نقد و بررسی کامل موتور هوندا ۱۲۵ سی جی

موتور هوندا ۱۲۵ موتورسیکلت خاطره‌های ماست. سال‌هاست که این مدل را در خیابان‌ها می‌بینیم و هنوز هم قدیمی نشده است. بسیاری از افرادی که به شغل‌هایی مانند موتور مسافربری یا پیک موتوری مشغول هستند، به علت قیمت مناسب، نگه‌داری و تعمیر آسان و سواری خوب، موتور هوندا ۱۲۵ را انتخاب می‌کنند. در این مطلب مروری بر تاریخچه موتور هوندا ۱۲۵ سی سی خواهیم داشت و به نقد و بررسی آن می‌پردازیم:

تاریخچه: هوندا ۱۲۵ از کجا شروع شد و به کجا رسید؟

شاید باورش کمی سخت باشد، اما تولید موتور هوندا سی جی ۱۲۵ در سال ۱۹۷۶ میلادی آغاز شد و تا ۳۲ سال بعد، یعنی سال ۲۰۰۸، ادامه داشت. هوندا یک برند ژاپنی است و تا سال‌ها این مدل فقط در ژاپن تولید می‌شد اما از سال ۱۹۸۵ تولید سفارشات اروپایی این مدل به کارخانه‌ای در برزیل سپرده شد. تولید مدل‌های W و M هوندا در ترکیه هم از همان زمان شروع شد.

تولید موتور هوندا سی جی 125 در سال 1976 میلادی آغاز شد و تا 32 سال بعد، یعنی سال 2008، ادامه داشت.

موتورسیکلت هوندا ۱۲۵ به یک موتور تک‌سیلندرِ چهارزمانه با حجم ۱۲۴ سی‌سی مجهز است که در طول گذر سال‌ها هم چندان تغییری نکرد. این مدل در دو نوع CG 125 Dream و CG 125 Deluxe هم تولید شد که در بعضی موارد ورژن بهتری از مدل اصلی بودند.

به عنوان مثال مدل دیلوکس به گیربکس ۵ سرعته، ترمز دیسکی جلو و چرخ عقب پهن‌تر از مدل‌های قبلی مجهز بود.

طراحی و تولید موتور هوندا ۱۲۵ به موفقیت بسیار انجامید و باعث شد کپی‌های زیادی از آن تولید شود؛ موتورهای Sym Wolf Classic، Kymco Pulsar 125، Hongdou CG 125، Champ Commuter و Warrior Dispatch همه کپی‌های هوندا ۱۲۵ هستند که عمدتا توسط تولیدکنندگان کره‌ای و تایوانی تولید شدند.

از دهه ۲۰۰۰ به بعد با تغییر قوانین آلودگی هوا و محیط زیست به خصوص در اروپا و آمریکای جنوبی، موتور اصلی هوندا بازطراحی شد تا آلودگی کمتری تولید کند. در این مدل‌ها میل بادامک بالا قرار گرفت و قطر سیلندر (Bore) و میزان جابه‌جایی پیستون (Stroke) از ۵۶٫۵×۴۹٫۵ میلی‌متر به ۵۲٫۴×۵۷٫۸ میلی‌متر رسید. امروز تقریبا تمام دستگاه‌های هوندا ۱۲۵ موجود در بازار از همین سری هستند.

در طول دوره ۳۰ ساله تولید موتور هوندا ۱۲۵ تغییرات و به‌سازی‌های بسیاری روی این دستگاه اعمال شد:

