تحویل دارو درب منزل | مزایا و چالش‌های ارسال از داروخانه

صحبت از این که دو سال گذشته و درگیری با ماجرای کرونا، چه تاثیری روی عادت‌های خرید ما گذاشته؛ تکراری است و همه خوب می‌دانند. این‌بار می‌خواهیم درباره یکی از جنبه‌های این تغییر در صنعت بهداشت و درمان صحبت کنیم.

بیشتر مردم و به خصوص افراد مسن، ترجیح می‌دهند که بدون دلیل موجه منزل خود را ترک نکنند و محصولاتی که نیاز دارند را به صورت آنلاین سفارش دهند. از سوی دیگر Fortune Business Insights پیش‌‌بینی می‌کند ارزش بازار داروخانه‌های آنلاین در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۶ به ۵ میلیارد دلار خواهد رسید. این رقمی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت! نفوذ تجارت الکترونیک میان مردم روزبه‌روز بیشتر می‌شود و بر همین اساس افزایش سفارش آنلاین دارو هم دور از ذهن نیست.

د ارزش بازار داروخانه‌های آنلاین در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۶ به ۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

کسانی که داروهای مورد نیاز خود را آنلاین سفارش می‌دهند، تمایل دارند تحویل سفارش‌هایشان سریع و قابل اطمینان باشد. شرکت‌های بسیاری در کشورهای مختلف با ارائه خدمات تحویل دارو درب منزل این خواسته را به واقعیت تبدیل کرده‌اند. در این مطلب با روش ارسال از داروخانه‌ها و مزایا و چالش‌های آن آشنا می‌شود.

زیر و بم فرایند تحویل از داروخانه

تجارت الکترونیک در صنعت دارو هم مانند تمام زمینه‌های دیگر به افراد کمک می‌کند در پول و زمان خود صرفه‌جویی کنند. داروخانه‌ها می‌توانند هزینه داروها را کاهش دهند و خدمات، دقت و کارایی بهتری در مدیریت فرایند تهیه و تحویل دارو ارائه دهند. با ایجاد خدمات آنلاین مدیریت تجویز و تحویل دارو؛ میزان خطای داروخانه‌ها کاهش می‌یابد و داروها، دوزها و فرم‌های دارویی مناسب ارائه می‌شوند. اما این همه ماجرا نیست؛ تحویل دارو به صورت آنلاین می‌تواند در کاهش ضایعات پزشکی موثر باشد و خطر ریختن دارو‌های استفاده‌نشده روی زمین یا در منابع آب را کمتر کند.

اگر صاحب کسب‌وکاری در حوزه توزیع دارو و لوازم پزشکی هستید، برای گسترش و توسعه کسب‌وکار خود باید به سمت دیجیتالی شدن بروید. تاسیس فروشگاه جدید «Amazon Pharmacy» یا داروخانه آمازون به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این بازیگر بزرگ جهان تجارت الکترونیک، نشان می‌دهد که بازار دیجیتال برای حضور داروخانه‌ها آماده است و در آینده نزدیک رشد خواهد کرد. این فروشگاه آمازون که فعلا فقط برای مشتریان ساکن ایالات متحده فعال است، به مشتریان خود این امکان را می‌دهد که داروهایی که برایشان تجویز شده از خانه به صورت آنلاین سفارش دهند. مشترکان سرویس Prime آمازون از پرداخت هزینه ارسال هم معاف هستند.

ارسال از داروخانه‌ها و مزایا و

ارسال از داروخانه چه مزایایی دارد؟

داروخانه‌های مستقل و استارت‌آپ‌های تحویل دارو اگر عاقل باشند، به فعالیت‌های بازیگران بزرگ صنعت و حتی خرده‌فروشی‌های آنلاین بزرگ در راستای بهبود تجربه تحویل اقلام دقت می‌کنند. داشتن یک نرم‌افزار مخصوص برای این کار می‌تواند به فعالان بخش سفارش آنلاین و ارسال دارو کمک کند تجربه مشتری را بهبود ببخشند، نقاط ضعف فرآیندهای خود را شناسایی کنند و از رقبا پیشی بگیرند.

