نکات مهم درباره بهترین شیوه بسته‌بندی سفارش‌ها برای ارسال

وقتی مشتری چیزی از فروشگاه آنلاین شما می‌خرد، سفارش او مسیر پرپیچ‌وخمی را طی می‌کند تا به دستش برسد. بسته‌ها ممکن است در هنگام ارسال تکان بخورند، روی زمین بیفتند یا یک جعبه سنگین‌تر روی آن‌ها قرار بگیرد.

بسته‌بندی فقط روشی برای محافظت از محصولات نیست، نقطه ارتباطی است که بر احساس مشتریان نسبت به برند شما تاثیر می‌گذارد. می‌تواند احساس لوکس و منحصربه‌فرد بودن را منتقل کند، یا پایدار و سازگار با محیط زیست باشد.

بسته‌بندی شما درباره برندتان چه می‌گوید؟

در این بسترِ گفت‌وگو، بسته‌بندی در واقع به فرایند طراحی، ارزیابی و تولید یک پوشش بیرونی برای محصولات شما اشاره دارد. بسیاری از خرده‌فروشان آنلاین، بسته‌بندی اختصاصی برند خود را تهیه می‌کنند تا احساس خوبی به مشتریان انتقال دهند و سودآوری خود را بیشتر کنند. به طور کلی بسته‌بندی اختصاصی شامل انتخابی فکر شده از نوع بسته‌بندی، شیوه ارسال و روشی جذاب برای ارائه محصولات است.

بسته‌بندی فقط روشی برای محافظت از محصولات نیست، نقطه ارتباطی است که بر احساس مشتریان نسبت به برند شما تاثیر می‌گذارد. می‌تواند احساس لوکس و منحصربه‌فرد بودن را منتقل کند، یا پایدار و سازگار با محیط زیست باشد.

دوست دارید درباره آن بیشتر بدانید؟ نگران نباشید، پس از مرور چند موضوع مهم مربوط به بسته‌بندی، به سراغ روش‌های ایجاد بسته‌بندی اختصاصی می‌رویم و گام به گام درباره اقدامات مورد نیاز صحبت می‌کنیم.

چرا بسته‌بندی اهمیت دارد؟

فروشگاه‌های آنلاین نسبت به فروشگاه‌های حضوری نقاط تماس کمتری برای انتقال احساس خوشایند به مشتریان در اختیار دارند و به همین دلیل، باید از کوچک‌ترین راه‌های ارتباطی بیشترین بهره را ببرند تا برندی ماندگار و دوست‌داشتنی بسازند. با وجود تمام مزیت‌هایی که خرید آنلاین در اختیار افراد قرار می‌دهد، فرصت لمس و درک عملی محصول از آن‌ها گرفته می‌شود. به همین علت مهم است که توجه ویژه‌ای به نقاط تماس در دسترس داشته باشید تا تجربه‌ای به‌یادماندنی از برند برای مشتریان ایجاد و خود را از رقبا متمایز کنید.

به عنوان یک خرده‌فروش آنلاین، بسته‌بندی بخشی از تجربه و هویت برند شماست.

بیایید به عنوان مثال نگاهی به برند اپل بیندازیم: اپل به عنوان برندی با محصولات درجه یک و سطح بالا شناخته شده و بسته‌بندی محصولاتش هم به خوبی این احساس را القا می‌کند. البته که همه کسب‌وکارها بودجه اپل را در اختیار ندارند، اما می‌توانید از روش‌های متفاوت و کم‌هزینه‌تر برای خوشحال کردن مشتریان در هر مرحله از سفر مشتری استفاده کنید.

یک مثال دیگر را بررسی کنیم: شرکت Seed یک کسب‌وکار آمریکایی است که مکمل‌های پروبیوتیک می‌فروشد. این برند بسته‌بندی بسیار ساده و در عین حال جذاب و لذت‌بخشی دارد. بخش داخلی بسته‌بندی، از نوعی قارچ تهیه شده و زیر آب حل می‌شود! مخاطبان هدف این برند، افراد آگاه و حساس به مسائل زیست‌محیطی هستند و این انتخاب یک نقطه تماس عالی برای این مخاطبان می‌سازد. البته احتیاجی نیست فکرتان را درگیر چنین خلاقیت خاصی کنید، روش‌های ساده‌تری وجود دارد که به طور کامل برایتان شرح خواهیم داد.

