حمل و نقل اقلام شکننده | چطور مراقب شکستنی‌ها باشیم؟

در دنیای ایده‌آل، هر بسته‌ای که ارسال کنید سالم و بدون کوچک‌ترین آسیبی به دست صاحبش خواهد رسید؛ اما متاسفانه در جهان واقعی ماجرا فرق می‌کند. گرچه استفاده از بهترین شرکت‌های حمل و نقل می‌تواند میزان آسیب واردشده به بسته‌های شما را کاهش دهد، اما هیچ‌کدام نمی‌توانند تضمین کنند که هیچ ضربه‌ای به بسته‌های شما وارد نخواهد شد یا به هیچ عنوان به زمین نخواهند افتاد؛ این‌ها اتفاقاتی است که ممکن است به صورت تصادفی بیافتد و چاره‌ای هم برایشان وجود ندارد.

از سوی دیگر، امروز تقریبا هیچ کالایی وجود ندارد که نتوانید آن را به صورت آنلاین سفارش دهید تا برای شما ارسال شود. حتی کالاهایی که تا همین چند سال قبل به علت دشواری ارسال فقط در فروشگاه‌های فیزیکی فروخته می‌شدند هم، حالا وارد جهان تجارت الکترونیک شده‌اند.

اگر یک شرکت حمل و نقل بسته شما را آسیب‌دیده یا کالا را شکسته تحویل مشتری دهد، از دید مشتری تقصیر به گردن شماست؛ و اگر این اتفاق به صورت مداوم تکرار شود می‌تواند به قیمت ضرر و زیان مالی، از دست دادن مشتریان و شهرت منفی برای شما تمام شود. گرچه نمی‌توان ریسک آسیب دیدن بسته‌ها هنگام حمل و نقل را به صفر رساند، اما شیوه‌هایی هست با توجه به آن‌ها می‌توانید این ریسک را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید.

این مقاله درباره حمل و نقل کالاهای شکننده و نکاتی است که درباره آن باید رعایت شود. امیدواریم با خواندن آن ایده‌های جدیدی برای ارسال کالاهای حساس و شکننده به ذهنتان برسد.

چه کالاهایی شکستنی محسوب می‌شوند؟

بیشتر مردم وقتی واژه شکستنی را روی یک بسته می‌بینند، اولین چیزی که به ذهنشان می‌رسد کالاهایی است که از جنس شیشه، کریستال یا چینی هستند. این کالاها واقعا شکننده‌تر از بیشتر کالاهای دیگر هستند، اما دسته‌بندی اقلام شکستنی به آن‌ها ختم نمی‌شود.

تقریبا هر کالایی ممکن است هنگام حمل و نقل آسیب ببیند. حتی کالاهایی که شکننده به حساب نمی‌آیند هم، اگر به درستی بسته‌بندی و ارسال نشوند ممکن است ترک بخورند یا خراشیده و پاره شوند. با این حال بعضی کالاها به رسیدگی ویژه نیاز دارند.

از وسایل سرامیکی و ظروف شیشه‌ای گرفته تا لوازم الکترونیکی و آلات موسیقی، گستره بسیار وسیع اقلام شکننده است و انواع مختلف کالاهای شکننده نیاز به مراقبت‌های متفاوتی حین حمل و نقل دارند. در حمل ظروف و لوازم شیشه‌ای یا کریستال ریسک شکستن وجود دارد، آلات موسیقی با کوچک‌ترین ضربه آسیب می‌بینند و کارکرد برخی لوازم الکترونیک حتی با تکان دادن زیاد جعبه (و بدون هیچ آسیب ظاهری) دچار مشکل می‌شوند.

پس هر محصولی که امکان آسیب دیدن آن حین جابه‌جایی، به زمین افتادن، قرار گرفتن زیر جعبه‌های سنگین و اتفاقاتی از این دست زیاد باشد، در دسته کالاهای شکستنی قرار می‌گیرد.

