همه آنچه باید در مورد راهنمای تجارت الکترونیک نهایی B2B بدانید

زمانی بود که شرکت‌های B2B فقط فروش آفلاین داشتند و مستقیما از طریق تلفن یا رو در رو با تأمین کنندگان کار می‌کردند. امروزه این سناریو کاملا تغییر کرده است. زیرا ۷۳٪ از خریداران B2B خرید عمده و یا جزئی خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند. دلیل اصلی سرمایه‌گذاری آمازون برای توسعه تجارت الکترونیکی B2B خود همین است.

اگر یک تازه وارد به بازار تجارت الکترونیک B2B هستید، این راهنما به شما کمک می‌کند تا نحوه کار، روش بازاریابی مشتریان و اینکه کدام یک از سیستم عامل‌های تجارت الکترونیک B2B برای شما مناسب هستند را پیدا کنید.

تجارت الکترونیکی B2B چیست؟

تجارت الکترونیکی B2B به پردازش سفارشات برای مشاغل یا خرده‌فروشان اشاره دارد، نه ارسال مستقیم سفارشات به مصرف کنندگان نهایی. سفارشات B2B اغلب کمتر خریداری می‌شوند، به صورت عمده فروخته می‌شوند و از طریق باربری حمل می‌شوند.

۳ نوع رایج مشاغل تجارت الکترونیک B2B

تجارت الکترونیکی B2B سهم زیادی از بازار عرضه و تقاضا را در بر می‌گیرد و شامل عمده فروشان، توزیع کنندگان و تامین کنندگان است. در اینجا خلاصه‌ای از سه نوع رایج این تجارت الکترونیکی آورده شده است:

  • عمده فروشان

عمده‌فروشان کالاها را به صورت عمده از تولید کنندگان یا توزیع کنندگان خریداری می‌کنند و آنها را به مشاغل دیگر (خرده فروشان و سایر عمده فروشان کوچکتر) می‌فروشند. قبلا به طور سنتی، یک سفارش عمده از طریق تماس تلفنی یا ایمیل انجام می‌شد، اما اکنون بیشتر سفارشات عمده به صورت آنلاین و از طریق یک سیستم عامل تجارت الکترونیکی مشخص، ثبت می‌شود.

  • تأمین کنندگان

تامین کنندگان، اصلی‌ترین رکن زنجیره تامین کالا در تجارت الکترونیک هستند. در بسیاری از موارد تأمین کنندگان با توزیع کنندگان اشتباه گرفته می‌شوند. تفاوت اصلی آن‌ها این است که تأمین کنندگان، کالا را تولید می‌کنند اما به اندازه کافی ظرفیت فروش و دسترسی به نقاط جغرافیایی مختلف برای عرضه کالای خود را ندارند. از طرف دیگر توزیع کنندگان به کانال‌های بیشتری دسترسی دارند و به عمده فروشان یا خرده فروشان، دسترسی پیدا می‌کنند.

  • توزیع کنندگان

توزیع کنندگان، کالاها را از فروشندگان تهیه می‌کنند تا به عمده فروشان و خرده فروشی‌ها عرضه کنند. چرا که آن‌ها از نزدیک با تولید کنندگان همکاری می‌کنند. بیشترین مزیت کار با توزیع کننده این است که به راحتی به شما کمک می‌کند تا حتی در سطح بین المللی نیز فعالیت خود را گسترش دهید. به عنوان مثال، اگر تجارت شما در ایالات متحده آمریکا مستقر است، اما می‌خواهید به بازار اروپا نیز گسترش پیدا کنید، می‌توانید یک توزیع کننده بین‌المللی پیدا کنید تا با یک شبکه بزرگ خرده فروشی در مناطق مورد علاقه‌تان با شما ارتباط برقرار کند.

بازاریابی تجارت الکترونیکی B2B

بر اساس تحقیقات انجام شده، انتظار می‌رود فروش تجارت الکترونیکی B2B تا سال ۲۰۲۳ به ۱٫۸ تریلیون دلار برسد. در این بازار رقابتی، تجارت الکترونیکی B2B روش‌های زیادی برای بازاریابی ارائه می‌دهد. اگر مشتریان مایل به خرید عمده از شما هستند، منطقی به نظر می‌رسد که برای این بخش از مشتریان خود یک سایت اختصاصی طراحی کنید. هنگام طراحی برنامه‌های بازاریابی برای جذب کسب‌‎وکارها، تمرکز بر ایجاد رابطه و همچنین پیاده‌سازی فناوری و فرآیندهایی‌ست که ثبت سفارش را آسان‌تر ‌کند.

انتخاب بستر تجارت الکترونیکی مناسب B2B

بسترهای B2B بسیاری در بازار تجارت الکترونیک وجود دارد، اما مهم این است که شما یک مورد مناسب را برای تجارت خود انتخاب کنید. در اینجا چند نکته برای گسترش تجارت B2B شما وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

توسعه یک وب‌سایت و اپلیکیشن کاربر پسند

مهم است پلتفرمی که انتخاب می‌کنید، امکان استفاده از یک وب‌سایت کاربر پسند را آسان کند که مشتریان بیزنیسی بتوانند بدون هیچ مشکلی آن را زیر و رو کنند! یادتان باشد که امروزه، توسعه یک وب سایت مناسب برای موبایل بسیار ضروری است. وب سایت شما باید این قابلیت داخلی را ارائه دهد که امکان مدیریت محتوای موجود در سایت (وبلاگ‌ها، نمودارهای مقایسه‌ای، مدل‌های قیمت‌گذاری با توجه به حجم خرید و…) را فراهم کند تا مشتریان جدید بتوانند به طور کارآمد، محصولات شما را مورد تحقیق و ارزیابی قرار دهند.

اتصال تامین کنندگان به خریداران نهایی

با پیوند دادن یک تامین کننده به عنوان طرف سوم به فروشگاه خود، هر زمان که سفارشی انجام می‌شود، تأمین کننده می‌تواند مستقیما پیام ثبت سفارش را دریافت کند. اگر قصد استفاده از این روش را دارید، مطمئن شوید که فروشگاه آنلاین شما با تأمین کننده مرتبط است تا سفارشات در اسرع وقت انجام شوند.

گزارشگیری دقیق از اطلاعات و داده‌ها

یک نرم‌افزار تجارت الکترونیکی را انتخاب کنید که توانایی ارائه تجزیه و تحلیل را داشته باشد. از این طریق می‌توانید سفارشات و روندهای B2B و حتی رفتار کاربر را به راحتی ردیابی کنید تا بتوانید با نظارت بر چنین داده‌هایی، رشد مشاغل را پیش‌بینی کرده وهمچنین مواردی که ممکن است بر فروش شما تأثیر بگذارد را تشخیص دهید.

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...