هزینه‌های پنهانی در خدمات دلیوری کم‌هزینه!

در چند سال اخیر تقاضا برای خدمات تحویل در منزل بیشتر شده است. تحویل فوری که در همان روز سفارش، محصول را به دست مشتری می‌رساند بسیار پرطرفدار شده است و تمامی کسب‌وکارها از جمله فروشگاه‌های مواد غذایی، داروخانه‌ها، نوشت‌افزار و فروشگاه‌های لوازم اداری به دنبال ارائه خدمات تحویل فوری به مشتریان هستند.

تحویل محصول از فروشگاه به دست مشتری نهایی بسیار مهم است و آخرین قدم از مسیر محصول از کارخانه به دست مشتری است که در ادبیات کسب‌وکار به آن «لست‌مایل» می‌گویند. تحویل محصول از فروشگاه اینترنتی به دست مشتری، گران‌قیمت و چالش‌برانگیز است بنابراین هر روزه راهکارهای جدیدی برای انجام دلیوری به‌موقع معرفی می‌شود.

در حال حاضر شرکت‌های بسیاری در ارائه خدمات تحویل در منزل فعال هستند و روش‌های جدید خود را به کسب‌وکارها ارائه می‌دهند. با وجود رو به رشد بودن شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تحویل در منزل، خطراتی نیز این بازار را تهدید می‌کند.

خطر بزرگ در این بازار رقابتی این است که کسب‌وکارها در انتخاب خدمات دلیوری فقط به پایین بودن قیمت توجه کنند. اگر کسب‌وکارها بیش از کیفیت تحویل و ایجاد تجربه مثبت خرید در مشتریان بر قیمت تمرکز کنند، ضرر اصلی را خود کسب‌وکارها خواهند کرد.

طبق سال‌ها تجربه بر متخصصان حوزه حمل‌ونقل ثابت شده که قیمت پایین خدمات حمل‌ونقل، تنها یکی از نکات مهم در انتخاب است به تنهایی نمی‌تواند ضامنی برای پایین آمدن هزینه‌های کسب‌وکار باشد. بدین صورت ممکن است هزینه پایین خدمات دلیوری محصول، در نهایت باعث ایجاد هزینه‌های بیشتری برای کسب‌وکار شود.

از آنجا که به راحتی نمی‌توان خدماتی که شرکت‌های تحویل در منزل ارائه می‌دهند را با هم مقایسه کرد، کسب‌وکارها در انتخاب سیستم دلیوری محصولات، تنها قیمت را مقایسه می‌‌کنند و این موضوع در آینده برای کسب‌وکارشان هزینه‌های بیشتری ایجاد خواهد کرد.

انتخاب از بین شرکت‌های تحویل فوری سفارش چگونه است؟

خدمات تحویل در منزل، تخصص‌ها و ظرافت‌های خاصی دارد و همه‌ی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تحویل، از تجربه و توانایی کافی برای تحویل انواع مختلف محصولات برخوردار نیستند. محصولاتی که باید به دست مشتری برسند ممکن است از نظر ابعاد و ویژگی‌ها بسیار متفاوت باشند. محصولات زیر را ببینید که با وجود تفاوت‌هایشان نیاز به تحویل فوری در درب منزل دارند:

  • مبلمان، یخچال، تلویزیون صفحه‌تخت و انواع لوازم خانگی بزرگ
  • سفارش‌های بیرون‌بر رستوران‌ها و هر نوع مواد غذایی، نوشیدنی و کالاهای اساسی منزل
  • مصالح ساختمانی و ابزارهای ساخت

در هر سه دسته محصولی که در بالا آورده شد، نیاز به استفاده از وسیله نقلیه خاصی وجود دارد. بنابراین یک شرکت حمل‌ونقل خوب به مجموعه کاملی از وسایل نقلیه نیاز دارد تا انواع محصولات را به موقع به دست مشتری برساند؛ از پیک موتوری گرفته تا وانت‌بار و کامیون‌هایی که بالابر دارند و می‌توانند کالاهای حجیم و سنگین را جابجا کنند.  

همچنین بعضی محصولات ویژه نیاز به رانندگانی با مهارت خاص یا گواهینامه خاص دارند که از ابزار و دانش کافی برای سالم و به موقع رساندن محصول به دست مشتری برخوردار باشد.

