API – راهی برای فرار از دردسرهای ارسال

اگر صاحب یک فروشگاه آنلاین باشید یا حتی برای یکی از آن‌ها کار کرده باشید، مطمئنا به خوبی با دردسرهای ارسال آشنایید. با این که افراد هنگام ثبت سفارش در سایت، آدرس و اطلاعات خود را وارد می‌کنند، باید یک نفر هر روز زمانی را صرف سفارش سرویس حمل و نقل (پیک) و انتقال این اطلاعات به ماموران تحویل کند. API این دردسر را کم می‌کند. از سوی دیگر اگر نخواهید هرروز این کار را انجام دهید، رضایت مشتریان از ارسال سریع شما کمتر خواهد شد.

در این بلاگ پست به معرفی سرویس API و مزایای استفاده از آن می‌پردازیم.

اتصال به فروشگاه از طریق API به شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس پیک کمک می‌کند تا فعالیت‌های متنوعی انجام دهند؛ از ایجاد سفارش و تولید بارنامه گرفته تا ردیابی سفارش و اعلام به مشتری. استفاده از API تاثیر مستقیمی بر بهینه‌سازی فعالیت‌ها و افزایش کارآیی دارد.

API چیست و چطور کار می‌کند؟

واژه API مخفف عبارت application programming interface است و معادل فارسی آن رابط کاربری نرم‌افزار است. API در واقع یک کد برنامه‌نویسی است که به عنوان سیم رابطی بین دو نرم‌افزار عمل می‌کند.

با اتصال API، دو پلتفرم می‌توانند منابع اطلاعاتی مورد نیاز را با هم به اشتراک بگذارند تا فعالیت‌های مشخصی مانند جمع‌آوری داده‌ها، انتقال داده‌ها بین دو پلتفرم، تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارسال پیام به صورت خودکار انجام شود.

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارسال و پیک از API برای ساده کردن راه‌های حمل و نقل برای کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک استفاده می کنند. اتصال به فروشگاه از طریق API به شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس پیک کمک می‌کند تا فعالیت‌های متنوعی انجام دهند؛ از ایجاد سفارش و تولید بارنامه گرفته تا ردیابی سفارش و اعلام به مشتری. استفاده از API تاثیر مستقیمی بر بهینه‌سازی فعالیت‌ها و افزایش کارآیی دارد.

به عبارت ساده‌تر، API زیرساختی برای ارتباط بین دو نرم‌افزار به صورت خودکار فراهم می‌کند. همانطور که پیش‌تر گفتیم، استفاده از API برای همکاری با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات لجستیک، میزان بهره‌وری و کارآیی را در مجموعه شما افزایش می‌دهد؛ اما چطور؟

مزیت‌های اصلی استفاده از API برای کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک

۷ مزیت اصلی استفاده از API برای کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک

در ادامه ۷ دلیل مختلف برای این‌که API چطور به کسب‌وکار شما کمک می‌کند آورده‌ایم:

۱. ساده‌سازی فرایند تحویل

استفاده از API سرویس‌های حمل و نقل، چندین مرحله مختلف از فرایند تحویل را خودکار می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود کارهای خاصی مانند ایجاد سفارش جدید، انتخاب و بسته‌بندی سفارش‌ها، ارسال به‌روزرسانی‌های ردیابی هر سفارش و جمع‌آوری مدارک تحویل به صورت خودکار و در زمان کمتری انجام شوند. به این ترتیب فرایند تحویل ساده‌تر می‌شود و پردازش و آماده‌سازی سفارش‌ها به سرعت انجام می‌شود. سرعت بالا در فرایند پردازش و تحویل از لازمه‌های اساسی یک کسب‌وکار فروشگاهی است.

علاوه بر این وجود API به مشتریان کمک می‌کند تا به راحتی در بستر آنلاین به اطلاعات سفارش خود دسترسی داشته باشند و از وضعیت سفارش خود مطلع شوند.

