هرآنچه باید درباره کوریر سرویس ها یا خدمات پیک بدانید؛ آشنایی با انواع مختلف پیک

آیا می‌خواهید سفارش‌های مشتریان خود را در اسرع وقت تحویل دهید؟ آیا بسته‌هایی دارید که باید تحویل بگیرید؟ امروزه خدمات حمل و نقل و پیک به یک ابزار ضروری تبدیل شده است که فرصت‌های شغلی زیادی را هم برای افراد و راحتی را برای مشتریان یا کسب‌وکارهایی که چیزی برای تحویل دارند، فراهم می‌کند. امروزه بدون خدمات پیک، خریداران برای خرید کالای آنلاین تردید زیادی خواهند داشت و کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک هم دوام نمی‌آورند.

طی چند سال گذشته شاهد افزایش خرید آنلاین بوده‌ایم و شرکت‌های باربری گزینه‌های مختلفی را برای خدمات پیک در اختیار شما قرار می‌دهد.

در واقع خدمات حمل و نقل پیک بر اساس تقاضا یا نیاز مشتریان برای ارائه خدمات مناسب، تکامل یافته است.

این موضوع باعث شده انواع مختلفی از کوریر سرویس‌ها‌ یا همان پیک‌‌های خودمان، ظاهر شوند تا تجربه خرید آنلاین را برای کاربران در سراسر جهان ساده کنند. این کار به مردم امکان می‌دهد که محصولات مورد نیاز خود را نه تنها از بازارهای محلی بلکه از آدرس‌های بین‌المللی هم سفارش دهند، صرف نظر از اینکه سفارش‌هایشان چقدر بزرگ یا سنگین است. علاوه بر این، به غیر از تحویل مرسوله و بسته‌ها، افراد از شرکت‌های پیک برای حمل و نقل اسناد و نامه‌های مهم هم استفاده می‌کنند.

خدمات تحویل پیک با انواع مشتری کار می‌کنند تا نیازهای آن‌ها را به طور مؤثر و کارآمد برآورده کنند و از آنجایی که مشتریان نیازهای متفاوتی دارند، خدمات پیک متعددی هم در دسترس هستند که می‌توانند در هر موقعیتی به کار گرفته شوند. آشنایی با نمونه‌های مختلف خدمات پیک می‌تواند گزینه‌های بیشتری را در اختیار شما قرار دهد.

در این مقاله به این سوال می‌پردازیم که خدمات پیک چیست، انواع مختلف خدمات پیک کدام‌اند و چرا به آن‌ها نیاز داریم؟ همچنین تعریف گسترده‌ای از موضوع ارائه و مزایا و معایب خدمات پیک را بررسی خواهیم کرد.

خدمات تحویل پیک با انواع مشتری کار می‌کنند تا نیازهای آن‌ها را به طور مؤثر و کارآمد برآورده کنند و از آنجایی که مشتریان نیازهای متفاوتی دارند، خدمات پیک متعددی هم در دسترس هستند که می‌توانند در هر موقعیتی به کار گرفته شوند.

کوریر سرویس یا همان پیک چیست؟

به طور معمول همه انواع خدمات پیک شامل ارسال بسته‌ها از یک مکان یا شخص به مکان دیگر است. یک شرکت دارای ناوگان حمل و نقل و ارائه‌دهنده خدمات می‌تواند تقریباً هر چیزی را که یک فرد در زندگی روزمره خود استفاده می‌کند؛ جابه‌جا کند و تحویل دهد.

برای مثال، می‌تواند آنچه را که مشتریان به خرده‌فروشان آنلاین، مواد غذایی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، گل‌فروشی‌ها و رستوران‌ها سفارش می‌دهند؛ تحویل دهد. همچنین مرسوله‌هایی مانند اسناد، و نامه‌ها را هم جابه‌جا می‌کند.

به زبان ساده، یک سرویس پیک به افراد اجازه می‌دهد هر نوع بسته یا مرسوله‌ای را از یک مکان به مکان دیگر ارسال یا دریافت کنند. خواه تحویل یک نامه از داخل شهر، کشور یا خارج از کشور باشد.