  • قدرت سیستم الکتریکی موتور از ۶ ولت به ۱۲ ولت افزایش یافت.
  • سیستم جرقه‌زن نقطه‌ای با سیستم جرقه‌زن به شیوه تخلیه خازن و سپس با سیستم جرقه‌زن CDI جایگزین شد.
  • در سال ۲۰۰۱ در کنار استارت هندلی به استارت الکتریکی هم مجهز شد و از سال ۲۰۰۴ به بعد هوندا ۱۲۵ فقط با استارت الکتریکی تولید می‌شد.
  • ترمز ضربه‌ای جلو با ترمز دیسکی (صفحه‌ای) جایگزین شد.
  • نشانگر میزان سوخت به صفحه جلو اضافه شد.
  • گنجایش مخزن سوخت از ۱۲ لیتر به ۱۳ لیتر افزایش یافت.
  • ظاهر موتورسیکلت کمی تغییر کردن و مدرن‌تر شد.
  • پوشش زنجیر حذف و یک محافظ ساده‌تر جایگزین آن شد. این تغییر عمر طولانی‌تر زنجیر موتور را فدای زیبایی ظاهری کرد.
بررسی دقیق مشخصات فنی موتور هوندا 125 سی جی

مشخصات فنی موتور هوندا ۱۲۵

سی جی ۱۲۵ یکی از مدل‌های کاملا عمومی و همگانی شرکت هوندا است. در این بخش به بررسی دقیق مشخصات فنی آخرین نسخه این موتورسیکلت می‌پردازیم.

وزن، ابعاد و ویژگی‌های ایرودینامیک

وزن آخرین نسخه این موتور ۹۹ کیلوگرم است. طول این موتورسیکلت ۱۹۱٫۱ سانتی‌متر، عرض آن ۷۳٫۲ سانتی‌متر و ارتفاع آن ۱۰۱٫۶ سانتی‌متر است؛ البته این ارتفاع با احتساب فرمان و آینه‌های موتور است و ارتفاع صندلی ۷۷ سانتی‌متر است.

پهنای تایر جلو ۲٫۵ اینچ (۶٫۳۵ سانتی‌متر) و تایر عقب ۳ اینچ (۷٫۶۲ سانتی‌متر) است. قطر رینگ هم برای تایر جلو ۱۸ اینچ (۴۵٫۷۲ سانتی‌متر) و برای تایر عقب ۱۷ اینچ (۴۳٫۱۸ سانتی‌متر) در نظر گرفته شده و رینگ‌ها پره‌ای آلومینیومی هستند. در هوندا ۱۲۵ هم برای چرخ عقب و هم چرخ جلو ترمز کاسه‌ای در نظر گرفته شده است.

سوخت موتور بنزین است و مخزن سوخت هوندا ۱۲۵ معادل ۹٫۲ لیتر گنجایش دارد. سیستم تعلیق جلو کمک دوشاخ تلسکوپی و سیستم عقب کمک‌فنر هیدرولیک است.

مشخصات موتور

برای هوندا ۱۲۵ از موتور تک‌سیلندر چهارزمانه استفاده شده و سیستم سوخت‌رسانی در برخی تولیدات کاربراتوری و در برخی دیگر انژکتوری است. حجم موتور ۱۲۴ سی‌سی است و همان‌طور که پیش‌تر گفتیم سیلندر و پیستون این مدل در دو اندازه ۵۶٫۵×۴۹٫۵ میلی‌متر و ۵۲٫۴×۵۷٫۸ میلی‌متر تولید شده‌اند. کارکرد موتور بسیار عالی است و نیاز به نگه‌داری چندانی ندارد. سی جی ۱۲۵ را هزاران کیلومتر برانید، باز هم موتور مثل روز اول کار می‌کند.

برای خنک کردن موتور سیستم هواخنک به کار گرفته شده و گیربکس چهار زمانه دستی دارد. قدرت موتور ۱۰٫۸ اسب‌ بخار (۹۰۰۰ دور در دقیقه) و گشتاور آن ۹٫۸ نیوتن‌متر (۷۰۰۰ دور در دقیقه) است. حداکثر سرعت این موتورسیکلت ۱۰۴ کیلومتر در ساعت است.

از سری تولید سال ۲۰۰۴ به بعد، گیربکس هوندا ۱۲۵ به میزان قابل توجهی بهتر شد و توان موتور هم کمی افزایش یافت. اگر پس از هر ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلومتر روغن موتور را عوض می‌کنید، مطمئن باشید مرکبی وفادارتر از سی جی ۱۲۵ پیدا نخواهید کرد.