هر محصولی که امکان آسیب دیدن آن حین جابه‌جایی، به زمین افتادن، قرار گرفتن زیر جعبه‌های سنگین و اتفاقاتی از این دست زیاد باشد، در دسته کالاهای شکستنی قرار می‌گیرد.

آسیب دیدن محصولات، بزرگ‌ترین دشمن فروشگاه‌های اینترنتی

محصولات شکستنی به طور خاص مستعد آسیب دیدن حین حمل و نقل هستند. ماموران حمل و نقل بسیاری اوقات بسته‌ها را با سرعت جابه‌جا می‌کنند، آن‌ها را درون خودروهای حمل و نقل پرتاب می‌کنند و بدون توجه به وزن و شرایط روی همدیگر می‌چینند. همچنین بسته‌ها معمولا حین حرکت خودرو ثابت نیستند و مدام جابه‌جا می‌شوند.

در فروشگاه‌های آنلاین، دلیل ۳۴ درصد مرجوعی‌ها آسیب‌دیدگی کالا حین حمل و نقل اتفاق است. با این حال شما نمی‌توانید در تمام این مراحل با شرکت مسئول حمل و نقل همراه شوید و مراقب اعمال آن‌ها باشید. از طرفی آسیب دیدن بسته‌ها حین حمل و نقل می‌تواند زیان مالی زیادی برای شما به همراه داشته باشد: افزایش درخواست‌ها در بخش پشتیبانی و خدمات مشتریان، مرجوع شدن کالا و هزینه ارسال مجدد، افزایش موجودی غیر قابل فروش و در نهایت از دست دادن مشتریان.

 اما یک خبر خوب برایتان داریم: بخش بسیار زیادی از این آسیب ها قابل پیشگیری هستند.

 آسیب دیدن بسته ارسالی گاهی اجتناب‌ناپذیر است، اما این شرایط باید استثنا باشد نه اتفاقی رایج و همیشگی. اگر کالاهای حساس و شکستنی خود را به درستی و با استفاده از مواد مناسب بسته‌بندی کنید احتمال آسیب دیدن آن‌ها تا حد بسیار زیادی کم می‌شود.

آموزش گام به گام بسته‌بندی و ارسال کالاهای شکستنی

برای این که سفارش‌هایتان سالم به دست مشتری برسند، باید مجموعه‌ای از اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید. به آنچه در ادامه آمده توجه کنید و آن را قدم به قدم ادامه دهید تا به بهترین شیوه بسته‌بندی برای کالاهای حساس و شکستنی برسید.

بهترین شیوه بسته‌بندی برای کالاهای حساس و شکستنی

۱. مناسب‌ترین جعبه ممکن را انتخاب کنید

انتخاب جعبه احتمالا مهم‌ترین بخش بسته‌بندی سفارش‌ها است. به نکات زیر دقت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید:

  • استفاده از جعبه‌ای که بزرگ است و فضای زیاد آن باعث جابه‌جایی و تکان خوردن آسان کالاها می‌شود، انتخاب عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد. با استفاده از یک جعبه که فقط کمی بزرگ‌تر از محصول است و پر کردن فضای خالی با ضربه‌گیرها، همه‌چیز در جای خود ثابت می‌ماند.
  • استفاده از پاکت‌های پستی ارزان‌تر از جعبه تمام می‌شود، اما این پاکت‌ها انتخاب خوبی برای ارسال کالاهای حساس و شکننده نیستند، زیرا فشار و ضربه را به سادگی به محصول منتقل می‌کنند. بسته به محصولی که قصد ارسال آن را دارید، حتی پاکت‌های حباب‌دار هم ممکن است انتخاب خوبی نباشند و مانع آسیب و شکستگی کالا نشوند.
  • مطمئن شوید جعبه‌ای که انتخاب می‌کنید به اندازه کافی ضخیم و مستحکم است که به خوبی از محصول محافظت کند.
  • به استفاده از دو جعبه با اندازه‌های مختلف هم فکر کنید. این کار برای محصولاتی که حساس و شکننده‌اند و در عین حال ارزش زیادی هم دارند (گران‌قیمت هستند، به طور اختصاصی ساخته شده‌اند یا…) پیشنهاد می‌شود. محصول با پوشش مناسب درون جعبه کوچک‌تر قرار می‌گیرد، سپس جعبه کوچک درون جعبه بزرگ قرار می‌گیرد و تمام فضای خالی با انواع ضربه‌گیر پر می‌شود.

