هر آن چیزی که باید درباره موتور آپاچی بدانید: نقد و بررسی کامل موتور اپاچی

موتور آپاچی یکی از پرطرفدارترین موتورسیکلت‌های دنیا و به خصوص ایران است. این موتورها محصول شرکت بزرگ هندی TVS Motor هستند که در سراسر جهان به فروش می‌رسند. برای شناخت بیشتر شرکت تی‌وی‌اس ، آشنایی با مدل‌های مختلف موتور سیکلت آپاچی و مقایسه آن با بقیه موتورهای مطرح بازار در ادامه این مطلب با ما همراه باشید:

تاریخچه TVS Motor: شرکت سازنده موتور آپاچی از کجا آمد؟

سال‌ها پیش از این، در اوایل قرن بیستم، مردی به نام تی وی سوندارام لینگر (T. V. Sundaram Iyengar) در یکی از شهرهای هند یک شرکت حمل و نقل با ناوگان بزرگی از کامیون‌ها و اتوبوس‌ها تاسیس کرد و نام آن را «جاده‌های جنوبی» گذاشت. گرچه او در نیمه‌های قرن بیستم از دنیا رفت؛ اما فرزندانش مسیر او را ادامه دادند و نگذاشتند شرکت از بین برود.

در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی و در طی یک همکاری با شرکت بریتانیایی Clayton Dewandre Holdings که به ساخت ترمز، اگزوز و قطعات خودرو مشغول بود، کارخانه‌هایی برای شرکت تی‌وی‌اس در هند تاسیس شد و برای اولین بار در هند، موتورسیکلت‌های دوسرنشین تولید شدند. همکاری فنی با شرکت ژاپنی سوزوکی در دهه ۸۰ به پیشرفت و بهبود کیفیت‌ موتورهای تی‌وی‌اس کمک زیادی کرد.

امروز گروه صنعتی TVS گروه بزرگ متشکل از کارخانجات مختلف است و TVS Motor به عنوان بزرگترین عضو این گروه، در بسیاری از کشورهای جهان محبوب است. در حال حاضر انواع اسکوتر، موتورسیکلت و موتور سه‌چرخه سبد محصولات کارخانه‌های تی‌وی‌اس موتور را تشکیل می‌دهند.

سری موتور آپاچی، برگ برنده TVS

سری موتور آپاچی، برگ برنده TVS

اولین باری که نام موتورسیکلت اپاچی شنیده شد زمان رونمایی و عرضه موتور جدید شرکت تی‌وی‌اس در سال ۲۰۰۶ بود. شاید حتی مدیران تی‌وی‌اس هم آن زمان حدس نمی‌زدند که این برند آن‌ها را در جهان مشهور می‌کند.

مدل‌های مختلف موتور آپاچی همیشه به نسبت زمان خود طراحی جذاب و چشم‌نواز و البته ویژگی‌های فنی غیر قابل چشم‌پوشی داشت که باعث شد بتواند در کنار رقبای بزرگی مثل هوندا در بازار بدرخشد. موتور اپاچی پرچم‌دار بسیاری از اولین‌ها در هند بود.

آپاچی اولین موتور دو چرخ در هند بود که ترمز دیسکی به شکل گلبرگ داشت. این نوع ترمز با پراکندگی بهتر گرما، احتمال کار نکردن یا ضعیف شدن ترمز را کاهش می‌داد. سیستم ترمز ABS برای وسایل نقلیه دو چرخ هم اولین‌بار برای موتورهای آپاچی استفاده شد.

نقد و بررسی‌ها در سال ۲۰۰۷ می‌گفتند از آنجا که این موتور برای کنترل (Handling) بهینه شده بود، کیفیت سواری بسیار خوبی ارائه می‌داد. از ۲۰۰۶ تا امروز مدل‌های جدید موتور آپاچی با طراحی فنی و ظاهری بهتر به بازار آمده‌اند و هر بار توجهات بسیاری را به خود جلب کرده‌اند.

