بهترین موتور ایرانی کدام است؟ | مقایسه و بررسی پرفروش‌ ترین موتورسیکلت‌ های تولید ایران

اگر با خودرو در ترافیک‌های سنگین تهران مانده باشید، مطمئنا به موتورسیکلت‌ها شبیه فرشته‌های نجاتی برای رهایی از مخمصه نگاه کرده‌اید. موتورسیکلت در ایران به عنوان یک وسیله نقلیه طرفداران بسیار زیادی دارد؛ به خصوص در شهرهای شلوغ و پرترافیک. قیمت و هزینه‌های موتورسیکلت ارزان‌تر است و راحت‌تر می‌توان از پس خرید آن برآمد. علاوه بر این مشاغل مختلفی مانند پیک موتوری یا تاکسی موتوری هم هستند که با داشتن موتور می‌توان به آن‌ها مشغول شد. همه این‌ها یعنی استقبال از موتور در ایران زیاد است.

موتورسیکلت‌های برندهای خارجی مختلفی به ایران وارد می‌شود، اما همه به دنبال خرید موتور خارجی نیستند. به دلایل مختلفی مانند قیمت کمتر و هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری کمتر، بسیاری ترجیح می‌دهند از میان موتورسیکلت‌ های ایرانی یکی را انتخاب کنند. در ایران شرکت‌های مختلفی به تولید موتورسیکلت می‌پردازند و تنوع برای انتخاب بالاست.

در این مقاله تصمیم گرفتیم به سراغ پرطرفدارترین و پرفروش‌ ترین موتورسیکلت‌ های ایرانی برویم و آن‌ها را تک به تک بررسی و با هم مقایسه کنیم. اگر فکر خرید موتورسیکلت ایرانی در گوشه و کنار مغزتان جای گرفته، این مطلب برای شماست.

مقایسه و بررسی ۱۰ موتورسیکلت پرفروش ایرانی

با کمی جست‌وجو توانستیم برخی مدل‌های پرفروش موتورسیکلت‌ های ایرانی را پیدا کنیم. البته فهرستی که نشان دهد دقیقا کدام موتورسیکلت‌ها پرفروش‌ترین هستند وجود ندارد و فهرست‌ها بیشتر بر مبنای اقبال عمومی تهیه می‌شوند.

در این بخش ۱۰ مدل پرطرفدار از میان موتورهای ایرانی را انتخاب کرده‌ و به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم. یادتان باشد این فهرست ترتیب خاصی ندارد.

۱. موتورسیکلت کبیر مدل KM150

در ایران موتورسیکلت‌های مشابه هوندا CG125 طرفداران زیادی دارند و KM150 کبیر موتور هم یکی از آن‌هاست. این موتور جمع‌وجورِ کلاسِ Street، یک موتور ۱۵۰ سی‌سی تک‌سیلندر دارد که با ۴ سوپاپ تکمیل شده است. توان خروجی موتور حدود ۱۱ اسب بخار و گشتاور آن ۱۰.۵ نیوتن‌متر است. نیروی موتور به کمک یک گیربکس ۵سرعته دستی به چرخ عقب منتقل می‌شود.

اگر در جاده‌ای خلوت بی‌محابا شروع به گاز دادن با این موتور کنید، در عرض حدود ۱۰ ثانیه به حداکثر سرعت آن یعنی ۹۶ کیلومتر بر ساعت خواهید رسید. تلاش کنید این کار را در شرایطی که ممکن است نیاز به ترمز گرفتن داشته باشید امتحان نکنید زیرا سیستم ترمز KM150 به ترمز دیسکی در جلو و ترمز کاسه‌ای در عقب محدود است و سیستم ABS ندارد.