، بسته‌بندی بخشی از تجربه و هویت برند شماست

در نهایت، مردم عاشق به اشتراک گذاشتن تجربه‌های جذابند. با عبارت «آنباکسینگ» یا «جعبه‌گشایی» که آشنا هستید؟ همین حالا آن را در گوگل جست‌وجو کنید؛ با انبوهی بی‌شمار از وبلاگ‌ها، تصاویر و ویدیوهای مختلف روبه‌رو خواهید شد. بخش بزرگی از این محتواهای بی‌شمار، توسط مشتریان تولید می‌شوند و به ایجاد آگاهی از برند بیشتر شما کمک می‌کنند.

ایجاد یک برند قوی و روبه‌رشد در طولانی‌مدت در گرو این است که بتوانید مشتریان خود را حفظ کنید و باعث شوید بارها و بارها خرید خود را تکرار کنند. مشتریان تکراری حاضرند مبلغ بیشتری را در کسب‌وکار شما خرج کنند و سرمایه‌گذاری بر حفظ و وفادارسازی مشتری می‌تواند شما را از چرخه تکراری، پیچیده و پرهزینه تلاش برای جذب مشتریان جدید خارج کند.

انواع بسته‌بندی برای ارسال سفارش‌ها

برای بسته‌بندی محصولات جهت ارسال برای مشتری، چند گزینه اصلی وجود دارد که باید بسته به نوع محصولات، حجم کلی سفارش و شیوه حمل‌ونقل، یکی را انتخاب کنید:

۱. جعبه مقوایی (کارتن)

این جعبه‌ها رایج‌ترین نوع بسته‌بندی محصول مورد استفاده خرده‌فروشان هستند. آن‌ها محکمند، وزن چندانی ندارند و قابل بازیافت هستند. همچنین می‌توانید از جعبه‌های موج‌دار دوجداره استفاده کنید تا از وجود استحکام و دوام کافی برای وسایل سنگین‌تر مطمئن شوید.

۲. پاکت‌های حباب‌دار

این بسته‌ها برای ارسال محصولات کوچک، تخت یا ظریف مانند جواهرات، کالاهای دست‌ساز، کتاب یا لوازم الکترونیکی بهترین هستند. می‌توانید به کمک کاغذهای قابل بازیافت یا روکش حباب‌دار اضافه، محافظت بیشتری ایجاد کنید؛ اگرچه این کار باعث می‌شود بسته‌بندی شما کمتر سازگار با محیط زیست باشد.

۳. پاکت کاغذی و کیسه‌

اگر محصولات شما سبک هستند اما نگران شکستن و آسیب‌دیدنشان نیستید، می‌توانید از پاکت‌های کاغذی و کیسه‌های پلاستیکی مخصوص پست استفاده کنید. آن‌ها سبک و مستحکم هستند، انبار کردنشان آسان است و به خوبی مهروموم می‌شوند؛ بنابراین حمل‌ونقلشان هم آسان‌تر است. همچنین به راحتی می‌توانید ظاهر آن‌ها را مطابق برند خود سفارشی‌سازی کنید.

۴. بسته‌بندی اختصاصی

استفاده از جعبه‌های خاص سفارشی، راهی عالی برای ایجاد یک تجربه آنباکسینگ منحصربه‌فرد است و می‌تواند به مشتریان نشان دهد که شما به عنوان یک برند برای چه چیزهایی ارزش قائل هستید. پس از بررسی فاکتورهای تعیین نوع بسته‌بندی مناسب ارسال در بخش بعد، به سراغ شرح کامل روش تهیه بسته‌بندی اختصاصی می‌رویم.

استفاده از جعبه‌های خاص سفارشی، راهی عالی برای ایجاد یک تجربه آنباکسینگ منحصربه‌فرد است و می‌تواند به مشتریان نشان دهد که شما به عنوان یک برند برای چه چیزهایی ارزش قائل هستید.