گزینه‌های متعدد حمل و نقل و تحویل ارائه شده توسط خدمات پیک، چیزی است که آن‌ها را از خدمات پستی سنتی متمایز می‌کند. پیک‌ها در آخرین مرحله تحویل (لست مایل دلیوری) یا فرآیند حمل و نقلِ تحویل‌های حساس به زمان، تخصص دارند. علاوه بر این روش پرداخت کاملاً ایمن است و افراد می‌توانند بنا به سهولت خود انتخاب کنند که در زمان رزرو سفارش به صورت آنلاین یا در زمان تحویل به صورت نقدی پرداخت کنند.

اولویت‌های تحویل پیک

برای اینکه تحویل‌های استاندارد را از استثنایی جدا کنید، باید اولویت‌‎بندی کنید که کدام جنبه از تحویل برای شما مهم است. برخی از خدمات تحویل، ضمانت‌هایی را برای انواع خاصی از تحویل ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، آیا رسیدن بسته‌های شما به طور مستقیم با سود مرتبط است؟ یعنی هر چه زودتر دریافت شوند سود شما بیشتر می‌شود؟ یا مثلا آیا هزینه‌های سربار شما زیاد شده است؟ اینجاست که قیمت به‌صرفه حمل و نقل می‌تواند برای شما مفید باشد.

لجستیک

درباره مکان چطور؟ آیا تحویل شما به صورت محلی انجام می‌شود یا بین‌المللی؟ اگر فقط با مشتریان محلی یا داخلی سروکار دارید، باید روی پیک‌هایی که در نزدیکی شما هستند تمرکز کنید. این امر باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه شما می‌شود، حتی اگر شرکت‌های خارج از کشور نرخ‌های پایین تری داشته باشند. مالیات ها، هزینه ها و مجوزها به سرعت جمع می شوند.

در نهایت، باید در نظر بگیرید که آیا بسته های شما به مراقبت ویژه نیاز دارند یا خیر. بررسی کنید که آیا پیک در حمل و نقل بسته های شما تخصص دارد یا خیر. مثلا کالاهای بسیار شکننده یا گران‌قیمت نیاز به مراقبت ویژه دارند. پیک باید پروتکل های رسیدگی ویژه و بررسی های امنیتی را تمرین کند. به اولین سرویس ارسال با نرخ پایین و زمان ارسال سریع بسنده نکنید.

انواع خدمات پیک

بر اساس گزارش‌های IBIS world، کارشناسان انتظار دارند که این صنعت در چند سال آینده به سرعت افزایش یابد. هر کدام از انواع مختلف کوریر سرویس‌ها یا خدمات پیک ‌هدف خاصی دارند و آن‌ها را در جایگاه خاصی ارائه می‌دهند. در ادامه به بررسی مختصری از آن‌ها می‌پردازیم.

انواع خدمات پیک بر اساس حیطه کاری آن‌ها

انواع خدمات پیک بر اساس نوع و محل فعالیت به دو دسته تقسیم می‌شود. شرکت‌های پیکی هستند که بسته به اندازه و سیاست‌های شرکت، خدمات آخرین مرحله تحویل را ارائه و منطقه‌ای در مقیاس یک بلوک شهری تا چندین کشور یا قاره را پوشش می‌دهند.

خدمات پیک محلی

پیک محلی خدمات تحویل در داخل شهر را ارائه می‌کند. در واقع، برخی از شرکت‌ها علی‌رغم اینکه در چندین شهر یا حتی کشور قرار دارند، کالا را به آن سوی مرزها یا از یک کشور به کشور دیگر ارسال نمی‌کنند و در عوض به صورت محلی در شهرها فعالیت دارند و معمولاً هم اقلام را در بازار محلی ارسال می‌کنند.

خدمات پیک جهانی

نوع دیگری از خدمات پیک، در مقیاس بزرگ‌تری مانند چندین کشور یا قاره فعالیت می‌کنند. بزرگ‌ترین و مشهورترین ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی، حمل و نقل بین المللی هم دارند که می‌تواند میان کشورهای مختلف باشد.