متخصصان خدمات حمل‌ونقل برای ارزیابی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تحویل در منزل، شاخصه‌هایی در نظر گرفته‌اند. لیستی از فاکتورهای نشان‌دهنده کیفیت بالای این شرکت‌ها در زیر آورده شده است:

  • هزینه دریافتی برای تحویل محصولات در منزل
  • دریافت به موقع محصولات از فروشگاه و رساندن آنها به دست مشتریان در زمان تعیین شده
  • داشتن ایمنی بالا و حفظ کیفیت محصولات
  • پوشش جغرافیای بیشتر در سطح شهر و کشور
  • مقیاس‌پذیری و ظرفیت بالا که در شلوغ‌ترین ایام، همچون اعیاد و روزهای خاص، سفارش‌ها به موقع به دست خریداران برسند
  • داشتن فناوری بالا در ردیابی بسته‌ها و نگهداری مناسب از این داده‌ها
  • توانایی مدیریت کردن مشکلات و نارضایتی‌هایی که ممکن است در ارتباط با مشتریان به وجود بیاید

در انتخاب یک شرکت مناسب برای رساندن محصولات به دست مشتریان باید بدانید که از شرکت ارائه‌دهنده خدمات تحویل در منزل چه انتظاراتی دارید و همینطور بدانید چطور باید قیمت واقعی خدمات آنان را ارزیابی کنید. علاوه بر آن در نظر داشته باشید که انتخاب یک شرکت که کیفیت ایده‌آلی ندارد تا چه حد می‌تواند به کسب‌وکار شما ضرر بزند.

شما باید در انتخاب شرکت ارائه‌دهنده خدمات دلیوری از مقایسه قیمت فراتر بروید و به تمام عواملی که در لیست بالا آورده شده است توجه کنید. اگر به دنبال این هستید که مقیاس سیستم تحویل در منزل خود را بزرگ‌تر کنید، یعنی تعداد بیشتری کالا بفروشید یا محصولات را به محله‌ها و شهرهای بیشتری بفرستید باید به نکات زیادی توجه کنید. لازم است که نیازهای کوتاه‌مدت و بلندمدت کسب‌وکارتان را مرور کنید و به دنبال شرکت ارائه‌دهنده خدمات تحویل در منزلی باشید که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند.

شما نباید تنها به رشد سریع کسب‌وکارتان فکر کنید و برنامه‌های کوتاه‌مدت داشته باشید زیرا تصمیم‌گیری سریع برای انتخاب شرکت خدمات دلیوری ممکن است در آینده برای کسب‌وکارتان هزینه جدی ایجاد کند. فقط کافی است به این فکر کنید که ابزار تعمیر بخاری به موقع به دست مشتری نرسد و مشتری شما در شب سرد زمستانی بدون بخاری بماند؛ یا موقعیتی را تصور کنید که محصولات سوپرمارکتی فاسدشدنی همچون مرغ و بستنی دیر به دست مشتری برسد و فاسد شود و مشتری شما محصولی را دریافت کند که با وجود این که هزینه‌اش را پرداخت کرده نمی‌تواند از آن استفاده کند. چنین اتفاقاتی باعث از دست رفتن مشتریان وفادار شما خواهد شد و به برند کسب‌وکارتان ضربه جدی وارد می‌کند، بنابراین باید مطمئن باشید با شرکت خدمات تحویلی کار می‌کنید که رانندگانی کاربلد و وقت‌شناس دارد.

سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات تحویل در منزل چه هزینه‌های پنهانی برای کسب‌وکار شما دارند

شرکت‌های جدیدی که وارد بازار ارائه خدمات تحویل در منزل شده‌اند در فضای آنلاین بسیار فعال هستند و با جذب رانندگان زیادی در فضای اینترنت به شما پیشنهادهای جذابی برای خدمات تحویل باکیفیت می‌دهند. باید توجه داشته باشید که درست است که سرویس‌های آنلاین تحویل در منزل نکات مثبتی دارند و امکاناتی در اختیار شما قرار می‌دهند ولی استفاده از آنها هزینه‌هایی نیز برای کسب‌وکار شما خواهد داشت.

