حمل و نقل و لجستیک: این دو یکی نیستند!

بیایید به حمل و نقل و لجستیک به معنای استعاری نگاه کنیم. به جزئیات یک سفر با هواپیما و تدارکات پیچیده‌ای که پشت سرِ این سفر و رسیدن از نقطه A به نقطه B وجود دارد؛ فکر کنید. سوار و پیاده شدن از هواپیما تنها بخش سفر شما نیستند و همه مراحل قبل از رسیدن به فرودگاه هم بخشی از این سفر است. علاوه بر این، ممکن است توقف داشته باشید، به این معنی که باید ساعتی را در سالن انتظار بنشینید. در نهایت، به تمام کارهایی که برای تهیه بلیط‌ انجام شده است، آنچه برای کارکنان پرواز نیاز است و… هم فکر کنید.

لجستیک و حمل و نقل دو بخش بسیار مهم خدمات حمل و نقل و توزیع هستند که متفاوت از یکدیگرند. حمل و نقل با جابه‌جایی کالا یا افراد سروکار دارد، در حالی که لجستیک مدیریت زنجیره تامین حمل و نقل از تولید کننده به کاربر نهایی را بر عهده دارد

با این حال وقتی این دو را کنار هم قرار می‌دهید، تبدیل به یک زنجیره طولانی از وظایف متنوع می‌شوند که اگر به طور موثر کنار هم قرار گیرند، کالا یا خدمتی را از نقطه A به مشتری در نقطه B می‌رسانند.

صنعت حمل و نقل بسیار کوچک‌تر از صنعت لجستیک است. در حالی که اولی فقط بر جابه‌جایی کالا از یک مکان به مکان دیگر تمرکز می‌کند، لجستیک طیف گسترده‌تری را پوشش می‌دهد و به مدیریت کامل حمل و نقل رسیدگی می‌کند. خدمات صنعت لجستیک فقط به تحویل کالا محدود نمی‌شود؛ بلکه مربوط به ذخیره‌سازی، جابه‌جایی، بسته‌بندی، موجودی و غیره است.

مدیریت لجستیک چیست؟

صنعت لجستیک فرآیند پیچیده‌ی تحویل کالا است که تمام مراحل از تولید محصول تا دریافت آن توسط مشتری نهایی را شامل می‌شود. این صنعت سودآور؛ اما بسیار پرمسئولیت است چون برنامه‌ریزی، مدیریت، رهبری و کنترل رو هم‌زمان با هم دارد.

هدف از لجستیک تحویل محموله به مشتری نهایی در کوتاه‌ترین و به‌صرفه‌ترین زمان ممکن است و همه این‌ها به سازماندهی خوب، سرعت، داده‌های دقیق و انتخاب مناسب‌ترین شیوه حمل و نقل نیاز دارد. در واقع لجستیک کل فرآیند مدیریت بار را پوشش می‌دهد.

لجستیک یک استراتژی است که تعیین می‌کند شرکت شما چگونه محصولات را در انبار ذخیره و سفارشات را ردیابی کند و مرسولات را به مشتریان تحویل دهد و بر کل فرآیند انجام سفارش و مطابقت با انتظارات مشتریان نظارت دارد. لجستیک هم هنر است و هم علم.

لجستیک شامل انبارداری، حمل و نقل، توزیع، بسته‌بندی و... است

چه عواملی در مدیریت موثر لجستیک تاثیرگذارند؟

مدیریت موثر لجستیک به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از این عوامل کلیدی عبارتند از:

برنامه‌ریزی: شامل همه عناصر از جمله محصولات، زیرساخت‌ها، وسایل نقلیه، عملیات لجستیکی و نحوه کارِ منسجم و یکپارچه آن‌ها با هم می‌شود.

اتوماسیون‌: نقش مهمی در افزایش کارایی و بهینه‌سازی کارهای شما دارد.

تیم: تیمی که ایجاد می‌کنید یک جنبه ضروری از سازمان شما و مسئول رشد و پیشرفت آن است. از تحویل‌دهنده تا مدیر انبار. لجستیک به معنای آموزش کارکنان و داشتن یک مدیر تدارکات با مهارت‌های بین فردی است که بتواند همه جنبه‌های زنجیره لجستیک را مدیریت و هماهنگ کند.

مدیریت انبار: این نوع عملیات لجستیکی به نوع کالا و همچنین به مدیر تدارکاتی که عملیات را مدیریت می‌کند، بستگی دارد.

تجزیه و تحلیل، بازخورد و اندازه گیری: برای اینکه یک مجموعه لجستیکی به طور موثر عمل کند، باید آن را به طور منظم بهینه کنید. به طور مثال، هر زمانی که استراتژی‌های جدیدی را در سازمان خود به کار می‌گیرید، تجزیه و تحلیلش کنید تا خروجی مثبت آن، تضمین شود.