خدمات پیک جهانی در مقیاس بسیار بزرگ‌تری مانند چندین کشور یا قاره فعالیت می‌کنند. بزرگ‌ترین و مشهورترین ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی، حمل و نقل بین المللی هم دارند که می‌تواند میان کشورهای مختلف باشد.

گاهی شرایطی پیش می‌آید که شما باید محصولی را به خارج از منطقه عمومی خود ارسال کنید و خوشبختانه، اگر مقصد مورد نظر خارج از کشور باشد، گزینه‌های متعددی برای حمل و نقل بین‌المللی در اختیار شما وجود دارد و بسته به محصولی که قرار است ارسال کنید، می‌توانید یکی را انتخاب کنید.

به عنوان مثال، حمل و نقل کانتینری ممکن است بهترین گزینه برای محصولاتی باشد که نسبتاً بزرگ هستند و به زمان حمل و نقل سریع نیاز ندارند یا خدمات پیک هوایی ممکن است زمان حمل و نقل را به شدت بهبود بخشند؛ اما خوب ممکن است هزینه آن فراتر از انتظار شما باشد.

بسیاری از این شرکت‌ها مانند UPS،FedEx یا DHL در ایالات متحده مستقر هستند که تعدادی از آن‌ها مانند DHL در ایران هم نمایندگی دارند.

انواع خدمات پیک بر اساس روش تحویل

بسته به نوع تحویل، چندین نوع خدمات پیک وجود دارد و از این نظر می‌توان خدمات پیک را به ۶ دسته، تقسیم کرد:

خدمات پیک اکسپرس

یک پیک اکسپرس، همان‌طور که از نام آن پیداست، برای جذب مشتریان خود به سرعتِ تحویل متکی است. آن‌ها تحویل یک روزه را در همان منطقه شهری ارائه می دهند.

خدمات پیک شبانه

خدمات ارسال یک شبه پیک موهبتی برای تحویل سریع بسته‌ها است. اکثر خدمات پیک در طول روز و در ساعت کاری، کار می‌کنند و سفارش‌ها معمولا بین ۸ صبح تا ۵ یا ۶ بعد از ظهر در حال حمل و نقل هستند تا بیشترین زمان برای تحویل موثر در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

خدمات ارسال یک شبه پیک موهبتی برای تحویل سریع بسته‌ها است. اکثر خدمات پیک در طول روز و در ساعت کاری، کار می‌کنند و سفارش‌ها معمولا بین 8 صبح تا 5 یا 6 بعد از ظهر در حال حمل و نقل هستند تا بیشترین زمان برای تحویل موثر در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

اما گاهی لازم است که سفارش خود را پس از ساعات کاری ارسال کنید و در این صورت به خدمات پیک شبانه نیاز خواهید داشت.

خدمات پیک شبانه یک گزینه برتر برای صاحبان مشاغلی است که بر اساس برنامه زمانی متفاوت‌تری نسبت به سایر شرکت‌ها فعالیت می‌کنند و برای مشاغل یا افرادی که نمی‌توانند اقلام خود را در ساعات اوج مصرف تحویل بگیرند، عالی است.

به عنوان مثال مشاغلی که مصالح ساختمانی را تحویل می‌دهند و یا فروشگاه‌هایی که اقلام بزرگی برای حمل و نقل دارند.

خدمات پیک استاندارد

خدمات تحویل استاندارد اغلب بهترین گزینه برای یک فرد و برای حمل و نقل محصول مورد نظرش است. فقط بسته به محل زندگی فرد، عوامل مختلفی باید قبل از انتخاب این گزینه، در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال، وزن یک بسته اغلب یکی از جنبه های اصلی است که ابتدا باید تعیین شود.

این شرکت‌ها بسته‌های شما را در عرض دو تا سه روز پس از پردازش سفارش، تحویل می‌دهند. یعنی سرعت کمتری دارند؛ اما مقرون به صرفه‌تر هستند.