مدل‌های مختلف موتورسیکلت آپاچی در طول زمان

در طی ۱۶ سال گذشته، ۷ مدل مختلف موتور آپاچی به بازار ارائه شده‌اند. در این بخش به ترتیب زمان به بررسی این مدل‌ها می‌پردازیم و هر کدام را با رقبای زمان خود از برندهای دیگر مانند یاماها، پولسار و هوندا مقایسه می‌کنیم

موتور آپاچی ۱۵۰، TVS Apache 150

بسیاری از دوچرخه‌های دوزمانه هند در طی دوران همکاری تی‌وی‌اس و سوزوکی تولید شدند. اما پس از مدتی میزان نرمال آلایندگی در کشور تغییر کرد و نیاز مبرم به دوچرخه چهارزمانه موتوردار احساس شد و همین زمینه‌ معرفی نتیجه جدید همکاری تی‌وی‌اس و سوزوکی در سال ۲۰۰۰ شد. فیرو (Fiero) موتوری با ظرفیت ۱۴۷cc و چهارزمانه بود. یک سال بعد مسیر تی‌وی‌اس و سوزوکی از هم جدا شد و تی‌وی‌اس امتیاز فیرو را فروخت. این وقایع زمینه‌ساز طراحی و تولید اولین محصول از سری موتورهای آپاچی شد: موتور اپاچی ۱۵۰.

تی‌وی‌اس با کمک تیم تحقیق و توسعه خود طراحی موتورهای قبلی که توسط کارخانه‌هایش تولید می‌شد را ارتقا داد. موتور ۱۴۷cc فیرو به میزان قابل توجهی بهبود یافت که نتیجه آن افزایش نیروی خروجی از ۱۲ به ۱۳٫۵ اسب بخار بود. این ماجرا شروع داستان تولد برند موتور آپاچی بود. موتوری در دسته موتورسیکلت‌های اسپرت که توانست توجه زیادی به خود جلب کند.

تی‌وی‌اس همچنین از مدل‌های مسابقه‌ای خود کمک گرفت و از یک شاسی سفت هماهنگ‌شده برای اولین موتورسیکلت آپاچی استفاده کرد. ادعای شرکت این بود که به لطف تشدیدکننده ورودی و اگزوز، آپاچی ۱۵۰ شتاب سریعی دارد و سریع‌ترین مدل در نوع خود است. حداکثر سرعت موتور اپاچی ۱۵۰، ۱۱۲ کیلومتر در ساعت بود و طراحی اسپرت و ظاهر شیک آن هم توجه‌ها را به خود جلب می‌کرد.

این موتور تک‌سیلندر با دنده پنج‌سرعته و مخزن سوخت ۱۶ لیتری ساخته شد. ویژگی‌های مثبت آپاچی ۱۵۰ باعث شد خریداران آن را به عنوان موتوری زیبا و باارزش به تناسب قیمت توصیف کنند.

مقایسه با رقبا

آپاچی ۱۵۰ در زمان تولید خود با موتور Bajaj Pulsar 150، سری FZ موتورهای یاماها و موتورهای ۱۵۰cc برند Hero مانند Hunk و CBZ رقابت می‌کرد. فیرو و CBZ که از رقبای اصلی آپاچی بودند در طول زمان به فراموشی سپرده شدند اما آپاچی ۱۵۰ هنوز هم جایی در دل علاقه‌مندان به موتورسیکلت دارد.

آپاچی ۱۵۰ یا Bajaj Pulsar 150؟

بجاج پولسار ۱۵۰ یکی از اصلی‌ترین رقبای آپاچی ۱۵۰ بود که در قیمت از آپاچی شکست خورد. البته تفاوت قیمت آن چنان چشم‌گیر نبود اما از موارد قابل توجه بود. در مشخصات فنی مانند حجم موتور آپاچی عملکرد بهتری داشت. در رقابت ظاهری، موتور بجاج ۱۵۰ در ۷ رنگ و موتور اپاچی ۱۵۰ در ۶ رنگ مختلف عرضه شد. البته در برخی نظرسنجی‌ها توجه به بجاج پولسار ۱۵۰ بیشتر بوده. در نظرسنجی سایت Zigwheels 57 درصد از شرکت‌کنندگان بجاج را ترجیح داده‌اند.

