لجستیک در تجارت الکترونیک: از سایت شما تا درب منزل مشتریان

تجارت الکترونیک به حدود ۳ برابر فضای لجستیکی بیشتری در مقایسه با فروش سنتی نیاز دارد و همانطور که تجارت الکترونیک همچنان در حال رشد است، به عنوان یک فروشگاه آنلاین باید شبکه‌های توزیع خود را گسترش دهید و از شرکای لجستیکی pl3 بیشتری استفاده کنید.

شاید یک دهه پیش تحویل یک روزه غیرقابل تصور به نظر می‌رسید؛ اما اکنون که تجارت الکترونیک انتظارات مصرف‌کنندگان را تغییر داده است، شما باید لجستیک تحویل خود را ساده و بهینه کنید و نوآوری داشته باشید تا بتوانند این انتظارات را برآورده کنید.

مصرف‌کنندگان دوست ندارند منتظر بمانند و کمتر از کیفیت و دقت بالا را در تحویل سفارش‌های خود نمی‌پذیرند و اکنون که بیش از هر زمان دیگری مردم فروشگاه‌های آنلاین را برای خرید انتخاب می‌کنند، سرعت و کیفیتی که مشتریان سفارش‌های خود را دریافت می‌کنند، می تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب خرید از فروشگاه آنلاین شما یا رقیبتان داشته باشد. فروشندگان برای پاسخگویی به این تقاضا به یک زنجیره تامین قابل اعتماد نیاز دارند و بسیاری از شرکت‌ها زیرساخت‌های لازم برای لجستیک مرتبط با تجارت الکترونیک را ندارند.

تحقیقات نشان می‌دهند که به طور متوسط، یک خرده‌فروش آنلاین بین ۲۰ تا ۴۰ درصد از گردش مالی خود را صرف لجستیک می‌کند.

یافتن تعادل مناسب بین سود و رضایت مشتری از لجستیک تجارت الکترونیک شما می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد. این مقاله راهنمای کاملی برای لجستیک فروشگاه‌های آنلاین است.

لجستیک تجارت الکترونیک فرآیند تولید، برچسب (لیبل) زدن، انبار کردن و در نهایت تحویل محصول به درب منزل مشتری پس از خرید است

لجستیک در تجارت الکترونیک چه معنایی دارد؟

لجستیک تجارت الکترونیک فرآیند تولید، برچسب (لیبل) زدن، انبار کردن و در نهایت تحویل محصول به درب منزل مشتری پس از خرید است. این یک فرآیند، یکپارچه و اغلب خودکار است و به شرکت‌های تجارت الکترونیک کمک می‌کند محصولات خود را به مشتریانی که آنلاین خرید کرده‌اند، برسانند و در صورت لزوم برگردانند.

۵۳ درصد از خرده‌فروشان می‌گویند لجستیک و تحویل به مشتری یک چالش مهم است. 

داشتن فرآیند لجستیکی طراحی شده، سریع و کارآمد یک مزیت رقابتی برای شما است در حالی که اگر ظرفیت تحویل کافی نداشته باشید یا در انجام و تحویل به موقع سفارش‌ها با مشکل مواجه شوید و مشتریان خریدشان را با تاخیر دریافت کنند، احتمالا اعتبار و رابطه شما با مشتریان آسیب خواهد دید.

لجستیک در تجارت الکترونیک یک فرآیند پیچیده چندمرحله‌ای است که در آن هر مرحله به مراحل دیگر وابسته است. شما باید مطمئن شوید که هر یک از این مراحل به خوبی اجرا می‌شوند تا بتوانید سفارش‌های آنلاین را به سرعت و کارآمد به مشتریان برسانید. یک اشتباه در هر جنبه‌ای نتیجه منفی بر تجربه مصرف کننده خواهد داشت. 

آیا لجستیک بخشی از تجارت الکترونیک است؟

هر چیزی که به صورت آنلاین فروخته یا خریداری می‌شود بخشی از تجارت الکترونیک است. لجستیک یکی از جنبه‌های مهم پشت صحنه تجارت الکترونیک و مستلزم داشتن دانش کامل از مقررات، مسیرها، قلمروها، قوانین حمل‌‎ونقل و غیره است.  

هدف اصلی لجستیک در تجارت الکترونیک تحویل سفارش‌ها به شکل ایمن، سریع و به موقع است.

تجارت الکترونیک چگونه بر لجستیک تأثیر می‌گذارد؟

با ادامه رشد تجارت الکترونیک، نقش لجستیک مهم‌تر خواهد شد. افزایش سطح سفارش آنلاین فرآیند لجستیک را پیچیده می‌کند و نیاز به افزایش منابع برای مدیریت انجام سفارش آنلاین دارد. بسیاری از خرده‌فروشان تجارت الکترونیک با شرکت‌های لجستیک ۳PL همکاری می‌کنند تا کانال‌های توزیع و تکمیل را در صورت نیاز عرضه کنند. این به شرکت‌های تجارت الکترونیک مزیت رقابتی می‌دهد، زیرا مشتریان برای زمان ارزش زیادی قائل هستند.