به عنوان مثال شما با همکاری با سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات تحویل آنلاین، داده‌های مهمی از کسب‌وکارتان را در اختیار این اپلیکیشن‌ها می‌گذارید. اگر شما ندانید هر وسیله حمل‌ونقل جدیدی که به کسب‌وکار شما اضافه می‌شود چه عملکردی در برآوردن انتظارات مشتریان دارد نمی‌توانید ارزیابی خوبی از اهمیت آن در بین دیگر روش‌های تحویل داشته باشید.

پلتفرم‌های آنلاینی که لیست محصولات شما را در اپلیکیشن خود می‌گذارند و در صورت فروش رفتن محصول، آن را برای مشتری می‌فرستند از شما حق کمیسیون ۱۰ تا ۳۰ درصدی می‌گیرند و حتی ممکن است ۲۰ درصد سهم بازایابی از شما بخواهند. بنابراین اگر چه در ابتدا به نظر می‌رسد این شرکت‌های خدمات تحویل با داشتن امکانات آنلاین، ارزان هستند ولی وقتی خدمات جانبی را هم به هزینه‌ها اضافه کنید مبلغ بالایی می‌شود.

بنابراین پلتفرم‌های آنلاین ارائه‌دهنده خدمات تحویل در منزل نه تنها ارزان نیستند بلکه با استفاده از آنها ممکن است داده‌های مهمی از مشتریان را از دست بدهید و به دست این اپلیکیشن‌ها بسپارید.

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تحویل در منزل چه زمانی برای کسب‌وکار شما مفیدند و چه زمانی ضرر می‌زنند؟

بهترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تحویل در منزل می‌توانند با هزینه‌ای محدود بالاترین ارزش را برای کسب‌وکار شما به ارمغان بیاورند. یک ارائه‌دهنده خدمات دلیوری باکیفیت به راحتی در مجموعه شما ادغام می‌شود و با نیازهای کسب‌وکار شما تطبیق پیدا می‌کند. شرکتی که کارش را بلد است در درازمدت به سودآوری کسب‌وکار شما کمک می‌کند.

مدل «یک به چند» اصطلاحی در حمل‌ونقل است و بدین معناست که یک کسب‌وکار از چند شرکت ارائه‌دهنده خدمات دلیوری برای رساندن محصولاتش به دست مشتریان استفاده کند. مدل «یک به چند» برای بعضی از کسب‌وکارها مفید است. برای کسب‌وکارهایی که توانایی مالی مناسب برای ادغام یک شرکت خدمات دلیوری را در کسب‌وکار خودشان ندارند. چنین شرکت‌هایی می‌توانند از چند ارائه‌دهنده خدمات دلیوری به طور همزمان استفاده کنند.

مدل «یک به چند» در کنار منافعی که گفته شد مشکلاتی نیز دارد. از مشکلات این سیستم حمل‌ونقل می‌توان به ایجاد رقابت بر سر قیمت در بین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تحویل در منزل اشاره کرد. هر شرکت خدمات تحویل در منزل، سعی می‌کند برای به دست آوردن مقدار بیشتری از سفارش‌ها، هزینه کمتری برای خدماتش پیشنهاد کند و بدین صورت کیفیت خدماتش پایین می‌آید. عملکرد پایین خدمات تحویل در منزل هم باعث از بین رفتن اعتماد مشتریان به کسب‌وکار شما می‌شود و همچنین می‌تواند علاقه مشتریان به هر نوع خرید اینترنتی را کم کند.

استفاده از چند شرکت خدمات تحویل در منزل باعث ایجاد چند مسیر حمل‌ونقل می‌شود و برای شما مشکل خواهد بود که بدانید کدام شرکت خدمات تحویل در منزل عملکرد مطلوبی داشته و کدامیک ضعیف‌تر عمل کرده است. بنابراین شما باید هر شرکت ارائه‌دهنده خدمات تحویل را از نظر محصول مشخصی که تحویل می‌دهد یا منطقه‌های مشخصی که سرویس‌دهی دارد دسته‌بندی کنید و بدین صورت عملکرد آنها را به طور جداگانه بسنجید. بنابراین در مدل حمل‌ونقل «یک به چند» قیمت‌گذاری خدمات تحویل در منزل و همینطور کسب اطمینان از رضایت مشتریان سخت‌تر و پرهزینه‌تر است.

