انواع اصطلاحات حمل‌و‌نقل

در صنعت حمل‌ونقل با اصطلاحات و کلمات مختلفی رو‌به‌رو می‌شویم که گاهی نمی‌توان ترجمه‌ی دقیقی برای هر کلیدواژه تعریف کرد. در این نوشته به طور مختصر به بیان مفهوم بعضی از این کلیدواژه‌ها می‌پردازیم.

First Mile Delivery

بسته به نوع صنعت، برخی ممکن است تعاریف و معانی مختلفی به اصطلاح ” First Mile Delivery “ اختصاص دهند.

یک تولید کننده ممکن است First Mile Delivery را حمل کالاهای تکمیل شده خود از کارخانه به یک مرکز توزیع یا انبار ببیند. درحالی که یک فروشگاه خرده فروشی First Mile Delivery را حمل کالاهای تولیدی از انبار تأمین کننده به مرکز توزیع خرده فروش خود تعریف می‌کند.

در هر دو مورد، First Mile Delivery اولین مرحله از سفری است که کالا در فرآیند زنجیره تأمین شرکت جداگانه طی می‌کند.

در بخش تجارت الکترونیکی، First Mile Delivery گاهی برای توصیف روند برداشتن کالایی از خرده‌فروش و انتقال آن به پیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Last Mile Delivery

Last Mile Delivery آخرین مرحله از فرآیند زنجیره تامین است. در این مرحله، کالا از یک مغازه، فروشگاه، انبار یا هرجای دیگری توسط وسایل نقلیه‌ی مختلفی مثل موتور، وانت، دوچرخه و… به مقصد مصرف‌کننده‌ی نهایی ارسال می‌شود.

فرض کنید یک مشتری در تهران، از یک فروشگاه اینستاگرامی در شیراز لباسی را خریداری کرده‌ است. حالا فروشنده لباس را به اداره‌ی پست شیراز می‌برد تا به مقصد تهران ارسال شود. لباس خریداری شده توسط هواپیما به مرکز توزیع اداره‌ی پست تهران انتقال داده می‌شود. در نهایت پستچی لباس خریداری شده را از مرکز پست تهران تحویل می‌گیرد و با موتور به آدرس خریدار نهایی می‌رساند. منظور از Last Mile Delivery این مرحله‌ی آخر است که مرسوله توسط پستچی حمل شد.

Same day delivery

اگر فرایند ثبت سفارش توسط فرستنده و ارسال کالا در همان روز انجام شود، اصطلاحا Same day delivery محسوب می‌شود که به نسبت تحویل چند روزه، گران‌تر است.

Next-day delivery

این نوع تحویل به شما امکان می‌دهد کالاها را یک روز پس از جمع‌ آوری توسط پیک یا هر وسیله‌ی نقلیه‌ی دیگری تحویل بگیرید. تحویل روز بعد به تحویل ۲۴ ساعته نیز گفته می‌شود.

Next-day delivery به این معنی است که ارسال کنندگان می‌توانند کالاهای تحویل داده شده به مشتریان خود را سریع‌تر از خدمات معمول ۲ یا ۳ روزه تحویل دهند.

برای مشاغل فروش آنلاین، داشتن گزینه تحویل در روزهای بعد، در کنار ارسال در همان روز ضروری به نظر می‌رسد. زیرا ممکن است مشتری عجله‌ای برای دریافت کالا نداشته باشد و ترجیح دهد هزینه‌ی کمتری برای حمل آن بپردازد. از طرفی ممکن است در زمان به خصوصی در خانه یا آدرس مقصد باشد و بخواهد همان روز کالا را دریافت کند.

Reverse logistics

معنی خود لجستیک به بیان ساده، حالتی است که کالا از سمت فروشنده به سمت مشتری ارسال می‌شود؛ حالا وقتی قرار است لجستیک به صورت برعکس انجام شود، به آن لجستیک معکوس می‌گویند.

Line Haul 

این نوع حمل‌و‌نقل، برای حمل بارهای سنگین و مسافت‌های طولانی یا بین شهرها انجام می‌شود که در مسیر، بدون انشعاب و ایستگاه، به مقصد می‌روند.

Hub Delivery

این نوع حمل‌و‌نقل بدین صورت انجام می‌گیرد که در یک منطقه مرکزی که مقصد اکثر سفرهای دیگر است (مثل ایستگاه‌های مرکزی قطار، پایانه‌های اتوبوسرانی، فرودگاه‌ها و…) و یا منطقه و جایگاه اختصاصی از یک شرکت حمل‌و‌نقل، تسهیلات مرتب‌سازی بسته‌‌ها انجام می‌شود و بسته مورد نظر به راننده اختصاص می‌یابد تا به گیرنده تحویل دهد.

الوپیک با در اختیار داشتن پیک‌های موتوری و وانت‌های سبک و سنگین، آخرین مرحله‌ی ارسال کالا بین فرستنده و گیرنده رو در همان روز انجام می‌دهد. همچنین این گزینه برای مشتریان ما فعال است تا به صورت از پیش تعیین شده، برای روزها و ساعت‌های آینده نیز، رزرو خود را برنامه‌ریزی کنند. 

در نهایت می‌توانیم این نوید را به مشتریان خود بدهیم که به زودی دایره همکاری ما با شما عزیزان، بیش از پیش، گسترش خواهد یافت.

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...