مراحل مختلف فرآیند لجستیک در تجارت الکترونیک

۱- مدیریت موجودی

مهم نیست که شما یک انبار واحد دارید یا چند انبار، بدون مدیریت صحیح موجودی، همه چیز می‌تواند بسیار آشفته شود. با ردیابی مناسب کالاهایی که در کدام انبار قرار دارند، می‌توانید سطح عرضه را بر اساس تقاضای فعلی و پیش‌بینی‌ شده کنترل کنید.

۲- انبارداری

هنگامی که فروشتان در حال رشد است به فضای بیشتری برای نگهداری موجودی کالاهای خود نیاز دارید. هنگام انتخاب یک انبار در نظر بگیرید که چه مقدار موجودی را باید در انبار نگه دارید تا مشتریان منتظر سفارش‌های خود نمانند.

یکی دیگر از عوامل مهمی که باید در نظر بگیرید محل انبار است. مکانی که انبار شما در آن قرار دارد می‌تواند عامل مهمی در محاسبه زمان حمل‌ونقل و تحویل سفارش‌ها به مشتریان در زمان مقرر باشد.

۳- بسته‌بندی و ارسال

بسته‌بندی سفارش فراتر از این است که محصولات را در جعبه بگذارید. پس از پردازش سفارش، یک روش حمل‌و‌نقل انتخاب می‌شود که گاهی اوقات و در صورت پیشنهاد مشتری می‌تواند گزینه حمل‌و‌نقل خاصی را انتخاب کند. سپس سفارش‌ها جمع‌آوری، بسته‌بندی و برچسب‌گذاری می‌شوند.

۴- لجستیک معکوس

با توجه به اینکه برخی از خریداران کالاهایی را که خریداری کرده‌اند باز می‌گردانند و انتظار بازپرداخت سریع وجه دارند، فرآیند بازگشت در تجارت الکترونیک به بخش بسیار مهمی از تجربه پس از خرید تبدیل می‌شود . پس مطمئن شوید که لجستیک معکوس هم کارآمد و سریع باشد.

زنجیره لجستیک مدرن: ۵ عامل از سبد خرید تا تحویل به مشتری

همان‌طور که تجارت الکترونیک رشد کرده و به یک کانال جهانی تبدیل شده است، فرآیندهای مختلف لجستیک هم برای اطمینان از رسیدن محصولات به مشتریان، پیچیده‌تر شده‌اند. عوامل تاثیرگذار در این فرآیند عبارتند از:

۱- تامین‌کنندگان

تامین کنندگان یا تولیدکنندگان کسانی هستند که مسئولیت تامین موجودی برای مقصد تجاری را دارند. آن‌ها محصولات را تولید و پس از ثبت سفارش خرید به مراکز لجستیک ارسال می‌کنند.

۲- مراکز تامین یا پردازش سفارش‌ها

مراکز پردازش سفارش انبارهای بزرگی هستند که موجودی یا کالاها را نزدیک به مصرف‌کننده نهایی نگه می دارند. بنابراین هر سفارش به محض ثبت انتخاب، بسته بندی و ارسال می‌شود تا از تحویل سریع آن اطمینان حاصل شود.

مراکز پردازش می‌توانند تحت مالکیت یا اجاره شما به عنوان یک کسب‌و‌کار تجارت الکترونیک یا یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات لجستیک شخص، باشند.

۳- مراکز توزیع

شما می‌توانید به جای نگهداری تمام موجودی خود در یک مکان که احتمالا منجر به زمان طولانی‌تر تحویل و هزینه‌های ارسال گران‌تر می‌شود؛ محصولات خود را در مکان‌های مختلفی که امکان ارسال مستقیم به مصرف‌کننده   DTCو B2B دارند؛ انبار کنید تا امکان ارسال سریع‌تر سفارش‌ها را داشته باشید.

 4- امکانات مرتب‌سازی یا طبقه‌بندی کردن

این امکانات که برای جابه‌جایی و مرتب کردن اقلام و کالاها به کار می‌روند، معمولاً مورد استفاده فروشگاه‌های تجارت الکترونیک بزرگ‌مقیاس است که مقادیر انبوهی از SKU را جابه‌جا می‌کنند.

۵- کریرها

کریرها یا شرکت‌های حمل‌ونقل، ارسال محصولات به مقصد نهایی را انجام می‌دهند.

لجستیک در تجارت الکترونیک چه تفاوتی با لجستیک فروشگاه‌های سنتی دارد؟

  • در حالی که لجستیک تجارت الکترونیک بر رساندن محصولات به خانه مشتری متمرکز است، لجستیک سنتی بر دریافت محصولات در فروشگاه‌ها تمرکز دارد.
  • فروشگاه‌های تجارت الکترونیک می‌توانند بسته‌های خود را به میلیاردها آدرس مصرف‌کننده در سراسر جهان ارسال کنند در حالی که مشاغل سنتی بیشتر بر توزیع به و از فروشگاه‌ها یا عمده‌فروشان متمرکز هستند.
  • محموله‌های فروشگاه‌های سنتی ممکن است شامل صدها کالا باشد که از طریق باربری و چارچوب‌های مخصوص به یک مقصد ارسال می‌شوند؛ ولی  بسیاری از فروشگاه‌های تجارت الکترونیک، سفارش‌های حاوی یک تا چندین مورد را از طریق بسته‌های کوچک و بزررگ به مشتریان مختلف ارسال می‌کنند.
  • کسب‌وکارهای سنتی به سمت استفاده از فروشگاه‌ خود به‌عنوان مراکز پردازش و تامین کالا در حال حرکت هستند و لجستیک تجارت الکترونیک بیشترین راحتی را با تحویل مستقیم به مصرف کننده فراهم می کند.
راهکارهای ارتقای لجستیک تجارت الکترونیک چیست؟

