب از یک تک کمک قابل تنظیم استفاده شده است. ترمز جلو و عقب هردو دیسکی هستند.

موتور بنلی Leoncino 500 Trail

موتور بنلی TRK 502 X

TRK 502 X را می‌توان یکی از بهترین‌های بنلی دانست. این موتور به طرز شگفت‌آوری باکیفیت و خوب است، برای سواری در خیابان‌های شهری حرف ندارد و حتی از پس مسیرهای ساده آفرود هم به خوبی برمی‌آید.

بنلی یک موتور آفرود نیست و قیمت مدل‌های آفرود را هم ندارد، اما یک موتور شهری ساده و معمولی هم نیست. مدل‌هایی که از نظر تجهیزات و مشخصات فنی با TRK 502 X رقابت می‌کنند چند صد دلار گران‌تر هستند و همین باعث شده این مدل جذاب خانواده بنلی یکی از بهترین‌ها به تناسب قیمت باشد.

موتور بنلی TRK 502 X

موتور اصلی دستگاه یک موتور چهارزمانه خطی دوقلو است که به کمک مایعات خنک می‌شود. حجم موتور ۵۰۰ سی‌سی، قطر سیلندر و پیستون ۶۹×۶۶٫۸ میلی‌متر و نرخ تراکم ۱۱٫۵ به ۱ است. موتور به کار رفته این دستگاه، در هر ۸۵۰۰ دور، ۴۶٫۹ اسب بخار توان و در هر ۶۰۰۰ دور ۴۵٫۹۶ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

سیستم تعلیق جلو فنر دوشاخ معکوس ۵۰ میلی‌متری و تعلیق عقب یک کمک‌فنر تکی است. برای ترمز جلو و عقب از دیسک‌های دوتایی استفاده شده و هر دو به ABS مجهز هستند.

موتور بنلی Leoncino 800 Trail

حدود دو سال قبل دو عضو جدیدی خانواده بنلی Leoncino 800 و Leoncino 800 Trail معرفی شدند.

Leoncino 800 Trail روحی ماجراجو دارد که به جاده‌های آفرود سرک می‌کشد. اگزوز دوبل برجسته و چرخ جلوی ۱۹ اینچی آن گواه یک سواری راحت در جاده و قدرت بالا در خاک و شن است.

موتور ۷۵۴ سی‌سی این مدل دوسیلندر و چهارزمانه است، با مایعات خنک‌ می‌شود و استاندارد یورو ۵ دارد. توان موتور ۸۱ اسب بخار در ۹۰۰۰ دور و گشتاور آن ۶۷ نیوتن‌متر در ۶۵۰۰ دور است و نرخ تراکم ۱۱٫۵ به ۱ دارد. سیستم تعلیق جلو فنر Marzochi وارونه و سیستم تعلیق عقب فنر بازویی است. ترمز جلو دو دیسک و ترمز عقب تک‌دیسک است و هر به ABS مجهزند.

موتور بنلی Leoncino 800 Trail

نسخه استاندارد این مدل یعنی بنلی Leoncino 800 هم تفاوت چندانی با این مدل ندارد و موتورسیکلتی قدرتمند، باکیفیت و توصیه‌شده است.

موتور بنلی ۵۰۲ C

بنلی در تولید ۵۰۲ C موفق به ساخت یک کروزر در اندازه متوسط و با توانایی بسیار بالا شده است. شاید این مدل که کمی شبیه مدل‌های هوندا است آنقدرها حیرت‌انگیز نباشد؛ اما ویژگی‌های خاص خود را دارد و کاملا به قیمتش می‌ارزد.

موتورسیکلت بنلی ۵۰۲ C مجموعه‌ای از تعداد زیادی تجهیزات جذاب است و عملکرد خوبی در محیط‌های شهری و فراتر از آن دارد. این شرکت ایتالیایی-چینی مسیری را برای تولید موتورهای خوش‌ساخت و مطلوب آغاز کرده که ۵۰۲ C شروع آن است.