در ادامه این بخش می‌خوانیم که ارائه سرویس سفارش آنلاین دارو و ارسال از داروخانه چه مزایایی برای کسب‌وکار شما خواهد داشت. نگران نباشید، به سراغ چالش‌ها هم خواهیم رفت!

ارسال از داروخانه‌ها و مزایا و

۱. افزایش نرخ بازگشت مشتری

تحقیقات نشان داده تحویل منظم داروها از داروخانه می‌تواند پایبندی افراد به مصرف صحیح داروها طبق تجویز پزشک را بهبود ببخشد. در حال حاضر تخمین‌ها نشان می‌دهد حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد داروها طبق دستور مصرف نمی‌شوند. معمولا مشتریان یا نمی‌توانند به‌موقع به داروخانه بروند یا حتی فراموش می‌کنند داروهای تجویزی پزشک را تهیه کنند. درباره داروهایی که در هر بار خرید تعداد مشخصی دارند و نمی‌توان یک‌بار برای مصرف طولانی‌مدت تهیه کرد مشکل شدیدتر هم می‌شود.

اگر داروها را درب منزل به افراد تحویل دهید، احتمال کمتری وجود دارد که مطابق تجویز پزشک مصرف نشوند. این موضوع از دو جهت به سود کسب‌وکار شماست. بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا فشار خون بالا که نیاز به تهیه منظم دارو دارند، اگر داروهای خود را به‌موقع مصرف نکند، با احتمال کمتری دوباره نیاز به تهیه دارو پیدا می‌کنند یا مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد تا بخواهند مجددا دارو تهیه کنند و احتمال برگشتشان به سوی شما به شدت کم می‌شود.

از سوی دیگر همین افراد، اگر داروهایشان را بدون دردسر درب منزل تحویل بگیرند و تجربه خوبی از این خدمت داشته باشند، برای تهیه منظم داروها به سوی کسب‌وکار شما برمی‌گردند و دیگر نیاز نیست بار روانی هر بار گشتن در داروخانه‌ها و تهیه دارو را به دوش بکشند. در کل پایبندی مشتریان به دارو، حفظ مشتری و نرخ فروش شما را بهبود می‌دهد.

خدمات شما می‌تواند برای بیماران بستری در خانه هم مفید باشد. تهیه و ارسال به‌موقع داروها با دوز صحیح برای بیماران بستری در خانه هم می‌تواند بر افزایش نرخ بازگشت مشتری موثر باشد.

سفارش آنلاین دارو از تلف شدن زمان در مسیر داروخانه و انتظار برای تهیه نسخه جلوگیری می‌کند و احتمالا افرادی که زندگی پرمشغله‌ای دارند یا در شهرهای شلوغ و پرترافیک زندگی می‌کنند از آن استقبال و اگر خریدی راحت و مطمئن را تجربه کنند مطمئن باشید باز هم به سراغ شما خواهند آمد.

ارسال از داروخانه‌ها و مزایا و

۲. کاهش خطا در تهیه داروها

تکنولوژی همیشه راه‌گشاست. استفاده از اتوماسیون و تکنولوژی، یکپارچه‌سازی داروخانه با خدمات؛ تحویل را آسان‌تر و دقیق‌تر می‌کند.

استفاده از سیستم‌های تکنولوژیک مناسب داروخانه و مجهز به عملکردهایی برای مدیریت صحیح موجودی، ردیابی فروش، نظارت بر داروهای با شرایط نگه‌داری خاص و کاهش خطای انسانی، در نهایت به افزایش دقت و کیفیت خدمات داروخانه شما منتهی می‌شود.

خودتان بهتر می‌دانید که خدمات باکیفیت برابر است با بازگشت مشتریان قبلی و جذب مشتریان جدید.

۳. کاهش پسماند دارویی

ترکیب دو مزیت قبلی، یعنی پایبندی افراد به داروها و افزایش دقت داروخانه در تهیه دارو، در نهایت باعث می‌شود احتمال مصرف نشدن داروها کمتر شود. این یعنی داروهای کمتری دور ریخته می‌شوند. شاید این موضوع چندان مهم به نظر نرسد، اما کاهش ضایعات پزشکی می‌تواند نقش موثری در کاهش هزینه‌ها و عواقب جدی مالی، بهداشتی و زیست‌محیطی داشته باشد.