سیستم الکتریکی، احتراق و تجهیزات

سیستم الکتریکی هوندا ۱۲۵ بر یک باتری ۱۲ ولتی تکیه می‌کند. سیستم احتراق موتور از نوع CDI است و استارت به دو صورت هندلی و الکتریکی وجود دارد.

ویژگی‌های ظاهری سی جی ۱۲۵؛ همه‌چیز در ساده‌ترین حالت

نقطه قوت سی جی ۱۲۵ هرچه که باشد، مطمئنا ظاهرش نیست! هدف از طراحی این موتورسیکلت زیبایی و جذابیت ظاهری نبوده، از این رو تولیدکننده طراحی ظاهر آن را به سادگی هرچه تمام‌تر پیش برده است تا بتواند به اهداف اصلی خود یعنی سواری راحت، دوام فنی، نیاز بسیار کم به نگه‌داری و قیمت مناسب برسد.

ظاهر هوندا ۱۲۵ ساده و بی‌آلایش است. صندلی صاف و راحت آن نشان می‌دهد که این موتورسیکلت برای سرعت بالا و مسابقه طراحی نشده و کاربری شهری دارد. مخزن سوخت صاف و کشیده‌ جلوی صندلی قرار گرفته است و دسته‌ها و بخش جلویی موتور هم به ساده‌ترین شکل طراحی شده‌اند.

ظاهر هوندا 125 ساده و بی‌آلایش است و صندلی صاف و راحت دارد

البته در طی سال‌های زیادی که از آغاز تولید موتور هوندا ۱۲۵ می‌گذرد، ظاهر موتور در بخش‌های مانند باک بنزین، آینه‌ها و چراغ جلو تغییرات اندکی را تجربه کرده است، اما این تغییرات به حدی نیست که تفاوت چشم‌گیری در جلوه موتور ایجاد کند.

کیفیت سواری هوندا ۱۲۵

موتور داخلی هوندا یک موتور چهارزمانه هواخنک است، جای گرفته در بدنه‌ای ساده و مقاوت که در طول زمان تغییر چندانی نکرده. سیستم تعلیق دوشاخ تلسکوپی موتور کمک زیادی به حفظ کنترل بدنه ۱۰۰ کیلوگرمی موتور می‌کند. در مدل‌های تولید سال ۲۰۰۴ به بعد سواری موتور حتی از قبل هم بهتر شد. تلاش مهندسان و طراحان برای رسیدن به یک موتور کاملا شهری به بهترین نحو به بار نشسته است.

به گواه موتورسواران، هوندا ۱۲۵ بهترین موتورسیکلت برای سواری در خیابان‌های شلوغ شهر است.

محل و نوع قرارگیری صندلی در هوندا ۱۲۵ با دقت بسیار انتخاب شده تا حتی در یک مسیر طولانی شهری هم از سواری خسته نشوید. ارتفاع ۷۷٫۱ سانتی‌متری صندلی برای یک سواری آرام بسیار خوب است. سواری این موتور به خصوص برای افرادی که وزن بالای ۸۰ کیلوگرم داشته باشند بسیار راحت است؛ افراد سبک‌تر از ۸۰ کیلوگرم ممکن است در سرعت‌های بالا کمی احساس لرزش کنند. رانندگان سنگین‌وزن با افزایش دادن ارتفاع کمک‌فنرهای دوقلوی عقب می‌توانند کمی کنترل بیشتری روی موتور داشته باشند. ارتفاع سی جی ۱۲۵ هم اگرچه برای رانندگان کوتاه‌تر مناسب است اما ممکن است برای رانندگانی که قد بلندی دارند دشواری‌آفرین باشد.

