بررسی همه‌جانبه وانت کارا

بازار خودروهای باری کوچک در ایران بازار عجیبی است. اکثر خودروهای موجود در این بازار مشخصات مشابهی دارند و رقابت معنای چندان دقیقی ندارد. با این حال تفاوت‌ها در مشخصات، تجربه استفاده و البته قیمت باعث شده انتخاب سخت شود. وبلاگ الوپیک پیش از این بسیاری از انواع خودروهای باری شهری ایرانی را معرفی کرده‌ است. در این مطلب هم به معرفی وانت کارا ۲۰۰۰ و بررسی تمام جوانب آن می پردازیم تا در کنار بقیه مطالب مرتبط، بتوانیم به شما کمک کنیم بهترین انتخاب را داشته باشید.

آشنایی ابتدایی و بررسی اجمالی وانت کارا

کمپانی ژاپنی مزدا از سال ۱۹۶۱ تولید وانت‌های مزدا سری B را آغاز کرد و تا سال ۲۰۰۶ در ۶ نسل آن را ارائه داد. نسل چهارم وانت مزدا اوایل دهه ۶۰ وارد ایران شد و ایرانیان را با مزدا وانت آشنا کرد. وانت کارا نسخه ایرانی مزدا وانت است که پس از توقف واردات خودرو اصلی توسط شرکت بهمن موتور تولید و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین وانت های کلاسیک در بازار ایران شد. وانت کارا در واقع از همان شاسی و پلتفرم مزدا استفاده می‌کند اما موتور آن بر اساس طرح یک موتور مهندسی‌شده چینی از شرکت میتسوبیشی تولید می‌شود. کارا در سال‌های اول با موتور ۶۰۰ سی‌سی تولید می‌شد اما به مرور ظرفیت موتور افزایش یافت و امروز با موتور ۲۰۰۰ در بازار موجود و به کارا ۲۰۰۰ معروف است.

کارا ۲۰۰۰ یک خودروی باری شهری اقتصادی در نظر گرفته می‌شود که با توجه به شرایط بازار ایران و عملکرد خود قیمت مناسبی دارد. این وانت در دو مدل تک‌کابین و دوکابین با ظرفیت باری ۱۰۰۰ کیلوگرم و ۶۰۰ کیلوگرم تولید و به بازار عرضه می‌شود.

کارا تک‌کابین و دو‌کابین تفاوت چندانی با هم ندارند و به همین دلیل در بیشتر بخش‌های این بررسی، عنوان وانت کارا به هر دو آن‌ها اشاره دارد. در مواردی که تفاوت قابل توجهی بین این دو مدل وجود داشته باشد، مطمئنا این موضوع را ذکر می‌کنیم.

دورنما: طراحی ظاهری وانت کارا ۲۰۰۰

اجازه بدهید بررسی را با نگاهی به شکل بیرونی وانت کارا شروع کنیم. ظاهر وانت کارا را می‌توان تنها با یک عبارت توصیف کرد: «کاملا ساده»! این سادگی اگرچه از نظر برخی افراد یک ویژگی منفی است اما در نگاه برخی دیگر، ویژگی مثبتی است که باعث می‌شود ظاهر این خودرو هیچ‌وقت ازمدافتاده نشود و همیشه چشم‌نواز باشد.

طراحی ظاهری وانت کارا ۲۰۰۰

انتظار زیبایی بر اساس معیارهای امروزی از خودرویی که هنوز با طراحی ۵۰ سال قبل تولید می‌شود، کمی غیر منطقی است. طراحی ظاهری وانت کارا تقریبا هیچ ویژگی خاصی ندارد. خودرو به طور کلی ظاهری شبیه یک جعبه دارد و در طراحی آن از خطوط مستقیم با زاویه‌های تیز استفاده شده است. در کل انحنای چندانی در ظاهر کارا دیده نمی‌شود.