تحویل به‌موقع و درست داروها با دوز صحیح، میزان داروهای دورریخته‌شده در محل‌های دفن زباله و منابع آب را کاهش می‌دهد. مطمئنا خوب می‌دانید که داروها به شکلی که استفاده می‌شوند در طبیعت موجود نیستند و آلودگی آب و خاک با مواد دارویی و پسماند پزشکی می‌تواند خطرات زیادی به همراه داشته باشد.

۴. صرفه‌جویی در منابع کسب‌وکار

روی آوردن به فروش آنلاین و ارسال از داروخانه می‌تواند بار برخی مسئولیت‌های مربوط به خدمات مشتریان را از دوش تکنسین‌های حاضر در فروشگاه بردارد. نتیجه آن تهیه دقیق‌تر و صحیح‌تر سفارشات، کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از اشتباهات بالقوه و پرهزینه است. در نظر گرفتن امکان سفارش داروهای یک نسخه در ساعت‌های نامتعارف شبانه‌روز می‌تواند در بلندمدت بسیاری از هزینه‌ها را کم یا حذف کند.

اگر در مسیر صحیح قدم بردارید، خیلی زود می‎تواند حجم فعالیت روزانه داروخانه را افزایش دهید و با گسترش امکان دسترسی بیمارانی که ممکن است در غیر این صورت تحویل پستی یا داروخانه دیگری را انتخاب کنند به داروخانه خود، فرصت‌های درآمدی بیشتری کسب کنید.

از مزایا صحبت کردیم، اما مطمئنا این کار بدون چالش نیست!

ارسال از داروخانه‌ها و مزایا و

در ارسال از داروخانه با چه چالش‌هایی روبه‌رو خواهیم شد؟

در مسیر تبدیل شدن به داروخانه آنلاین، چالش‌هایی وجود دارد که ممکن است بر رشد و سودآوری کسب‌وکار تاثیر بگذارد. در اینجا اصلی‌ترین چالش‌ها را توضیح می‌دهیم و البته که درباره نحوه غلبه بر آن‌ها هم صحبت می‌کنیم.

رقابت هرروز بیشتر و اعتماد مردم کمتر می‌شود

گرچه شاید امروز و به خصوص در کشور ما بازار داروخانه‌های آنلاین چندان رقابتی نرسد، اما مطمئن باشید رقابت افزایش خواهد داشت. همین حالا هم در فروش مکمل‌ها، داروهای تقویتی و محصولات زیبایی و مراقبتی رقابت قابل توجهی در جریان است.

از سوی دیگر بسیاری از سازمان‌های حوزه بهداشت و درمان در کشورهای مختلف، اعلام کرده‌اند که با توجه به مراقبت‌های خاصی که بسیاری از داروها نیاز دارند، سفارش آنلاین دارو را توصیه نمی‌کنند. در بریتانیا داروخانه‌های آنلاین برای این که به مردم اطمینان دهند از یک فروشنده معتبر خرید می‌کنند و اعتمادشان را جلب کنند، باید مطمئن شوند که  که تمام جزئیات ثبت‌نام و نمادهای اعتباردهنده (مجوزها و…) به طور واضح و برجسته در معرض دید مخاطب قرار بگیرد. این اطمینان بخشیدن به مصرف‌کنندگان به اعتبار و مشروعیت کسب‌وکار شما به عنوان یک داروخانه آنلاین کمک می‌کند.

باید از امکان تامین بدون وقفه داروها مطمئن شوید

در زمان اوج مصرف دارو مانند زمستان و بهار، تقاضا برای برخی محصولات مانند ضدحساسیت‌ها و داروهای سرماخوردگی به بیشترین حد خود می‌رسد. در این دوره‌ها توجه به جریان تقاضا و اطمینان از عرضه مداوم می‌تواند چالش‌برانگیز باشد؛ به خصوص که خود تامین‌کنندگان هم به نوعی با بحران افزایش تقاضا از سوی مشتریان مواجه می‌شوند.