خدمات تحویل در همان روز (Same Day Delivery Services)

خدمات تحویل همان روز، محبوب‌تر از خدمات تحویل استاندارد است و همانطور که از نام آن مشخص است به این معنی ست که شما بسته خود را در همان روزی که آن را خریدید، دریافت می‌کنید. این گزینه برای کسانی که کارهای فوری دارند عالی است.

البته تحویل همان روز محدودیت‌هایی دارد. مثلاً باید قبل از ظهر همان روز برای سفارش تماس بگیرید و درخواست دهید و تحویل باید در منطقه محلی باشد تا اطمینان حاصل شود که آن را به موقع و همانطور که انتظار می‌رود دریافت می‌کنید.

اگر نیاز به ارسال اقلام به صورت اضطراری دارید، بهتر است با یک سرویس پیک کار کنید که این نوع تحویل را ارائه می‌دهد.  به این صورت شما ضرب‌الاجل‌های مهم را از دست نمی‌دهید و می‌توانید روی سایر جنبه‌های مهم کسب‌و‌کار خود تمرکز کنید و مطمئن باشید که یک سرویس پیک قابل اعتماد این کارها را برای شما انجام می‌دهد.

بهینه‌سازی مسیر یکی از چالش‌برانگیزترین جنبه‌های تحویل همان روز است و اگر این الزامات برآورده شود، هزینه خدمات پیک می‌تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

خدمات تحویل روز بعد (Next Day Delivery Services)

بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر حدود ۵۴ درصد از نسل هزاره، خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند و تحویل در روز بعد، یک راه حل کارآمد است. این سرویس پیک برای درخواست‌های تحویل لحظه آخری ایده‌آل‌تر است.

اگر به راهی برای جابه‌جایی کالای خود به شیوه‌ای سریع نیاز دارید، خدمات پیک سریع، بهترین گزینه برای شماست.

خدمات پیک تحویل در برابر تقاضا (On-Demand Services)

اگر به راهی برای جابه‌جایی کالای خود به شیوه‌ای سریع نیاز دارید، خدمات پیک سریع، بهترین گزینه برای شماست. گاهی اوقات، ممکن است نیاز داشته باشید که سفارش‌های خود را در سریع‌ترین زمان ارسال کنید. برای مثال مدارک پزشکی، اقلام داروخانه‌ای و…

در روش On-Demand ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان بسیار مهم است.

اگرچه این روش گران‌تر است؛ اما چندین مزیت دارد:

  • تحویل سریع بسته
  • امنیت بالا و خطر آسیب کم
  • امکان ارسال بسته‌های متعدد به چندین آدرس به صورت همزمان
  • امکان انتخاب وسیله نقلیه
  • امکان تعیین زمان تحویل
  • ردیابی در لحظه

۴ مزیت برتر خدمات ارسال پیک

۱- استفاده از خدمات پیک آسان است و استرس حمل و نقل را از بین می‌برد

استفاده از پیک‌ها نه تنها آسان است، بلکه می‌تواند به شما در مدیریت ارسال مرسوله‌ها کمک و در بلندمدت در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. با داشتن یک سرویس پیک موثر و مطمئن، برای ارسال و دریافت بسته، نیازی به مراجعه به خدمات پستی ندارید و تمرکز خود را روی جنبه‌های مهم کسب‌وکار خود می‌گذارید.

 اکثر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پیک، ابزارهای مدیریت حمل و نقل آنلاین هم دارند که به شما امکان می‌دهند تا تحویل سفارش خود را برنامه‌ریزی کنید و ترتیب تحویل، پیگیری، پشتیبانی و ارائه به‌روزرسانی‌های وضعیت مرسوله‌ها را انجام دهید.

۲- کوریر سرویس‌ها یا پیک‌ها سریع‌تر تحویل می‌دهند

خدمات پیک برای زمانی که شما نیاز دارید بسته‌های خود را سریع و کارآمد تحویل دهید، کمک بزرگی هستند. می‌توانید به آن‌ها اطلاع دهید که بسته باید کجا برود و چه زمانی باید آنجا باشد.