۲. محصول را در یک ضربه‌گیر بپیچید

اگر محصول مورد نظر با یک بسته‌بندی خارجی که از آن محافظت کند تولید نمی‌شود و بدون محافظ نگه‌داری می‌شود، باید آن را در مقدای کافی ضربه‌گیر بپیچید. به عنوان مثال فرض کنید یک محصول آرایشی دارید که بسته‌بندی آن از جنس شیشه است و جعبه هم ندارد، این محصول باید با دقت پیچیده شود تا حین حمل و نقل آسیب نبیند.

می‌توانید از پلاستیک حباب‌دار، پوشش‌های مقوایی چند لایه با فضای خالی بین لایه‌ها، پوشش‌های فومی و هر نوع پوشش ضد ضربه دیگر که بتواند از محصول به خوبی حمایت کند، به عنوان پوشش ضربه‌گیر استفاده کنید.

۳. در صورت لزوم محصول را در یک بسته‌بندی محافظ فومی یا یونولیتی قرار دهید

برای محصولات شکننده و حساسی که بسیار گران‌قیمت هستند، استفاده از یک بسته‌بندی محافظ از جنس فوم یا یونولیت که به طور خاص برای آن محصول قالب‌گیری شده می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. البته که این راه حل هزینه زیادی دارد و احتمالا فقط برای کالای خاص و لوکس مناسب است.

۴. فضای خالی درون جعبه را پر کنید

پس از این که محصول را به خوبی آماده کردید و آن را درون جعبه قرار دادید، باید فضای خالی جعبه را به نحوی پر کنید که محصول امکان حرکت یا جابه‌جایی نداشته باشد. برای این کار می‌توانید از انواع ضربه‌گیرهای مختلف استفاده کنید. بعضی از دوستان از روزنامه مچاله‌شده برای این کار استفاده می‌کنند که خب از نظر فنی معمولا جواب می‌دهد، اما برای یک کسب‌وکار وجهه خیلی خوبی ندارد!

هرچه کالای شما حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر باشد، به میزان بیشتری ضربه‌گیر نیاز دارید. پوشال یا مقوای رشته‌رشته‌شده یک انتخاب دوست‌دار محیط زیست است، اما محصولاتی که واقعا حساس هستند و وزن نسبتا سنگینی هم دارند پیشنهاد نمی‌شود.

بالشتک‌های هوا هم گزینه مناسبی هستند و در برابر ضربه و تکان خوردن از محصول محافظ می‌کنند. این بالشتک‌ها از آنجا که فقط یک لایه پوشش هستند که با هوا پر شده، دورریز کمی دارند و دوست‌دار محیط زیست به حساب می‌آیند.

اگر محصولاتی که ارسال می‌کنید تو خالی هستند (مثل لیوان یا گلدان) داخل آن‌ها را هم پر کنید. نکته کلیدی این است که هیچ‌گونه فضای خالی در بسته باقی نماند.

اگر می‌خواهید دو یا چند محصول شکستنی را در یک جعبه قرار دهید و هیچ‌کدام در قالب‌های محافظ قرار ندارند، هرکدام را جداگانه در یک لایه پوشش ضربه‌گیر (مانند پلاستیک حباب‌دار) بپوشانید. و مطمئن شوید فضاهای خالی درون جعبه کاملا پر شده‌اند و جعبه محکم بسته‌بندی شده است. این کار مانع آسیب زدن آن‌ها به همدیگر می‌شود.

