لست مایل دلیوری (Last Mile Delivery) بعد از کرونا چگونه خواهد بود؟

همان‌طور که به خوبی آگاه هستید، جهان همچنان با موضوع همه‌گیری کرونا دست به گریبان است. پیش از این، بخش قابل توجهی از نقدینگی مصرف‌کنندگان برای رفتن به رستوران و مسافرت صرف می‌شد. اما شیوع ویروس کوید-۱۹ اغلب افراد را خانه‌نشین کرد. همین امر این دسته از افراد را بر آن داشت تا پول خود را برای بازسازی و بهینه‌سازی فضای منزل و خرید اقلام مربوطه هزینه کنند.

در این مدت، کسب‌وکارها هم در تلاش بوده‌اند تا شبکه حمل‌ونقل و فرآیند تحویل کالا در محل مشتری را با نیازهای روز مطابقت داده و به شکل چشمگیری گسترده‌تر کنند.

ویروس کرونا و تاثیر آن بر تغییر رفتار مشتریان

در سال گذشته حجم خرید آنلاین و تحویل کالا در محل، به طرزی باور نکردنی افزایش یافته است. این امر به ویژه در حوزه‌ تهیه اقلام ضروری، مواد غذایی، محصولات دارویی و دکوراسیون منازل به شدت قابل توجه بوده است. شاید دقت کرده باشید که این روزها یک جمله را بیشتر می‌شنویم. «اگر می‌شود آنلاین خرید، چرا از خانه بیرون برویم؟!» ترس از شیوع بیماری و خانه‌نشینی مشتریان، آنها را به استفاده از کسب‌وکارهای آنلاین و خدمات دیجیتالی دیگر مشتاق کرده است. که به نظر می‌رسد با استمرار این رویکرد و داشتن یک تجربه موفق بعید است که دیگر مشتریان به رفتار سابق خود و خرید حضوری روی بیاورند.

مسیر تغییر

در گذشته‌ای نه چندان دور، تحویل در محل و در همان روز خرید، یکی از خدماتی بود که در صورت تمایل مصرف‌کننده ارائه می‌شد. اما در حال حاضر این سرویس‌ها به خدماتی اساسی تبدیل شده‌اند. واقعیت این است که این راه‌کارها در مدت زمان کوتاهی و به منظور مقابله با کاهش حجم مراجعات مصرف‌کنندگان به فروشگاه‌ها در نظر گرفته شده‌اند.

کسب‌وکارهایی که پیش از این هم خدمات مذکور را ارائه می‌دادند و در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کرده بودند به سادگی می‌توانند زیرساخت‌های لازم برای خدمات خود را فراهم کرده و از عهده چنین وظیفه خطیری برآیند.

به این ترتیب، شرکت‌های زیادی همچون الوپیک در مدتی بسیار اندک و در همان آغاز همه‌گیری توانستند همکاری‌های جدیدی را با کسب‌وکارها آغاز کنند و زنجیره توزیع خویش را گسترش دهند. کلیه این خدمات به منظور کمک به مشتریانی طراحی شدند که هنوز با شرایط جدید سازگار نشده بودند. سرویس‌های جدیدی همچون الوفروش و همچنین سرویس ارسال انبوه با دقیقا با توجه به نیازهای روز و با برآوردی از نیازهای آینده‌ی مشتریان طراحی شده‌اند.

به این ترتیب، شرایط به گونه‌ای تغییر کرد که مصرف‌کنندگان روش زندگی در وضعیت جدید را آموخته و تغییرات لازم را اعمال کردند. در حال حاضر، با وجود اینکه تعدادی از خریداران همچنان با ماسک به فروشگاه‌های فیزیکی مراجعه می‌کنند اما اغلب مصرف‌کنندگان هنوز هم جانب احتیاط را رعایت کرده و به صورت آنلاین خرید می‌کنند.

چشم‌انداز آتی

واقعیت این است که در خوشبینانه‌ترین حالت هم نمی‌توان تصور کرد که شرایط به حالت قبل از ظهور ویروس کرونا بازگردد. منظور این است که تصور می‌شود رفتار‌های جدید به صورت سبک و سیاقی دائمی درآمده و روش زندگی را برای همیشه دگرگون کرده باشند. بی‌تردید، تعداد مشتریان آنلاین روز به روز بیش‌تر شده و سازگاری آن‌ها با خدمات ارائه شده افزایش می‌یابد.

با توجه به آن چه گفته شد امروزه تحویل کالا در محل، تدریجا به امری عادی تبدیل شده و رفتار مشتریان برای همیشه تغییر کرده است. واقعیت این است که وقتی انتخاب، خرید و تحویل چند ساعته اقلام در محل، امکان‌پذیر باشد، چه کسی ترجیح خواهد داد زمان ارزشمند خود را در ترافیک سپری کرده و از فروشگاه‌های فیزیکی خرید کند؟!

سخن آخر

با توجه به آن چه گفته شد، به خرده‌فروشی‌ها و فعالان این حوزه توصیه می‌شود تا زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات تحویل در محل را فراهم کرده یا با شرکت‌های شخص ثالث ارائه دهنده این سرویس‌ها همکاری کرده و مسیر پیشرفت‌های آتی خود را هموارتر کنند. پیک‌ها و پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات تحویل در محل، با همکاری شبکه گسترده‌ای از همکاران به خرده‌فروشی‌ها کمک می‌کنند تا به سادگی هر چه تمام‌تر با چالش‌های این مسیر مقابله کرده و محصولات خود را به راحت‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن در دسترس خریداران قرار دهند.

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...