موتورسیکلت کبیر مدل KM150

۲. موتورسیکلت احسان مدل RD125

این موتورسیکلت کلاس Street شرکت نیرو موتور با وجود عملکرد متوسط و مشابه موتورهای طرح هوندا، به علت ظاهر جذابی که دارد، پرطرفدار است. حجم موتور بین ۱۱۰ تا ۱۲۵ سی‌سی است و گشتاور ۸.۸۵ نیوتن‌متر تولید می‌کند. نیرو از پیشرانه ۴سیلندر ۴زمانه این موتورسیکلت توسط یک گیربکس ۴سرعته دستی با کلاچ اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

حداکثر سرعت موتور احسان ۱۲۵، ۹۱ کیلومتر بر ساعت است. برای نیمه جلویی آن ترمز دیسکی و کمک‌فنر تلسکوپی و برای نیمه عقب ترمز کاسه‌ای و کمک‌فنر دوبل در نظر گرفته شده است. هنگام رانندگی در سرعت‌های بالا مراقب باشید، زیرا این موتور هم ترمز ABS ندارد.

موتورسیکلت احسان مدل RD125

۳. موتورسیکلت کویر مدل CDI 200

کویر موتور سازنده پرطرفدارترین موتور طرح هوندا در ایران است. کویر این طرح را در حجم موتور ۱۲۵، ۱۵۰ و ۲۰۰ تولید می‌کند که هر سه در کلاس Street هستند. CDI 200 به پیشرانه ۱۹۸ سی‌سی تک‌سیلندر، ۴زمانه و ۲سوپاپ مجهز است که ۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس ۵سرعته با کلاچ دستی این نیرو را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد.

سرعت کویر CDI 200 حداکثر ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است. ترمز جلو به صورت دیسکی و ترمز عقب به صورت کاسه‌ای در نظر گرفته شده است. در سیستم تعلیق جلو هم از کمک‌فنر دوشاخ تلسکوپی و در سیستم تعلیق عقب از کمک‌فنر دبل هیدرولیکی استفاده کرده‌اند.

۴. موتورسیکلت پرواز ۲۰۰

پرواز نام سری دیگری از تولیدات نیرو موتور است. حتما تا همین‌جای کار متوجه شده‌اید که ایرانی‌ها به موتورهای مشابه موتور سیکلت‌های هوندا و خصوصا CG علاقه خاصی دارند. پرواز ۲۰۰، هم از نظر عملکرد و هم از نظر ظاهری مشابه مشهورترین مدل هوندا و در کلاس Street است. حجم پیشرانه پرواز ۲۰۰ همان‌طور که از نامش پیداست، ۲۰۰ سی‌سی است. این انجین به صورت تک‌سیلندر ۴زمانه با ۲ سوپاپ طراحی شده و توان ۱۴ اسب بخار و گشتاور ۱۴.۵ نیوتن‌متری تولید می‌کند. گیربکس ۵ دنده دستی در انتقال این قدرت به چرخ‌ها کمک می‌کند.

در موتور پرواز ۲۰۰ ترمز جلو و عقب هر دو دیسکی هستند و با توجه به سرعت حداکثری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت این موتور، عملکرد خوبی دارند. تعلیق جلو در این مدل به صورت کمک‌فنر تلسکوپی معکوس و تعلیق عقب کمک‌فنر مونوشاک است.

 موتورسیکلت پرواز ۲۰۰

۵. موتورسیکلت احسان مدل شکاری ۲۰۰

موتورسیکلت های مدل‌ شکاری احسان در دو حجم موتور ۱۵۰ و ۲۰۰ توسط شرکت نیرو محرکه تولید می‌شوند. ظاهر این موتورها شاید از دور مشابه هوندا سی‌جی باشد ولی اگر با دقت بیشتر به آن نگاه کنید تفاوت‌های جذاب و قابل توجهی پیدا می‌کنید. شکاری ۲۰۰ به یک پیشرانه تک‌سیلندر ۴زمانه استاندارد مجهز است که قدرتی معادل ۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۰.۱ نیوتن‌متر تولید می‌کند.

شکاری ۲۰۰ به یک گیربکس دستی ۵دنده مجهز است که کمک می‌کند به حداکثر سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. مانند دیگر مدل‌های مشابه، ترمز جلوی این مدل هم دیسکی و ترمز عقب آن کاسه‌ای است و سیستم ABS ندارد. شکاری ۲۰۰ دو نوع رینگ اسپرت و پره‌ای دارد.

