الوپیک به کمپین #موتور_سوار_خوب پیوست!

در شهر شلوغی مانند تهران، ترافیک یک معضل همیشگی است! مانند تمام شهرهای بزرگ، استفاده از پیک موتوری یکی از راه‌های اساسی برای دور زدن ترافیک و ارسال بسته‌هاست. اما مشکل اینجاست که موتور سیکلت همیشه به عنوان یکی از پرخطرترین وسایل نقلیه شناخته می‌شود. آمار بالای تصادفات منجر به فوت موتورسواران، زنگ خطری است که حالا برای مجموعه‌هایی مانند شهرداری و راهور به صدا درآمده و برای کمک به این بحران وارد عمل شده‌اند.

طبق آمار در تهران ۲ میلیون موتورسیکلت شماره‌گذاری شده و روزانه یک موتورسوار در تهران جان خود را از دست می‌دهد. یکی از مهم‌ترین دلایل فوت موتورسواران در تصادفات، نداشتن کلاه ایمنی است. زمانی که برای اولین بار الوپیک پیک موتوری سنتی را تبدیل به سامانه آنلاین حمل و نقل کالا کرد، هیچ قانون تعیین‌شده‌ای از پیش برای این کار وجود نداشت. بنابراین تیم‌های متخصص در زمینه ساماندهی به این شغل ایجاد شدند. الوپیک که به عنوان یک استارت‌آپ توانسته بود در چند ماه هزاران موتورسوار را ثبت نام کند، در گام اول در راستای مسئولیت اجتماعی خود اقدامات مهمی را انجام داد. با مهدی نایبی، مدیر عامل الوپیک در خصوص این اقدامات مصاحبه‌ای انجام داده‌ایم. با ما همراه باشید!

مصاحبه با مهدی نایبی مدیر عامل الوپیک

چرا تصمیم گرفتید به موتورسواران کلاه ایمنی بدهید؟

بر اساس تحقیقاتی که انجام دادیم، یکی از دلایلی که موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کردند، هزینه خرید آن بود. به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم با یک شرکت ایرانی قراردادی ببندیم که کلاهی با کیفیت برای موتورسواران ما بسازد و این کلاه‌ها را به صورت رایگان در اختیار موتورسواران قرار دادیم. بازخوردی که از موتورسواران داشتیم بسیار مثبت بود و ما را ترغیب کرد که برای حفظ ایمنی موتورسوارانمان که برایمان از اهمیت بالایی برخوردار بود، تصمیم دوم را بگیریم.

این تصمیم دوم که می‌گویید، چه بود؟

ما پی بردیم از دیگر دلایلی که باعث می‌شود موتورسواران دچار حوادث خطرناک شوند، حمل بارهای نامتعارف است. به همین خاطر ما باز هم برای اولین بار ایده ساخت باکس‌های استاندارد را عملی کردیم و باکس‌هایی را تعریف کردیم که افراد با استفاده از آنها، تنها قادر به حمل مقدار مشخصی از بار بودند که برایشان خطرساز نباشد و تردد آنها در سطح شهر برای سایر وسایل نقلیه یا شهروندان مشکلی ایجاد نکند. این باکس‌ها نیز به صورت رایگان در اختیار سفیران قرار گرفت.

باکس موتور الوپیک

یونیفورم چطور؟ آیا لباس آبی الوپیکی‌ها نیز در راستای همین تصمیم است؟

هدف ما از ایجاد یک یونیفورم مشترک و سازمانی، ساختن یک هویت اجتماعی برای موتورسوارانمان بود. بسیاری از موتورسوارها از موتور به عنوان وسیله امرار معاش استفاده می‌کنند اما تا پیش از این تصور همه افراد جامعه از پیک موتوری، فردی با پوشش ناآراسته و معمولا بداخلاق بود.

به همین دلیل بود که ژیله‌هایی با رنگ آبی آسمانی که رنگی آرامش بخش است، برای موتورسواران طراحی شد و با کارخانه‌ای برای تولید انبوه این ژیله‌ها قرار داد بستیم. ژیله‌ها از سویی برای موتورسواران ما حس تعلق به یک سازمان بزرگ را ایجاد می‌کرد و از سویی دیگر حضور موتورسواران ما با ژیله‌های یکدست و سازمانی، چهره شهر را زیباتر می‌کند.

آیا استفاده از این ژیله‌ها برای سفیران رایگان است؟

بله! این ژیله‌ها کاملا به صورت رایگان در اختیار سفیران ما قرار می‌گیرد. قرار نیست سفیران برای استفاده از این ژیله‌ها هزینه‌ای پرداخت کنند. در زمان ثبت‌نام در الوپیک، ژیله، باکس و مابقی تجهیزات در اختیار آنها قرار می‌گیرد و تجهیز می‌شوند.