موتور آپاچی 150، TVS Apache 150

موتور آپاچی RTR 160 – TVS Apache RTR ،۱۶۰

کمتر از دو سال بعد از عرضه آپاچی ۱۵۰، تی‌وی‌اس تصمیم گرفت سطح بازی را بالاتر ببرد و اینجا بود که در سال ۲۰۰۷، موتور آپاچی RTR 160 به بازار عرضه شد. تی‌وی‌اس عنصر اصلی طراحی این موتور را «توقف‌ناپذیر بودن» می‌داند و اسم این مدل یعنی RTR که مخفف عبارت Racing Throttle Response است هم در همین مفهوم ریشه دارد. موتوری با سرعت بالا و مناسب مسابقه، با ویژگی خاص واکنش‌دهنده بودن دریچه بنزین.

این مدل اولین موتور در هند بود که دیسک ترمز گلبرگی شکل داشت. این نوع دیسک ترمز در پخش گرما هنگام ترمز بهتر عمل می‌کند و میزان کارکرد ترمز را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد. آپاچی RTR 160 همچنین اولین مدل در بازار هند بود که به سیستم FI مجهز بود. موتور اصلی این دستگاه ۱۵۹٫۷ سی‌سی حجم داشت و می‌توانست ۱۵٫۱۲ اسب بخار قدر و تا ۲۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. حداکثر سرعت در این مدل به ۱۱۸ کیلومتر بر ساعت رسید.

در حال حاضر این مدل به صورت ۴V (چهار سوپاپ) تولید و عرضه می‌شود. آپاچی RTR 160 4V سه حالت رانندگی مختلف دارد: رانندگی شهری، رانندگی در باران و حالت اسپرت. در حالت شهری، ویژگی شتاب‌گیری و گاهش سرعت سریع به کمک شما می‌آید تا در شرایط ناگهانی بتوانید به بهترین نحو موتور را کنترل کنید.

ویژگی اصلی حالت رانندگی در باران، ترمز سریع و قوی موتور است که برای حفظ کنترل موتور روی سطوح لغزنده کمک بزرگی است. حالت اسپرت برای رانندگی در سرعت‌های بالاست. آزادسازی بیشترین توان موتور همراه با ترمز ABS بهینه‌شده برای سرعت‌های بالا باعث می‌شود لذت سرعت‌های بالا را بچشید و ترسِ از دست دادن کنترل موتور را نداشته باشید.

نکات ویژه طراحی این مدل را می‌توان چراغ جلوی قوی‌تر و در عین حال زیباتر، صفحه آمپر کاملا دیجیتال، آینه‌های بغل با طراحی ایرودینامیک، حالت جدید مخزن سوخت، ظاهر جدید پوشش موتور و البته صندلی خاص مناسب شرایط مسابقه دانست.

مقایسه با رقبا

اصلی‌ترین رقیب آپاچی RTR 160 4V مدل Xtreme 160R vs از موتورهای Hero است. البته علاوه بر این مدل FZ-S V3 یاماها، مدل NS 160 بجاج پولسار و مدل Xpulse 200 هیرو هم رقبای این موتور در نظر گرفته می‌شوند.

آپاچی RTR 160 4V یا هیرو Xtreme 160R vs؟

قیمت آپاچی RTR 160 4V کمی از مدل مشابه کمپانی هیرو کمتر است. در اکثر مشخصات فنی هر دو موتورسیکلت مشابه هم هستند اما در حجم موتور، قدرت و گشتاور آپاچی شرایط بهتری دارد. هر دو مدل در ۵ رنگ متنوع و جذاب به بازار عرضه شده‌اند و به نظر می‌رسد انتخاب بین آن‌ها بسیار سخت است. نتیجه اکثر نظرسنجی‌ها بین این دو مدل هم برابر است.

موتور آپاچی RTR 160 - TVS Apache RTR ،160

موتور آپاچی RTR 180 – TVS Apache RTR 180

آپاچی تسلط بسیار خوبی در تولید موتورهای ۱۵۰ سی‌سی به دست آورده بود و سریع‌ترین موتورهای این بخش را می‌ساخت. اما شرکت Bajaj Pulsar یک مدل ۱۸۰ سی‌سی داشت که در بازار بی‌رقیب بود. پس تی‌وی‌اس مدل ۱۶۰ سی‌سی را با قدری بهبود از نو تولید کرد و موتور آپاچی RTR 180 متولد شد.

