راهنمای انتخاب مناسب‌ترین موتورسیکلت برای پیک موتوری

رساندن بسته یک خرید اینترنتی و دیدن شوق در چشمان گیرنده، یا تحویل دادن غذا به کسی که تمام روز با خستگی کار کرده است. گاهی هم کمک به جابه‌جا کردن وسیله‌ای که دوستی می‌خواهد به دست دوست دیگر برساند. پیک موتوری گرچه شغل جدیدی نیست اما چند سالی می‌شود که تقاضا برای آن به طرز معنا داری افزایش پیدا کرده است. پیک‌های موتوری به خصوص در شهرهای بزرگ، درآمد خوبی دارند و بسیاری افراد تصمیم می‌گیرند وارد این شغل شوند.

اگر شما هم به تهیه یک موتورسیکلت و کار کردن به عنوان پیک موتوری فکر می‌کنید، خواندن این مطلب کمک می‌کند بتوانید بهترین موتور را انتخاب کنید تا بیشترین میزان راحتی در کار را تجربه کنید. ابتدا از ویژگی‌های مهم موتورسیکلت مناسب پیک صحبت می‌کنیم و در آخر چند موتورسیکلت مناسب برای پیک موتوری را به شما معرفی خواهیم کرد.

۹ نکته برای انتخاب موتورسیکلت مناسب پیک موتوری

موتورسیکلت، ابزار اصلی و اساسی کار پیک موتوری است. بنابراین بهتر است هنگام انتخاب آن خوب دقت کنید تا همراه همیشگی‌تان باعث دشواری و دردسر نشود. فرقی نمی‌کند قصد خرید موتور صفر دارید یا کارکرده، به این ۹ نکته دقت کنید تا حین کار آرامش بیشتری داشته باشید.

۱. مناسب‌ترین نوع موتورسیکلت را انتخاب کنید

موتورسیکلت‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و هرکدام کاربردهای خاص خود را دارند.

موتورهای نوع استریت (Street) یا خیابانی بهترین نوع برای استفاده در شغل پیک موتوری هستند. این موتورها به طور ویژه مناسب رانندگی در محیط شهری طراحی شده‌اند و به همین دلیل بهترین گزینه‌اند.

بعد از موتورهای خیابانی، اسکوترها هم نوع نسبتا محبوبی میان پیک‌ها هستند. البته که در راحتی و تناسب به پای موتورهای استریت نمی‌رسند اما انتخاب بدی به حساب نمی‌آیند.

انواع دیگر موتور مانند موتورهای بیابانی یا تریل و موتورهای مسابقه‌ای انتخاب مناسبی برای ساعت‌ها رانندگی در سراسر شهر نیستند و کاربری متفاوتی دارند. پیشنهاد ما به شما تهیه موتورهای مناسب خیابان‌های شهری است.

۲. موتورسیکلت یک پیک موتوری باید راحت باشد

به عنوان یک پیک موتوری، بیشتر زمان شما روی موتورسیکلت سپری می‌شود، پس باید موتوری را انتخاب کنید که بیشترین راحتی ممکن را داشته باشد و خستگی شما را کمتر کند. داشتن زین پهن و راحت یکی از نکاتی است که می‌تواند تاثیرگذار باشد. نکته دیگری که خوب است به آن توجه کنید تناسب وزن، ابعاد و ارتفاع موتور با اندام شما است؛ اگر ارتفاع صندلی یا فاصله فرمان از صندلی با هیکل شما متناسب نباشد، ممکن است در درازمدت باعث خستگی فیزیکی شدید و حتی کمردرد بشود.

۳. نسبت به قدرت موتور بی‌توجه نباشید

باری که برای حمل به پیک موتوری سپرده می‌شود، معمولا سبک و کم‌حجم است. بیشتر موتورسیکلت‌های موجود در بازار قدرت و گشتاور مناسب برای جابه‌جایی چنین بارهایی را دارند. با این حال بهتر است به این موضوع بی‌توجه نباشید و موتورسیکلت ضعیف و سبکی تهیه نکنید. رانندگان پیک موتوری عمدتا از موتورسیکلت‌هایی با حجم موتور ۱۲۵ سی‌سی استفاده می‌کنند.