فاکتورهای تعیین نوع بسته‌بندی مناسب ارسال

بسته‌بندی مناسب، هزینه‌ای است که نمی‌توان آن را حذف کرد. بنابراین بهتر است هنگام انتخاب و طراحی فاکتورهایی در نظر گرفته شود تا در نهایت به یک بسته‌بندی جذاب، خلاقانه و در عین حال اقتصادی برسیم. دو فاکتور اصلی وجود دارد: هزینه و کارآیی، و تجربه مشتری.

هزینه و کارآیی بسته‌بندی

هزینه بسته‌بندی: بسته‌بندی هزینه قابل توجهی برای فروشگاه‌های آنلاین به همراه دارد. چالش اصلی اکثر فروشگاه‌ها، پیدا کردن نقطه تعادل میان هزینه کم و کیفیت بالاست. در تهیه بسته‌بندی، مسئله حفاظت از محصولات اهمیت زیادی دارد، پس بهتر است مستقیم به سراغ ارزان‌ترین گزینه نروید.

هزینه حمل و نقل: بسیاری اوقات هزینه ارسال بر اساس حجم بسته‌ها تعیین می‌شود، نه وزن آن‌ها. اگر مانند بیشتر همکارانتان از جعبه‌های مقوایی استفاده می‌کنید، داشتن جعبه‌هایی با اندازه‌های مختلف برای حجم سفارش‌های مختلف گزینه مناسبی است. به سوابق فروش خود سری بزنید و ببینید که بیشتر سفارش‌ها چه اندازه حجمی داشته‌اند و مطابق با اطلاعات به دست آمده برای تهیه بسته‌های جدید اقدام کنید.

کاربری آسان: انبارداری و آماده‌سازی سفارش‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های کاری یک فروشگاه آنلاین است. بسته‌بندی انتخابی شما باید بتواند به بهترین نحو در انبار ذخیره شود و هنگام آماده‌سازی سفارش به سادگی باز شود، پر شود و سپس مهروموم شود.

تجربه مشتری

تجربه در نگاه اول: احساسی که مشتری در نگاه اول در لحظه تحویل گرفتن بسته پیدا می‌کند، مهم و غیر قابل چشم‌پوشی است. بسته‌بندی باید ظاهری زیبا و مستحکم داشته باشد تا احساس اهمیت دادن برند به مشتریان را در افراد ایجاد کند.

تجربه آنباکسینگ: از شوق مشتریان به آنباکسینگ و حتی تهیه محتوای ویدیویی، تصویری یا متنی از این فرایند صحبت کردیم. اگر باز کردن جعبه آسان و هیجان‌انگیز باشد، احساس مثبت شکل‌گرفته در مرحله قبل دوچندان می‌شود و مشتری شوق بیشتری برای تهیه محتوا درباره برند شما و انتشار آن پیدا می‌کند. از اهمیت محتوای کاربرساز غافل نشوید!

بالاخره پس از مرور تمام نکات عمومی مهم درباره بسته‌بندی، به سراغ موضوعی می‌رویم که از ابتدای مقاله وعده‌اش را داده بودیم.

۱۰ قدم تا تهیه بسته‌بندی اختصاصی برند شما

هنگام تهیه یک بسته‌بندی اختصاصی برند با طراحی خوب و تجربه جعبه‌گشایی دلپذیر، بسیاری از عناصر باید پشت سر هم کار کنند، اما لازم نیست همه گزینه‌های موجود را حتما در بسته‌های خود بگنجانید. در عوض، مراحل را با دقت بخوانید و تصمیم بگیرید که کدامشان در یک کسب‌وکار کوچک می‎تواند بهترین تجربه و بیشترین ارزش را به مشتریان ارائه دهد. سرمایه‌گذاری استراتژیک روی تعدادی از این مراحل بسته‌بندی محصول می‌تواند کمک کند تجربه‌ای جذاب از جعبه‌گشایی ایجاد کنید که مشتریان شما به سادگی فراموشش نکنند.

۱. بسته‌بندی بیرونی

مهم‌ترین عنصری که باید در نظر گرفته شود، بسته‌بندی اصلی بیرونی است. همان چیزی که درست در لحظه تحویل گرفتن بسته نظر مشتری را به خود جلب می‌کند. بسته به محصولات فروشگاه شما، این بسته‌بندی ممکن است هرکدام از چهار نوعی باشد که پیش از این توضیح دادیم. جعبه‌های قهوه‌ای ساده زمانی به عنوان تنها گزینه شناخته می‌شدند زیرا ارزان، محکم و کارراه‌انداز هستند، اما ممکن است تصویر اولیه دلخواه شما را در مشتری ایجاد نکنند.

