همه‌چیز درباره برنامه ریزی مسیر با استفاده از گوگل مپ

برنامه مسیریابی و نقشه آنلاین گوگل یا گوگل مپ (Google Maps) محبوب‌ترین اپلیکیشن رایگان برنامه‌ریزی مسیر است و هر ماه بیش از یک میلیارد نفر از آن استفاده می‌کنند. برای جابه‌جایی‌های شخصی گوگل مپ یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده است، اما آیا در کاربرد تجاری هم به همین اندازه سودمند است؟

در این مطلب آموزشی با گوگل مپ آشنا می‌شویم، یاد می‌گیریم که چطور به کمک آن برای مسیر خود برنامه‌ریزی کنیم و از مزایا و معایب آن مطلع می‌شویم.

گوگل مپ چطور در برنامه ریزی مسیر تحویل کالا به ما کمک می‌کند؟

اگر علاقه‌مند به پیدا کردن کوتاه‌ترین مسیر بین دو نقطه هستید، گوگل مپ مطمئنا به شما کمک می‌کند.

گوگل مپ یکی از بهترین ابزارهای برنامه ریزی مسیر موجود برای سناریوهای مسیریابی ساده است که به صورت رایگان، سریع و مناسب برای افراد در تمام سطوح مهارت فنی ارائه می‌شود.

گوگل مپ چطور در برنامه ریزی مسیر تحویل کالا به ما کمک می‌کند؟

وقتی از گوگل مپ می‌خواهید که بهترین مسیر برای رفتن از نقطه اول به نقطه دوم را به شما نشان بدهد، به طور خلاصه چنین فرایندی طی می‌شود:

  1. گوگل به دو آدرسی که به آن داده‌اید نگاه می‌کند و قبل از ترسیم نشانگرها روی نقشه، به سرعت ژئوکد می‌کند (مختصات طول و عرض جغرافیایی را مشخص می‌کند).
  2. سپس تمام مسیرهای ممکن بین این دو نقطه را پیدا می‌کند.
  3. اکنون این مسیرها را بر اساس عواملی مانند کم‌ترین فاصله، طول مسیرهای اتصالی و شرایط ترافیکی در آن زمان از روز، امتیازدهی می‌کند.
  4. در نهایت گوگل مپ مسیری که بالاترین امتیاز را دارد و یک یا دو مسیر دیگر که امتیاز بالایی دارند به شما نمایش می‌دهد.

البته که الگوریتم گوگل مپ پیچیده‌تر از این توضیح چندخطی است، اما در نهایت می‌توانید به آن اعتماد کنید تا هم یک مسیر بسیار خوب برای رسیدن به مقصد ارائه دهد و هم زمان رسیدن را با دقت بالایی تخمین بزند. جمع‌آوری داده‌های مکان و ترافیک در زمان واقعی توسط موبایل‌های اندروید تخمین زمان رسیدن را بسیار دقیق‌تر از قبل ممکن کرده است.

اگر موضوع از رسیدن از نقطه اول به نقطه دوم فراتر رود و مسیری با چند توقف در نظر داشته باشید، هرچه تعداد توقف‌ها بیشتر شود دقت گوگل مپ در برنامه‌ریزی بهترین مسیر ممکن کمتر می‌شود.

چند معیار ساده برای این که بدانیم چه زمانی می‌توانیم از گوگل مپ برای برنامه ریزی مسیر استفاده کنیم:

  • در مسیرهایی که حداکثر ۱۰ توقف دارند.
  • وقتی فقط باید برای ۱ راننده در یک منطقه معین برنامه‌ریزی کنید.
  • مسیر مورد نظر شما محدودیت‌های زیادی ندارد. (محدودیت‌هایی از قبیل پنجره‌های زمانی تحویل، ظرفیت بار خودرو و…)
  • زمانی که می‌توانید شخصا و به صورت دستی بهترین ترتیب را برای توقف‌ها تعیین کنید.

اگر نمی‌دانید چطور می‌توانید برنامه ریزی مسیر خود را به گوگل مپ بسپارید، با ما در بخش بعد همراه شوید.

آموزش گام به گام استفاده از گوگل مپ برای برنامه ریزی مسیر

برای برنامه ریزی یک مسیر با چند توقف به کمک گوگل مپ، کافی است اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهید:

۱- توقف‌ها را مشخص کنید

نکته مهمی که باید بدانید این است که گوگل اجازه وارد کردن حداکثر ۱۰ نقطه توقف در طول مسیر را به شما می‌دهد؛ پس در دسته‌بندی توقف‌ها حتما به این موضوع دقت کنید. فرض کنید می‌خواهید مسیری را طی کنید که در انتها به نقطه شروع بازگردد، در این صورت باید نقطه شروع را به عنوان آخرین توقف هم در برنامه وارد کنید و تنها ۹ توقف دیگر برای طول مسیر باقی می‌ماند.