گرچه امروز وانت کارا چندان زیبا به نظر نمی‌آید اما در زمان طراحی‌اش نسبت به هم‌دوره‌های خود ظاهر خوبی داشته است. سپر فلزی، چراغ‌های چهارگوش و جلوپنجره مستطیلی همه از ویژگی‌های طراحی دهه ۷۰ میلادی هستند. نمای جانبی این وانت محدود به صفحه صافی است که تا عقب امتداد یافته و چند خط رنگی تلاش می‌کنند آن را زیباتر جلوه دهند. چراغ‌های عقب به صورت عمودی در دو طرف درب محفظه بار قرار گرفته‌اند و سپر عقب تفاوت خاصی با سپر جلو ندارد.

یکی از ضعف‌های ظاهری وانت کارا بهمن موتور، دقیق نبودن مونتاژ بدنه است که باعث شده در بسیاری از خودروها خطوط بدنه ناهماهنگ باشند و شکاف واضحی میان برخی قطعات دیده شود. ظاهر وانت کارا تفاوت‌های ظریفی نسبت به مزدا سری B دارد؛ جلوپنجره بازطراحی شده، چراغ‌های جلو بزرگ‌تر شده‌اند و ظاهر سپرها هم متفاوتند.

در کل شکل ظاهری وانت کارا حرف چندانی برای گفتن ندارد، اما مشتریانش هم انتظار زیبایی ندارند؛ آن‌ها بیشتر به فکر حمل بار و جابه‌جایی راحت در جاده‌ها هستند‌.

نگاهی از درون: طراحی داخلی وانت کارا

بعید است وارد وانت کارا شوید، روی صندلی راننده بنشینید، به اطراف نگاه کنید و نکته قابل توجهی بیابید که چشمتان را بگیرد! اگرچه بهمن موتور تلاش کرده در تولید سری جدید از مواد بهتری برای ساخت کف و کابین استفاده کند و نمونه‌های جدید کمی زیباتر از قبلی‌ها هستند، اما فضای داخلی کابین وانت کارا همچنان ظاهر چشم‌نوازی ندارد.

پشت رول که بنشینید احتمالا در اولین لحظه چشمتان به فرمان می‌افتد. ظاهر غربیلک فرمان تغییر کرده و بسیار شبیه به فرمان مدل‌های ساینا و تیبا شده که زیباتر از قبل است. ظاهر داشبورد هم کمی بهتر از قبل است اما پلاستیک خشک و بی‌کیفیتی که برای تولید آن استفاده شده، همین یک ذره لذت را هم از سرنشین می‌گیرد.

یک نکته منفی بزرگ‌تر هم در طراحی کابین وجود دارد و آن ساختار غیر ارگونومیک صندلی‌ها است. کافی است نشستنتان در کابین کمی طولانی شود تا احساس خستگی و کوفتگی کنید. در نهایت، متاسفانه نقطه مثبت خاصی در طراحی داخلی کارا ۲۰۰۰ به چشم نمی‌خورد: ساده، قدیمی و نه‌چندان دل‌چسب.

طراحی داخلی وانت کارا

تجهیزات و امکانات

مطمئنا با توجه به آنچه درباره طراحی خارجی و داخلی وانت کارا گفتیم، خودتان حدس می‌زنید که وضعیت تجهیزات و امکانات آن چگونه است. فهرست کوتاهی که در ادامه می‌بینید تمام تجهیزات و امکاناتی است که می‌توان برای آخرین مدل کارا ۲۰۰۰ نام برد:

  • فرمان هیدرولیک
  • قفل مرکزی با ریموت کنترل
  • سیستم تهویه مطبوع (کولر)
  • رادیو پخش با ورودی USB

ایمنی وانت کارا ۲۰۰۰

ایمنی ضعیفِ خودروهای ایرانی واقعیتی است که از کسی پوشیده نیست و متاسفانه ایمنی وانت‌ها به طور عمومی حتی از خودروهای سواری هم کمتر است.