آیا برند شما دوستدار محیط زیست است؟ می‌توانید بسته‌بندی‌های زیست‌تخریب‌پذیر جایگزین که از الیاف گیاهی تهیه می‌شوند را انتخاب کنید. به عنوان مثال پاکت‌های قابل کمپوست تولیدشده از گیاه ذرت می‌تواند جایگزین خوبی برای پاکت‌های پستی پلاستیکی باشد. البته توجه داشته باشید که بسته‌بندی بیرونی مهم‌ترین فرصت برای ایجاد یک تجربه جذاب برای مشتری است و می‌تواند هزینه نسبتا بالایی داشته باشد.

۲. کاغذ بسته‌بندی

پیچیدن محصولات خود در کاغذ بسته‌بندی با ایجاد یک لایه دیگر از پوشش، سطح هیجان بیشتری را به تجربه جعبه گشایی اضافه می‌کند. کاغذ چاپ‌شده سفارشی یا کاغذهای رنگی گزینه‌های جذابی هستند که باید در نظر بگیرید.

۳. ضربه‌گیر

ساده‌ترین ضربه‌گیرهای قابل استفاده پلاستیک‌های حباب‌دار، گلوله‌های یونولیتی، جعبه‌های فومی یا بالشتک‌های هوا هستند. اگرچه ترکاندن حباب‌های پلاستیک حباب‌دار برای اکثر ما یک سرگرمی قدیمی است، اما از نظر بصری جذابیت چندانی ندارد و احساس منحصربه‌فرد بودن ایجاد نمی‌کند. با این حال، کمی خلاقیت برای رسیدن به یک ترکیب جذاب و کارآمد کافی است.

سرمایه‌گذاری روی بسته‌بندی محصول می‌تواند کمک کند تجربه‌ای جذاب از جعبه‌گشایی ایجاد کنید که مشتریان شما به سادگی فراموشش نکنند.

‏۴. برچسب

استفاده از برچسب یک گزینه ارزان‌قیمت و کارآمد است. اگر از کاغذ بسته‌بندی استفاده می‌کنید، استفاده از یک برچسب جذاب با طرحی مرتبط با برند، گزینه‌ای عالی برای تکمیل بسته‌بندی است. همچنین می‌توانید به جای سفارش چاپ جعبه‌های اختصاصی، از برچسب‌های مخصوص برند برای تغییر ظاهر جعبه‌ها استفاده کنید.

استفاده از چند برچسب اضافه همراه با یک متن کوتاه برای تشکر بابت خرید هم ایده جذابی است.

۵. کارت ویزیت یا یک آیتم تبلیغاتی

کارت ویزیت روشی مقرون‌به‌صرفه برای اضافه کردن کمی ارزش تبلیغاتی به سفارش است. طراحی این کارت باید الهام‌بخش، زیبا و البته مطابق سلیقه جامعه مشتریان شما باشد.

۶. فاکتور یا صورت سفارش

در حالت استاندارد، باید یک برگه فاکتور یا صورت سفارش را هم در بسته قرار بگیرد، اما بسیاری از کسب‌وکارها آن را به عنوان فرصتی برای بازاریابی یا برندسازی نمی‌بینند.

به عنوان مثال، در یک رستوران گران‌قیمت، فاکتور در زمان مناسب و معمولا به شیوه‌ای زیبا یا داخل یک پوشه بسته به مشتریان تحویل داده می‌شود. رسید و صورت خرید را جایی از بسته قرار دهید که منطقی باشد؛ مطمئنا فاکتور اولین چیزی نیست که مشتری دوست دارد هنگام باز کردن بسته ببیند.

بهتر است برگه فاکتور به صورت اختصاصی برای برند شما طراحی شده باشد و ظاهر آن تکراری، ساده و خسته‌کننده نباشد. در نظر گرفتن یک کد تخفیف برای هر بسته و درج آن در برگه فاکتور هم ایده جذابی به نظر می‌رسد.