موتور ۱۷۷٫۴ سی‌سی این مدل توان ۱۶٫۶۲ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵٫۵ نیوتن‌متر را تولید می‌کرد؛ نزدیک به ۲ اسب بخار بیشتر از مدل رقیب. همین توان بیشتر بار دیگر آپاچی را به سریع‌ترین موتور در بخش خود تبدیل کرد.در عرض دو سال، تی‌وی‌اس در جهشی دیگر با معرفی سیستم ترمز ABS دوکاناله در آپاچی RTR 180، اولین موتورسیکلت مجهز به ABS در هند را وارد بازار کرد. به نظر می‌رسد تخصص آپاچی در اولین بودن است!

آپاچی RTR 180 را شاید بتوان مدل همیشه سبز سری آپاچی دانست. با طراحی عالی، شرایط مناسب و البته به‌روزرسانی‌های منظم، این مدل همیشه در صدر جدول مدل‌های مشابه و بسیار پرفروش بوده‌ است.

تمرکز سری موتورسیکلت آپاچی همیشه روی سرعت و حالت مسابقه‌ای آن بوده است و در این مدل با استفاده از نوع جدید انژکتور بهینه‌سازی‌شده برای شرایط مسابقه، یک گام جدید به سمت هدف خود برداشت. در همین راستا شاسی جدیدی که برای این مدل طراحی شد، حفظ کنترل موتور در سرعت‌های بالا و پیچ‌های خطرناک را تضمین می‌کند. در سیستم تعلیق این مدل هم از فناوری‌های جدید استفاده شده که ضربه‌ها را می‌گیرد و با حالت تعادل و تاب خوردنی که به وجود می‌آورد لذت سواری را چند برابر می‌کند.

مقایسه با رقبا

علاوه بر مدل بجاج پولسار ۱۸۰ که گفتیم رقیب اصلی و انگیزه تی‌وی‌اس برای عرضه آپاچی RTR 180 بود، مدل XBlade هوندا و مدل FZ-X یاماها دیگر رقیب‌های موجود در بازار جهانی هستند.

آپاچی RTR 180 یا بجاج پولسار ۱۸۰؟

رقابت بین این دو مدل به شدت تنگاتنگ است و یکسان بودن قیمت کارخانه‌ای هردو این رقابت را دشوارتر می‌کند. در مشخصات فنی تفاوت‌های بسیار جزئی وجود دارد که در حجم موتور به نفع پولسار و در توان و گشتاور به نفع آپاچی است. پولسار ۱۸۰ در ۳ رنگ صدفی، مشکی متالیک و قرمز و آپاچی RTR 180 در چهار رنگ صدفی، آبی مات، مشکی براق و خاکستری ارائه می‌شود. در نظرسنجی‌ها ۵۷ درصد افراد در این دسته آپاچی را به پولسار ترجیح داده‌اند.

موتور آپاچی RTR 180 - TVS Apache RTR 180

نسخه جدید دوقلوها!

مدل‌های RTR 160 و ۱۸۰ آپاچی در میان علاقه‌مندان موتورسیکلت به عنوان دوقلوهای آپاچی شناخته می‌شوند. هر دو مدل تاثیر بسیار خوبی بر خریداران گذاشتند؛ اما با گذشت زمان، نیاز به ارتقاء در طراحی به چشم می‌خورد و این ارتقا در ۲۰۱۲ عملی شد. موتورها به چراغ‌ جلوی LED با طراحی جدید و مخزن سوخت حفره‌دار -که به کاهش گرمای موتور کمک می‌کرد- مجهز شدند. خروجی موتور تغییری نکرد اما مدل ۱۶۰ سی‌سی به ترمز ABS یک‌کاناله مجهز شد.