اگر بیش از ۱۰ توقف دارید، راه حل این است که مشغول کار شوید و به ۱۰ توقف اول رسیدگی کنید، سپس در دهمین نقطه توقف، از نو ۱۰ توقف دیگر مشخص کنید و به همین شیوه پیش بروید تا نقاط توقف مورد نظر به پایان برسند. اما این کار بهینه‌سازی مسیر در گوگل مپ را دشوارتر می‌کند زیرا از ابتدا تمام توقف‌ها را در نظر نمی‌گیرید.

۲- نقاط توقف را وارد گوگل مپ کنید

روی دکمه آبی رنگ پایین صفحه که فلش آبی‌رنگی به سمت راست دارد (دکمه Directions) کلیک کنید و اولین مقصد را وارد کنید. گوگل مپ به صورت پیش‌فرض موقعیت مکانی کنونی شما (بر اساس اطلاعات GPS) را به عنوان نقطه شروع در نظر می‌گیرد؛ در صورت تمایل می‌توانید نقطه شروع را هم به صورت دستی تغییر دهید.

پس از وارد کردن اولین مقصد، روی منوی سه‌نقطه بالا سمت راست بزنید و گزینه «Add Stop» را انتخاب کنید. دقت کنید که گوگل مپ ترتیب توقف‌ها را تغییر نمی‌دهد و فقط بهترین مسیر برای رسیدن از هر توقف به توقف بعدی را مشخص می‌کند.

برنامه ریزی یک مسیر با چند توقف به کمک گوگل مپ

۳- با تغییر ترتیب توقف‌ها، به بهینه‌ترین زمان ممکن برسید

پس از اضافه کردن تمام توقف‌ها، به مدت زمان کل مسیر توجه کنید و آنقدر ترتیب توقف‌ها را تغییر دهید تا به کم‌ترین زمان برسید. برای تغییر ترتیب توقف‌ها، در فهرست بالای صفحه که توقف‌ها را نمایش می‌دهد هرکدام را از سمت راست بگیرید، با کشیدن جابه‌جا کنید و در مکان مورد نظر رها کنید. اگر تعداد توقف‌ها کمی زیاد باشد آن‌ها را تک به تک در فهرست نمایش نمی‌دهد، در این روی منوی سه‌نقطه کنار توقف‌ها بزنید و گزینه Edit Stops را انتخاب کنید.

۴- دکمه شروع (Start) که پایین سمت راست اپلیکیشن قرار دارد را بزنید

هنگامی که موفق شدید کوتاه‌ترین مسیر ممکن را پیدا کنید، آماده شروع حرکت هستید.

آیا بهینه‌سازی مسیر با استفاده از گوگل مپ ممکن است؟

در بلاگ بهینه‌سازی مسیر به طور کامل درباره این مفهوم صحبت کردیم.

گوگل یک ابزار برنامه‌ریزی مسیر است و قابلیت بهینه‌سازی آن را ندارد. در برنامه ریزی مسیر شما مقصدها یا توقف‌ها را به ترتیب مشخص می‌کنید و گوگل بهترین مسیر بین هر دو توقف را به شما ارائه می‌کند.

اما نرم‌افزارهای دیگری هستند که مسیرهای مورد نیاز شما را بهینه‌سازی می‌کنند.

نرم‌افزارهای بهینه‌سازی که عمدتا رایگان نیستند، محدودیت ۱۰ توقف را ندارند و شما می‌توانید هر تعداد که نیاز دارید توقف ایجاد کنید. این نرم‌افزارها توقف‌ها را به بهترین ترتیب ممکن می‌چینند و برای فاصله بین هر دو توقف هم بهترین مسیر را پیدا می‌کنند. به زبان ساده، پیدا کردن بهترین ترتیب ممکن توقف‌ها برای رسیدن به کمترین زمان و مسافت ممکن هم به عهده نرم‌افزار است.

البته کار نرم‌افزارهای بهینه‌سازی مسیر به همین سادگی نیست و در تعیین مسیر بهینه هرگونه محدودیتی که ممکن است با آن مواجه شوید، از جمله پنجره‌های زمانی تحویل، محدودیت ظرفیت بار وسیله نقلیه، و… در نظر گرفته می‌شود.

گوگل یک ابزار برنامه‌ریزی مسیر است و قابلیت بهینه‌سازی آن را ندارد.

راه حل خاکستری: استفاده از گوگل مپ مزایا و معایب خود را دارد!