البته در سال‌های اخیر استفاده از موتورسیکلت‌های ۱۵۰ سی‌سی و ۱۸۰ سی‌سی هم میان رانندگان محبوب شده‌اند. اسکوترها که پیش از این درباره‌شان حرف زدیم، معمولا حدود ۱۱۰ سی‌سی حجم موتور دارند و می‌توانند برای بارهای سبک مناسب باشند؛ اما استفاده از موتورهای بیش از ۱۸۰ سی‌سی به عنوان پیک موتوری با توجه به مصرف سوخت و قیمت، صرفه اقتصادی ندارد.

اگر قصد استفاده از موتور در محیط‌های خاص مانند مناطق صنعتی یا مزرعه‌ها و باغ‌ها را دارید، قدرت موتور اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بار شهری برای موتورسیکلت حداکثر ۱۰۰ است و البته احتمال جابه‌جایی یک بار با این وزن در کل بسیار پایین است، اما در محیط‌هایی که گفتیم ممکن است بارها قدری سنگین‌تر باشند یا حمل بارهای سنگین متداوم باشد. در این شرایط بهتر است موتورسیکلتی را انتخاب کنید که انجین پرقدرتی داشته باشد.

۴. قطعات یدکی ارزان، استهلاک کم و تعمیرپذیری آسان اهمیت ویژه دارند

هر روز ساعت‌ها رفت‌وآمد طولانی در محیط شهری، استهلاک قابل توجهی به وسیله نقلیه شما وارد خواهد کرد؛ پس منطقی است موتورسیکلتی را انتخاب کنید که مقاومت بیشتری نسبت به استهلاک داشته باشد. البته در درازمدت این استهلاک به هر حال ایجاد خواهد شد، پس باید موتورسیکلتی تهیه کنید که تعمیرکاران به ساختار آن مسلطند و به راحتی می‌توانند آن را تعمیر کنند. اگر موتور خاص و خارج از عرفی داشته باشید، نه‌تنها باید دردسر پیدا کردن تعمیرکار ماهر را تحمل کنید، بلکه مجبور می‌شوید هزینه بیشتری بابت هربار تعمیر یا سرویس بپردازید.

ارزان و در دسترس بودن قطعات یدکی هم بسیار مهم است. قطعاتی مانند لنت ترمز یا چراغ باید هر چند وقت یک‌بار تعویض شوند. شما که دوست ندارید هر بار برای پیدا کردن قطعه مورد نیاز خود شهر را زیر پا بگذارید؟ پیشنهاد می‌کنیم به سراغ موتورهای تولید داخل بروید تا دغدغه‌ای برای تهیه لوازم یدکی نداشته باشید. اگر هم به موتورهای ایرانی علاقه ندارید، برندی را انتخاب کنید که کشور سازنده‌اش با ایران ارتباط خوبی دارد و موتورهایش به طور عمومی در بازار ایران موجود هستند. پیشنهاد ما برندهای هندی مانند تی‌وی‌اس و باجاج هستند.

۵. مصرف سوخت و حجم باک بنزین؛ دو عامل غیر قابل چشم‌پوشی

برای یک پیک موتوری، دو یا حتی سه بار پر کردن باک بنزین در طول روز چیز عجیبی نیست. چنین هزینه‌ای اصلا کم نیست، پس بهتر است موتورسیکلتی را انتخاب کنید که تا حد ممکن کم‌مصرف باشد. دقت کنید که هرچه حجم موتور بیشتر باشد، مصرف سوخت هم بیشتر خواهد بود. به همین دلیل بهتر است بیخیال موتورسیکلت‌های با حجم موتور بالا شوید. پیش‌تر هم گفتیم که این گزینه صرفه اقتصادی چندانی ندارد.

دقت کنید که موتورسیکلت مورد نظرتان سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری داشته باشد. موتورهای انژکتوری سوخت را به شیوه بهتری وارد محفظه احتراق می‌کنند و مصرف را پایین می‌آورند.

میزان مصرف تنها شاخص مهم مرتبط با سوخت نیست؛ حجم باک هم اهمیت زیادی دارد. طبیعتا هرچه حجم باک بیشتر باشد و دیرتر نیاز به پر کردن داشته باشد بهتر است. اسکوترها بسیار کم‌مصرف هستند و این یکی از دلایل محبوبیتشان است، اما با همین مصرف کم، باک بسیار کوچکی دارند. اگر با اسکوتر یا موتورهای مشابه که حجم باک بسیار کمی دارند به عنوان پیک موتوری مشغول به کار شوید، باید روزی چند مرتبه به دنبال پیدا کردن پمپ بنزین باشید.