موتور آپاچی RTR 200 4V – TVS Apach ،RTR 200 4V

سال ۲۰۱۶ تی‌وی‌اس با عرضه این مدل رسما وارد بازار موتورهای ۲۰۰ سی‌سی شد. موتور این مدل با حجم دقیق ۱۹۷٫۵ سی‌سی، ۲۰٫۵ اسب بخار توان و حداکثر گشتاور ۱۸٫۱ نیوتن‌متر تولید می‌کرد. فضای طراحی موتور اپاچی RTR 200 4V کاملا جدید بود و ظاهری‌ شیک‌تر و جسورتر از مدل‌های قبلی داشت. وجود ۴V در نام این مدل موتورسیکلت آپاچی نشان‌دهنده فناوری ۴ سوپاپ است که باعث شد این مدل هم به سریع‌ترین مدل در بخش خود تبدیل شود و هم مصرف سوخت آن از رقبا کمتر باشد.

مدل TVS Apache RTR 200 4V نمایشی از اوج گرفتن تکنولوژی و عملکرد مسابقه‌ای در کنار هم است. تکنولوژی SmartXonnect که موتور را به اپلیکیشن مخصوص متصل می‌کرد و آمار دقیقی از عملکرد موتور و راننده می‌داد، توانست موجی از هیجان در مخاطبان ایجاد کند.

در این مدل هم می‌توانیم حالت‌های رانندگی شهری، رانندگی در باران و حالت اسپرت را ببینیم که هرسه نسبت به قبل ارتقا یافته‌اند. همچنین در تولید این مدل برای اولین‌بار یک موتور آپاچی به سیستم تعلیق تک‌ضربه‌ای در عقب مجهز شد. در سال‌های بعد، RTR 200 در زمینه‌هایی مانند تزریق سوخت، کلاچ سرپایی و ABS ارتقا یافت و اکنون در دو مدل ABS تک‌کاناله و دوکاناله ارائه می‌شود.

سیستم تعلیق و کلاچ دستی این مدل تنظیم‌شونده هستند و طراحی شاسی هم بار دیگر تغییر کرده است تا برای رانندگی در سرعت‌های بالا بهینه‌تر شود.

مقایسه با رقبا

موتورسیکلت اپاچی RTR 200 4V با رقبای قَدری در رقابت است. مدل NS200 بجاج پولسار، مدل Xtreme 200S هیرو، مدل Hornet 2.0 هوندا و مدل MT-15 یاماها رقبای اصلی این بخش هستند. مدل FZ25 یاماها هم گرچه یک موتور ۲۵۰cc است اما به علت قیمت مناسبی که دارد می‌تواند رقیب خطرناکی باشد. برای این مدل تصمیم گرفتیم آپاچی را با دوتا از رقبای اصلی مقایسه کنیم.

آپاچی RTR 200 4V در مقایسه با پولسار NS200 و یاماها MT-15

از نظر قیمتی آپاچی بین این دو مدل قرار دارد؛ قیمت پولسار کمتر و قیمت یاماها بیشتر است. در مشخصات فنی موتور رقابت اصلی بین آپاچی و پولسار است و مدل MT-15 یاماها بسیار ضعیف‌تر از این دو ظاهر شده است. در حجم موتور، توان و گشتاور کفه ترازو به سمت پولسار NS200 سنگین می‌شود.

نحوه طراحی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد موتور آپاچی RTR 200 4V هستند که توجه عموم را جلب کرده‌اند. در نظرسنجی‌ها شرایط انتخاب بین آپاچی RTR 200 4V و یاماها MT-15 برابر بود و از سوی دیگر ۵۱ درصد آپاچی را به پولسار NS200 ترجیح دادند.

موتور آپاچی RTR 200 4V - TVS Apach ،RTR 200 4V

موتور آپاچی RR 310 – TVS Apache ،RR 310

یک سال بعد از مدل قبلی، یعنی در سال ۲۰۱۷ تی‌وی‌اس وارد یک برنامه شراکت با BMW Motorrad شد تا قلمرو خود را جهانی کند. حاصل این همکاری موتور آپاچی RR 310 بود که با الهام از موتورهای BMW GT310 طراحی شد. حجم موتور این محصول ۳۱۲٫۲ سی‌سی بود و توانایی تولید ۳۴ اسب بخار توان و رسیدن به حداکثر گشتاور ۲۷٫۳ نیوتن‌متر را داشت. با کمک این موتور، حدکثر سرعت RR 310 به ۱۸۰ کیلومتر در ساعت رسید.