موتورسیکلت احسان مدل شکاری ۲۰۰

۶. موتورسیکلت سحر مدل RD 135

اسکوتر شهری سحر با پیشرانه بنزینی تک‌سیلندر، ۴زمانه و ۲سوپاپ خود، ۸ اسب بخار توان و ۸.۵۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این توان توسط یک گیربکس ۴سرعته با کلاچ اتوماتیک به سمت چرخ‌ها هدایت می‌شود. حداکثر سرعت ۹۰ کیلومتر برای یک موتور اسکوتری عدد بسیار خوبی است. این سرعت به کمک ترمز دیسکی جلو و ترمز کاسه‌ای عقب کنترل می‌شود. نرمی رانندگی با سحر ۱۳۵ را مدیون کمک‌فنر دوشاخ تلسکوپی هیدرولیکی در جلو و دو کمک‌فنر هیدرولیکی در عقب هستیم.

موتورسیکلت سحر مدل RD 135

۷. موتورسیکلت نامی TS 150

حالا که حرف از اسکوترها شد، بهتر است نگاهی به اسکوتر خوش‌بر و رویِ شرکت نیرو محرکه هم بیندازیم. نامی TS 150 با حجم موتور ۱۴۹.۵ سی‌سی و کلاچ اتوماتیک، دقیقا مناسب رانندگی در خیابان‌های شهری و با سرعت متوسط است. حداکثر سرعت نامی ۱۵۰، ۹۰ کیلومتر بر ساعت است و نباید به فکر راندن آن در جاده و اتوبان باشید.

ترمز دیسکی در جلو و ترمز کاسه‌ای در عقب عملکرد مناسبی در متوقف کردن نامی ۱۵۰ دارند؛ اما متاسفانه این موتورسیکلت به ترمز ABS مجهز نیست. سیستم تعلیق این موتور شامل کمک‌فنر دوشاخ تلسکوپی در جلو و کمک‌فنر تک‌شاخ هیدرولیکی در عقب است.

موتورسیکلت نامی TS 150

۸. موتورسیکلت نامی QM249

از اسکوتر زیبای نامی صحبت کردیم، اما موتورهای شرکت نیرو محرکه به اسکوتر محدود نمی‌شوند. QM249 نه‌تنها ظاهر دلربایی دارد، بلکه می‌توان آن را یکی از قدرتمندترین موتورهای ایرانی دانست. پیشرانه این مدل ۲۴۹ سی‌سی حجم دارد و به صورت تک‌سیلندر ۴زمانه طراحی شده است. این پیشرانه قدرتمند ۱۸.۱ اسب بخار توان تولید می‌کند و به گشتاور ۱۸ نیوتن‌متر می‌رسد.

وظیفه انتقال نیرو از پیشرانه به چرخ‌ها بر عهده گیربکس دستی ۵سرعته گذاشته شده است. ترمزهای جلو و عقب هردو دیسکی هستند. شرکت نیرو محرکه در سیستم تعلیق نامی کیو ام ۲۴۹ از کمک‌فنر دوشاخ تلسکوپی معکوس برای جلو و از کمک‌فنر تک‌شاخ هیدرولیکی برای عقب کمک گرفته است.

موتورسیکلت نامی QM249

۹. موتورسیکلت کویر مدل Megelli 200

متفاوت‌ترین محصول کویر موتور، موتورسیکلتی در کلاس مسابقه‌ای و با رینگ اسپرت است که به وضوح از مدل ۲۰۰R شرکت بریتانیایی Megelli کپی شده. البته که در بازار ایران کپی بودن یک محصول می‌تواند برابر با پرطرفدار شدن آن باشد. جذابیت ظاهری مگلی ۲۰۰ کویر موتور هم به این محبوبیت کمک قابل توجهی می‌کند.

این موتور به پیشرانه تک‌سیلندر، ۴زمانه و ۲ سوپاپ مجهز است و یک گیربکس ۶سرعته دستی توان ۱۵.۵ اسب بخاری آن را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد. مهندسان حداکثر سرعت برای مگلی ۲۰۰ را ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته‌اند و با کمک ترمزهای دیسکی در عقب و جلو، از قابلیت کنترل سرعت و توقف آن اطمینان یافته‌اند.