الوپیک

برای مشتریان چطور؟ آیا برای آنها هم فرهنگ‌سازی کرده‌اید؟

از آنجایی که موتورسواران یک کنشگر به رفتار جامعه هستند، لازم بود که ما در زمین مشتریان هم اقداماتی انجام دهیم. لازم بود که این احترام بین موتورسوار و مشتری دو طرفه باشد. پس تصمیم گرفتیم که عنوانی برای شغل شریف موتورسواری ایجاد کنیم و باز هم برای اولین بار توسط الوپیک نام سفیر برای آنها انتخاب شد. تا از این پس به جای اینکه این افراد را به اسم «موتوری» یا «پیک موتوری» صدا کنند، آنها را «سفیر» خطاب کنند چون قرار است آنها سفیر و پیام‌رسان آرامش و امنیت باشند.

همینطور با راه اندازی سامانه نظردهی مشتریان به عملکرد سفیران، این موقعیت را فراهم کردیم که مشتریان برای تقدیر از عملکرد، رفتار و پوشش سفیران، به آنها امتیاز دهند. سفیران ما می‌دانند که برای افزایش امتیاز راه‌های مشخصی وجود دارد. در ادامه سفیرانی که امتیاز بیشتری از مشتری بدست می آوردند از سوی الوپیک هدایا و جوایز خوبی دریافت می‌کردند. تا همین امروز هم هر هفته به سفیرانی که بالاترین امتیاز را کسب کرده باشند، جوایز ارزنده‌ای اهدا می‌شود.

آیا سفیران را جریمه هم می‌کنید؟

تجربه نشان داده که برخوردهای خشونت‌آمیز و اجباری، هیچوقت نتوانسته یک فرهنگ را نهادینه یا محبوب کند. ما همیشه سعی کرده‌ایم با نشان دادن تاثیر استفاده از تجهیزات در سلامتی سفیران، فرهنگ‌سازی کرده باشیم. الوپیک به کمک راهور و با برگزاری برنامه‌های تشویقی، در این زمینه وارد عمل شد. به طور مثال افراد در زمان ثبت نام در الوپیک بعد از گذراندن مراحل آن وارد مرحله آموزشی می‌شوند. در کلاس‌های آموزشی ابتدا قوانین کار به افراد آموزش داده می‌شود و پس از آن با حضور نماینده راهور، مروری بر قوانین راهنمایی و رانندگی و آموزش‌های جزئی‌تر برای مدیریت حوادث ترافیکی به سفیران داده می‌شود.

از آنجایی که فرهنگ‌سازی با یکی دو اقدام و در زمان کوتاه انجام نمی‌شود، ما برای استمرار اقدامات خود در راستای فرهنگ‌سازی، شبکه‌ای برای انتقال پیام‌های خود به سفیران ایجاد کردیم که از طریق آن پیام‌های ترافیکی، تشویق برای رعایت قوانین، التزام به استفاده از کلاه و باکس و ژیله و … را به سفیران ارائه کنیم.

نظر شما درباره کمپین موتورسوار خوب چیست؟

به نظرم یکی از نکات مهمی که در کمپین موتورسوار خوب به آن پرداخته شده، تاکید بر نقش خانواده است. چرا که ما در تعاملی که با سفیران و خانواده‌های آنها داشتیم، دیدیم که خانواده‌ها همیشه نگران سلامت فردی بودند که به عنوان قهرمان خانواده مسئولیت تامین هزینه‌های خانواده را بر عهده دارد. به اعتقاد ما نیز اگر سفیران ما و تمامی موتورسواران مراقب سلامتی و ایمنی خود باشند، خانواده‌های آنها، اطرافیان و عابران نیز در امنیت بیشتری خواهند بود. آموزش خودمراقبتی به موتورسواران می‌تواند هزینه‌ رفتارهای پرخطر آنها را تا حد زیادی کاهش دهد.

برای مراقبت از محیط زیست هم برنامه‌ای دارید؟

بله! ما در راستای مسئولیت اجتماعی خود در خصوص محیط زیست، مذاکرات بسیار زیادی را برای بهسازی و نوسازی ناوگان الوپیک انجام داده‌ایم و تا کنون دستاوردهای نسبتا خوبی هم داشته‌ایم. امیدواریم به زودی و با کمک شهرداری و دولت، زیرساخت‌ها برای جایگزینی موتورهای انژکتوری و برقی با موتورهای فرسوده و بنزینی تحقق یابد. به زودی خبرهای خوبی از الوپیک خواهید شنید!

دیدگاه ها

avatar

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...