اکثر رانندگان پیک موتوری، موتورسیکلت‌هایی را انتخاب می‌کنند که حجم باکشان حداقل ۹ یا ۱۰ لیتر باشد.

۶. باید از بین موتورهای اتوماتیک و دنده‌ای، یکی را انتخاب کنید

پیک موتوری‌ها تمام روز مشغول رفت‌وآمد در شهر هستند و مدام پشت چراغ قرمز می‌ایستند و از خیابان‌های شلوغ و پرترافیک عبور می‌کنند. تعداد دفعات تعویض دنده در چنین رانندگی‌هایی زیاد و خسته‌کننده می‌شود. یکی از دلایل محبوبیت موتورهای اسکوتری هم همین است. بیشتر اسکوترها اتوماتیک هستند؛ نه کلاچ دارند و نه نیازی به تغییر دنده هست. داشتن یک موتور دنده اتوماتیک تا حد زیادی کار شما را آسان و خیالتان را راحت می‌کند.

۷. به امکانات نصب باکس حمل بار دقت کنید

باید موتورسیکلتی را انتخاب کنید که نصب لوازم حمل بار مانند باکس و ترک‌بند روی آن دشوار نباشد. نصب باکس روی موتورهای خیابانی بسیار آسان است. روی موتورهای اسکوتری هم می‌توانید باکس نصب کنید، اما کمی دشوار است و ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلاتی در کار هم بشود. علاوه‌ بر این، در عمل امکان نصب ترک‌بند روی موتورهای اسکوتری هم وجود ندارد.

۸. توجه به کارکرد، مهم‌ترین نکته در خرید موتور دست دوم

اگر موتورسیکلت صفر می‌خرید، مبارکتان باشد! نوش جانتان! اما اگر به سراغ خرید از بازار دست دوم می‌روید، حواستان را خوب جمع کنید. حتما به سال ساخت و میزان کارکرد موتور خوب دقت کنید. حتما خودتان هم می‌دانید که برای بررسی کارکرد، کیلومتر موتور را بررسی می‌کنید. دقت کنید که موتور دستکاری نشده باشد و کارکرد را با وضعیت سلامت قطعات تطبیق دهید.

آیا موتورهای برقی برای استفاده به عنوان پیک موتوری انتخاب خوبی هستند؟

۹. موتور برقی یا بنزینی؟

تا اینجا بخش زیادی از نکاتی که گفتیم به موتورهای بنزینی مربوط می‌شد. موتورهای بنزینی هنوز هم پراستفاده‌تر هستند اما در سال‌های اخیر توجه‌ها به موتورهای برقی به خصوص در محیط شهری بیشتر شده است. با این حال، آیا موتورهای برقی برای استفاده به عنوان پیک موتوری انتخاب خوبی هستند؟

موتورسیکلت‌های برقی، سوخت خود را از برق شهری تامین می‌کنند و یک موتور الکتریکی، این نیرو را به نیروی حرکتی تبدیل می‌کند. این موتورسیکلت‌ها هیچ سروصدایی ندارند و آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی‌کنند، به همین دلیل برای استفاده در شهرهای بزرگ که موتورسیکلت‌ها در خیابان زیاد و پررفت‌وآمد هستند، بسیار مناسبند. موتورهای برقی باتری پرظرفیتی دارند که میزان زیادی انرژی الکتریکی را در خود ذخیره می‌کند و برای یک روز کامل استفاده کافی است. می‌توانید هر شب موتور را شارژ کنید تا برای استفاده روز بعد مناسب باشد.

اگر ایرادی به موتورسیکلت‌های برقی وارد باشد، قدرت کم آن‌ها نسبت به موتورسیکلت‌های بنزینی است؛ اما برای کاربرد به عنوان پیک موتوری شهری و جابه‌جایی محموله‌های سبک کاملا مناسب هستند. قیمت موتورهای برقی نسبت به موتورهای بنزینی بیشتر است اما هزینه سوخت بسیار کمتری دارند و البته شما را از دردسر مداوم پیدا کردن پمپ بنزین خلاص می‌کنند.

پس از مرور تمام ویژگی‌های مهمی که موتورسیکلت مناسب پیک موتوری باید داشته باشد، حالا بهتر است به سراغ چند مدل مناسب و پرطرفدار برای رانندگان پیک موتوری برویم.