۵. جعبه را به بهترین نحو ببندید

از نوار چسب پهن و محکم مخصوص بسته‌بندی استفاده کنید و جعبه را به خوبی ببندید. این بهترین روش برای ارسال هر نوع محصولی است، اما برای محصولات شکستنی اهمیت ویژه دارد. اگر محصول شکستنی شما به هر طریقی از جعبه خارج شود، آسیب ندیدن آن تقریبا غیر ممکن است.

۶. برچسب «شکستنی» روی جعبه را فراموش نکنید!

چسباندن یک برچسب مناسب به ماموران حمل و نقل هشدار می‌دهد که در اون این جعبه یک کالای حساس و شکننده قرار دارد و باید بیشتر مراقبش باشند. بهتر است از چند برچسب استفاده کنید و آن‌ها را در جهت‌های مختلف جعبه بچسبانید تا از دید ماموران پنهان نماند.

اگر جعبه باید هنگام جابه‌جایی به جهت خاصی قرار بگیرد، برچسب‌هایی روی آن بچسبانید که جهت مناسب را به کارکنان نشان دهد.

۷٫ حتما بسته‌های حساس و شکننده را بیمه کنید

هرچقدر هم که در بسته‌بندی دقت به خرج دهید، باز هم امکان آسیب دیدن محصولات حساس بیش از کالاهای دیگر است. بیمه کردن بسته‌ای که محصول حساس در آن قرار دارد می‌تواند کمی به شما آرامش خاطر دهد و در صورت آسیب دیدن محصول ضرر مالی را کمتر کند.

با توجه به ارزش محصول و فاصله مبدا تا مقصد مناسب‌ترین بیمه را برای بسته خود انتخاب کنید. اگر قرار است محصول به صورت محلی (در همان شهر یا شهرهای اطراف) جابه‌جا شود احتمالا نیازی به بیمه نیست؛ اما اگر گیرنده مسافت بسیار زیادی با شما دارد، بیمه کامل انتخاب عاقلانه‌ای است.

حمل و نقل کالاهای شکننده و نکاتی که درباره آن باید رعایت شود

چند پیشنهاد ویژه برای کسب‌وکارها

در بخش قبل آموزشی ۷ مرحله‌ای برای بسته‌بندی و ارسال محصولات حساس و شکننده را خواندید. آن مراحل برای یک انتقال معمولی مناسب هستند؛ اما اگر برندی هستید که محصولات خودتان را می‌فروشید و دوست دارید بسته‌بندی‌هایتان جلوه جذاب‌تری داشته باشد، برای شما هم پیشنهاداتی داریم!

جعبه‌های مخصوص طراحی کنید!

برای انواع محصولات و ست‌ها، جعبه‌هایی طراحی کنید که بخش داخلی آن‌ها هم پر است و فقط به اندازه قرارگیری محصول جای خالی دارند. این نوع جعبه‌ها برای محصولاتی که در بطری‌ها یا شیشه‌های کوچک یا بزرگ قرار دارند مانند انواع روغن‌ها، عطر و… مناسب هستند.

توجه کنید که استفاده از این جعبه‌ها نمی‌تواند به بهترین نحو از محصول محافظت کند. پیشنهاد می‌کنیم زیر و روی بخش داخلی که محصول را در بر می‌گیرد از لایه‌های ضد ضربه استفاده کنید.

از پاکت‌های محکم استفاده کنید

برخی محصولات هستند که شاید نتوان آن‌ها را در دسته «شکستنی‌ها» جا داد اما نباید در طول حمل و نقل آسیب ببینند. به عنوان مثال اثری هنری که روی کاغذ یا مقوا قرار دارد و نباید تا بخورد یا خم شود. اگر چنین محصولی دارید که سبک است و نمی‌شکند اما نباید خم شود، تا بخورد یا پاره شود، می‌توانید از پاکت‌های مقوایی محکم استفاده کنید.