ویژگی‌های ایمنی وانت کارا در هر دو مدل تک‌کابین و دوکابین، داشتن کمربند ایمنی، ترمز ABS، سیستم EBD و البته ۲ کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو است. البته همین وجود کیسه هوا کارا را نسبت به برخی رقبا مانند وانت زامیاد امن‌تر کرده است.

به هر حال، اگر راننده خودروهای باری شهری هستید پیشنهاد می‌کنیم همیشه هنگام رانندگی دقت و توجه کافی داشته باشید تا آسیب جانی و مالی نبینید.

مرکز ثقل بررسی وانت کارا: مشخصات فنی

در طی سال‌های اخیر موتور وانت کارا از موتور اصلی مزدا به یک موتور طراحی‌شده توسط میتسوبیشی برای بازار چین تغییر کرده است. مهندسان شرکت بهمن موتور حین این تغییر، دست به تغییرات جزئی دیگری مانند تغییر دسته موتور و محل قرارگیری برخی اجزا هم زده‌اند. در این بخش مشخصات فنی وانت کارا ۲۰۰۰ را به طور کامل شرح داده‌ایم. در انتهای بخش هم می‌توانید جدول کامل مشخصات فنی آن را ببینید.

در هر دو مدل وانت کارا از یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی با ۱۶ سوپاپ و ۲ لیتر حجم استفاده شده است. این موتور در دور موتور ۵۵۰۰ دور در دقیقه به حداکثر قدرت ۱۱۱ اسب بخار می‌رسد و در بازه ۲۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه به حداکثر گشتاور خود می‌رسد که ۱۷۱ نیوتن‌متر است. نسبت تراکم این موتور ۹.۵ به ۱ است که برای بنزین ایرانی مناسب به نظر می‌رسد. وظیفه هدایت قدرت از موتور به چرخ‌ها، بر عهده یک گیربکس ۵سرعته دستی است که از کلاچ تک‌صفحه‌ای با فنر دیافراگمی کمک می‌گیرد.

شاسی و پلتفرم کارا تفاوت چندانی با شاسی مزدا وانت ندارد. شاسی کارا از نوع نردبانی است که با عنوان «ساختار بدنه روی شاسی» هم شناخته می‌شود و همان‌طور که از نامش پیداست، در این مدل بدنه به صورت جداگانه روی شاسی سوار می‌شود.

در بخش جلویی وانت کارا از ترمز دیسکی و سیستم تعلیق جناغی فنر لول و در بخش عقب آن از ترمز کاسه‌ای و سیستم تعلیق فنر تخت استفاده شده است.

جالب است بدانید درباره شتاب ۰ تا ۱۰۰ وانت کارا هیچگونه اطلاعات رسمی وجود ندارد، اما در تست‌های کاربران و منابع غیررسمی حدود ۱۰ تا ۱۲ ثانیه گزارش شده است.

این خودروی باری شهری هم از نظر قیمت خرید و هم از نظر هزینه نگه‌داری خودرویی اقتصادی به حساب می‌آید. مصرف سوخت وانت کارا در هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی، حدود ۹ لیتر است که عدد نسبتا خوبی است. تهیه قطعات آن هم آسان است. شاید به طور کلی بتوان گفت خودرویی که امکانات چندانی نداشته باشد، هزینه چندانی هم نخواهد داشت!

استاندارد آلایندگی وانت کارا بر اساس استاندارد یورو ۵ است و نکته آخر این که ظرفیت محفظه بار در وانت کارا تک‌کابین ۱۰۰۰ کیلوگرم و در وانت کارا دوکابین ۶۰۰ کیلوگرم است.