۲. ارسال امن

سفارش حمل و نقل یک فرایند طولانی است که با پیچیدگی‌های متعدد و عوارض احتمالی مختلف همراه است. مشکلات وسایل نقلیه، مسدود شدن جاده‌ها، مسائل گمرکی و… می تواند منجر به تاخیر، گیر افتادن محموله‌ها یا آسیب دیدن آن‌ها شود. استفاده از API سرویس پیک یا حمل و نقل به کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک اجازه می‌دهد تا سفارشات خود را در حین حمل و نقل پیگیری کنند و مطابق با آن اقدامات لازم را انجام دهند.

به همین دلیل این شیوه می‌تواند امنیت بسته‌ها را افزایش دهد. پیاده‌سازی پروتکل‌های امنیتی مختلف در فرایند هم از طریق همگام‌سازی به کمک API ساده‌تر می‌شود.

۳. پیگیری لحظه‌ای

انواع مختلف APIهای حمل و نقل برای تجارت الکترونیک با فراهم کردن اطلاعات به صورت زنده، به ردیابی لحظه‌ای سفارشات در حین حمل کمک می‌کند. شما نیز به عنوان صاحب کسب‌وکار می‌توانید این اطلاعات را در اختیار مشتریان قرار دهید و امکان پیگیری وضعیت سفارش در هر لحظه را برای آن‌ها مهیا کنید. با این کار هیجان مشتریان در طول فرایند خرید تا زمان تحویل حفظ می‌شود و همچنین حس اعتماد بیشتری نسبت به شما پیدا می‌کنند. علاوه بر این می‌توانید نظارت بهتری بر عملکرد شرکت‌های همکار در حوزه حمل و نقل داشته باشید.

۴. کاهش خطا در داده‌های جمع‌آوری‌شده

تجزیه و تحلیل داده‌ها بخش مهمی از لجستیک در کسب‌وکارهای حوزه تجارت الکترونیک است. از طریق اطلاعات به دست آمده از همین داده‌هاست که می‌توانید منشا مشکلات و نقاط قابل بهبود در فرایند تحویل سفارش را پیدا کنید. API حمل و نقل به خوبی در راستای پردازش و ارسال اطلاعات سفارش‌ها به شرکت‌های همکار در بخش حمل و نقل کار می‌کند.

API حمل و نقل به خوبی در راستای پردازش و ارسال اطلاعات سفارش‌ها به شرکت‌های همکار در بخش حمل و نقل کار می‌کند.

بر اساس همین اطلاعات، می‌توانید داده‌هایی درباره تعداد محموله‌هایی که دچار مشکل شده‌اند یا تحویل آن‌ها با تاخیر مواجه شده، مرجوعی‌ها و… و البته دلایل پشت آن‌ها جمع‌آوری کنید. استفاده صحیح از API حمل و نقل نه تنها امکان انتقال اطلاعات و استفاده از معیارهای بیشتر در جمع‌آوری داده‌ها را فراهم می‌کند، بلکه صحت داده‌های جمع‌آوری‌شده را نیز تضمین می‌کند. این کار در نهایت می‌تواند به کاهش چشم‌گیر هزینه‌های کلی لجستیک و بهبود وفاداری مشتریان به برند کمک کند.

۵. کاهش هزینه‌های حمل و نقل

استفاده از API حمل و نقل به چند دلیل باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. این دو گزینه اصلی‌ترین موارد هستند:

  • خودکارسازی کارهایی که قبلا باید به صورت دستی انجام می‌شد، زمان تلف‌شده و منابع مصرف‌شده را کاهش می‌دهد.
  • رفع مشکلات موجود در فرایند حمل و نقل با کمک تجزیه و تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از API با روشی دقیق و ساده، به کاهش خسارات احتمالی کمک می‌کند.

۶. کاهش فعالیت‌های اجرایی

API حمل و نقل تقریبا در تمام بخش‌های فرایند پردازش و تحویل سفارش موثر است، و این شامل اقدامات اجرایی هم می‌شود. فعالیت‌های خاصی مانند مدیریت موجودی، نمایش سفارش، دریافت بازخورد مشتریان، مدیریت حساب‌ها و… همه چیزهایی هستند که می‌توان با کمک یکپارچه‌سازی نرم‌افزار با API بهبود داد و ساده‌سازی کرد.