برای برتری در لجستیک تجارت الکترونیک به چه چیزهایی نیاز دارید؟

برای برتری در لجستیک تجارت الکترونیک، باید روی کارایی زنجیره تامین تمرکز کنید که ترکیبی از فناوری، منابع و بهترین شیوه‌ها است و به شما کمک می‌کند تا برای رشد کسب‌وکارتان معیار و مقیاس داشته باشید.

– موجودی توزیع شده

نگه داشتن تمام موجودی در یک مکان ممکن است در کوتاه‌مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه شما شود؛ اما در بلندمدت و با رشد کسب‌و‌کارتان به دلیل  تاثیر مسافت بر هزینه‌ها و زمان حمل‌ونقل، می تواند هزینه‌بر باشد.

بنابراین شما می‌توانید موجودی خود را در سراسر کشور یا شهر پخش کنید تا هزینه‌های حمل‌و‌نقل و مناطق مرتبط با سفارش‌های حمل‌و‌نقل به مقصدهای دور را کاهش دهید.

– نرم‌افزار مدیریت موجودی

مدیریت موجودی شما به گزارش‌های دقیق نیاز دارد. به جای گزینه‌های ثبت دستی از نرم‌افزارهای طراحی‌شده برای فرآیندهای لجستیک تجارت الکترونیک استفاده کنید.

– سیستم‌های مدیریت انبار

اگر انبار محصولات را خود را اداره و تمام اجزای تدارکات تجارت الکترونیک را مدیریت می کنید، به یک سیستم مدیریت انبار هم نیاز خواهید داشت که برای ردیابی عملکرد انبار و ارائه بینش‌های ارزشمند برای بهبود فرآیندهای انبار شما استفاده می‌شوند.

– گزارش و بینش

آیا سفارش‌های شما به موقع تحویل داده می‌شوند؟ هزینه هر سفارش شما چقدر است؟ اگر از یک مرکز تامین کالا به دو یا سه مرکز بروید، هزینه حمل‌و‌نقل شما چقدر خواهد بود؟

با فناوری گزارش‌دهی مناسب، می‌توانید به‌طور خودکار بینش‌های ارزشمندی از سیستم‌های لجستیک تجارت الکترونیک خود به دست آورید و ببینید چگونه می‌توانید یک زنجیره تامین ناب ایجاد و در صورت نیاز در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

لجستیک تجارت الکترونیک برای فروشگاه‌ آنلاین شما چه پیشنهادهایی دارد؟

شما می‌توانید فرآیند‌های لجستیک خود را به روش‌های مختلفی تنظیم کنید:

۱- دراپ شیپینگ (DropShipping)

DropShipping اصطلاحی برای حمل‌و‌نقل مستقیم و در لغت به معنی «فروش مجدد» است. اگر فروشگاه آنلاین شما از ارسال دراپ استفاده می‌کند، یعنی شما انتخاب کرده‌اید که محصولات را خودتان انبار نکنید و به محض دریافت سفارش از مشتری، شما محصول را به تولیدکننده یا تامین‌کننده سفارش می‌دهید و او آن را مستقیماً برای مشتری ارسال می‌کند.

مزایای حمل‌ونقل دراپ

  • شما مجبور نیستید موجودی داشته باشید، محصولات را بخرید و در نتیجه لازم نیست یک انبار اجاره کنید.
  • تامین کننده، مسئول کلیه فرآیندها و هزینه‌های مربوط به مدیریت موجودی، پردازش محصول و حمل‌ونقل است. دقیقاً مواردی که هزینه‌های لجستیک شما را بالا می‌برد. 
  • مدل کسب‌وکار شما مقیاس‌پذیر خواهد بود و می‌توانید آن را در هر زمانی گسترش دهید.

به نظر می‌رسد دراپ شیپینگ یک راه حل عالی برای هر خرده‌فروش آنلاین باشد، نظر شما چیست؟

معایب دراپ شیپینگ

با وجود مزایایی که دراپ شیپینگ دارد، پس چرا هر فروشگاه آنلاین به طور خودکار یک ارسال‌کننده دراپ نیست؟ ساده است زیراحذف حمل‌و‌نقل معایبی هم برای شما به همراه دارد.

معمولا فروشگاه‌های آنلاین برای جذب مشتری محصولات را با قیمت پایین‎‌تری ارائه می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود حاشیه سود کم‌ که بخش قابل توجهی از آن هم به تامین‌کننده می‌رسد؛ کمتر شود. علاوه بر این، شما هیچ تماسی با مشتری ندارید، بنابراین نمی‌توانید به تجربه مشتری کمک کنید. همچنین نمی‌توانید بر تحویل و به یژه سرعت آن تأثیر بگذارید.