تا پیش از ۲۰۰۴، قدرت ترمز این موتورسیکلت توسط سیستم ترمز کاسه‌ای در جلو و عقب تامین می‌شد که وزن کمی داشتند و به خوبی پاسخگوی نیاز این وسیله نقلیه بودند. در سال ۲۰۰۴ علاوه بر تغییرات ظاهری اندک و افزایش گنجایش مخزن سوخت، سیستم ترمز CG 125 هم از ترمز کاسه‌ای به ترمز صفحه‌ای تغییر کرد.

دوام و کیفیت ساخت هوندا ۱۲۵

مجبور به رانندگی در خیابان‌های لغزنده و شرایط دشوار هستید؟ یک دستگاه موتور هوندا ۱۲۵ بخرید و با خیال راحت به مقصد برسید!

سی جی ۱۲۵ تعریف تداوم و قابل اعتماد بودن است؛ اگرچه درباره این موضوع که قطعات مدل‌های اولیه باکیفیت‌تر از نسخه‌های بعدی بودند جای بحث وجود دارد.

یکی از مشکلاتی که مالکان احتمالا با آن روبه‌رو می‌شوند زنگ‌زدگی چرخ‌ها، اگزوز و فنرها است. این اتفاق به ویژه در ماه‌های زمستان رایج است، زیرا لبه بیرونی و داخلی اگزوز به سرعت در اثر تماس با نمک دچار خوردگی می‌شوند. اگر در تمام طول سال موتورسیکلت وسیله نقلیه شماست، حتما به مقدار کافی از مواد ضدخوردگی استفاده و از این اتفاق جلوگیری کنید.

برخی موتور سواران هم گزارش کرده‌اند که پس از نگه‌داشتن طولانی‌مدت هوندا ۱۲۵ در گاراژ، زمان استفاده کمی با ترمز عقب به مشکل خورده‌اند. این مسئله بیشتر در نسخه‌های قدیمی سی جی ۱۲۵ دیده شده است.

تجهیزات

تجهیزات مدل‌های ابتدایی موتور هوندا ۱۲۵ فقط در حد رفع نیازهای اساسی بود. این مسئله در مدل‌های بعدی بهبود یافت و آن‌ها شامل زین بسیار بهتر، آینه، ترمز دیسکی به جای ترمز کاسه‌ای و گیربکس پنج‌سرعته به جای گیربکس چهارسرعته بودند.

استارت سی جی ۱۲۵ تا دهه ۹۰ فقط به صورت هندلی بود. می‌توانید دشواری هندل زدن زمانی که پدال خیس باشد را تصور کنید؟ از دهه ۲۰۰۰ موتورها به استارت الکتریکی مجهز شدند و صفحه آمپر برقی جای صفحه مکانیکی قدیمی را گرفت. قطعات تعویضی این مدل‌ها هم به سادگی قابل تهیه هستند.

هدف شرکت هوندا از طراحی CG 125، ارائه موتورسیکلتی با کمترین میزان نیاز به نگهداری بود.

نگهداری و تعمیرات، نقطه قوت سی جی ۱۲۵

هدف شرکت هوندا از طراحی CG 125، ارائه موتورسیکلتی با کمترین میزان نیاز به نگهداری بود. افسانه‌ها حاکی از آن است در اوایل دهه ۱۹۷۰ که مهندسان هوندا به جنوب شرق آسیا سفر کردند و متوجه شدند که رانندگان به اندازه کافی به مراقبت و نگهداری از موتورسیکلت خود توجه نمی‌کنند. آن‌ها فقط سوار موتور خود می‌شوند و به وظایف فنی اولیه‌ای که باید در قبال موتور داشته باشند توجهی نشان نمی‌دهند. این بی‌توجهی اغلب منجر به خرابی بخش انتهایی می‌شد، زیرا بادامک و تجهیزات مربوطه دورترین فاصله را از پمپ روغن اولیه موتور داشتند.

