از تحویل بدون تماس چه می‌دانید؟ روش تحویلی که برای بسیاری از کسب‌وکارها ضروری است

همه‌گیری کرونا اتفاقی بود که زندگی مردم و شیوه کار کسب‌وکارها را در سراسر جهان تغییر داد. با افزایش تمرکز بر فاصله بین افراد، کسب‌وکارهای سنتی مجبور شدند برای سر پا ماندن به ارسال محصولات رو بیاورند؛ و با افزایش نگرانی‌های بهداشتی و بهداشتی، تقاضا برای تحویل بدون تماس هم افزایش یافت. پس از آشنایی با مفهوم تحویل بدون تماس، یکی از اولین پرسش‌ها از سوی کسب‌وکارها چگونگی اجرای صحیح و موفق این فرایند است. ما هم در این مطلب به شرح این موضوع می‌پردازیم.

اولین قدم: منظور از تحویل بدون تماس چیست؟

ممکن است با شنیدن این عنوان ذهنتان به سمت تماس تلفنی برود، اما اینجا صحبت از تماس فیزیکی است. تحویل بدون تماس یعنی کالاها یا محصولات خود را به مشتریان تحویل بدهید، بدون آن که چیزی مستقیما و به صورت فیزیکی بین افراد رد و بدل شود. چگونگی انجام این کار بسته به حوزه کاری هر کسب‌وکار می‌تواند متفاوت باشد اما ساده‌ترین مثال آن زمانی است که پیک تحویل غذا، جعبه‌های غذا را جلوی در می‌گذارد و قبل از رفتن زنگ در را می‌زند.

با این که اصل مفهوم بسیار ساده است، اما حین اجرا ممکن است با چالش‌های متنوعی برخورد کنید. گاهی مشتریان اصلا متوجه نمی‌شوند که تحویل انجام شده و گاهی بسته به طور اتفاقی در مکان یا آدرس اشتباهی رها می‌شود. حتی ممکن است با دزدیده شدن بسته پیش از این که مشتری آن را بردارد مواجه شوید. در بسیاری از موارد بین مشتریان و کسب‌وکار درباره تکمیل فرایند تحویل اختلاف نظر به وجود می‌آید.

تحویل بدون تماس یعنی کالاها یا محصولات خود را به مشتریان تحویل بدهید، بدون آن که چیزی مستقیما و به صورت فیزیکی بین افراد رد و بدل شود.

اگر صاحب یک کسب‌وکار باشید، با این که تلاش می‌کنید به تقاضای عمومی به بهترین نحو پاسخ دهید اما احتمالا سروکله‌زدن با مشکلات زیاد این کارها هم طاقتتان را طاق کرده! مشکلات به کارآیی فرایند ضربه می‌زنند، درگیر گفت‌وگوهای طولانی با مشتریان می‌شوید و در نهایت حتی ممکن است مجبورشوید دوباره برای تحویل تلاش کنید. از همه این‌ها مهم‌تر، زمانی که نتوانید انتظارات مشتری را برای تحویل بدون تماس و آسان برآورده کنید، رابطه‌تان با مشتریان هم در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

اینجاست که به سراغ قدم بعدی می‌رویم.

قدم دوم: چرا باید از تحویل بدون تماس در کسب‌وکارمان استفاده کنیم؟

از روش تحویل بدون تماس می‌توان برای تحویل انواع کالاها و محصولات به مشتریان استفاده کرد، اما از آنجا عمدتا کسب‌وکارهای مربوط به تهیه غذا و موادغذایی یا مواد مصرفی روزمره از این روش استفاده می‌کنند، ما هم تصمیم گرفتم تجربه دو گزینه از همین کسب‌وکارها را بررسی کنیم. مطمئن باشید خواندن این شیوه‌نامه‌ها به اجرایی کردن تحویل بدون تماس در هر کسب‌وکاری کمک می‌کند.

عمدتا کسب‌وکارهای مربوط به تهیه غذا و موادغذایی یا مواد مصرفی روزمره از روش تحویل بدون تماس استفاده می‌کنند،

تحویل بدون تماس برای کسب‌وکارهای مربوط به تهیه غذا

گذاشتن بسته غذا جلوی در خانه و اطلاع دادن به تحویل‌گیرنده، تقریبا آسان‌ترین روش برای تحویل بدون تماس است. بسیاری از کسب‌وکارها درباره پروتکل‌های بهداشتی سختگیر هستند و این سختگیری را با تمرکز بر تحویل بدون تماس پررنگ می‌کنند. آنچه در ادامه می‌خوانید، شیوه‌نامه تحویل بدون تماس شرکت تهیه غذای FreshPrep در کانادا برای پیک‌ها است:

«پیک‌های تحویل غذا موظفند پس از هر تحویل از ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنند، نقاط تماس وسیله نقلیه خود را با پدهای ضدعفونی‌کننده تمیز کنند، در شرکت فقط در محدوده تحویل گرفتن محموله‌ها رفت‌وآمد کنند و در صورت تجربه نشانه‌های بیماری در خانه بمانند.