موتور این مدل از نوع دوقلو موازی ۸سوپاپ است که به وسیله مایعات خنک می‌شود. سیستم تعلیق جلو فنر دوشاخ وارونه ۴۱ میلی‌متری است و برای سیستم تعلیق عقب از تک‌کمک قابل تنظیم استفاده شده است. در ترمز جلو دو دیسک ۲۶۰ میلی‌متری و در ترمز عقب یک دیسک ۲۴۰ میلی‌متری به کار رفته و هر دو به سیستم ABS مجهزند. توان موتور ۴۷ اسب بخار و گشتاور ۴۵ نیوتن‌متری، بنلی ۵۰۲ C را به گزینه‌ای مناسب و جالب توجه تبدیل کرده است.

موتور بنلی 502 C

موتور بنلی TRK 800

قلب تپنده آخرین مدل بنلی یک موتور چهارزمانه خطی با حجم ۷۵۴ سی‌سی است که به کمک جریان مایعات خنک می‌شود. اگر از ظاهر جذاب این موتور بگذریم، یکی از نکاتی که در TRK 800 جلب توجه می‌کند توان ۷۶ اسب بخار و گشتاور ۶۷ نیوتن‌متری آن است. برای سیستم تعلیق جلو از فنر دوشاخ وارونه ۵۰ میلی‌متری قابل تنظیم استفاده شده و در سیستم تعلیق عقب یک بازویی آلومینیوم قرار گرفته که از یک تک‌فنر قابل تنظیم کمک می‌گیرد. ترمز جلو از دیسک دوقلو ۳۲۰ میلی‌متری نیمه‌شناور و ترمز عقب از تک‌دیسک ۲۶۰ میلی‌متری کمک می‌گیرد و هر دو مجهز به سیستم ABS هستند.

موتور جدید بنلی TRK 800 که طی دو ماه گذشته معرفی شده، روحیه‌ای ماجراجویانه دارد و برای هر نوع سفری، حداکثر راحتی و لذت را چه در مسیرهای جاده‌ای و چه محیط آفرود تضمین می‌کند. طراحی TRK 800 با خطوط سیال و سینوسی و به شیوه کاملا معاصر انجام شده که با سطوح ظریف و باشکوه ترکیب می‌شود و گویی بر احساسات قدرتمندی تاکید می‌کند که این موتور برای تشویق به ماجراجویی به سوار خود انتقال می‌دهد.

موتور بنلی TRK 800

موتور بنلی Imperiale 400

به نظر می‌‎رسد موتورهای سنتی عمومی هم، مسیر موتورسیکلت‌های ماجراجویانه را دنبال می‌کنند. هر موتور جدیدی که وارد بازار می‌شود بزرگ‌تر و قدرتمندتر از مدل‌های قبلی است و با تکنولوژی‌های جدید خود می‌درخشد؛ و البته که گران‌قیمت‌تر هم هست! سوار بر بنلی Imperiale 400 شوید و به دل جاده بزنید.

در سینه Imperiale 400 یک موتور ۳۷۴ سی‌سی قرار دارد که بر خلاف مدل‌های قبلی از سیستم هواخنک استفاده می‌کند. توان ۲۱ اسب بخار و گشتاور ۲۹ نیوتن‌متری ایمپریال ۴۰۰ به نرمی توسط گیربکس ۵سرعته به تایرها منتقل می‌شود و میزان تنش را به حداقل می‌رساند. وزن ۲۰۵ کیلوگرمی این موتور برای یک رترو کمی زیاد است اما به کنترل آن در سرعت‌های بالا کمک می‌کند.

موتور بنلی Imperiale 400

در نسخه جدید Imperiale 400 مبدل کاتالیزی بزرگ‌تر و سنسور اکسیژن به سیستم اضافه شده تا بتواند استانداردهای محیط زیست آسیای میانه (به خصوص هند) را دریافت کند.