ایجاد هماهنگی با یک شرکت و ادغام نیروهای آن شرکت در کسب‌وکارتان آنقدر که تصور می‌کنید سخت نیست. در دنیای امروز که تکنولوژی‌های موجود، بسیاری از هماهنگی‌ها را آسان کرده است هماهنگ کردن یک فروشگاه اینترنتی با یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات تحویل در منزل چندان سخت و هزینه‌بر نیست و اگر طبق استراتژی مناسبی انجام شود می‌تواند در عرض یک هفته به نتیجه برسد.

به علاوه اگر شما کسب‌وکار بزرگی باشید و سفارش‌های زیادی داشته باشید، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تحویل در منزل در ازای هزینه‌ای کم با مجموعه شما هماهنگ خواهند شد.

بیشترین هزینه برای کسب‌وکار شما از دست دادن مشتریان وفادار به دلیل تحویل نامناسب است

ارتباط شما با مشتریان از ویترین فروشگاه فیزیکی و سایت فروشگاه اینترنتی شروع می‌شود و تا رسیدن محصول به درب منزل ادامه دارد و شما باید در تمامی این مراحل از رضایت مشتریانتان اطمینان حاصل کنید. اهمیت تحویل به موقع، در تجربه مشتریان از خرید بسیار زیاد است و این شامل تمامی مرسولات می‌شود خصوصا محصولات فاسدشدنی و شکننده.

هر چقدر که کسب‌وکارها دگرگون شوند، این نکته ثابت می‌ماند که هر نقطه تماس مشتری (تاچ‌پوینت) با کسب‌وکار شما بسیار ارزشمند است و می‌تواند موفقیت و شکست کسب‌وکار شما را شکل دهد.

یکی از نقاط تماس مهم مشتری با کسب‌وکار شما ثبت سفارش و انتخاب نحوه‌ی تحویل آن است. نقطه تماس مهم بعدی، پیگیری مراحل پیشرفت سفارش است و آخرین و شاید مهم‌ترین نقطه تماس مشتری با فروشگاه شما تحویل کالاست. این که بسته سفارشی در مکان و زمان درست و بدون دردسر به دست مشتری برسد در رضایت مشتریان از خرید نقش پررنگی دارد. در هر کدام از نقاط تماس اگر تجربه‌ای منفی در مشتری به وجود بیاید به اعتماد او لطمه وارد می‌شود و جلب اعتماد مشتریان برای خرید دوباره از شما تلاش بسیار بیشتری می‌طلبد.

درست است که داشتن قیمت مناسب یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها در انتخاب شرکت ارائه‌دهنده خدمات تحویل در منزل است ولی الوپیک علاوه بر قیمتی مناسب، امکانات بسیاری را در اختیار شما می‌گذارد. الوپیک به سرعت با کسب‌وکار شما هماهنگ می‌شود و مجموعه مناسبی از وسائل نقلیه را در اختیارتان می‌گذارد.

رابط برنامه‌نویسی (API) قدرتمند، بررسی دقیق پیشینه رانندگان، آموزش کامل روش کار و نظارت دقیق بر ایمنی بسته‌های ارسالی باعث فراهم شدن تجربه مثبتی از خرید برای مشتریان است که در طولانی‌مدت برای کسب‌وکار شما سودآور است.

الوپیک با برنامه‌ریزی و نوآوری‌های متنوع همه تلاش خود را در جهت توسعه برند شما انجام می‌دهد و با امتیازات بالایی که از مشتریان کسب کرده در بازار خوشنام است و توانسته با تحویل به‌موقع، به رشد کسب‌وکارها کمک کند.

مشتریانی که از خدمات تحویل الوپیک استفاده می‌کنند طیف گسترده‌ای دارند و از کسب‌وکارهای کوچک خانوادگی تا برندهای شناخته‌شده را شامل می‌شوند. همین موضوع باعث تنوع بیشتر در خدمات الوپیک بوده است. خدماتی همچون الوپیک، الوفروش، الووانت، الوتاکسی و سرویس ارسال انبوه.

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...