last mile delivery وfirst mile delivery چیست؟ و چگونه به شما در صرفه‌جویی زمان و پول کمک می‌کند؟

حتما تا به‌حال در فرایندهای لجستیکی به اصطلاحات first mile delivery   ، last mile delivery  وmiddle mile delivery  برخورده‌اید. حتما به گوشتان خورده که فلان سرویس حمل و نقل خدمات first mile delivery  هم ارائه می‌دهد یا الوپیک می‌تواند در last mile delivery  توزیع شما همراهتان باشد و محصولتان را به دست مشتری برساند!

در این یادداشت بناست به توضیح این اصطلاحات لجستیکی بپردازیم.

First mile delivery حلقه اول زنجیره تأمین

فرست‌مایل دلیوری، مفهومی نسبی دارد و بسته به صنعتی که در آن فعالیت دارید ممکن است بتوان تعاریف مختلفی از آن ارائه داد اما به طور کلی این مفهوم به حلقه اول زنجیره تأمین اشاره دارد؛ آن مرحله‌‌ای که کالا از منبع اصلی به اولین حلقه زنجیره توزیع می‌رسد.

یک تولید کننده ممکن است first mile delivery  را حمل و نقل کالاهای تکمیل شده خود از کارخانه به یک مرکز توزیع یا انبار ببیند. یک فروشگاه خرده فروشی first mile delivery را حمل و نقل کالاهای تولیدی از انبار تأمین‌کننده به مرکز توزیع خرده فروش تعریف می‌کند.

در هر دو مورد  first mile delivery اولین مرحله از سفری است که کالا در فرآیند زنجیره تأمین شرکت جداگانه انجام می‌دهد.

برای خرده‌فروشان، این مرحله اول زنجیره تأمین، می‌تواند با یک مرحله middle mile delivery دنبال شود، در این مرحله اقلام از مرکز توزیع برداشته می‌شود و به مکان‌های اختصاصی فروشگاهی ارسال می‌شود. برخی از خرده‌فروشان ممکن است مرحله middle mile را نادیده بگیرند و first mile delivery را مستقیماً به محل خرده فروشی ارسال کنند.

شبکه توزیع روزنامه و مجلات را در نظر بگیرید. آن بخشی از زنجیره توزیع که مجله و روزنامه را از چاپخانه تحویل می‌گیرد و به انبار مرکزی می‌رساند همان First mile delivery  است. در آن انبار مجلات و روزنامه‌ها برای ارسال به مشترکین تفکیک و دسته‌بندی می‌شوند و به مرحله بعدی توزیع که ارسال به مشتری‌ست داده می‌شوند که می‌توان گفت پس از آن وارد مرحله   last mile delivery  می‌شوند که درباره آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

در یک خرید از فروشگاه آنلاین، اگر شما چند محصول مختلف را که فروشندگانی مختلف دارند انتخاب کرده باشید، آن مرحله که آن فروشندگان کالا را به انبار آن فروشگاه اینترنتی می‌فرستند تا آنجا سفارش شما پردازش شود و بعد برای شما یکجا ارسال شود، مرحله نخست زنجیره تأمین یا فرست مایل دلیوری است. یعنی اگر شما از دیجی‌کالا چهار سفارش مختلف داشته‌ باشید: بلوز، دفتر یادداشت، کاکتوس و نردبان. آن مرحله‌ای که مأموران حمل و نقل دیجی‌کالا این کالاها را از چهار فروشگاه مختلف جمع‌آوری می‌کنند تا در انبار دیجی‌کالا گردآوری کرده و پس از جمع‌آوری بسته‌بندی کنند و محصولات در نهایت برای شما ارسال شوند مرحله First mile delivery  است. به بیان بهتر  First mile delivery  مرحله نخست اتصال محصول به شبکه پردازش، یا توزیع کالاست که در آن کالا می‌تواند با وسایل نقلیه‌ای چون موتور، وانت سبک یا سنگین، خودروی سواری، کامیون و… جابجا شود.

Last mile delivery حلقه آخر زنجیره تأمین

لست مایل دلیوری،  حلقه آخر زنجیره تأمین را شامل می‌شود. برای این اصطلاح نمی‌توان معادل فارسی دقیقی ارائه کرد اما می‌توان گفت last mile delivery آن بخش از زنجیره تأمین است که با رساندن کالا به مشتری در سریع‌ترین شکل آن سر و کار دارد.

همانطور که حدس زده‌اید last mile delivery که گاهی اوقات final mile  نامیده می شود ، تحویل آخرین مرحله از فرآیند زنجیره تأمین است. این سفر از یک فروشگاه خرده‌فروشی یا انبار حمل و نقل به مقصد مشتری نهایی است.

در مراحل first mile delivery و middle mile delivery ، محموله اغلب به صورت دسته‌ای منتقل می‌شود. یک جعبه، پالت یا کارتن اصلی کالاها از یک مکان به مکان دیگر منتقل می‌شود.

Last mile delivery همان مرحله گردآوری و برچسب زدن برای حمل و نقل به مقصد نهایی است. این می‌تواند بسته‌ای باشد که در آن ژاکت جدیدی که آنلاین سفارش داده‌اید از انباری در نبی‌اکرم به مقصد شما در سعادت‌آباد منتقل می‌شود.

لست‌مایل دلیوری، در نظر گرفته شده است تا آخرین مرحله از زنجیره تامین باشد. این حمل و نقل نهایی کالاهاست، لحظه‌ای که محصول به دست کاربر نهایی و صاحب آن می‌رسد. در صورت بازگشت کالایی به خرده فروش و به طور مثال با نبود گیرنده در مبدأ فرایند جایگزینی به نام لجستیک معکوس وجود دارد که می‌توانید اینجا درباره‌اش بیشتر بخوانید.

برای فهم بهتر زنجیره آخر تأمین به این مثال توجه کنید:

فکرش را بکنید که شما صاحب کسب و کاری آنلاین در قشم هستید و مشتری در تهران دارید. با روش‌های ترابری بین شهری می‌توانید بسته‌تان را به تهران ارسال کرده و از تهران با استفاده از سرویس‌های الوپیک، از ترمینال بسته را در سریع‌ترین زمان ممکن به دست مشتری‌تان برسانید. نقشی که سرویس الوپیک در آخرین مرحله فرایند ارسال شما ایفا می‌کند در واقع همان last  mile delivery  است.

زودترین زمان و کمترین قیمت ارسال دو عامل موثری هستند که برای کسب و کارها در مراحل مختلف زنجیره تأمین از اهمیت زیادی برخوردارند؛ الوپیک با تکیه بر ناوگان خود از هر دو این ویژگی‌ها برخوردار است.

استفاده از سرویس‌های الوپیک در حلقه اول و آخر زنجیره تأمین به کسب و کار شما در صرفه‌جویی زمان و هزینه‌‌ها کمک خواهد کرد.

دیدگاه ها

avatar

بلاک‌چین و تجزیه تحلیل داده‌ها؛ فناوری‌های محبوب لجستیک در سال ۲۰۲۱

لجستیک در هر زنجیره تأمین نقشی بسیار حیاتی ایفا می‌کند؛ از این روست که فناوری‌های مربوط به این صنعت می‌تواند نقشی موثر در بهبود عملکرد آن در زنجیره‌های تأمین مختلف داشته باشد. در یادداشت زیر که در   logisticstransportationreview  منتشر شده...