پیک‌های ما در حال یاد گرفتن روش تحویل بدون تماس هستند. این یعنی آن‌ها با زدن زنگ خانه و سپس قرار دادن بسته غذا جلوی در، ارتباط خود با مشتریان را محدود خواهند کرد.»

تحویل بدون تماس برای میوه، سبزیجات و خواروبار

Mass Food Delivery شرکتی در ایالات متحده است که انواع مواد غذایی، خواروبار و میوه و سبزیجات را برای مشتریان خود ارسال می‌کند. این شرکت از تحویل بدون تماس استفاده می‌کند تا مطمئن شود محصولات به ایمن‌ترین روش ممکن به دست مشتریان می‌رسند. بیایید بیانیه شرکت درباره این روش تحویل را بخوانیم:

«ما تلاش می‌کنیم همه کارها کاملا بدون برقراری تماس انجام شوند؛ به همین دلیل بر اطلاع‌رسانی زمان تحویل به مشتریان از طریق ایمیل تاکید زیادی داریم. همه‌چیز از طریق موبایل یا کامپیوتر انجام می‌شود و بازخورد مشتریان به ما نشان داده چقدر از این که تمامی فرایند به آسانی و بدون هیچ ارتباط مستقیمی انجام می‌شود رضایت دارند.

در طول همه‌گیری کرونا، بسیار مهم است شرایطی را فراهم کنیم که مشتریان ما در بهترین حالت سلامت و ایمنی باشند؛ و به همین دلیل به پیاده‌سازی سیستم تحویل بدون تماس روی آوردیم. به ویژه به این دلیل که بسیاری از افراد به دلایل مختلف توان بیرون رفتن از خانه و انجام خریدهای روزانه خود را ندارند.»

قدم سوم: چگونه سیستمی کارآمد برای تحویل بدون تماس فراهم کنیم؟

برای پیاده‌سازی سیستم تحویل بدون تماس، پیش از هر چیز باید کمی برنامه‌ریزی کنید. گروه کارکنان شما باید برای پیش‌آمدهای مختلف در طول کار آماده باشند. ممکن است مجبور شوند بسته‌ها را در مکانی رها کنند که امنیت چندانی ندارد یا راهی برای برقراری ارتباط با مشتری پیدا کنند که تا حد امکان شامل مواجهه رو در رو با آن‌ها نباشد. چنین کارهایی برای بسیاری از کسب‌وکارها ناشناخته است. اما استفاده از ابزارهای کمکی زیر در کنار بهینه‌سازی مسیر می‌تواند در این ماموریت به شما کمک کند:

چگونه سیستمی کارآمد برای تحویل بدون تماس فراهم کنیم؟

اعلام وضعیت به مشتریان

در ارتباط بودن با مشتری کلید اصلی ماجراست. از آنجا که تحویل بدون تماس یعنی هیچگونه انتقال فیزیکی کالا در کار نباشد، پیک‌های شما باید بتوانند با مشتریان درباره محل و شیوه تحویل گرفتن سفارششان ارتباط برقرار کنند. ارسال اعلان‌های خودکار توسط نرم‌افزار مدیریت تحویل برای مشتریان می‌تواند راهگشا باشد. این پیام‌ها که معمولا از طریق پیامک یا ایمیل ارسال می‌شوند، به مشتری شما اطلاع می‌دهند که چه زمانی و کجا منتظر تحویل بسته‌های خود باشد.

عکس گرفتن

عکس گرفتن کار ساده‌ای است که می‌‎تواند در موفقیت تحویل بدون تماس اثر قابل توجهی داشته باشد. با توجه به این که پیک‌های شما به طور مستقیم با مشتریان در تماس نخواهند بود، در اکثر موارد قرار بر این می‌شود که بسته‌ها را در محلی خاص بنا به خواسته مشتری قرار دهند. تهیه یک عکس به عنوان گواهی تحویل، می‌تواند به شما کمک کند در زمان تحویل بسته به مشتریان با آن‎ها ارتباط برقرار کنید.

یادداشت‌های تحویل برای رانندگان

تکیه بر یادداشت‌ها و شیوه‌نامه‌ها هنگام اجرای تحویل بدون تماس باید بیش از قبل باشد. ممکن است مشتریان ترجیحاتی داشته باشند درباره نحوه تحویل گرفتن بسته خود یا این که کجا قرار بگیرد که به اندازه کافی امن باشد. فرستادن پیام‌ها و شیوه‌نامه‌ها به جلوگیری از سردرگمی در رانندگان کمک زیادی می‌کند. این یادداشت‌ها معمولا شامل اطلاعات ارزشمندی مانند رمز در ورودی، شماره زنگ در و آموزش دقیق درباره زمان و مکان رها کردن بسته هستند.