همانطور که گفتیم خدمات تحویل پیک تحویل در همان روز، تحویل در مقابل تقاضا، تحویل روز بعد و… را ارائه می‌دهند که می‌تواند در مواقع ضروری مزایای زیادی برای شما و کسب‌وکارتان داشته باشد.

۳- خدمات تحویل پیک، مقرون به‌صرفه و موثر هستند

خدمات پیک مزایای مختلفی را فراتر از راحتی، قیمت رقابتی و قابلیت اطمینان ارائه می‌دهند. تحویل بسته در همان روز از طریق شرکت‌های حمل و نقل بزرگ و لجستیک LTL می‌تواند گران باشد چون آن‌ها هزینه را بر اساس وزن و ابعاد تعیین می کنند و اغلب نمی توانند تاریخ تحویل را تضمین‌کنند.

در حمل و نقل با پیک، هزینه معمولاً بر اساس مسافت طی شده است و بنابراین هر چه مسافت کمتر باشد، خدمات کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر است.

۴- کوریر سرویس‌ها یا پیک‌ها حرفه‌ای و قابل اعتماد هستند

هنگامی که نیاز به دریافت یک سند یا بسته از نقطه A تا B دارید، اغلب بهترین گزینه خدمات پیک است. زیرا با داشبوردهای اختصاصی، پشتیبانی مشتری، گزینه‌های ردیابی و ارتباطات انلاین و شفاف، می‌توانید اطمینان داشته باشید که بسته شما به موقع تحویل داده می‌شود. 

تفاوت های اصلی بین خدمات پیک و خدمات پستی

تفاوت‌های اصلی بین خدمات پیک و خدمات پستی

خدمات پیک یک سرویس ممتاز و فراگیر است که محموله‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن جمع‌آوری و تحویل می‌دهد در حالی که خدمات پستی معمولاً برای حمل و نقل نامه‌ها و بسته‌هایی استفاده می‌شود که ممکن است مدتی طول بکشد تا به مقصد نهایی برسد.

در این بخش، سایر تفاوت‌های خدمات پیک را با خدمات پستی مقایسه خواهیم کرد:

سرعت و کارایی

ما به هیچ وجه نمی‌گوییم که خدمات پستی ناکارآمد هستند. وقتی سرعت پردازش و حجم بسته‌ها و نامه‌هایی که آن‌ها حمل را در نظر می‌گیریم، همیشه گزینه خوبی است. با این حال، کارکرد بزرگ خدمات پیک، سرعت و کارایی در تحویل مرسوله‌ها است.

بنابراین، اگر در کسب‌و‌کار شما زمان عامل مهمی است، خدمات پیک می‌تواند گزینه موثرتری باشد. مثلا در خدمات پستی تحویل را تا تاریخ خاصی تخمین می‌زنند تا زما یا ساعت مشخصی؛ ولی خدمات پیک می‌توانند یک بازه زمانی تخمینی دقیق، ارائه دهند.

محدودیت اندازه کمتر

هنگام استفاده از خدمات پستی، معمولاً محدودیت‌هایی در اندازه، وزن و کالا مشاهده می‌کنید که می‌تواند مانع از ارسال کالا به مقصد شود و این چیزی است که زمین بازی را به طور قابل توجهی به نفع خدمات پیک تغییر می‌دهد. چون می‌توانید کالاها را با محدودیت‌های کمتری ارسال کنید.

ردیابی در لحظه

یکی دیگر از عملکردهای خدمات پیک و تفاوتش با خدمات پستی، توانایی آن در ارائه ردیابی در لحظه یا رصد آنلاین است. البته این بدان معنی نیست که خدمات پستی ویژگی‌ ردیابی را ارائه نمی‌دهد؛ اما این ردیابی عمومی‌تر است. مانند جایی که مرسوله در آن قرار دارد و روزی که باید برسد.

