انواع موتورسیکلت بر اساس حجم موتور (انجین)

موتورسیکلت‌ها را می‌توان از منظرهای مختلف مانند نوع استفاده، حجم موتور، اندازه، نوع سوخت مصرفی و غیره، دسته‌بندی کرد.

انجین یا همان موتور، در موتورسیکلت‌ها می‌تواند به نسبت کاربرد و نوع سوخت، حجم‌های متفاوتی داشته باشد که در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

موتورهای با حجم کمتر از ۱۰۰ سی‌سی

این نوع موتورها در موتورسیکلت‌های کوچک استفاده می‌شوند و مصرف سوخت بسیار کمی دارند. البته سرعت و شتاب زیادی ندارند که امری طبیعی است. این دسته موتورسیکلت‌ها بیشتر در محیط‌های کوچک و برای موارد تفریحی یا جابجایی‌های سبک استفاده می‌شوند.

موتورهای کلاس ۱۰۰ سی‌سی

این نوع موتورها گستردگی بیشتری دارند و در مسافت‌های شهری و حتی جاده های خاکی هم کاربرد دارند.

موتورهای کلاس ۱۲۵ سی‌سی

می‌توان گفت که در بیشتر موتورسیکلت‌ها از این حجم موتور استفاده می‌شود. این موتورها شتاب، سرعت و مصرف سوخت قابل قبول و متوسطی را تامین می‌کنند اما از آنجا که سرعت و شتاب بالایی ندارند در موتورسیکلت‌های با کاربری برون‌شهری (بزرگراه‌ها) کمتر به کار رفته و عمدتا در موتورسیکلت‌هایی معروف به Enduro و یا موتورسیکلت‌های بیابانی کوچک به کار می‌رود. همچنین می‌توان برای جابجایی نفرات و بارهای سبک هم از آنها استفاده کرد.

موتورهای کلاس ۱۷۵ سی‌سی

حجم این موتورها بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ سی‌سی متغیر است و اکثرا در موتورهای Enduro یا موتورهای بیابانی به کار می رود.

موتورهای کلاس ۲۵۰ سی‌سی

موتورهای این دسته بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ سی‌سی متغیر هستند و تقریبا تمام شرکت‌های موتور سیکلت‌سازی، موتورهایی در این دسته تولید کرده‌اند. این موتورها کاربری بیابانی، شهری، مسابقه و Enduro هم دارند.

موتورهای کلاس ۳۵۰ تا ۴۰۰ سی‌سی

موتورهای پرقدرت از این سطح نام گذاری می‌شوند. سرعت و شتاب بالا و همچنین مصرف سوخت تقریبا مناسب از مشخصه‌های مثبت این نوع موتورها است. کاربردهای این نوع موتور، مانند کلاس ۲۵۰سی‌سی است با این تفاوت که از آنها در موتورهای ورزشی هم استفاده می‌شود.

موتورهای کلاس ۵۰۰ سی‌سی

در این دسته، قدرت موتور حرف اول را می‌زند و میزان مصرف سوخت اهمیت چندانی ندارد. این نوع موتور در موتورسیکلت‌های شهری و همچنین مسابقه‌ای کاربرد دارد.

موتورهای کلاس ۶۰۰ تا ۷۵۰ سی‌سی

برای کاربردهای برون‌شهری و مسافرتی از این موتورها بیشتر استفاده می‌شود و می‌توان گفت که تنوع کمتری در بین موتورسیکلت‌ها دارند.

موتورهای کلاس بالای ۷۵۰ سی‌سی

موتورهای بالای ۷۵۰ سی‌سی در موتور سیکلت‌های مسافرتی (گردشی) بزرگ کاربرد داشته و بیشتر جزء موتورهای فوق سنگین طبقه‌بندی می‌شوند. وزن تقریبی این موتورها در حدود ۲۸۰ تا ۳۶۰ کیلوگرم است. از نظر ابعاد، اندازه و توان خروجی در حدود ۹۰ اسب بخار قدرت دارند که شبیه به موتورهای به کار رفته در خودروهای کوچک است. احتمالا می‌توانید حدس بزنید که سرعت تقریبی این موتورسیکلت‌ها بیشتر از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است!

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...