۵ موتورسیکلت مناسب پیک موتوری در ایران

همانطور که پیش‌تر گفتیم، با توجه به وضعیت تامین قطعات بهتر است موتورسیکلتی برای این شغل انتخاب شود که یا تولید ایران باشد، یا از کشوری وارد شود که ارتباط خوبی با ایران دارد و درگیر تحریم‌ها نیست. در این بخش ۵ موتور ایرانی و خارجی مناسب را به شما پیشنهاد می‌کنیم. مطمئنا انتخاب‌های دیگری هم وجود دارند که ممکن است مناسب باشند، پس اگر موتورسیکلتی در نظر دارید که از لحاظ ویژگی‌ها مناسب است اما در این بخش عنوان نشده، نگران نباشید.

باجاج: باکسر ۱۵۰

باکسر ۱۵۰ یک انتخاب عالی به عنوان مرکب یک پیک موتوری است. کمپانی هندی باجاج یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان موتورسیکلت در سراسر جهان است. محصولات باجاج سال‌هاست که به صورت گسترده در بازار ایران موجود است و پیدا کردن قطعات آن هم دشوار نیست. اگر موتورسیکلت‌های ایرانی را نمی‌پسندید و به دنبال یک موتور باکیفیت و قوی خارجی با قیمت مناسب هستید، پیشنهاد ما باکسر ۱۵۰ است.

باکسر ۱۵۰ زین بزرگ و راحتی دارد و یک ترک‌بند فلزی هم در ناحیه پشتی آن تعبیه شده که برای یک پیک موتوری عالی است. موتورهای باجاج قدرت و استحکام بالایی دارند؛ مطمئنا پس از استفاده طولانی‌مدت به خوبی متوجه این موضوع خواهید شد.

باکسر ۱۵۰ یک انتخاب عالی به عنوان مرکب یک پیک موتوری است.

هوندا: CG125

سی‌جی‌۱۲۵ یار قدیمی موتورسواران ایرانی است. موتورسیکلت تک‌سیلندر ژاپنی که در خاطره‌های مردم ایران جای گرفته است. البته CG125 ایرادهایی هم داشت و خیلی زود مدل جایگزین آن با نام CDI وارد بازار شد تا مشکلات مدل قبلی را حل کند.

هوندا قیمت مناسب، استهلاک پایین و لوازم یدکی ارزان‌قیمت و در دسترس دارد و به همین دلیل یکی از پرطرفدارترین موتورسیکلت‌ها برای استفاده زیاد و طولانی‌مدت است.

بسیاری از شرکت‌ها در ایران مدل‌های کپی‌برداری‌شده از هوندا را تولید می‌کنند و با توجه به قیمت تمام‌شده بسیار پایین فروش خوبی هم دارند. اگر به سراغ شرکت‌های ایرانی می‌روید حتما پیش از خرید کیفیت ساخت موتورها را مقایسه کنید.

هوندا قیمت مناسب، استهلاک پایین و لوازم یدکی ارزان‌قیمت و در دسترس دارد و به همین دلیل یکی از پرطرفدارترین موتورسیکلت‌ها برای استفاده زیاد و طولانی‌مدت است.

نیرو موتور: TVS HLX150

این موتور که توسط شرکت نیرو موتور شیراز مونتاژ می‌شود، یکی از گزینه‌های انتخابی برای کاربرد پیک موتوری است. مدل تی‌وی‌اس نیرو موتور قیمت نسبتا پایینی دارد. این موتورسیکلت نسبت به مدل‌های مشابه محدودیت کمتری برای وزن بار دارد و شاسی محکم آن در زمان حمل بار کمک‌حال شما خواهد بود. وجود یک ترک‌بند محکم در کنار تمام این ویژگی‌ها، آن را به یک موتورسیکلت مناسب پیک موتوری تبدیل کرده است.

مدل تی‌وی‌اس نیرو یکی از گزینه‌های انتخابی برای کاربرد پیک موتوری است

کبیر موتور: KLD

موتورسیکلت بعدی هم یک مدل تمام ایرانی است. موتورسیکلت KLD که از تولیدات گروه کبیر موتور است، با بدنه کشیده و ترک‌بند محکم انتخاب مناسبی برای رانندگان پیک موتوری است. استقبال عمومی نسبت به این موتورسیکلت ایرانی خوب بوده و مشخصات فنی مناسبی هم دارد.

