تفاوت شیپینگ و دلیوری به زبان ساده

حتما هنگام خرید آنلاین نگاهتان به واژه «ارسال» و «تحویل» افتاده است. اگر به سایت‌های فروشگاهی انگلیسی‌زبان سر زده باشید، احتمالا دیده‌اید که از دو واژه مختلف استفاده می‌کنند: «Shipping» و «Delivery». خریداران معمولا تصور می‌کنند این دو واژه مترادف هستند در حالی که در واقع معنای کاملا متفاوتی دارند. چه صاحب یک کسب‌وکار تجارت الکترونیک باشید چه مشتری آن، باید تفاوت این دو را بدانید و به مفهومشان مسلط شوید.

به‌عنوان یک فروشگاه آنلاین، شما باید تاریخ‌های ارسال و تحویل را به مشتریان خود اطلاع دهید تا نارضایتی آن‌ها جلوگیری کنید. مشتریان آنلاین هم باید هم زمان ارسال و هم زمان تحویل را هنگام ثبت سفارش در نظر بگیرند تا خرید موفقی داشته باشند و به موقع محصولات مورد نیاز خود را دریافت کنند. اگر محصولات سفارش‌داده‌شده به زمان حساس باشند (مثلا محصولات لبنی)، اهمیت این موضوع بیشتر هم می‌شود.

در این مقاله، تلاش کرده‌ایم مرز دقیقی میان ارسال و تحویل رسم کنیم. مسلم است که اولین و مهم‌ترین قدم، تعریف این دو باشد.

تفاوت شیپینگ و دلیوری

شیپینگ به چه معناست؟

واژه شیپینگ (Shipping) در زبان انگلیسی از واژه «Ship» به معنای کشتی نشات گرفته و در ابتدا به معنی حمل و نقل محصولات از طریق راه‌های آبی بوده است. با این حال امروز دیگر فرقی نمی‌کند که این محصولات از راه‌های آبی بگذرند یا خطوط هوایی؛ مهم حمل و نقل آن‌هاست.

شیپینگ به معنای بسته‌بندی و دیسپچینگ اقلام کوچکی است که می‌توان آن‌ها را با استفاده از خدمات پستی هم ارسال کرد و معمولا برای کالاهای حجیم و سنگین به کار نمی‌رود. زمانی که مشتری سفارش خود را ثبت می‌کند، با اطلاعیه‌ای مواجه می‌شود که زمان ارسال را به اون اطلاع می‌دهد. مثلا چنین چیزی: «سفارش شما تا ۴ روز کاری دیگر ارسال می‌شود».

اطلاعیه زمان ارسال نشان‌ چند روز کاری طول می‌کشد تا کارکنان انبار محصولات مورد نظر را تهیه، آماده و ارسال کنند. گاهی ممکن است بر اساس همین زمان، هزینه‌های حمل و نقل هم متفاوت باشند. در کسب‌وکارهای B2B این تاریخ به زمانی اشاره دارد که محموله از انبار تولیدکننده یا تامین‌کننده خارج می‌شود.

شیپینگ به معنای بسته‌بندی و دیسپچینگ اقلام کوچکی است که می‌توان آن‌ها را با استفاده از خدمات پستی هم ارسال کرد و معمولا برای کالاهای حجیم و سنگین به کار نمی‌رود

اگر درباره دیسپچینگ چیزی نمی‌دانید یا فکر می‌کنید یک یادآوری کوچک می‌تواند برایتان مفید باشد، سری به مطلب دیسپچینگ چیست بزنید.

دلیوری به چه معناست؟

«Delivery» یا تحویل اغلب به اشیای بزرگ‌تر مانند لوازم خانگی و مبلمان اشاره دارد؛ محصولاتی که نیاز به نصب یا یک شخص تحویل‌دهنده دارند تا آن‌ها را در خانه شما بیاورد. چنین اقلامی باید شخصا تحویل داده شوند و معمولا برای ارسال بیش از حد بزرگ هستند.

منظور از زمان تحویل، زمانی است که محموله مورد نظر به درب منزل شما می‌رسد. البته فروشندگان این تاریخ را به صورت تخمینی اعلام می‌کنند، زیرا شرایطی نیست که تحت کنترل فروشگاه قرار بگیرد و ممکن است به دلیل شرایط پیش‌بینی‌نشده مختلف به تعویق بیفتد.

منظور از زمان تحویل، زمانی است که محموله مورد نظر به درب منزل شما می‌رسد

تفاوت میان دلیوری و شیپینگ

این دو اصطلاح گاهی اوقات می‌توانند بسیار گیج‌کننده باشند و جای تعجب نیست که بسیاری از مردم آن‌ها را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. دفعه بعد که از یک وبسایت تجارت الکترونیک خرید می‌کنید، به توضیحات مربوط به حمل و نقل نگاه دقیق‌تری بیندازید. احتمالا چنین چیزی نوشته باشند: «ارسال طی ۴-۶ روز کاری». این یعنی سفارش شما در طول ۴ تا ۶ روز کاری آینده از انبار یا مرکز پردازش برند خارج می‌شود و به سمت شما حرکت می‌کند.

در آن ۴ تا ۶ روز کاری گفته‌شده محصول پردازش، بسته‌بندی و برچسب‌گذاری می‌شود و برای تحویل که یک مرحله ضروری از حمل و نقل است، آماده نگه داشته می‌شود. پس از تحویل دادن بسته‌ها به سرویس حمل و نقل، وضعیت سفارش به عنوان «در حال حمل و نقل» به‌روزرسانی می‌شود.

این یعنی سفارش شما حالا در راه است. در این مرحله نقطه تمرکز به مدت زمان حمل و نقل تغییر می‌کند. به لطف شرکت‌های حمل‌ و نقل، خدمات «ردیابی سفارش» در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد و ارائه تاریخ تخمینی تحویل به مشتری را آسان‌تر می‌کند.

اگر همه چیز خوب پیش برود، محصول در تاریخ تخمینی و دقیقاً به موقع به آدرس مشتری می رسد. با این حال، بلایای طبیعی، رویدادهای پیش‌بینی نشده، محدودیت‌های دولتی مانند قرنطینه‌های اجباری کووید-۱۹، تغییرات آب‌وهوا و غیره ممکن است تاریخ تحویل را افزایش دهند.

همانطور که احتمالا از بخش قبل متوجه شدید، بزرگ‌ترین تفاوت‌ میان شیپینگ و دلیوری، زمان آن‌هاست.

زمان شیپینگ لحظه‌ای است که بسته از در انبار خارج می‌شود تا به سوی آدرس مشتری حرکت کند، در حالی که زمان تحویل درست به زمانی اشاره دارد که مشتری بسته را درب منزل خود دریافت می‌کند.

شیپینگ لحظه‌ای است که بسته از در انبار خارج می‌شود تا به سوی آدرس مشتری حرکت کند، در حالی که زمان تحویل درست به زمانی اشاره دارد که مشتری بسته را درب منزل خود دریافت می‌کند.

تفاوت دیگر که البته کمتر رواج دارد، مربوط به حجم محموله‌ها است. معمولا از شیپینگ برای حمل و نقل محصولات بزرگ و سنگین استفاده نمی‌شود؛ بلکه به بسته‌های پستی نسبتا کوچک اشاره دارد.

نگران اسم‌های دشوار نباشد، ماجرای تفاوت‌های شیپینگ و دلیوری همین‌قدر ساده و آسان است. البته که در عمل جزئیاتی وجود دارد، اما ماهیت اصلی همین است که گفتیم.

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...