اگر فروشگاه آنلاین شما از ارسال دراپ استفاده می‌کند، یعنی شما انتخاب کرده‌اید که محصولات را خودتان انبار نکنی

۲- تحویل به مشتری برای فروش اینترنتی  (Ecommerce fulfillment)

شکل دیگری از برون‌سپاری لجستیک، تحویل به مشتری برای فروش اینترنتی  (Ecommerce fulfillment) و یک نام جمعی برای فرآیندی است که فروشگاه آنلاین شما طی می‌کند: از انبارداری و مدیریت موجودی، پردازش و انتخاب سفارش‌ها گرفته تا ارسال محصول به مشتری و بازگشت آن در صورت نیاز.

بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین (بزرگ‌مقیاس) این فرآیند‌های لجستیک را برون‌سپاری می‌کنند؛ حتی اگر هزینه زیادی داشته باشد. شما می‌توانید با برون‌سپاری، وقت خود را صرف تمرکز روی تجارت اصلی و رشد کسب‌و‌کارتان کنید.

مزایای Ecommerce fulfillment

برخلاف دراپ شیپینگ که در آن موجودی کالاها در اختیارعرضه‌کننده است، محصولات مورد استفاده در Ecommerce fulfillment متعلق به خرده‌فروش آنلاین است. یعنی شما به‌عنوان یک خرده‌فروش باید سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به کالای ارسالی خود داشته باشید. از سوی دیگر، دید کلی بهتری از موجودی خود دارید و کنترل فرآیند فروش را حفظ می‌کنید. و مهم‌ترین مزیتش این است که خودتان صاحب محصولات هستید و از حاشیه سود بالاتری بهره‌مند می شوید. یعنی یک مدل درآمدی پرسود.

معایب  Ecommerce fulfillment

انتخاب یک شریک، کار آسانی نیست و انتخاب یک شریک لجستیکی که رضایت خاطر شما را فراهم کند، ارزان نیست. به همین دلیل اغلب فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ که سرمایه کافی دارند و حجم سفارش‌های آن‌ها زیاد است، از این روش استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، شما به عنوان خرده‌فروش آنلاین مسئول خرید محصولات با تمام ریسک‌های مالی آن هستید. در نهایت، به‌عنوان یک خرده‌فروش آنلاین که از e-fulfilment استفاده می‌کند، درست مانند حمل‌و‌نقل دراپ، هیچ کنترلی بر فرآیند لجستیک ندارید و اگر شریک لجستیکی شما اشتباه کند، احتمالا به قیمت از دست دادن مشتریان شما تمام خواهد شد و مشتریان ناراضی تمایلی به بازگشت ندارند.

۳- استفاده از سیستم لجستیک داخلی

از دست دادن کنترل، تماس با مشتری و حاشیه سود بالاتر می‌تواند دلایلی باشد که خودتان لجستیک تجارت الکترونیک را انجام دهید.

انجام تمام کارهای لجستیک توسط خودتان کار سخت و پیچیده‌ای است. از پردازش سفارش‌ها، چاپ برچسب‌های حمل‌ونقل و تحویل بسته تا پردازش بسته‌های مرجوعی، همه چیز به عهده شماست.

۴- انعقاد قرارداد با یک شرکت حمل‌و‌نقل

یک شرکت حمل‌و‌نقلی استراتژی حمل‌و‌نقل بهتر، سریع‌تر و شخصی‌سازی شده‌تری ارائه می‌دهد. همچنین به لطف رقابت بین شرکت‌ها، اگر بسته‌های زیادی را ارسال می‌کنید، امکان مذاکره برای قیمت رقابتی هم وجود دارد.

ارسال با چندین کریر، بله یا خیر؟

این خطرناک است که همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار دهید. انتخاب بین کریرهای مختلف به چند عامل تعیین‌کننده بستگی دارد:

  • سرعت تحویل
  • امکان پیگیری سفارش
  • امکان تحول در پایان روز یا آخر هفته (در دسترس بودن در ۷  روز هفته )
  • امکان تحویل بسته در اقصی نقاط شهر/ کشور
  • شبکه لجستیکی در داخل و خارج مرز
  • نرخ و هزینه

۵- استفاده از یک پلتفرم خودکار

برای استفاده هم‌زمان از چند کریر، می‌توانید از یک پلتفرم خودکار استفاده کنید و مطمئن باشید که بهترین فرآیند حمل‌و‌نقل را دارید.

مزایا و معایب استفاده از پلتفرم

هر مشتری نیازهای متفاوتی دارد. برخی از افراد ترجیح می دهند به جای تحویل در منزل، محصول را در جای دیگری تحویل بگیرند یا برخی دیگر تحویل عصر یا تحویل آخر هفته را ترجیح می‌دهند.

مزیت بزرگ یک پلتفرم خودکار این است که شما تصمیم می‌گیرید که کدام کریر یا روش حمل‌و‌نقل برای چه سرویسی مناسب‌تر است.

۱۱ نکته مهمی که باید در برنامه‌ریزی لجستیک برند آنلاین خود در نظر بگیرید

داشتن لجستیک هماهنگ‌شده و کارآمد، کلید موفقیت هر کسب‌و‌کار آنلاین و مدیریت لجستیک در تجارت الکترونیک بسیار مهم و در واقع هسته اصلی شرکت شما است.