ویژگی قابل توجه این موتورسیکلت خیابانی برای رانندگان پیک موتوری، مصرف سوخت کم و حجم باک زیاد است. KLD در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱.۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند و باک آن برای ۱۱.۵ لیتر بنزین گنجایش دارد. اگر مطالب بخش قبل را به دقت خوانده باشید خوب می‌دانید که این موضوع چقدر برای یک پیک موتوری مهم است.

موتورسیکلت KLD که از تولیدات گروه کبیر موتور است، با بدنه کشیده و ترک‌بند محکم انتخاب مناسبی برای رانندگان پیک موتوری است.

جهانرو: موتورسیکلت برقی

پیش‌تر گفتیم که موتورسیکلت‌های برقی انتخاب مناسبی برای شغل پیک موتوری هستند. این موتورها آلودگی زیست‌محیطی ندارند و هزینه سوخت پایین‌تری نسبت به موتورهای بنزینی دارند. سرعت و قدرت آن‌ها هم برای جابه‌جایی در شهر و حمل بارهای سبک کاملا مناسب است.

شرکت جهانرو مدل‌های مختلفی از موتورهای برقی را با قیمت مناسب از کشورهای مختلف وارد می‌کند. این موتورهای باتری لیتیومی دارند که حدود ۷۵ ولت شارژ در خود ذخیره می‌کند. این میزان شارژ برای حدود ۱۰ ساعت استفاده کافی است. فضای پشت راننده در این موتورسیکلت‌ها کاملا برای نصب باکس پیک موتوری مناسب است.

موتورسیکلت‌های برقی انتخاب مناسبی برای شغل پیک موتوری هستند. این موتورها آلودگی زیست‌محیطی ندارند و هزینه سوخت پایین‌تری نسبت به موتورهای بنزینی دارند.

مروری بر مطالب: یک پیک موتوری از موتورسیکلت خود چه می‌خواهد؟

نیاز به افرادی که خدمات پیک موتوری ارائه می‌کنند به طور مداوم وجود دارد. جست‌وجوی عنوان پیک موتوری در وبسایت‌های کاریابی گواهی بر این جمله است. رانندگان پیک موتوری معمولا ساعت‌های زیادی در روز کار می‌کنند و مدام در حال جابه‌جایی در سراسر شهر هستند؛ به همین دلیل نیاز به مرکبی دارند که در سرد و گرم مسیر همراهشان باشد و تاب مسیرهای طولانی هرروزه را داشته باشد.

سفیر الوپیک شوید و روزانه تا ۷۲۰ هزار تومان درامد کسب کنید. الوپیک برای رفاه حال شما، شرایط ثبت نام غیر حضوری را فراهم کرده است. شما می‌توانید بدون مراجعه حضوری به دفتر الوپیک، توسط کارشناس ارشد جذب میدانی، سفیر الوپیک شوید.

در ابتدای مطلب از ویژگی‌های مهم موتورسیکلت مناسب پیک موتوری گفتیم تا در انتخاب و خرید یک مرکب مطمئن به شما کمک کنیم. موتورسیکلت مناسب پیک موتوری باید بادوام، کم‌مصرف باشد و سواری راحتی داشته باشد. در بخش دوم تلاش کردیم با معرفی ۵ موتورسیکلت مناسب پیک موتوری ایرانی و خارجی شما را در مسیر انتخاب بیشتر راهنمایی کنیم. اگر تجربه استفاده از موتورسیکلتی را دارید که برآیند خوبی از این ویژگی‌ها دارد، حتما در بخش نظرات بنویسید.

دیدگاه ها

avatar

نگاهی به وانت ال ۹۰ از تمام زوایا

بازار خودروهای باربری شهری یا پیکاپ کاملا با بازار خودروهای سواری متفاوت است. وانت‌ها کاربرد تجاری دارند و هیچکس برای استفاده شخصی وانت نمی‌خرد. خرید وانت نوعی سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار به حساب می‌آید و باید درباره آن حساب‌شده تصمیم بگیرید....

بررسی همه‌جانبه وانت کارا

بازار خودروهای باری کوچک در ایران بازار عجیبی است. اکثر خودروهای موجود در این بازار مشخصات مشابهی دارند و رقابت معنای چندان دقیقی ندارد. با این حال تفاوت‌ها در مشخصات، تجربه استفاده و البته قیمت باعث شده انتخاب سخت شود....