معایب فنی

در تست‌ها و همین‌طور نظر کاربران، چند مشکل فنی برای وانت کارا ذکر شده است که البته منبع رسمی ندارد:

  • گاهی اوقات دیفرانسیل در انتقال نیرو به چرخ‌های عقب خوب عمل نمی‌کند.
  • خشک بودن سیستم تعلیق وانت کارا، گرچه باعث عدم انحراف خودرو در سرعت‌های بالا می‌شود، اما باعث آزاردهندگی و تجربه رانندگی منفی شده است.
  • غربیلک فرمان کمی بزرگ است و دور زدن را برای راننده دشوار می‌کند.
کارا ۲۰۰۰ تک‌کابین و دوکابین

جدول مشخصات فنی کارا ۲۰۰۰ تک‌کابین و دوکابین

ویژگیتک‌کابیندوکابین
نام خودرووانت کارا ۲۰۰۰ تک‌کابینوانت کارا ۲۰۰۰ دوکابین
کلاس بدنهوانت / پیکاپوانت / پیکاپ
سگمنت جهانیP – وانت متوسطP – وانت متوسط
کشور سازندهایرانایران
سال طراحی۱۹۷۷۱۹۷۷
تعداد سرنشین۲۴
شرکت عرضه‌کنندهبهمن موتوربهمن موتور
حجم موتور۱۹۹۹ سی‌سی۱۹۹۹ سی‌سی
محور محرکدیفرانسیل عقبدیفرانسیل عقب
گیربکس۵ سرعته دستی۵ سرعته دستی
تعداد سیلندر۴۴
نوع سیلندرخطیخطی
تعداد سوپاپ۱۶۱۶
قدرت۱۱ اسب بخار در ۵۴۰۰ دور بر دقیقه۱۱ اسب بخار در ۵۴۰۰ دور بر دقیقه
گشتاور۱۷۱ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور بر دقیقه۱۷۱ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور بر دقیقه
ضریب تراکم۹.۵:۱۹.۵:۱
نوع سوختبنزینبنزین
سیستم سوخت‌رسانیانژکتورانژکتور
نوع فرمانهیدرولیکیهیدرولیکی
طول۴۸۲۰ میلی‌متر۴۸۲۰ میلی‌متر
عرض۱۶۲۰ میلی‌متر۱۶۲۰ میلی‌متر
ارتفاع۱۵۶۰ میلی‌متر۱۵۹۰ میلی‌متر
فاصله محوری۲۸۶۵ میلی‌متر۲۸۶۵ میلی‌متر
وزن۱۲۵۰ کیلوگرم۱۳۳۰ کیلوگرم
رینگ و لاستیک جلو۶.۵۰-۱۴۶.۵۰-۱۴
رینگ و لاستیک عقب۶.۵۰-۱۴۶.۵۰-۱۴
ظرفیت بار۱۰۰۰ کیلوگرم۶۰۰ کیلوگرم
مصرف سوخت ترکیبی۸.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر۸.۱۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
حجم باک۶۶ لیتر۶۶ لیتر
پیمایش۷۵۰ کیلومتر۸۰۸ کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو ۵یورو ۵
سیستم تهویه (کولر)کمپرسی مکانیکی با گاز R134aکمپرسی مکانیکی با گاز R134a
سیستم صوتی، تصویریسیستم رادیو و پخش با ورودی USBسیستم رادیو و پخش با ورودی USB
کیسه هوا۲ عدد (راننده و سرنشین)۲ عدد (راننده و سرنشین جلو)
ترمزهای جلودیسکیدیسکی
ترمزهای عقبکاسه‌ایکاسه‌ای

پشت رول: تجربه رانندگی با وانت کارا

کسانی که تجربه رانندگی با وانت مزدا سری B را داشته‌اند، معمولا نظر مثبتی درباره تجربه رانندگی با کارا دارند. برخی از این افراد حتی شتاب و قدرت پیشرانه کارا را قوی‌تر می‌دانند. سفتی فرمان مشکل رایجی میان وانت‌های ایرانی است و فرمان هیدرولیک کارا از این منظر رضایت‌بخش است. متاسفانه میزان صدایی که هنگام رانندگی وارد کابین می‌شود زیاد است و بهتر بود بهمن موتور در عایق‌کاری کابین دقت بیشتری به خرج می‌داد.