موتور بنلی TRK 251

TRK 251 ورود بنلی به بخش رو به رشد موتورسیکلت‌های ماجراجویی با قیمت مناسب است. با استایل طراحی تکراری، از جمله در طراحی چراغ جلو حشره‌مانند و پنل‌های جانبی جذاب، این مدل را در واقع نسخه کوچک غول بزرگ بنلی TRK 502 می‌دانند. طراحی قوی و جذاب این موتور باعث‌شده ظاهر آن هیچ شباهتی به یک موتورسیکلت با قیمت پایین نداشته باشد.

TRK 251 از یک موتور ۲۴۹ سی‌سی ۴سوپاپ و تک‌سیلندر و در کنار آن سیستم خنک‌کننده به وسیله مایعات استفاده می‌کند. با ۲۵٫۸ اسب بخار توان و ۲۱٫۱ نیوتن‌متر گشتاور، این بنلی متوسط عملکرد کاملا مناسبی دارد و از رقبای خود سریع‌تر و سبک‌تر است. همچنین دنده کوتاه این مدل توانسته شتاب‌گیری آن را سریع‌تر از بقیه مدل‌های مشابه کند. وزن موتور بنلی TRK 251 فقط ۱۶۴ کیلوگرم است و انتخابی مناسب برای موتورسواران سبک‌وزن محسوب می‌شود.

موتور بنلی TRK 251

موتور بنلی Leoncino 125

ظاهری متفاوت و جذاب در کنار ماهیتی سرگرمی‌بخش، متمرکز در یک موتور سیکلت ساده، در دسترس و مدرن، لئونچینو ۱۲۵ را تشکیل می‌دهد؛ موتورسیکلتی که برای پاسخگویی به نیازهای آخرین نسل موتورسواران و برآوردن میل درونی آن‌ها به آزادی و استقلال ساخته شده است.

Leoncino 125 در کنار تمام ویژگی‌های جذاب خود، برای کسانی که در دنیای موتورسواری تازه‌واردند طراحی شده است. شاسی فوق‌العاده این مدل حداکثر کنترل و چابکی در جاده را تضمین می‌کند و از همان ابتدا یک سواری هیجان‌انگیز را ارائه می‌دهد. همه این ویژگی‌ها در کنار هزینه‌های عملیاتی بسیار کم لئونچینو ۱۲۵ را به مدلی متفاوت تبدیل می‌کند.

در سینه Leoncino 125 یک موتور تک‌سیلندر جدید ۱۲۵ سی‌سی چهار زمانه با خنک‌کننده مایع می‌تپد که در نوع خود اولین است. این موتور جدید توان خروجی ۱۲٫۸ اسب بخار در ۹۵۰۰ دور و گشتاور ۱۰ نیوتن‌متر در ۸۵۰۰ دور دارد. یکی از نقاط قوت این موتورسیکلت مصرف کم آن (۲٫۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) است.

موتور بنلی Leoncino 125

سیستم تعلیق Leoncino 125 از یک دوشاخ وارونه با پایه‌هایی به قطر ۳۵ میلی‌متر در جلو تشکیل شده و انتهای پشتی دارای یک بازوی نوسانی با تک‌فنر مرکزی و حرکت ۵۳ میلی‌متری است. برای سیستم ترمز، در جلو یک دیسک شناور با قطر ۲۸۰ میلی‌متر و کالیپر سه‌پیستونه و در عقب یک دیسک به قطر ۲۲۰ میلی‌متر با کالیپر شناور دوپیستون تعبیه شده است.

بنلی: زیبا، سریع و قدرتمند

وجود بیش از یک قرن تجربه شکست و پیروزی در طراحی موتورسیکلت‌های با بهترین استانداردهای زمان، بنلی را به یکی از باتجربه‌ترین‌ها در این صنعت تبدیل کرده و شاید همین رمز محبوبیت بنلی باشد. بنلی می‌داند که نسل‌های جدید موتورسواران، به جذابیت ظاهری موتور همان‌قدر اهمیت می‌دهند که به کیفیت ساختاری آن، و این دو ویژگی را پا به پای هم پیش می‌برد و هیچکدام را فدای دیگری نمی‌کند، تا قلب و چشم نسل جوان را برباید.

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...