به‌روز بودن: مدیریت لجستیک به طور مداوم در حال تکامل است و فناوری‌های پیشرفته و رویکردهای نوآورانه به طور مرتب معرفی می‌شوند. همگام بودن با این روندها و اجرای آن‌ها در هر کجا که مناسب باشد، حضور شما را در بازار رقابت تضمین می‌کند.

خدمات حمل و نقل چیست؟

حمل و نقل، امکان ارتباط و تجارت بین دو طرف را فراهم می‌کند و شامل جابه‌جایی کالا، خدمات، افراد و حیوانات از یک مکان به مکان دیگر است که ممکن است با راه آهن، جاده، هوا، دریا، کابل، فضا یا خط لوله انجام ‌شود. خدمات حمل و نقل ۳ دسته است:

  • زیرساخت
  • وسایل نقلیه
  • عملیات

عوامل مختلفی در برنامه‌ریزی فرآیند و روش حمل و نقل تاثیرگذارند که شما باید آن‌ها را مورد توجه قرار دهید:

  • هزینه‌ (بودجه شما چقدر است)
  • زمان (محموله به کاربر نهایی در چه مدت زمانی باید برسد)
  • ارزش کالا
  • اندازه و وزن کالا

بین صنعت لجستیک و صنعت حمل‌ و نقل چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟

حمل و نقل و لجستیک دو بخش کاملاً منحصر به فرد ولی وابسته به هم هستند و با هم کار می‌کنند.  اگر یک عملیات جابه‌جایی یا حمل مرسوله را مانند یک انسان فرض کنیم،  لجستیک مغز آن است که کلیه فعالیت‌ها را پشتیبانی می‌کند در حالی که حمل‌ و‌ نقل مثل ماهیچه‌‌ای است که از مغز فرمان می‌گیرد و عمل می‌کند.

لجستیک و حمل‌ و‌ نقل برای به حداکثر رساندن کارایی و کاهش هزینه‌ها، نیاز به همکاری نزدیک با یکدیگر دارند.

به عنوان مثال، یک شرکت حمل‌ و نقل را در نظر بگیرید که در سراسر کشور فعالیت می‌کند. به سود این شرکت است که مطمئن شود کامیون‌ها در بهینه‌ترین حالت ممکن در جاده رانندگی می‌کنند. برای این منظور ملاحظات مختلفی مثل ترافیک، بسته بودن جاده، آب ‌و‌ هوا و… باید در نظر گرفته شوند که کار نسبتا پیچیده‌ای است و لجستیک آن را انجام می‌دهد.

درک تفاوت بین لجستیک و حمل‌ و نقل برای به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه (ROI)، بسیار مهم است. در ادامه مهم‌ترین تفاوت‌های این ۲ صنعت را با هم بررسی می‌کنیم:

همان طور که گفتیم صنعت لجستیک در مقیاس بزرگ‌تری کار می‌کند و طیف گسترده‌تری از فعالیت‌ها را پوشش می‌دهد؛ ولی حمل‌ و‌ نقل صنعت کوچک‌تری است که تمرکزش در درجه اول فقط جابه‌جایی کالا از یک نقطه به نقطه دیگراست.

لجستیک با برنامه‌ریزی کار می‌کند، در حالی که حمل‌ و نقل روشی برای اجرای برنامه‌ها است.

اگر لجستیک را مانند یک پازل در نظر بگیریم، حمل‌‌ و نقل یک قطعه از این پازل است که با تعیین بهترین مسیر و وسیله برای تحویل و به حداقل رساندن هزینه کلی فرآیند به کاهش فشار وارد بر لجستیک، کمک می‌کند. قطعات دیگر این پازل، شامل موارد زیر است:

  • بسته‌بندی
  • مستندسازی
  • بیمه
  • انبارداری
  • مدیریت محموله‌های ورودی و خروج
  • ادعای خسارت حمل و نقل
  • مدیریت فروشندگان و تامین‌کنندگان
  • کاهش ریسک
  • حمل کالا با کانتینر– مدیریت چرخه حیات سفارش
  • انتخاب روش حمل‌ و‌ نقل کارآمد – مدیریت حمل و نقل
  • مدیریت خدمات مشتریان
  • مدیریت هزینه‌ها

به عبارت دیگر لجستیک عملکردهای مهم‌تری نسبت به حمل‌ و نقل دارد و از آن جایی که انبارداری و توزیع را مدیریت می‌کند، مزایای بیشتری هم دارد در حالی که حمل و نقل به دو طرف برای تعامل و تبادل کمک می‌کند. 

پیشرفت‌های فناوری تأثیر قابل‌توجهی برهر دو صنعت داشته و ردیابی مرسوله‌ها را بسیار آسان‌تر کرده و در نتیجه شفافیت بین کسب‌و‌کارهای مختلف و مشتریان را افزایش داده است و همچنان انتظار می‌رود پیشرفت‌های بیشتر، منجر به نوآوری‌های بزرگ‌تری در لجستیک و حمل‌ و‌ نقل هوشمند شود.