در حالی که خدمات پیک، ردیابی لحظه‌ای را برای شما فراهم می‌کنند تا دقیقاً بدانید که محموله‌‌اتان کجا است. همچنین تیم پشتیبانی مشتری به طور فعال تمام تحویل‌های شما را مدیریت می‌کند.و به این ترتیب نگرانی کمتری خواهید داشت.

کیفیت خدمات

پیک‌ها خدمات گران‌تری را ارائه می‌کنند که شامل هزینه‌های اضافی مانند هزینه سوخت، هزینه‌های حمل بسته و… می‌شوند. با این حال، این پیشنهادهای گران‌تر می‌توانند ارزش زیادی برای کسب‌وکار شما فراهم کنند. باید در نظر بگیرید که آیا مدیریت درست تحویل سفارش‌ها و تحویل به موقع در مقصد، ارزش پرداخت این هزینه را دارد یا خیر.

وظایف و مالیات

وقتی صحبت از حمل و نقل بین‌المللی می‌شود، مزیت اصلی خدمات پیک این است که در همه جنبه‌ها مانند مالیات، عوارض پرداختی، درگیری‌های مرزی، محدودیت در کالاها و همچنین نحوه ارسال اقلام خاص به خصوص آن‌هایی که به دما حساس هستند، تمامی کارهای لازم را انجام می‌دهند و می‌توانید از این قبیل نگرانی‌ها، رهایی یابید.

از این رو، هنگامی که شما با استفاده از خدمات پیک، مرسوله‌ای را حمل می‌کنید، تمام فرآیندها و مراحلی که باید برای ارسال اقلام به محل مورد نیاز و رسیدن به مقصد انجام شود، ساده‌تر می‌شود.

در حالی که وقتی صحبت از خدمات پستی به میان می‌آید، به دلیل ماهیت خدمات آن‌ها باید در ارسالی که دارید، بیشتر احتیاط کنید و اگر عوارض و مالیاتی برای هزینه پست شما وجود داشته باشد، خدمات پستی نمی‌تواند به طور کامل این موارد را انجام دهد..

جمع‌بندی: خدمات پیک مناسب کسب‌و‌کار خود را پیدا کنید

پیک‌های مختلف، خدمات متنوعی را ارائه می‌دهند. یک پیک ماهر سرعت، ایمنی و خدمات مورد نیاز شرکت شما را ارائه خواهد داد و برای انتخاب پیکی که به بهترین وجه نیازهای شما را برآورده کند، ابتدا باید بدانید که چه هستند و چگونه می‌توانند برای کسب‌وکار شما مفید باشند.

 اکنون که بعد از خواندن این مقاله، ایده خوبی از انواع مختلف خدمات پیک دارید، باید تحقیق از شرکت‌های مختلف را شروع و به توصیفات و نظرات مشتریان دقت کنید.

الوپیک با سرویس‌های متنوع خود می‌تواند در خدمات تحویل در برابر نقاضا، آخرین مرحله تحویل، تحویل در همان روز و روز بعد و درخواست زمان‌بندی شده کمک کند. روی این لینک کلیک، اپلیکیشن الوپیک را نصب و درخواست خود را ثبت کنید.

دانلود اپلیکیشن

دیدگاه ها

avatar

هرآن‌چیزی که باید از دراپ شیپینگ (Dropshipping) بدانید: تعریف، مزایا و معایب، مثال‌ها و …

آیا تاکنون به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین فکر کرده‌اید؟ چه موانعی شما را از این کار منصرف کرده است؟ اغلب سرمایه اندک، نداشتن یک محصول ویژه برای فروش و عدم وجود زمان کافی مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که افراد را از...

الونومیک؛ راهکار مقرون‌به‌صرفه، سریع، و قابل اعتماد ارسال مرسوله‌های شما: سرویس‌ تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)

به دست آوردن مشتری  یک کار دشوار و حفظ او حتی سخت‌تر است. بنابراین برای ماندن در یک بازار رقابتی، باید برای جلب رضایت مشتریان خود ایده‌های جالب توجهی داشته باشید. ارائه حمل و نقل خوب و تجربه تحویل عالی...