۷. یادداشت اختصاصی

اگرچه تهیه یادداشت دست‌نویس در تعداد بالا ممکن است دشوار باشد، اما در بازار آنلاین امروز کسب‌وکارها برای به دست آوردن و حفظ هر مشتری می‌جنگند. برقرار کردن ارتباط با خریداران از طریق یک یادداشت یا کارت واقعی و شخصی می‌تواند تفاوت عمیقی ایجاد کند.

پیام‌های دست‌نویس به مشتریان نشان می‌دهد که به آن‌ها اهمیت می‌دهید و در کسب‌وکار شما انسان‌هایی واقعی وجود دارند که برای جلب رضایت آن‌ها تلاش می‌کنند.

۸. مطالب آموزشی

اگر محصولاتی می‌فروشید که نیاز به کمی راهنمایی برای استفاده دارند، حتما دستورالعمل‌های مورد نیاز را به بسته‌بندی خود اضافه کنید. باید مطمئن شوید که مشتریان شما دقیقا نحوه استفاده از محصول برای نیازهای خاص خود را می‌دانند، بنابراین شروع کار آسان است. کافی است شیوه مصرف در شرایط مختلف را به بهترین شکل تدوین و در برگه‌ای کوچک چاپ کنید و در بسته قرار دهید.

به اشتراک گذاری مطالب آموزشی با مشتریان نشان می‌دهد که شما به تجربه آن‌ها اهمیت می‌دهید، در آن‌ها احساس اعتماد ایجاد می‌کند و نشان می‌دهد که حتی پس از خرید از محصول خود پشتیبانی می‌کنید.

۹. نوار چسب

یک لایه نوار چسب شفاف ساده برای تکمیل بسته‌بندی و تمام. نه! این الزاما بهترین راه نیست. این روزها، انواع مختلفی از نوارهای رنگارنگ برای تکمیل بسته‌بندی سفارشی وجود دارد، حتی مهم نیست که هویت بصری برند شما بر چه رنگ‌هایی تاکید دارد. علاوه بر این می‌توانید نوار چسب اختصاصی برند خود را تهیه کنید.

۱۰. هدیه یا نمونه محصول

بر اساس خرید فعلی یا سابقه خرید مشتری، می‌توانید نمونه رایگان محصول دیگری را نیز در بسته او قرار دهید. در حالت ایده‌آل، بهتر است محصولی را انتخاب ‌کنید که احتمالا مشتری شما به آن علاقه دارد. به عنوان مثال اگر مشتری شامپو خریده باشد، نمونه کوچکی از نرم‌کننده مکمل را در بسته قرار دهید. این تاکتیک می‌تواند با معرفی محصولات جدید به مشتری، به فروش شما کمک کند.

بسته‌بندی خوب، از محصولات در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند؛ اما بسته‌بندی عالی به شما کمک می‌کند مشتریان وفادار داشته باشید و آن‌ها را در کسب‌وکار خود حفظ کنید.

نحوه ارسال سفارش‌های مشتریان

هنگامی که سفارش‌های خود را بسته‌بندی کردید، می‌توانید آن‌ها را برای ارسال آماده کنید. الوپیک با سرویس‌ها و خدمات متنوع خود می‌تواند به شما در خدمات حمل و نقل و پیک کمک کند تا بسته‌های خود را سریع و کارآمد تحویل دهید و بتوانید علاوه بر یک تجربه آنباکسینگ خوب، یک تجربه تحویل عالی هم به مشتریان خود، ارائه دهید.

بسته‌بندی فقط برای محافظت از محصول نیست

بسته‌بندی خوب، از محصولات در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند؛ اما بسته‌بندی عالی به شما کمک می‌کند مشتریان وفادار داشته باشید و آن‌ها را در کسب‌وکار خود حفظ کنید. البته که شما هم مانند همه همکارانتان می‌خواهید مطمئن شوید که بسته و محصولات درون آن در طی فرایند حمل و نقل به هیچ عنوان آسیب نبینند؛ اما اگر به بسته‌بندی محصولات فقط به چشم پوششی برای جداسازی و محافظت از محصولات مربوط به یک سفارش نگاه کنید، یک فرصت ارزان و در عین حال بسیار موثر برای بازاریابی و برندسازی را به سادگی از دست می‌دهید.

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...