اگر معایب را نقاط سیاه و مزایا را نقاط سفید تصور کنیم، برنامه ریزی مسیر با گوگل مپ یک انتخاب خاکستری است. مزایا و معایب این روش را بخوانید و با توجه به شرایط کسب‌وکار خود بسنجید تا به بهترین تصمیم برسید.

نقاط سفید: مزیت‌های استفاده از گوگل مپ برای برنامه ریزی مسیر

۱- رایگان است

یکی از بزرگ‌ترین مزایای برنامه ریزی مسیر در گوگل مپ رایگان بودن آن است. علاوه بر این، اپلیکیشن گوگل مپ از پیش روی اکثر موبایل‌های هوشمند امروزی نصب شده، و نیازی به نصب برنامه‌های جهت‌یابی اضافی روی گوشی‌های رانندگان نخواهید داشت. به خصوص اگر کسب‌وکار شما از نظر مالی در شرایط دشواری قرار دارد و هر صرفه‌جویی می‌تواند مفید باشد، گوگل مپ یک همراه رایگان برای شماست.

۲- انعطاف‌پذیری در برنامه ریزی مسیر

هنگام برنامه‌ریزی مسیر در گوگل مپ می‌توانید انواع مسیرها را بر اساس روش حمل و نقل مورد نظر خود انتخاب کنید. می‌توانید مسیرهای پیاده‌روی، مسیرهای رانندگی یا اطلاعاتی درباره طی کردن مسیر با وسایل نقلیه عمومی دریافت کنید. علاوه بر این حتی می‌توانید این حالت‌ها را با هم ترکیب کنید تا به مسیری مناسب برای رسیدن به مقصد دست پیدا کنید.

۳- امکان تماشای خیابان

یکی از بزرگترین مزایای برنامه ریزی مسیر در نقشه گوگل، ویژگی نمای خیابان (Street View) است که به شما امکان می‌دهد از زاویه دید یک پرنده نگاهی به مسیر خود بیاندازید. شما می‌توانید به صورت مجازی بخشی از مسیر برنامه‌ریزی‌شده را طی کنید و محیط خیابان و ساختمان‌ها را در طول مسیر ببینید.

این ویژگی می‌تواند برای تعمیرکاران برق، ارائه‌دهندگان خدمات عملیات میدانی و دیگر کارهایی از این دست مفید باشد، زیرا به آن‌ها کمک می‌کند محل دقیق تیر برق، جعبه اتصال و سایر تجهیزات نصب‌شده در محیط را شناسایی کنند.

۴- استفاده از GPS به صورت آفلاین

برنامه‌ریزی مسیر چند توقفه در گوگل مپ یک حالت آفلاین بر مبنای GPS دارد که به شما امکان می‌دهد نقشه‌ها را دانلود کنید تا بتوانید در زمان نیاز بدون استفاده از اینترنت از آن‌ها برای جهت‌یابی استفاده کنید. این ویژگی به طور خاص برای استفاده در مناطقی که آنتن‌دهی اینترنت خوبی ندارند کارآمد است.

۵- جهت‌یابی صوتی

اگر تصمیم دارید از گوگل مپ برای برنامه‌ ریزی مسیر خود استفاده کنید، رانندگان می‌توانند با استفاده از جهت‌یابی صوتی مسیرهای برنامه‌ریزی شده را طی کنند. دستورالعمل‌های صوتی گوگل به آن‌ها کمک می‌کند روی جاده تمرکز کنند و نیازی به نگاه کردن به تلفن‌ همراه به طور مداوم نداشته باشند.

۶- نقشه‌های داخلی

نقشه‌های گوگل دستورالعمل‌هایی برای برخی از مکان‌های شهری مانند فرودگاه‌ها، موزه‌ها، مراکز خرید، مراکز حمل‌ و نقل عمومی و… هم ارائه می‌دهند. این ویژگی می‌تواند به رانندگان بخش تحویل یا کارکنان بخش خدمات میدانی شما کمک کند بدون نیاز به پرسه زدن در چنین مکانی و جست‌وجوی مقصد، به سرعت یک فروشگاه خاص یا دفتر کار مورد نظر را پیدا کنند.

۷- امکان به‌اشتراک‌گذاری مسیر

گوگل مپ به شما اجازه می‌دهید مسیر تعیین‌شده را با رانندگان خود به اشتراک بگذارید. این یعنی نیازی نیست که رانندگان یا کارکنان بخش میدانی زمان خود را صرف برنامه ریزی مسیر کنند و می‌توانند زمان بیشتری برای تحویل بسته‌ها یا انجام وظایف خود داشته باشند. با این حساب برنامه‌ریزی مسیر با گوگل مپ به شما کمک می‌کند هم در زمان خود و هم در زمان رانندگان خود صرفه‌جویی کنید.