حمل و نقل کالاهای شکننده و نکاتی که درباره آن باید رعایت شود

آیا برای حمل و نقل اقلام شکننده باید هزینه بیشتری بپردازیم؟

عوامل مختلفی وجود دارد که بر هزینه حمل و نقل کالای شکننده اثر می‌گذارد. به این عوامل دقت کنید تا بتوانید برآورد کنید ارسال هر بسته چقدر هزینه دارد:

  • فاصله: بدیهی است که هرچه فاصله بیشتر شود هزینه ارسال هم بیشتر خواهد شد. همچنین ارسال‌های بین‌المللی هزینه بسیار بیشتری نسبت به ارسال درون‌مرزی خواهد داشت.
  • اندازه بسته: حجم فضایی که بسته شما در خودرو حمل بار اشغال می‌کند به طور مستقیم بر هزینه ارسال اثر دارد. هرچه بسته بزرگ‌تر باشد، باید هزینه بیشتری بپردازید.
  • زمان‌بندی: اگر برای رسیدن بسته به دست گیرنده عجله ندارید هزینه اضافه‌ای نخواهید داشت، اما اگر برایتان مهم است که بسته در زمان خاصی به دست گیرنده برسد باید از سرویس‌های پیشتاز و سریع‌السیر استفاده کنید که معمولا گران‌تر هستند.
  • بازه زمانی: ارسال در هفته‌های منتهی به عید نوروز معمولا گران‌تر از نیمه‌های پاییز است. علاوه بر این شرایط آب‌وهوایی هم می‌تواند بر مسیری که برای رسیدن بسته‌ها به مقصد طی می‌شود و در نتیجه بر قیمت تمام‌شده حمل و نقل اثر بگذارد.

کالای شکستنی خود را با اطمینان ارسال کنید

کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند. الوپیک این امکان را به شما می‌دهد تا با اضافه کردن تصویر مرسوله در سفارش، ارسال مرسولات خود را از خطرات غیر قابل پیش‌بینی در امان نگه دارید.

استفاده از این ویژگی چند مزیت مهم برای شما دارد

اول اینکه با قرار دادن عکس مرسوله، سفیر را قبل از اینکه به سمت شما راهی شود، از ماهیت مرسوله مطلع می‌کنید. در این شرایط سفیر الوپیک قادر خواهد بود با مشاهده عکس مرسوله، تجهیزات مورد نیاز برای حمل آن را تکمیل کند یا در صورتی که امکان جابجایی آن را ندارد، به شما یا پشتیبانی الوپیک برای جایگزینی سفیر دیگر اطلاع‌رسانی کند.

مزیت دوم این ویژگی این است که شما می‌توانید از سفیر الوپیک بخواهید به محض رسیدن به مقصد و در حضور گیرنده، از مرسوله عکس گرفته و در جزئیات درخواست ثبت کند. قرار دادن عکس مرسوله توسط سفیر الوپیک، قطعا می‌تواند دغدغه شما را از تحویل درست مرسوله رفع کند.

نکته مهم‌تر در این ویژگی، امکان پیگیری سریع‌تر هرگونه حادثه و خسارت احتمالی به مرسوله است که با ثبت عکس امکان ارائه مستندات قابل اتکا را برای شما فراهم می‌کند.

سخن پایانی: بالاخره بسته به دست گیرنده رسید!

امیدواریم نکاتی که در این مقاله آوردیم به شما کمک کند محصولات شکستنی را با امنیت بیشتر برای مشتریان خود ارسال کنید و شکایت‌های کمتری از آسیب‌دیدگی محصولات به گوشتان برسد. با این حال فراموش نکنید که حتی رعایت افراطی این نکات هم احتمال آسیب‌دیدگی به صفر نمی‌رسانند.

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...