در لجستیک، وجود یک مدیر با مهارت‌های میان فردی برای نظارت بر امور و آموزش به کارکنان لازم است؛ ولی در حمل‌ و نقل تعامل میان همکاران ارزشمند است، افراد به صورت تیمی کار می‌کنند و این کار گروهی منجر به رشد این صنعت می‌شود.

افزایش بهره‌وری در لجستیک به تجزیه و تحلیل‌های یکپارچه‌ای که برای به کارگیری استراتژی‌های جدید ضروری است، بستگی دارد و برای حمل‌ و‌ نقل اتوماسیون نقش مهمی در کارایی و کاهش هزینه‌ها خواهد داشت.

حمل و نقل و لجستیک با هم متفاوت هستند ولی باید هماهنگ با یکدیگر کار کنند

چرا مهم است که به طور فعال واحدهای حمل و نقل و لجستیک خود را مدیریت کنید؟

برای مدیریت موثر و کارآمد لجستیک باید پایه و اساس شبکه حمل‌‌ و نقلی را هموار کنید تا به نیازهای کسب‌وکار شما پاسخ دهد و در عین حال مقرون به‌صرفه باشد. انجام این کار به شما امکان می‌دهد که به مسائل پیش‌بینی نشده رسیدگی کنید و خدمات مشتری را بدون توقف یا اختلال در روند خدمات، بهبود دهید.

‌ولی انجام سفارش تنها یکی از جنبه‌های مدیریت حمل‌ و نقل و لجستیک است. چندین دلیل دیگر هم وجود دارد که نشان می‌دهد چرا فعال بودن در این زمینه از کسب‌و‌کار شما بسیار مهم است:

۱- بهینه‌سازی جریان‌های موجود

مدیریت موثر لجستیک و حمل‌ و نقل به کل زنجیره تامین شما اجازه می‌دهد تا منسجم باشد و یکپارچه اجرا شود. همچنین با استفاده از تکنیک‌های حمل‌ و نقل موفق، می‌توانید کارایی عملیاتی انبار خود را بهبود ببخشید، زمان تحویل را کاهش دهید و در هزینه‌های انبارداری صرفه‌جویی کنید. 

۲- پایداری زیست محیطی

همان‌طور که در لجستیک خود کارآمدتر می‌شوید، مزیت دیگر کاهش ردپای کربن شما است. مشتریان می‌خواهند با شرکت‌هایی کار کنند که مسئولیت‌های اجتماعی را جدی می‌گیرند. بهینه‌سازی فرآیند حمل‌ و نقل تأثیرات زیست‌محیطی را کاهش می‌دهد و در عین حال مشتریان شما را خوشحال می‌کند.

۳- تبدیل شدن به یک فرستنده برتر

آیا می دانستید در سراسر جهان کمبود راننده کامیون وجود دارد؟ کامیون کمتر به معنای فضای کمتر تریلر و فضای کمتر تریلر برابر است با زمان تحویل بیشتر. شرکت‌هایی که بتوانند خود را از این موقعیت دور نگه دارند، پتانسیلی قوی برای تبدیل شدن به فرستنده برتر یا ارحج را دارند.

جمع‌بندی: استفاده از حمل‌ و نقل زیر چتر لجستیک

مدیریت لجستیک و حمل‌ و نقل حوزه وسیع و پیچیده‌ای از کسب‌وکار شما است که برای رشد سود شما و جلب رضایت مشتریان نیاز به زمان و توجه دارند و هر دو حوزه هنگام انجام سفارش باید به طو هم‌زمان برای نتایج مطلوب کار کنند. همانطور که گفته شد، مسئولیت‌ها در لجستیک زیاد است در حالی که حمل‌ و نقل فقط انتقال یک محموله از یک مکان به مکان دیگر را بر عهده دارد.

بنابراین، بهتر است به یک شرکت لجستیک قابل اعتماد اجازه دهید تا شریک تجاری شما باشد و کیفیت بالای عملکرد در و سودآوری و امنیت  بیشتر را برای شما فراهم کند.

چه صاحب یک کسب‌وکار کوچک یا متوسط یا بزرگ ​​باشید، به سختی می‌توانید به تنهایی همه کارها را مثل بیزینس پلن، بازاریابی، جذب مشتری، انجام معامله، ارسال و… انجام دهید. بخشی از این فرآیند را برون‌سپاری کنید. این امر منجر به خلاقیت بیشتر، استفاده منطقی از زمان و در نتیجه سود بالاتر می‌شود.

 الوپیک با ارائه سرویس‌های متنوع on demand delivery به عنوان یک بازوی لجستیکی همواره کوشیده است پاسخگوی بخشی از نیازهای لجستیکی شما در پایتخت باشد.

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...