مهم است که گردش موجودی و نرخ فروش خود را در یک دوره ۱۲ تا ۲۴ ماهه تجزیه و تحلیل کنید. با این کار اطلاعات مهمی درباره جریان تقاضا به دست می‌آورید که به پیش‌بینی تقاضا در دوره‌های بعدی کمک می‌کند.

متاسفانه در کشور ما علاوه بر این موضوع امکان نایاب شدن و کم‌یاب شدن یا افزایش شدید قیمت برخی داروها، به خصوص داروهای خارجی و مربوط به بیماری‌های خاص هم وجود دارد. باید همیشه گوشه چشمی به بحران‌های ناگهانی داشته باشید، گرچه گاهی ممکن است مقابله با آن‌ها از توان شما خارج باشد.

باید همواره به شرایط نگه‌داری، تاریخ انقضا و دورریز دارویی توجه داشته باشید

شناسایی محصولاتی که ماندگاری کمتری دارند برای جلوگیری از هدررفت ناخواسته و پرهزینه، امری کلیدی است. مدیریت دستی این موارد معمولا منجر به نادیده‌گرفته‌شدن برخی اقلام و در نتیجه منقضی شدن محصولات پیش از فروش یا ارسال می‌شود. با سرمایه‌گذاری روی روش‌های مدیریت موجودی می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید. این سیستم‌ها نه تنها موجودی را به طور موثر مدیریت می‌کنند، بلکه هزینه‌های هدررفت را هم کاهش می‌دهند.

ارسال از داروخانه‌ها و مزایا و

چرا ارسال دارو با الوپیک؟

به دلیل حساسیت بالای ارسال دارو، برای داروخانه‌ها ضروری است تا از یک سرویس‌دهنده مطمئن برای ارسال دارو استفاده کنند. در ادامه مزایای الوپیک برای داروخانه‌ها را بررسی می‌کنیم:

۱- ارسال زمان‌بندی‌شده

داروخانه‌ها می‌توانند درخواست خود را از حالا برای هر زمانی که می‌خواهند ثبت و پیک را برای تاریخ و ساعت مورد نظر رزرو کنند.

۲- ارسال درخواست‌های هم‌زمان

یکی از مزیت‌های مهم الوپیک ارسال درخواست‌های هم‌زمان است. نیاز نیست برای ارسال یک درخواست جدید منتظر اتمام درخواست قبلی بمانید.

۳- ردیابی آنلاین

به دلیل اهمیت بالای ارسال دارو، این گزینه به شدت مورد نیاز داروخانه‌ها و مشتریان شما است. شما می‌توانید با به اشتراک گذاشتن اطلاعات سفر با مشتری، اطمینان آن‌ها را به دست بیاورید.

۴- سرویس API برای داروخانه‌های آنلاین

سرویس API الوپیک مخصوص کسب‌وکارها و فروشگاه‌های آنلاین است. این سرویس برای داروخانه‌های آنلاین اقتصادی و کاربردی است و مزایای آن را به صورت کامل در مطلب معرفی سرویس API برای کسب‌و‌کارها توضیح داده شده است.

ارسال از داروخانه: راه حل دو سر برد!

شاید تبدیل شدن به داروخانه آنلاین برای یک کسب‌وکار حضوری و سنتی در ابتدا دشوار به نظر برسد، اما در نهایت هم به سود شماست و هم به سود مشتریان. گرچه فروش دارو ظرافت‌های خاص خود را دارد اما رسیدن به یک روش مناسب می‌تواند راه‌گشای مشتریان باشد.

تهیه و توسعه نرم‌افزارهای سفارشی به کسب‌وکارهای مختلفی کمک می‌کنند و صنعت بهداشت و درمان هم به مزایای آن واقف است. این راه‌حل‌های نرم‌افزاری روزبه‌روز «هوشمندتر» می‌شوند و صنعت بهداشت و درمان برای تجربه بهتر بیمار و رشد دانش پزشکی به تحول و نمونه‌های بیشتری از راه‌حل‌های توسعه نرم‌افزار سفارشی نیاز دارد.

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...