API حمل و نقل دو مزیت عمده در بخش وظایف اداری برای یک تجارت الکترونیک را بر عهده می‌گیرد: ۱) API می‌تواند به کاهش زمان و انرژی صرف‌شده برای پردازش دستی اطلاعات سفارش و ارسال آن به همکاران بخش حمل و نقل کمک کنند. ۲) خودکارسازی فرایندهای اداری تضمین می‌کند که هیچ کاری بیهوده تکرار نمی‌شود و اطلاعات به کارآمدترین روش ممکن پردازش می‌شوند. احتمال خطا هنگام انجام فعالیت‌های اجرایی هم کمتر می‌شود.

۷. افزایش کارآیی کلی

تمام مزایای قبلی گواهی بر این هستند که استفاده از API چگونه به افزایش کارآیی سرویس‌های ارسال و حمل و نقل کمک می‌کند. مزایای ریز و درشت دیگری هم وجود دارند که در میان مزایای اصلی ذکر نشده‌اند، اما هرکدام به نحوی در راستای بهینه‌سازی فعالیت‌ها کار می‌کنند. همچنین می‌توانید APIهای خاصی برای رسیدگی به مشکلات خاص و بهبود سازوکارها برنامه‌ر‌‌یزی و پیاده‌سازی کنید.

APIها همواره در حال به‌روزرسانی و ارتقا هستند تا برخی وظایف دشوار را برای شما آسان‌تر کنند؛ چه در مقیاس کوچک و چه بزرگ. هر کسب‌وکاری که از API استفاده می‌کند، با هر به‌روزرسانی API از سوی شرکت حمل و نقل نسخه مربوط به کسب‌وکار خود را به‌روزرسانی می‌کند. این به‌روز بودن تضمین می‌کند که کارآیی یک هدف ثابت است و به طور مداوم برای رسیدن به آن تلاش می‌شود.

 با استفاده از سرویس API الوپیک دیگر نیازی نیست تا آدرس مبدا و مقصد از سوی فروشگاه آنلاین ثبت شود چون با ثبت اطلاعات مبدا و مقصد در وب‌سایت توسط کاربر و در زمان خرید، این اطلاعات به الوپیک منتقل می‌شود.

سرویس API الوپیک چگونه می‌تواند به شما کمک کند؟

هر وبسایتی که امکان ثبت سفارش از سوی مشتری و ارسال کالا را داشته باشد، می‌تواند با استفاده از API الوپیک، فرایند ثبت سفارش را کاملا ساده‌سازی کند. با استفاده از سرویس API الوپیک دیگر نیازی نیست تا آدرس مبدا و مقصد از سوی فروشگاه آنلاین ثبت شود چون با ثبت اطلاعات مبدا و مقصد در وب‌سایت توسط کاربر و در زمان خرید، این اطلاعات به الوپیک منتقل می‌شود.

سرویس API الوپیک برای چه کسانی مناسب است؟

تمام شرکت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین که پنل ثبت سفارش دارند می‌توانند از این سرویس استفاده کنند. حتی اگر تعداد سفارش‌های روزانه شما پایین است باز هم این سرویس برای شما مناسب است تا ارسالی ایمن و سریع را با خدمات وب سرویس الوپیک تجربه کنید.

  • فروشگاه‌های اینترنتی
  • خرده‌فروشی‌های آنلاین
  • سامانه‌های ارسال آنلاین غذا و رستوران‌ها
  • دفاتر بیمه
  • و…

درخواست API

کلام آخر: مومن بمانید!

صنعت تجارت الکترونیک وابسته به چرخه ایمان است. هر خریدار آنلاین هنگام ثبت سفارش باید به کسب‌وکار شما ایمان داشته باشد و هر فروشگاه آنلاین هم باید هنگام ارسال آن سفارشات به پیک‌های شرکت لجستیکی همکار خود ایمان داشته باشد.

شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های ارسال هم به API حمل و نقل ایمان دارند تا مطمئن شوند که می‌توانند شرایط ارسال خود را برای مشتری تضمین‌ کنند و آماده‌سازی سفارش‌ها را به حداکثر برسانند. بنابراین هیچ مشتری و هیچ کسب‌وکاری احساس نمی‌کند که ایمانش را در مسیر نادرست خرج کرده است.

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...