۱- بر اساس تقاضا میزان موجودی خود را برنامه‌ریزی کنید

پیش‌‎بینی موجودی خرده فروشان معمولاً بر اساس داده‌های تاریخی است؛ ولی اگر شما یک کسب‎‌و‌کار نوپا داشته باشید، این داده‌ها را نخواهید داشت. بنابراین چگونه باید بفهمید که به چه میزان موجودی نیاز دارید؟ تا زمانی که بتوانید تاریخچه فروش خود را ایجاد کنید، ترافیک سایت و به اشتراک‌گذاری اجتماعی را بررسی کنید. اگر تلاش‌های شما در رسانه‌های اجتماعی منجر به نتیجه شود، تقاضا می‌تواند افزایش یابد و شما باید برای آن آماده باشید.

مدیریت موجودی بسیار مهم و صادقانه بگوییم، یک علم است. در واقع هدف، موجودی مناسب در زمان و مکان مناسب و به مقدار لازم است.

۲- دورنما داشته باشید

هر قدر که کسب‎‌‌کار شما گسترده‌تر می‌شود، نیازهای لجستیک شما هم بیشتر و در نتیجه دیدن دورنماهای بزرگ دشوارتر می‌شود. اگرشما رشد سریعی را تجربه ‌کنید، احتمالا ظرفیت لجستیک خود را به صورت موقت و خاص افزایش دهید.

ممکن است این بخش‌های اضافه‌شده با یکدیگر ارتباط خیلی خوبی برقرار نکنند و این امر سازمان را با موجودی و عملکرد فروش ناقص مواجه و مشاهده کل وضعیت موجودی و انعکاس آن در وب سایت‌تان را دشوار کند. خریداران می‌خواهند قبل از پرداخت، ببینند آیا کالا موجود است یا خیر. ارائه‌دهندگان لجستیک می‌توانند به شما کمک کنند تا نظم عملیاتی خود را توسعه دهید.

۳- حمل‌و‌نقل رایگان (و سریع) را در اولویت قرار دهید

بر اساس یک مطالعه جدید در مجله Inc، حدو ۷۳ درصد از خریداران آنلاین گفته‌اند که ارسال رایگان و بدون قید و شرط در تصمیم خرید آن‌ها نقش حیاتی دارد. همچنین مجله فورچون گزارش داده است، آمازون بیش از ۱۰۰ میلیون مشترک در سراسر جهان دارد؛ بنابراین ارسال رایگان و سریع به وضوح برای مصرف‌کنندگان مهم است.

تکنیک‌های بازاریابی مانند حداقل سفارش یا پیشنهادهای ویژه می‌توانند به ارسال رایگان کمک کنند و نظم و انضباط در زنجیره تأمین شما، می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد تا ارسال رایگان بیشتر به یک مزیت رقابتی تبدیل شود.

مطالعه دیگری وقتی از مشتریان پرسیده شده که چرا خرید آنلاین انجام نمی‌‎دهند، 35 درصد گفتند که زمان تحویل بسیار طولانی است. پارادوکس نهایی این است که مشتریان می‌خواهند سفارش‌های خود را با سرعت فزاینده‌ای انجام دهند؛ اما نمی‌خواهند برای آن هزینه‌ای بپردازند. 

تحقیقات نشان می‌دهند که ۶۵ درصد از مصرف‌کنندگان انتظار دارند محصولاتی را که به صورت آنلاین سفارش داده‌اند در عرض ۲ تا ۳ روز دریافت کنند.

۴- لست مایل  (Last Mile) را جدی بگیرید

خدمات لست مایل به طور معمول ۲۸ تا ۵۳ درصد از کل هزینه‌های حمل‌و‌نقل را شامل می‌شود. مصرف‌کنندگان ممکن است تعاملشان با شرکت شما را بر اساس تجربه تحویل قضاوت کنند.

یک استراتژی پایدار در لست مایل، باید هزینه‌ها و نیازهای منابع را متعادل و انتظارات مصرف‌کننده را برآورده کند.

۵- بازگشت یا لجستیک معکوس خود را مدیریت کنید

لجستیک تجارت الکترونیک چیزی فراتر از رساندن محصول به مصرف‌کننده نهایی است. برای مدیریت حرکت محصولات در جهت مخالف، به فرآیندی نیاز دارید که به عنوان لجستیک معکوس شناخته می‌شود. لجستیک معکوس ممکن است چالش برانگیزترین جنبه برای فروشندگان تجارت الکترونیکی باشد.

به گزارش Transport Topics نرخ بازگشت متوسط کالا برای یک فروشگاه محلی می‌تواند ۸ تا ۹ درصد و برای تجارت الکترونیکی ۲۴ تا ۳۶ درصد باشد.

سیاست‌های شما در لجستیک معکوس یا امکان مرجوعی، به خریداران انگیزه می‌دهد تا بتوانند با اطمینان خرید کنند و شما باید درک دقیقی از هزینه‌ها و پیامدهای لجستیکی برای این بازگشت‌ها داشته باشید. بهتر است یک فرآیند برای لجستیک معکوس ایجاد کنید تا کارمندان این بخش از زنجیره تأمین شضما بتوانند مرجوعی‌ها را مدیریت کنند.