موتورسیکلت کویر مدل Megelli 200

۱۰. موتورسیکلت تریل روان QM200

شرکت روان سیکلت، موتورهای خود را در کارخانه‌ای در قزوین تولید می‌کند. روان QM200 احتمالا مشهورترین مدل این شرکت است و محبوبیت قابل توجهی میان موتورسیکلت‌ های ایرانی دارد.

روان QM200 در کلاس Cross و با حجم موتور ۱۹۹ سی‌سی تولید می‌شود. پیشرانه تک‌سیلندر و ۴زمانه آن توان واقعی ۱۵.۵ اسب بخار تولید می‌کند و به گشتاور ۱۴.۵ نیوتن‌متری می‌رسد. این نیرو به وسیله گیربکس ۵سرعته دستی به سوی چرخ‌ها هدایت می‌شود.

حداکثر سرعت این موتورسیکلت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است و تولیدکننده از ترمزهای دیسکی در جلو و عقب برای توقف آن کمک گرفته است. متاسفانه این مدل هم مانند مدل‌های دیگر ساخت ایران ترمز ABS ندارد. سیستم تعلیق روان ۲۰۰ شامل کمک‌فنر تلسکوپی در جلو و کمک‌فنر تکی قابل تنظیم در عقب است.

 موتورسیکلت تریل روان QM200

کلام آخر: ایرانی بخریم یا نه؟

تلاش کردیم در این مطلب بهترین موتورسیکلت‌ های ایرانی را پیدا و ویژگی‌های آن‌ها را با هم مقایسه کنیم تا اگر قصد خرید دارید، بتوانید آن‌ها را کنار هم ببینید. با این وجود یک سوال مهم باقی می‌ماند: موتورسیکلت ایرانی بخریم یا خارجی؟

با نگاهی به قیمت موتورهای ایرانی و خارجی در یک سال اخیر، به سادگی متوجه می‌شویم که در بعضی کلاس‌ها موتورهای ایرانی هم، قیمتی مشابه موتورهای خارجی دارند و حتی در برخی موارد از نظر کیفیت هم بسیار به آن‌ها نزدیک‌اند.

از یک سو خدمات پس از فروش و قطعات موتورسیکلت‌های خارجی در ایران کم‌یاب‌تر است و ممکن است برایتان دردسر درست کند؛ اما از سوی دیگر افت قیمت موتورهای ایرانی شدید است و گاهی حتی بلافاصه پس از خرید هم باید با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت خرید آن را بفروشید.

تمام این موضوعات به کلاس موتور، کاربرد مورد نیاز شما و شرکت تولیدکننده ایرانی و خارجی که با هم مقایسه می‌کنید هم، بستگی دارد.

توصیه نهایی ما به شما این است که پس از بررسی مدل‌های مختلف، در نهایت یک مدل ایرانی و یک مدل خارجی انتخاب کنید، آن‌ها را از همه جوانب با هم مقایسه کنید و سپس تصمیم بگیرید.

اگر فکر می‌کنید موتور ایرانی باکیفیتی هست که نام آن در فهرست ما از قلم افتاده، حتما در بخش دیدگاه‌ها برایمان بنویسید.

دیدگاه ها

avatar

نگاهی به وانت ال ۹۰ از تمام زوایا

بازار خودروهای باربری شهری یا پیکاپ کاملا با بازار خودروهای سواری متفاوت است. وانت‌ها کاربرد تجاری دارند و هیچکس برای استفاده شخصی وانت نمی‌خرد. خرید وانت نوعی سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار به حساب می‌آید و باید درباره آن حساب‌شده تصمیم بگیرید....

بررسی همه‌جانبه وانت کارا

بازار خودروهای باری کوچک در ایران بازار عجیبی است. اکثر خودروهای موجود در این بازار مشخصات مشابهی دارند و رقابت معنای چندان دقیقی ندارد. با این حال تفاوت‌ها در مشخصات، تجربه استفاده و البته قیمت باعث شده انتخاب سخت شود....