نتیجه‌گیری هوندا از این مشاهده به کجا رسید؟ بله، تولید موتوری که در تعمیر و نگهداری کمترین دردسر را داشته باشد. مدل‌های قبلی دوام میله‌های بالایی را ثابت کرده بودند، پس هوندا این ایده را با طرح اولیه CB 125 ترکیب کرد و مدل پرطرفدار CG 125 خلق شد.

اگر صاحب یک هوندا ۱۲۵ هستید، بهتر است هر ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلومتر روغن موتور را تعویض کنید تا شاهد بهترین عملکرد ممکن باشید. فیلتر روغن توری صفحه فنری نیز باید در همین بازه بررسی و در صورت لزوم تمیز شود. فراموش نکنید یک فیلتر روغن گریز از مرکز هم در انتهای پمپ روغن وجود دارد که باید به صورت دوره‌ای تمیز شود.

اگر نیاز داشتید کلاچ را جدا کنید، به یک سوکت «مهره قفلی» هوندا نیاز دارید تا فیلتر روغن گریز از مرکز را از انتهای میل لنگ خارج کنید، در غیر این صورت نمی‌توانید سبد کلاچ را جدا کنید. البته درست کردن آن کار دشواری نیست و اگر اطلاعات فنی کافی داشته باشید، می‌توانید خودتان با استفاده از یک سوکت یدکی ۲۰ میلی‌متری یکی درست کنید. تمام آنچه نیاز دارید یک اره برقی، یک فایل و یک گیره محکم یا کمی خلاقیت در استفاده از گیره G است. این کار احتمالا به اندازه ۲۰ دقیقه عرق ریختن و یک سوکت قدیمی برای شما هزینه خواهد داشت، اما ارزان‌تر از خرید سوکت هوندا تمام می‌شود و کارتان را راه می‌اندازد.

نکته دیگری که در کنار موضوعات قبلی باعث اطمینان خاطر بیشتر خریداران در انتخاب این مدل می‌شود، تولید قطعات یدکی سی جی ۱۲۵ در سطح تجاری و به میزان انبوه و آسان بودن تعمیر آن است.

هوندا ۱۲۵؛ ایده‌آل برای موتورهای سفارشی و دست‌ساز

در میان علاقه‌مندان به موتورسیکلت، کسانی که دوست دارند با اعمال دستکاری‌های فنی و ظاهری، موتور خاص خودشان را داشته باشند. نوع طراحی و ساخت هوندا ۱۲۵ آن را به یک موتور پایه عالی برای این افراد تبدیل کرده است که کار کردن روی آن آسان است.

اگر شما هم از این دسته افراد باشید، حتما موتورهای Café Racer را می‌شناسید. موتورهایی که از دهه ۶۰ در لندن پا به عرصه حضور گذاشتند و معمولا توسط صاحبانشان برای رانندگی با سرعت بالا در مسافت کم بهینه‌سازی شده‌اند. پایه بسیاری از این موتورها هوندا ۱۲۵ است.

آیا هوندا ۱۲۵ به قیمتش می‌ارزد؟

به نظر می‌رسد قیمت هوندا کمی بیشتر از ارزش آن است. در بازار دست دوم با هزینه‌ای کمتر از قیمت هوندا می‌توانید یاماها YBR 125 یا سوزوکی GS 150 بخرید که هر دو موتورهای بهتری هستند.

حتی در بازار موتورسیکلت‌های جدید هم تمام رقبای CG 125 از بسیاری جهات مدرن‌تر و بهتر هستند و می‌توان آن‌ها را با قیمت‌های کمی بالا خریداری کرد. با در نظر گرفتن این موضوع، خریداران باید توجه کنند که سی جی ۱۲۵ با وجود قیمت بسیار بالا، هیچ ارزش اضافی نسبت به رقبای خود ارائه نمی‌دهد.