دراپ شیپینگ چیست؟

۶- انبارداری خود را غیر متمرکز کنید

آخرین روند تجارت الکترونیکی، نزدیک کردن محصول به مشتری است؛ یعنی شرکت‌ها از تسهیلات کوچک‌تر و نزدیک به مراکز جمعیت استفاده می‌کنند. تسهیلات کوچک‌تر، پاسخگویی بهتری دارند، زمان‌های تحویل را کاهش می‌دهند و مرحله‌ی لست مایل را کوتاه می‌کنند.

مسافت مساوی است با زمان و هزینه و کاهش مسافت می تواند در عین حفظ یا حتی بهبود سطح خدمات، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند.

داده‌ها نشان می‌دهند که توزیع موجودی می‌تواند هزینه‌های حمل‌و‌نقل را تا ۲۵ درصد کاهش دهد که در نهایت منجر به صرفه‌جویی ۱۳ درصدی در هزینه‌ها می‌شود. 

۷- یک شریک ۳PL پیدا کنید

تجارت‌های الکترونیکی که در حال رشد سریع هستند، می‌توانند برخی یا تمام امور لجستیکی خود را به یک شرکت طرف سوم واگذار کنند. یک ۳PL  می‌تواند محموله‌های ورودی، انبار و موجودی را مدیریت و تمام جنبه‌های اجرایی آن را مدیریت کند.

بنابراین شما می‌توانید روی رشد، توسعه و ارزش‌های کسب‌و‌کارتان تمرکز و عملیات‌های لجستیکی را برون‌سپاری کنید.

به طور معمول، ۳PLها دارای صرفه‌جویی در مقیاس هستند تا به ازای هر واحد، هزینه بهتری نسبت به آنچه که خودتان می‌توانید به دست آورید، به شما بدهند.

الوپیک به عنوان یک شرکت طرف سوم لجستیکی، تمام امکانات لازم برای امور لجستیکی کسب و کار شما را انجام می‌دهد.

۸- ارزش افزوده‌ای که لجستیک ایجاد می‌کند را نسبت به سود خود، ارزیابی کنید

اطمینان از بسته‌بندی کامل محصولات می‌تواند رضایت مشتریان شما را افزایش دهد؛ اما مهم است که بدانید ارزش افزوده این خدمات چه زمانی بیشتر از ارزشی که دارند، باعث دردسر می‌شوند. مثلا همیشه بررسی کنید که یک ۳PL  چه ارزش‌ افزوده‌ای برای شما دارد.

  • آیا تجربه و توانایی‌ کیتینگ دارند؟
  • آیا بسته‌بندی سفارشی دارند؟
  • آیا می‌توانند تحویل سفارشی داشته باشند؟
  • آیا آن‌ها بسته‌بندی شخصی‌سازی شده دارند؟

به خاطر داشته باشید که ارزش افزوده یک شریک لجستیکی می‌تواند بیش از حد باشد و پیچیدگی را به فرآیند تحویل سفارش اضافه کنند و در نتیجه هزینه‌ها را افزایش دهند. باید مطمئن شوید که بازدهی مناسبی در این سرمایه‌گذاری لجستیکی دارید.

۹- از کیفیت و دقت ارسال و تحویل سفارش‌‌های خود مطمئن شوید

کیفیت، دقت و ارسال به موقع سفارش‌ها از مهم‌ترین قابلیت‌هایی هستند که باید به آن‌ها توجه کنید. مشتریان می‌خواهند اطمینان داشته باشند که سفارش آن‌ها همان‌طور که می‌خواهند و در زمان مورد نظر به دستشان می‌رسد. به همین دلیل، کیفیت و دقت سفارش باید مهم‌ترین موضوع بحث با هر فروشنده ۳PL  باشد. همچنین مطمئن شوید که سایت شما به خوبی داده‌هایی را که شریک ۳ PL شما نیاز دارد؛ جمع‌آوری می‌کند.

تنها  60٪ از ۳PLها گفته‌اند که بیش از سه چهارم مشتریان آن‌ها تمام داده‌های مورد نیاز برای برآورده کردن انتظارات خود را به اشتراک می‌گذارند. 

۱۰-  گزینه‌های پایدار را در نظر بگیرید

لجستیک تجارت الکترونیک باید سریع، کارآمد و تا حد امکان ارزان باشد واغلب این معیارها بر پایداری اولویت دارند. برای مصرف‌کنندگان، پایداری تقریباً به اندازه هزینه مهم است. بر اساس گزارش آی بی ام نزدیک به ۶۰ درصد مصرف‌کنندگان مایلند عادت‌های خرید خود را تغییر دهند تا اثرات زیست محیطی سفارش‌های آنلاین خود را کاهش دهند. علاوه بر این بیش از ۷۰ درصد از مصرف‌کنندگان مایل به پرداخت حق بیمه برای محصولات خرده‌فروشان پایدار هستند.

مرزهای بین ارزان، سریع و پایدار محو شده است. ارائه‌دهندگان لجستیک شخص ثالث را امتحان کنید تا ببینید فرآیندهای آن‌ها چقدر پایدار است و کریرهایی را انتخاب کنید که با ماموریت برند شما همسو باشند.

