کرونا و چالش‌های لجستیکی آن در سال ۲۰۲۱

سال ۲۰۲۰، شاهد تغییر گسترده‌ای در سطح جهانی بودیم و این روند همچنان ادامه دارد. با شیوع کرونا، رفتار انسان‌ها در بسیاری از زمینه‌های زندگی و رفتاری تحت تاثیر قرار گرفت که لجستیک هم، از این قاعده مستثنی نبود و نیست. روندی که در سال ۲۰۲۰، بابت ویروس کرونا تجربه کردیم، باعث شد که بیش از پیش به پیشبینی سال ۲۰۲۱ بپردازیم.

سال ۲۰۲۰ غیر معمول بود به طوری که:

  • افزایش تحویل را در حوزه‌های بسیاری بخصوص غذا و فرستادن کادو و…شاهد بودیم که با افزایش همه‌گیری کرونا، از تابستان تشدید هم شد.
  • در اواسط سال، تحویل دسرها و غذاهای تازه، بیشترین محبوبیت را پیدا کردند.

به طور کلی در سال ۲۰۲۰، مسئله لجستیک و Delivery اهمیت ویژه و محبوبیت بیشتری را در بین مردم پیدا کرد. بنابراین، آنچه برای سال ۲۰۲۱ برای خرده‌فروشان بزرگ و کوچک انتظار داریم:

تغییرات رفتار مصرف کنندگان
تغییرات رفتار مصرف کنندگان در دوره کوئید، دائمی است. اکنون مشخص شده است که تاثیراتی که Covid-19  بر اقتصاد جهان دارد، حتی پس از واکسینه شدن هم، این تاثیر همه گیر بر رفتار خریدار و فروشنده، تا حد زیادی، باقی خواهد ماند.
در حالی که مشتریان برای برگشت به شرایط عادی لحظه‌شماری می‌کنند، اما ویروس کرونا باعث سرعت گرفتن اقتصاد دیجیتال شده است.


انتظار و توقع مشتریان از نحوه تحویل
امروزه مردم صرفا برای تجربه موسیقی زنده، به کنسرت نمی‌روند؛ بلکه آن‌ها برای جوی که در آن حاکم است هم، هزینه می‌کنند.
برای همین از صاحبان کار و رهبران آن‌ها انتظار می‌رود که برای جلب رضایت مشتری، در مورد نحوه با کیفیت تحویل هم، به درستی تصمیم بگیرند.


باید مسیر اصلی را احیا کرد.
تجربه نشان داده است که اوضاع بسیار تغییر کرده و اکنون مشتریان متوجه شده‌اند که حتی بزرگترین تاجران الکترونیکی مانند آمازون هم، همه‌ی کارهای خود را به نحو احسن، انجام نمی‌دهند.
همان‌طور که بسیاری از مشاغل کوچک و متوسط برای تحویل کالاهایشان، راه‎های خاص خود را پیش گرفته‌اند، انتظار تغییر سلیقه مشتری به سمت همین تحویل‌ها، یعنی به سمت سنتی و قدیمی و یا حتی جدیدتر را داشته باشید. (باید با انتظار مشتری پیش بروید)


حجم Delivery اوج خواهد گرفت.
در سال ۲۰۲۰، حجم تحویل تجارت الکترونیکی رونق بسیار گرفت. درحالی که مشتریان، هنوز غذا می‌خوردند، می‌نوشیدند و فعالیت‌های اجتماعی مورد علاقه خود را هم دنبال می‌کردند، در تلاش بودند تا از ویروس کرونا هم، در امان بمانند. بطور مثال، در این دوران، تعامل مصرف کنندگان با حوزه کسب و کار مواد غذایی، رشدی حدود ۱۰۳% داشته است.


تقاضا برای اتوماسیون تحویل هوشمند، سرعت می‌گیرد.
با تسریع تقاضا برای Delivery، ارزش اتوماسیون تحویل نیز، افزایش می‌یابد.
انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱، حرکت‌های کوچکی به سمت اتوماسیون تحویل، مشاهده شود. مانند افزایش بودجه برای هواپیماهای بدون سرنشین. البته احتمالا این تغییرات بسیار کم خواهند بود چرا که چالش‌ها بسیار زیادی دارند.
Delivery  هنوز در مراحل اولیه این تغییرات است. به عنوان مثال، آمازون اخیرا بخش عمده‌ای از تیم تحویل هواپیماهای بدون سرنشین Prime Air را اخراج کرده است و این نشان می‌دهد که اشتیاق کمتری برای سرمایه‌گذاری در این زمینه دارد.
از طرف دیگر، شرکت‌های Delivery مستقل Gatik و Nuro اخیرا به ترتیب ۲۵ میلیون و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه را برای تسریع نوآوری این صنعت، اختصاص داده‌اند.


روش‌های ابتکاری تحویل، افزایش می‌یابد.
داشتن اشتراک توسط مشتریان، باعث بالا رفتن میزان وفاداری آن‌ها می‌شود و همین امر احتمال خرید مجدد آن‌ها را نیز، افزایش می‌دهد. بنابراین در سال ۲۰۲۱، مدل‌های تجاری جدیدی ایجاد خواهند شد که به طور چشم‌گیر، حول موضوع اشتراک‌های تحویل می‌چرخند و صاحبان مشاغل متوجه خواهند شد که Delivery  صرفا محدود به تقاضا، اشتراک و یا برنامه‌ریزی برای آن نیست و در عوض به دنبال ترکیبی خواهند بود که هم برای مشتری مناسب باشد و هم برای خودشان سودآوری کند.

چگونه برای ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی کنیم؟
برای نهایت استفاده از این روندها، اطمینان حاصل کنید که:
یک تجربه Delivery بی‌نظیر و با کیفیت ایجاد کنید. شرکت‌های موفق شرکتی خواهند بود که هم مشتریان خود را غافلگیر کرده و به آن‌ها خدمات ارائه می‌دهند، و هم ارزش برند منحصر به فرد خود را دو برابر می‌کنند.

مشتری را به Delivery خود وفادار کنید تا با اطمینان خاطر و رضایت، سفارش مکرر بدهد.
راه‌هایی برای بهینه‌سازی مسیرها و حمل‌و‌نقل ارائه دهید؛ چراکه سال ۲۰۲۱، تحویل‌های بیشتری در راه است و این امر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

با توجه به اینکه در سال ۲۰۲۰، ایران نیز از کرونا در امان نماند و چالش‌های بسیار سختی را نیز تجربه کرد، الوپیک برای سال ۲۰۲۱ پیشبینی می‌کند که با توجه به چنین شرایطی، افراد بیشتری به خرید و سفارشات آنلاین رو بیاورند و پس از گذار از دوران شیوع نیز، خرید آنلاین همچنان محبوبیت خود را در بین مردم حفظ کند. بنابراین ما برای تجربه لذت‌بخش مردم از این سفارشات، تمهیدات بسیاری اندیشیده‌ایم که علاوه بر سرویس معمول «الوپیک»، سرویس «الو فروش»، «الووانت» و «الو پست» و… را نیز برای چنین تجربیات شیرینی، در اختیار مشتریان مختلف، قرار داده‌ایم.

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...