بخشی از قیمت هوندا ۱۲۵ به طور قطع حاصل ارزش برند هوندا است. این موضوع برای کسانی که امکان فروش مجدد موتورسیکلت را به عنوان یکی از پارامترهای خرید در نظر می‌گیرند، یک امتیاز مثبت است. شاید برای کسی که ذهن تجاری دارد این جنبه جذاب باشد، اما یک خریدار معمولی که در جست‌وجوی یک وسیله نقلیه معقول برای استفاده روزانه است، با توجه به قیمت با احتمال کمتری سی جی ۱۲۵ را به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در نظر می‌گیرد.

قیمت هوندا 125 به طور قطع حاصل ارزش برند هوندا است.

مقایسه با رقبا

علاوه بر دو موتورسیکلتی که در بخش قبل اعلام کردیم، یعنی یاماها YBR 125 و سوزوکی GS 150، دو موتور Road prince 125 و United 125 هم رقبای سی جی به شمار می‌روند. با این حال رقابت اصلی همچنان میان هوندا و یاماها در جریان است و ما هم به مقایسه این دو می‌پردازیم.

ظاهر یاماها به مراتب مدرن‌تر و جذاب‌تر از هوندا است. اگر تایرهای اصلی یاماها YBR 125 را با تایرهای پهن‌تر عوض کنید و شاسی را کمی بالا ببرید ظاهری شبیه موتورهای سنگین پیدا می‌کند. با این حال هوندا پس از سه دهه هنوز با همان ظاهر قدیمی تولید می‌شود.

مقایسه عملکرد یاماها و هوندا واقعا دشوار است. هر دو از نظر شتاب و حداکثر سرعت تقریبا یکسان هستند؛ اما توان موتور هوندا ۱۲۵ کمی بیشتر از یاماها است.

اگرچه در راحتی و نرمی سواری مقایسه به سود یاماها تمام می‌شود؛ اما حجم صدایی که این مدل تولید می‌کند ناامیدکننده است. از ظاهر پویا و مدرن یاماها چنین صدایی انتظار نمی‌رود.

در بحث نگهداری و تعمیرات کفه ترازو به سمت هوندا ۱۲۵ سنگینی می‌کند. YBR 125 مدلی است که تازه وارد بازار شده و قطعات یدکی آن شاید حتی چند برابر گران‌تر و البته کمی هم کمیاب‌تر از قطعات سی جی ۱۲۵ هستند.

مقایسه مصرف سوخت یک بار دیگر یاماها را در جایگاه برنده قرار می‌دهد. مصرف بنزین یاماها به میزان قابل توجهی کمتر از هوندا است و این ویژگی چیزی نیست که ساده از آن بگذریم.

قضاوت نهایی: جایگاه هوندا ۱۲۵

نسل جدید خریداران موتورسیکلت به دنبال موتورهای اصلاح‌شده و مدرن‌تر هستند. به نظر می‌رسد هوندا هم مانند برخی تولیدکنندگان دیگر از روندهای در حال تغییر و بهبود استانداردها غافل شده و همچنان به فروش همان موتورسیکلت‌های قدیمی با قیمت‌های بالا ادامه می‌دهد. اگرچه هوندا ۱۲۵ موتوری کارآمد و ساده با طراحی مناسب استفاده شهری است؛ اما بهتر است از پیشرفت‌ها عقب نماند تا بتواند همچنان انتخاب اول بازار هدف خود باقی بماند.

دیدگاه ها

avatar

نگاهی به وانت ال ۹۰ از تمام زوایا

بازار خودروهای باربری شهری یا پیکاپ کاملا با بازار خودروهای سواری متفاوت است. وانت‌ها کاربرد تجاری دارند و هیچکس برای استفاده شخصی وانت نمی‌خرد. خرید وانت نوعی سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار به حساب می‌آید و باید درباره آن حساب‌شده تصمیم بگیرید....

بررسی همه‌جانبه وانت کارا

بازار خودروهای باری کوچک در ایران بازار عجیبی است. اکثر خودروهای موجود در این بازار مشخصات مشابهی دارند و رقابت معنای چندان دقیقی ندارد. با این حال تفاوت‌ها در مشخصات، تجربه استفاده و البته قیمت باعث شده انتخاب سخت شود....