۱۱- زنجیره تامین خود را متنوع کنید

در حالی که بسیاری از شرکنت‌های ۳PL  برنامه‌های پشتیبان دارند؛ ولی برخی از مشکلات در زنجیره تامین تجارت الکترونیک اجتناب‌ناپذیر است. سعی کنید تا جایی که امکان دارد زنجیره تامین متنوع داشته باشید. چه یک بلای طبیعی رخ دهد، چه همه‌گیری شما باید توانایی ادامه دادن را داشته باشید.

روند‌های برتر لجستیک تجارت الکترونیک در سال 2022

۸ روند‌ برتر لجستیک تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۲

لجستیک که به سرعت در حال تکامل است و ستون فقرات کسب‌و‌کارهای تجارت الکترونیک محسوب می‌شود به شما کمک می‌کند تجربه مشتریان خود را نسبت به رقبا متمایز کنید. در این بخش ​​گرایش‌های لجستیکی‌ای که در سال ۲۰۲۲ باید مراقب باشید، بررسی خواهیم کرد.

۱- مصرف کنندگان خواهان تحویل سریع‌تر هستند

۶۴ درصد از مصرف‌کنندگان در صورت ارائه تحویل در همان روز، احتمال خرید آنلاین بیشتری دارند و ۶۱ درصد از خریداران با کمال میل هزینه بیشتری را برای تحویل همان روز پرداخت می کنند.

علاوه بر برخورداری از قابلیت‌های فناوری مناسب، تحویل سریع مستلزم آن است که قلمرو جغرافیایی خود را گسترش دهید. در غیر این صورت نمی‌توانید سفارش‌ها را از یک طرف کشور به طرف دیگر بدون پرداخت پول زیادی برای آن، ارسال کنید.

۲- لست مایل دلیوری مهم است

افزایش حجم سفارش آنلاین به علاوه افزایش انتظارات مشتری، فشار بیشتری را بر مرحله نهایی فرآیند لجستیک وارد می‌کند که از آن به عنوان آخرین مرحله تحویل (Lastmile Delivery) یاد می‌شود.

لست مایل، حمل‌و‌نقل بسته از یک مرکز توزیع (اغلب از طریق یک شرکت حمل‌و‌نقل) به مقصد نهایی بسته با هدف تحویل بسته در سریع‌ترین زمان و مقرون به‌صرفه‌ترین حالت ممکن است.

در لست مایل، می‌توانید به اطلاعات سفارش‌ها در زمان واقعی دسترسی داشته باشید و به طور خودکار این جزئیات را برای مشتریان خود ارسال کنید.

۳- تقاضا برای خدمات PL3 افزایش می‌یابد

تقاضا برای خدمات لجستیک شخص ثالث با رشد فروش تجارت الکترونیک ادامه خواهد یافت و ۳PLها  پیشنهادات خود را گسترش می‌دهند تا ارائه تسهیلات توزیع در مکان‌های مختلف برای پردازش و انجام سفارشات به موقع، کارآمدتر شود.

 در سال ۲۰۲۲، احتمالاً شاهد انبارهای خرد بیشتری در مناطق شهری و نزدیک به مشتری خواهیم بود و به این ترتیب خرده‌فروشان می‌توانند افزایش حجم سفارش‌ها را مدیریت کنند، مدیریت موجودی بهتر و زمان تحویل کوتاه‌تری داشته باشند.

۴- تحویل مستقیم به مصرف کننده (D2C) رواج دارد

در سال پیش رو، افزایش چشمگیر بازاریابی و فروش مستقیم محصولات برند  CPG (کالاهای بسته‌بندی شده مصرفی)  از سمت تولیدکننده به مصرف‌کننده را شاهد خواهیم بود. دسترسی مستقیم به مشتری این امکان را به تولیدکننده‌ها می‌دهد که کنترل بیشتری روی برند خود داشته باشند و خدمات مشتری قابل قبولی ارائه دهند.

موفقیت در یک کسب‌وکار D2C مستلزم یک استراتژی تحویل به مشتری قوی است. کسب‌وکارهای D2C همچنین می‌توانند در حین رشد یک شریک لجستیکی برای خود انتخاب کنند.

۵- لجستیک معکوس یک عنصر قوی در فرآیند لجستیک خواهد بود

بهینه‌سازی لجستیک معکوس ضروری است. باید بتوانید به همان میزانی که در لجستیک خروجی، کارآمد هستید؛ به فرآیند بازگشت سفارش‌ها هم رسیدگی کنید. در جایی که هزینه بازگشت کالا بیشتر از ارزش آن است، باید فرآیندی برای رسیدگی به این موضوع وجود داشته باشد تا هدررفت هزینه جلوگیری شود.

۶- پایداری در لجستیک یک الزام تجاری است

 مصرف‌کنندگان از تأثیری که بر محیط‌ زیست می‌گذارند، آگاه هستند و شرکت‌های تجارت الکترونیکی که استراتژی پایداری را تعریف کرده و موفق به اجرای آن شده‌اند، مزیت رقابتی قابل توجهی را در بازار مشاهده می‌کنند. بر اساس نظرسنجی اخیر مکنزی، مردم برندی را ترجیح می‌دهند که فعالانه در حال انجام تلاش‌ برای پایداری و حفظ محیط زیست هستند.