۸- وجود پمپ‌بنزین‌ها، پارکینگ‌‌ها و رستوران‌ها روی نقشه

اگر رانندگان شما مسیرهایی با مسافت طولانی را طی می‌کنند، مطمئنا در طول مسیر به استراحت نیاز خواهند داشت، چه برای پر کردن باک بنزین و چه برای خوردن غذا و میان‌وعده. نقشه گوگل به آن‌ها کمک می‌کند به راحتی نزدیک‌ترین پمپ‌بنزین‌ها، پارکینگ‌ها، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها به مسیر خود را روی نقشه شناسایی کنند.

فهرست مزایای استفاده از گوگل مپ برای پیک‌موتوری‌ها، مشاغل حوزه تحویل کالا و ارائه‌دهندگان خدمات میدانی اینجا به پایان می‌رسد و به سراغ معایب این اپلیکیشن می‌رویم.

گوگل مپ گرچه می‌تواند برای برنامه ریزی مسیر کسب‌وکارهای کوچک یا کسانی که به صورت شخصی کار می‌کنند مفید باشد، اما معایبی هم دارد که باعث می‌شود برای همه کاربردی نباشد.

نقاط سیاه: برنامه ریزی مسیر با گوگل مپ چه معایبی دارد؟

۱- محدودیت ۱۰ توقف در مسیر

گوگل مپ فقط امکان برنامه‌ریزی برای حداکثر ۱۰ توقف در مسیر را به شما می‌دهد. اگر تعداد توقف‌ها بیش از این باشد و همچنان بخواهید از گوگل مپ استفاده کنید، باید اول یک مسیر با ۱۰ توقف تعیین کنید و آن را به پایان برسانید و سپس به سراغ مقصدهای بعدی بروید. این مسئله امکان رسیدن به کوتاه‌ترین زمان ممکن را هم دشوار می‌کند.

۲- هیچ امکاناتی برای بهینه‌سازی مسیر وجود ندارد

گوگل مپ مسیر چندتوقفه شما را بهینه‌سازی نمی‌کند، مقصد توقف‌ها را به همان ترتیب که شما وارد کرده‌اید حفظ می‌کند و فقط بهترین مسیر بین هر دو توقف را ارائه می‌دهد. اگر کسب‌وکار شما هنوز کوچک است و فقط چند ماشین و تعداد کمی مشتری دارید، استفاده استفاده از گوگل مپ می‌تواند گزینه خوبی باشد، اما در صورتی که قبل از وارد کردن نقاط توقف خود در برنامه، مناسب‌ترین ترتیب برای آن‌ها را به صورت دستی محاسبه کنید.

۳- عدم بررسی امکان عبور برای وسایل نقلیه بزرگ

در بعضی از کسب‌وکارها نیاز به جابه‌جایی بار با کمک وسایل نقلیه بزرگ مانند کامیون‌ها وجود دارد و این وسایل نقلیه اجازه تردد در تمام معابر شهری را ندارد. گوگل مپ در یافتن مسیرهایی که کامیون‌ها اجازه تردد داشته باشند کمکی به شما نمی‌کند.

کلام آخر: برنامه ریزی مسیر با گوگل مپ، روشی که برای همه کاربردی نیست

 احتمالا خیلی از شما پیش از این از گوگل مپ برای مسیریابی سفرهای شخصی درون‌شهری استفاده کرده بودید، اما شاید نمی‌دانستید که می‌‌تواند برای برنامه ریزی مسیرهای تحویل کالا یا ارائه خدمات هم کاربرد داشته باشد. روش استفاده از گوگل مپ برای برنامه ریزی مسیر را در این بلاگ‌پست توضیح دادیم و از مزایا و معایب آن گفتیم.

گوگل مپ می‌تواند برای برنامه ریزی مسیر کسب‌وکارهای کوچک یا کسانی که به صورت شخصی کار می‌کنند مفید باشد، اما معایبی هم دارد که باعث می‌شود برای همه کاربردی نباشد. اگر لازم است چندین نقطه توقف را در طول مسیر پوشش دهید، محدودیت‌هایی دارید که باید در برنامه‌ریزی مسیر در نظر گرفته شوند یا نیاز دارید که به طور هماهنگ برای چند وسیله نقلیه مختلف برنامه‌ریزی کنید، برنامه‌ ریزی مسیر با گوگل مپ احتمالا انتخاب خیلی خوبی برای شما نباشد. پیشنهاد می‌کنیم به سراغ نرم‌افزارهای ویژه بهینه‌سازی مسیر بروید.

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...