اپلیکیشن مخصوص رانندگان

تهیه یک اپلیکیشن قوی برای رانندگان پلی است که می‌تواند شما را به موفقیت برساند. رانندگان نیاز دارند برای عملی کردن تحویل بدون تماس به اطلاعات زیادی دسترسی داشته باشند. یک برنامه اختصاصی به رانندگان امکان دسترسی به این اطلاعات و همچنین ویژگی‍های دیگری را می‌دهد تا فرایند تحویل را آسان‌تر کند. ویژگی‌هایی مانند:

  • دسترسی آسان به مسیر بهینه‌سازی تحویل بسته‌ها
  • دسترسی به تمام دستورالعمل‌های تحویل داده شده توسط مشتری
  • امکان ارسال نوتیفیکیشن و اطلاع‌رسانی درباره تحویل به مشتریان
  • امکان مشخص کردن این که تحویل انجام شده تا تیم شما بتواند پیشرفت را پیگیری کند
  • و جایی برای تهیه و ثبت عکس‌هایی که به عنوان گواهی تحویل گرفته می‌شوند.

با کمک یک اپلیکیش مناسب می‌توانید به همه این ویژگی‌ها دسترسی داشته باشید و فرایند تحویل بدون تماس را به راحتی اجرا کنید.

ابهام اساسی: آیا تقاضا برای تحویل بدون تماس پس از پایان همه‌گیری از بین می‌رود؟

در این مطلب از روشی برای تحویل بسته‌ها به مشتریان صحبت کردیم که پس از شیوع کرونا ابداع شد. روشی که در آن هیچ ارتباط مستقیمی میان مامور تحویل و مشتری ایجاد نشود تا هر دو در بهترین شرایط ایمنی ممکن باشند. همین‌طور که به سوی جهان پس از کرونا حرکت می‌کنیم، برخی از کسب‌وکارها مشاهده کرده‌اند که همچنان تمایل به تحویل بدون تماس در مشتریان وجود دارد. این مشاهده به خصوص در کسب‌وکارهای مربوط به غذا، میوه و سبزیجات، خواروبار و مواد غذایی به چشم می‌آید.

غذا محصولی است که وارد خانه می‌شود، مشتری آن را مصرف می‌کند و در اختیار دیگر اعضای خانواده خود قرار می‌دهد. بنابراین توجه به بهداشت در تهیه، بسته‌بندی، حمل و تحویل این محصول بیش از هر چیز دیگری است.

پس از به پایان رسیدن همه‌گیری، تقاضا برای تحویل بدون تماس و انواع روش‌های دیگر تحویل مواد غذایی، کالا و محصولات کاهش چندانی ندارد و احتمالا در بلندمدت شاهد رشد هم خواهد بود.

همه‌گیری باعث شد بیش از قبل بفهمیم که انجام چه کارهایی به کمک تکنولوژی ممکن می‌شود و حالا الگوی رفتاری مصرف‌کنندگان به کل تغییر کرده است. هر روز تعداد بیشتری از افراد به سوی سفارش آنلاین و تحویل جلوی در منزل کشیده می‌شوند و با این کار احساس راحتی می‌کنند. حتی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد کسب‌وکارهای حوزه تحویل غذا تا سال بعد رشد قابل توجهی داشته باشند. سفارش آنلاین و تحویل درب منزل آرام آرام به شرایط معمول زندگی افراد تبدیل می‌شود و کسب‌وکارها هم باید خود را با این واقعیت تطبیق دهند.

بنابراین به نظر نمی‌رسد پس از به پایان رسیدن همه‌گیری، تقاضا برای تحویل بدون تماس و انواع روش‌های دیگر تحویل مواد غذایی، کالا و محصولات کاهش چندانی داشته باشد و احتمالا در بلندمدت شاهد رشد هم خواهد بود.

سخن آخر: به فکر باشید

اگر این مقاله را تا اینجا خوانده‌اید، باید در مورد تحویل بدون تماس اطلاعات زیادی کسب کرده باشید: مزایا، موارد استفاده و روندهای رو به جلو. بهترین راه برای شروع تحویل بدون تماس در کسب‌وکارتان، یا افزایش اثربخشی تحویل بدون تماس، شروع به استفاده از ابزارهایی است که رانندگان شما را به بهترین نحو برای این کار و تمام مشکلاتش آماده می‌کنند.

برنامه‌ریزی مسیر و نرم‌افزار مدیریت تحویل به تیم‌های تحویل شما اجازه می‌دهد تا به تمام ابزارهایی که برای تحویل بدون تماس نیاز دارند، دسترسی داشته باشند؛ خواه اطلاع‌رسانی به مشتری باشد، یا تهیه عکس از بسته تحویل‌داده‌شده.

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...