گرچه کیفیت کمک‌فنرهای کارا از نسخه اصلی مزدا کمتر است، اما باز هم سواری آن نسبت به رقبا وانت نرم‌تر است. علاوه بر کمک‌فنرها، کیفیت کلی قطعات جلوبندی، موتور و گیربکس هم در کارا ضعیف‌تر از مزدا است و باعث نگرانی مشتریان می‌شود، اما تا امروز عیب پرتکرار قابل توجهی در آن دیده نشده است. تنها چند عیب کوچک وجود دارد که در بخش قبل گفتیم.

قدرت ترمز زمانی که با محفظه بار خالی رانندگی می‌کنید کاملا خوب است، اما با محفظه پر عملکرد ترمزها ضعیف می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم هرگز با وانت کارا بار بیش از ظرفیت مجاز حمل نکنید.

وانت کارا در مقایسه با رقبا

با وجود برتری واضح فنی وانت کارا، معمولا رقیب اصلی آن در بازار ایران را آریسان در نظر می‌گیرند. نقد و بررسی کامل وانت آریسان را از اینجا بخوانید. با این حال، خبرها حاکی از این است که تولید وانت آریسان متوقف شده و قرار است به جای آن وانت دیفرانسیل جلو جدیدی روی پلتفرم پژو ۴۰۵ طراحی و تولید شود.

وانت کارا در مقایسه با پراید وانت

از نظر برخی دیگر تنها رقیب وانت کارا، نیسان آبی معروف است. درباره نیسان هم پیش‌تر اینجا مفصل صحبت کرده‌ایم. اگر به دنبال حمل بارهای سنگین هستید بهتر است به سراغ نیسان بروید، اما اگر حمل بارهای کمی سبک‌تر را در نظر دارید، مطمئنا کارا انتخاب بهتری است.

در پراید وانت و آریسان به دلیل نبود شاسی مستقل، حمل بارهای سنگین ریسک زیادی دارد و به نظر می‌رسد در حال حاضر وانت کارا بعد از  نیسان بهترین گزینه برای حمل بارهای نسبتا سنگین است. وانت تندر ۹۰ هم با مشخصات فنی ضعیف‌تری که دارد، به هیچ عنوان رقیب اصلی کارا به حساب نمی‌آید.

چشم‌انداز نهایی: وانت کارا، یک انتخاب مناسب

در بازار ایران وانت‌های خارجی مانند تویوتا هایلوکس و آمیکو آسنا قیمت‌های نجومی دارند! این موضوع در کنار حق سهمیه بنزین باعث شده با وجود تمامی ضعف‌های کیفیتی، ارزش خرید وانت کارا در رده قیمتی خود بسیار بالا باشد. در نهایت متاسفانه بازار ایران در این رده قیمتی انتخاب‌های زیادی پیش رویتان نمی‌گذارد! نیازهایتان از یک وانت را به خوبی بسنجید، اگر با شرایط این خودرو ملی هم‌خوانی داشته باشد، احتمالا وانت کارا یکی از بهترین گزینه‌هایتان باشد.

سفیر الوپیک شوید!

سفیر الوپیک شوید، برای خودتان کار کنید و درآمد تضمین‌شده داشته باشید! اگر یک دستگاه موتور سیکلت یا وانت دارید، می‌توانید تنها در چند دقیقه سفیر الوپیک شوید!

دیدگاه ها

avatar

نگاهی به وانت ال ۹۰ از تمام زوایا

بازار خودروهای باربری شهری یا پیکاپ کاملا با بازار خودروهای سواری متفاوت است. وانت‌ها کاربرد تجاری دارند و هیچکس برای استفاده شخصی وانت نمی‌خرد. خرید وانت نوعی سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار به حساب می‌آید و باید درباره آن حساب‌شده تصمیم بگیرید....

بررسی همه‌جانبه وانت کارا

بازار خودروهای باری کوچک در ایران بازار عجیبی است. اکثر خودروهای موجود در این بازار مشخصات مشابهی دارند و رقابت معنای چندان دقیقی ندارد. با این حال تفاوت‌ها در مشخصات، تجربه استفاده و البته قیمت باعث شده انتخاب سخت شود....