محصولاتی که به‌عنوان پایدار به بازار عرضه می‌شوند، 5.6 برابر سریع‌تر از سایر محصولات، رشد کرده‌اند.

به عنوان مثال، بسته‌بندی‌های قابل بازیافت/تجزیه‌پذیر یا زیست‌تخریب‌پذیر نه تنها سازگار با محیط زیست هستند، بلکه حمل‌کنندگان را قادر می‌سازند تا هزینه‌ها و ردپای کربن را کاهش دهند. 

استفاده از راهکارهای نوآورانه برای پایداری، وفاداری مشتری را ارتقا می‌دهد، هزینه‌های ورودی را کاهش می‌دهد و ریسک زنجیره تامین را کمتر می کند.

۷- فناوری همچنان پیشتاز خواهد بود

راه حل‌های مبتنی بر ابر که دسترسی به اطلاعات لحظه‌ای و قابل اعتماد را فراهم می‌کند، کلید تصمیم‌گیری آگاهانه و کاهش ناکارآمدی خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۲ اتوماسیون فرآیندها در لجستیک ادامه یابد و برای اطمینان از ایمنی و امنیت سفارش‌ها و رانندگان از سیستم‌های ردیابی و مکان‌یابی لحظه‌ای استفاده شود.

کلید موفقیت تجارت الکترونیک از طریق همکاری تولیدکنندگان و خرده‌فروشان با شرکای لجستیک خواهد بود. با استفاده از الوپیک می‌توانید مسیر حرکت سفیر را از مبدا تا مقصد به طور زنده، پیگیری کنید.

همچنین اینترنت اشیا (IoT) و فناوری کلان داده مرزهای لجستیک یک تأمین‌کننده کارآمد را جابه‌جا خواهد کرد. چه در حال دریافت کالا از تولیدکنندگان سرتاسر جهان به انبار خود باشید، چه سفارش‌ها را از انبار خود به انبار شریک شخص ثالث یا از تولیدی خود به یک شریک PL3 ارسال کنید، نیاز به شفافیت بیشتر و بهتر و تضمین کیفیت (QA) حتی قبل از اینکه مشتری سفارش دهد؛ وجود دارد و اینترنت اشیا این امکان را برای شما فراهم می‌آورد.

۸- تجربه تحویل و حمل‌و‌نقل برند، تاثیرگذار خواهد بود

ایجاد یک هویت برند منسجم در تمام نقاط تماس برای افزایش وفاداری مشتری و یادآوری برند بسیار مهم است و یکی از زمینه‌هایی که بسیاری از برندها در آن کوتاهی می‌کنند، داشتن یک تجربه تحویل خوب و حمل‌ونقل برند است.

برای کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک، بسته‌بندی ممتاز می‌تواند راهی قدرتمند برای برندسازی تجربه تحویل باشد، زیرا مشتری ممکن است عکسی را به اشتراک بگذارد یا یک ویدیوی جعبه‌گشایی بسته تحویل‌شده را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد.

بسته‌بندی اولین تصور از یک محصول را ایجاد می‌کند و زمانی که به درستی انجام شود، باعث تثبیت هویت برند می‌شود و بازاریابی دهان به دهان را افزایش می‌دهد. بنابراین؛ برای برندسازی و شخصی‌سازیِ تجربه تحویل، باید روی بهبود بسته بندی محصول خود با تصاویر برند، راه حل‌های ردیابی لحظه‌ای، لیبل‌های حمل‌و‌نقل، دهدیه شخصی و غیره سرمایه‌گذاری کنید. به عنوان مثال، آمازون فلش خندان خود را روی جعبه‌ها چاپ می‌کند، بنابراین با دیدن بسته فوراً متوجه می‌شوید که چه کسی بسته را ارسال کرده است.

شراکت با یک PL3 مناسب می‌تواند کلید موفقیت کسب‌و‌کار شما باشد.

لجستیک تجارت الکترونیک مزایای زیادی به شما ارائه می‌دهد

شراکت با یک PL3 مناسب می‌تواند کلید موفقیت کسب‌و‌کار شما باشد. هدف از یافتن یک شریک لجستیک تجارت الکترونیک این است که با بهینه‌سازی زنجیره تامین، به عنوان یک برند تجارت الکترونیک حداکثر سود را داشته باشید.

چه در حال راه اندازی یک فروشگاه آنلاین باشید یا یک کسب‌و‌کار آنلاین موفق داشته باشید که بخواهید آن را گسترش دهید؛ مصرف‌کنندگان تقاضای کیفیت بالا، شفافیت و تحویل سریع دارند. داشتن یک شریک لجستیکی قوی می‌تواند کارایی شما را به حداکثر برساند، هزینه‌های حمل‌و‌نقل را کاهش و یک تجربه عالی برای مشتری ارائه دهد.

الوپیک با ارائه  گزینه‌های متنوع تحویل به عنوان یک شریک PL3 می‌تواند به شما کمک کند تا هم‌زمان چند درخواست داشته باشید، سفارش‌های خود را به صورت زنده ردیابی کنید، امکان بازگشت به مبدا داشته باشید و بتئانید مشتریان خود را حفظ کنید.

می‌خواهم از امکانات الوپیک استفاده کنم

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...