آپاچی RR 310 نسل جدیدی نقطه آغاز نسل جدیدی از موتورهای آپاچی است. آپاچی در طراحی این مدل بر ۵ ویژگی اساسی و فناوری‌هایی که برای هرکدام طراحی شده‌اند تکیه می‌کند. چابکی و ظرافت، چیرگی بر شرایط، نفوذ و سرعت بالا (بیشتر در شرایط مسابقه‌ای)، توان بالا و در نهایت سبک بودن و طراحی ایرودینامیک این مجموعه ویژگی‌های اساسی را تشکیل می‌دهند. تیم تحقیق و توسعه تی‌وی‌اس با کمک BMW روی هرکدام از این ویژگی‌ها به دقت کار کرده و در چند بخش مختلف آن‌ها را بهبود داده است.

حالت‌های رانندگی شهری، رانندگی در باران و رانندگی اسپرت در این مدل هم به صورت ارتقایافته دیده می‌شوند.

مقایسه با رقبا

سطح رقابت برای RR310 با مدل‌های قبلی متفاوت است و رقبای قابل توجهی هم دارد. اصلی‌ترین رقبای این مدل را می‌توان یاماها R15 V4، یاماها YZF R15، بجاج پولسار RS200 و کاوازاکی Ninja 300 دانست.

آپاچی RR310 یا یاماها R15 V4؟

موتور آپاچی RR310 به میزان قابل توجهی از رقیب خود ارزان‌قیمت‌تر است. در مشخصات فنی عمومی مشابهت‌ها زیاد است اما در مشخصات موتور آپاچی برتری قابل توجهی دارد. حجم موتور آپاچی RR310 تقریبا دو برابر یاماها R15 است. شتاب و توان آپاچی اگرچه در حالت شهری یا رانندگی در باران کمی از حالت اسپرت کمتر است، اما همچنان برتری قابل توجهی نسبت به یاماها دارد.

از نظر ظاهری آپاچی RR310 فقط در ۳ رنگ و یاماها R15 در ۵ رنگ عرضه می‌شوند. جالب اینجاست که با وجود همه این‌ها ۵۲ درصد افراد در نظرسنجی‌ها یاماها را به آپاچی ترجیح داده‌اند.

موتور آپاچی RR 310 - TVS Apache ،RR 310

موتور آپاچی RTR 200Fi 4V – E100 ،TVS Apache RTR 200Fi 4V – E100

موتور اپاچی E100، اولین موتور اتانول‌سوز آپاچی است و توانایی تولید توان ۲۰٫۷۳ اسب بخار و گشتاور ۱۸٫۱ نیوتن‌متر را دارد. حداکثر سرعت آخرین آپاچی ۱۲۹ کیلومتر در ساعت است. این مدل آغاز مسیری به سوی موتورهای سبز و دوست‌دار محیط زیست برای تی‌وی‌اس است.

کلام آخر: آپاچی، موتورسیکلت همیشه مدرن

تا اینجا درباره شرکت مادر آپاچی و مدل‌های مختلف این سری موتورهای شناخته‌شده صحبت کردیم. آنچه در تمام مسیر آپاچی می‌توان دید تلاش برای رقابت، طراحی مدرن و استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و تلاش برای قرار گرفتن بین بهترین‌ها در سطح جهانی است. به نظر شما بهترین موتورسیکلتی که می‌توان در بازار ایران پیدا کرد کدام مدل و برند است؟ نظر خود را برایمان بنویسید.

دیدگاه ها

avatar

نگاهی به وانت ال ۹۰ از تمام زوایا

بازار خودروهای باربری شهری یا پیکاپ کاملا با بازار خودروهای سواری متفاوت است. وانت‌ها کاربرد تجاری دارند و هیچکس برای استفاده شخصی وانت نمی‌خرد. خرید وانت نوعی سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار به حساب می‌آید و باید درباره آن حساب‌شده تصمیم بگیرید....

بررسی همه‌جانبه وانت کارا

بازار خودروهای باری کوچک در ایران بازار عجیبی است. اکثر خودروهای موجود در این بازار مشخصات مشابهی دارند و رقابت معنای چندان دقیقی ندارد. با این حال تفاوت‌ها در مشخصات، تجربه استفاده و البته قیمت باعث شده انتخاب سخت شود....